Gå til innhold

Bloggerbarna

pøbelsara

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Grønt blad skrev:

Aftenposten har i dag en artikkel om bloggernes deling av barn. Flere eksperter uttaler seg kritisk til ekponeringen av de små. De mener også at mange av barna som er utlevert, kommer til å være sure og bitte på foreldrene, men at det ikke er sikkert vi vil se så mange søksmål. 

Det virker også som Datatilsynet jobber mer med dette. Direktør i Datatilsynet forteller at de vil gå inn i saker fremover for å se hvor grensen skal gå når det gjelder deling av barn på sosiale medier. Barns manglende evne til å ytre seg vil bli mer vektlagt .

Absolutt leseverdig! Saken kan leses her: http://www.aftenposten.no/amagasinet/Hun-spar-brak-nar-bloggerbarna-blir-voksne-622527b.html

En veldig interessant artikkel ja. Absolutt leseverdig. Kudos til Aftenposten for å øke oppmerksomheten rundt dette. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Det ble veldig mye snakk om bilder i Aftenposten-artikkelen, men ikke noe om den informasjonen som utleveres i form av tekst.

En rekke mamma-/livstilsbloggere skriver om når barna er syke, i hvilken barnehage de går i, hva favorittlekene deres er, hva kosebamsen heter, hva barna liker hhv. ikke liker å spise, hvilke klær de liker, hva barn har sagt eller gjort som mor/far oppfatter som morsomt og "verdig" allmenn beskuelse, hvordan det går i barnehagen/på skolen og om barnet har fått seg "kjærest", osv. osv. 

Jeg ønsker på ingen måte å relativere utlevering i form av bilder vs. tekst, da begge er like vektige. I så henseende er det synd at ikke-billedlig informasjon ikke omtales nærmere i artikkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Asti @Kollontaj Flyttet meg hit :)

For ordens skyld; jeg er helt enig i at det er frustrerende og rart at Datatilsynet ikke griper inn i saker som helt åpenbart går på krenkelse av barns privatliv, når deres formål er nettopp å ivareta denne retten. Jeg syns det er rart at ikke barnevernet griper inn oftere også. Dette med foreldrevurdering veier dessverre for tungt, og det finnes ikke noen juridisk presedens for hva en krenkelse egentlig er, i denne sammenhengen. Jeg tror helt ærlig at ingen av instansene som naturlig ville hatt myndighet vet hvordan de skal gripe det an. Det finnes ingen definerte grenser, og det fører til handligslammelsen vi ser nå.  

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Det ble veldig mye snakk om bilder i Aftenposten-artikkelen, men ikke noe om den informasjonen som utleveres i form av tekst.

En rekke mamma-/livstilsbloggere skriver om når barna er syke, i hvilken barnehage de går i, hva favorittlekene deres er, hva kosebamsen heter, hva barna liker hhv. ikke liker å spise, hvilke klær de liker, hva barn har sagt eller gjort som mor/far oppfatter som morsomt og "verdig" allmenn beskuelse, hvordan det går i barnehagen/på skolen og om barnet har fått seg "kjærest", osv. osv. 

Jeg ønsker på ingen måte å relativere utlevering i form av bilder vs. tekst, da begge er like vektige. I så henseende er det synd at ikke-billedlig informasjon ikke omtales nærmere i artikkelen. 

Fornavnene til barna til CBE er nevnt ca 4200 ganger på morens blogg alene i følge et kjapt Googlesøk. Dette er bare på bloggen og ikke snap, Instagram eller andre måter å omtale barna på enn med navn. Det blir nesten 4 ganger daglig siden de ble født!

JA, ikke-billedlig omtale MÅ med i diskusjonen. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grønt blad skrev:

Aftenposten har i dag en artikkel om bloggernes deling av barn. Flere eksperter uttaler seg kritisk til ekponeringen av de små. De mener også at mange av barna som er utlevert, kommer til å være sure og bitte på foreldrene, men at det ikke er sikkert vi vil se så mange søksmål. 

Det virker også som Datatilsynet jobber mer med dette. Direktør i Datatilsynet forteller at de vil gå inn i saker fremover for å se hvor grensen skal gå når det gjelder deling av barn på sosiale medier. Barns manglende evne til å ytre seg vil bli mer vektlagt .

Absolutt leseverdig! Saken kan leses her: http://www.aftenposten.no/amagasinet/Hun-spar-brak-nar-bloggerbarna-blir-voksne-622527b.html

Takk. :)

Det blir spennende å se hvordan Datatilsynet tenker å ivareta motstridende interesser: Barnas rett til privatliv vs foreldrenes rett til privatliv.

Jeg sitter ellers igjen med inntrykk av at det virker som man henger seg opp i om barn tar skade av utleveringen. Det er revnende likegyldig. Noen barn kan ta skade, og noen trenger ikke å ta skade, men hvem har lyst til å "spille russisk rulett" med barnas beste som innsats? I dette tilfellet enkelte bloggere, og det forstår jeg virkelig ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, FruJohansen skrev:

@Asti @Kollontaj Flyttet meg hit :)

For ordens skyld; jeg er helt enig i at det er frustrerende og rart at Datatilsynet ikke griper inn i saker som helt åpenbart går på krenkelse av barns privatliv, når deres formål er nettopp å ivareta denne retten. Jeg syns det er rart at ikke barnevernet griper inn oftere også. Dette med foreldrevurdering veier dessverre for tungt, og det finnes ikke noen juridisk presedens for hva en krenkelse egentlig er, i denne sammenhengen. Jeg tror helt ærlig at ingen av instansene som naturlig ville hatt myndighet vet hvordan de skal gripe det an. Det finnes ingen definerte grenser, og det fører til handligslammelsen vi ser nå.  

:)

Barneverntjenesten er avhengig av at folk melder, hvis de ikke er kjent med bekymringen selv. Det er en terskel for å melde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artikkelen er grei, bra at Aftenposten følger opp med flere saker om bloggerbarneksponeringen. Skulle likevel ønsket meg flere kritiske spørsmål til den ene bloggeren som stilte opp (kudos til henne for det), men da hadde hun kanskje trukket seg. Når bloggeren sier at motivasjonen ikke er penger, men å vise at unge mødre kan klare seg bra, blir det litt smått å ikke spørre hva hun tenker om at årsaken til at hun klarer seg bra nettopp er at bloggen gir henne en god inntekt. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Asti skrev:

Det blir spennende å se hvordan Datatilsynet tenker å ivareta motstridende interesser: Barnas rett til privatliv vs foreldrenes rett til privatliv.

Jeg sitter ellers igjen med inntrykk av at det virker som man henger seg opp i om barn tar skade av utleveringen. Det er revnende likegyldig. Noen barn kan ta skade, og noen trenger ikke å ta skade, men hvem har lyst til å "spille russisk rulett" med barnas beste som innsats? I dette tilfellet enkelte bloggere, og det forstår jeg virkelig ikke. 

Jeg tror dessverre ikke det finnes noen annen grunn til at enkelte bloggere fortsetter eksponeringen enn økonomisk avhengighet. De fleste av dem har ikke alternative jobbmuligheter som vil gi tilsvarende inntekt, og har lagt seg til en levestandard de ikke ønsker å endre. 

Jeg opplever argumentasjonen fra disse bloggernes side som lite reflektert og virkelighetsorientert. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Kollontaj skrev:

Artikkelen er grei, bra at Aftenposten følger opp med flere saker om bloggerbarneksponeringen. Skulle likevel ønsket meg flere kritiske spørsmål til den ene bloggeren som stilte opp (kudos til henne for det), men da hadde hun kanskje trukket seg. Når bloggeren sier at motivasjonen ikke er penger, men å vise at unge mødre kan klare seg bra, blir det litt smått å ikke spørre hva hun tenker om at årsaken til at hun klarer seg bra nettopp er at bloggen gir henne en god inntekt. 

Sist den bloggeren stilte opp, sa hun også at hun aldri la ut bilder av barna sine uten at de var rene og påkledd, til tross for at bloggen var full av beviser på det motsatte. Hun ble ikke konfrontert med det den gangen heller, men jeg spurte henne om det. Da slettet hun bildene jeg refererte til, og mente fortsatt at hun hadde sitt på det tørre. Jeg gir henne kreditt for at hun faktisk svarer på kritiske spørsmål, hun svarte meg også saklig - men det er veldig langt mellom det hun sier og det hun gjør. 

Endret av FruJohansen
Autocorrect feil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Asti skrev:

Helt enig i dette! Som regel argumenterer man med at barnet kan ta skade av det (f.eks. ved mobbing eller jobbmuligheter). Retten til privatliv som en verdi i seg selv blir sjelden nevnt. Evner ikke folk å se den iboende verdien i det å ha et privatliv? Hvorfor må man alltid vise til konkrete eksempler på skade?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Asti skrev:

Er veldig enig med deg, Asti. Barn har rett til et privatliv/vern om sin person.punktum.finale.stopp! Det er ikke noe å diskutere en gang. Og denne rettigheten bryter de fleste toppbloggerne hver eneste dag, flere ganger om dagen gjennom tekst OG bilder. Hvorfor får de lov til å fortsette med det???

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forestill deg. Du står opp av senga, kler på deg og går ned for å spise frokost. *Flash* noen tar bilde av deg og poster på internett med teksten "se på søte Kari som akkurat har våkna!" Du skrur på nettbrettet for å lese avisene, men etter mye plunder så viser det seg at nettbrettet er i ustand. *Flash* "se på Kari, så morsom hun er når hun ikke skjønner nettbrettet sitt!" Titusenvis av fremmede folk ser på disse bildene av deg, og leser om livet du lever i hjemmet ditt. Du får beskjed om å ta på en fin kjole i stedet og å stå og holde en boks med kyllingpostei. "Nei ikke slik Kari, se vekk fra fotografen når hun tar bilde! Vi skjermer deg i akkurat dette reklameinnlegget skjønner du!"

Om dette gjaldt voksne folk så hadde man jo anmeldt et slikt forhold på flekken.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Friluftsdame skrev:

Jeg tror dessverre ikke det finnes noen annen grunn til at enkelte bloggere fortsetter eksponeringen enn økonomisk avhengighet. De fleste av dem har ikke alternative jobbmuligheter som vil gi tilsvarende inntekt, og har lagt seg til en levestandard de ikke ønsker å endre. 

Jeg opplever argumentasjonen fra disse bloggernes side som lite reflektert og virkelighetsorientert. 

Jeg kommer på én ting til. Et massivt eksponeringsbehov. For å blottlegge både seg selv og de rundt seg som ikke klarer/tør å si nei. Et nærmest altoppslukende behov for bekreftelse og likes. De speiler også sine egne behov over på barna; "Jeg liker å brette ut om livet mitt til vilt fremmede så da liker barna mine at jeg bretter ut barndommen deres også". 

Endret av Ultiva
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deler denne https://www.aftenposten.no/meninger/sid/Gutt-18-Jeg-var-fire-ar-og-kreftsyk-Heldigvis-finner-du-ingen-bilder-av-det-pa-nett-623678b.html

Synes han skriver det så fint: 

Hvorfor skal alle se det bildet?

Hvis svaret er at dere trenger at folk skal forstå hvor vondt dere har det. Fordi dere ikke lenger kan delta i livet som alle andre. Fordi dere tenker at det er alltid noen som trenger å bli minnet om at «livet er skjørt». Fordi dere mener at det må dere selv få bestemme. Da synes jeg dere skal la det være.

Sosiale medier er ikke stedet for sympati. Ikke bruk ditt syke barn for å oppnå trøst og støtte. Selv om du trenger det.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette:

Råd om deling:

• Kjenn reglene – du må ha samtykke fra alle du deler et bilde av.
  • Spør alltid barnet først!
  • Tenk på innholdet. Du må og skal ikke skade barnets integritet. Bilder av nakne barn har ingenting å gjøre på nettet.
  • Bruk gjerne filter eller dårlig oppløsning. Det gjør bildene mindre interessante for andre.
  • Mengde: Ett bilde er som regel ikke et problem, men en blogg med tusenvis av bilder kan være det.
  • Kanalvalg: Hvor deler du bildet? Vil du egentlig dele med besteforeldre, så del kun med dem. Gå gjennom personverninnstillinger og opprett gjerne egne familiegrupper.
  • Del heller bilder av situasjoner, og ikke nødvendigvis person i fokus.
  • Slett jevnlig: Ta en vårrengjøring og slett tidligere bilder du har publisert.

Kilde: Datatilsynet, Barnevakten

herfra: http://www.tv2.no/a/9192785/

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen fra NRK handler egentlig ikke om blogging, men om Tonje Larsen som ble barnestjerne og rikskjendis på 80-tallet. Hun sier i dag at hun nok ikke forstod konsekvensene av å synge for hele Norge, samt fronte kristendommen. Her er det altså ikke snakk om å dele mye fra privatlivet. Hun opplevde at det ble vanskelig å vokse opp og finne seg selv.

Dei fleste på hennar alder veit kven pappa er, og ho får sjeldan sjanse til å gjere fyrsteinntrykk på nokon. Slik kjennest det ut, i alle fall. Tonje blir ein smule paranoid, redd for å snakke med andre på sin alder. 

Når eit så tydeleg bilete er teikna av henne i offentlegheita, korleis skal ho finne sin eigen identitet som vaksen.

Hele teksten kan leses på NRKs nettsider: https://www.nrk.no/kultur/xl/den-kristne-barnestjerna-som-valde-vekk-trua-1.13523311

Endret av Grønt blad
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra denne tråden ble opprettet for litt mer enn et år siden, så opplever jeg at det har skjedd en merkbar endring. Det er ikke lenger like innafor å utlevere barn, og da særlig ikke for å tjene penger på det. Det skjer fortsatt ja, men hvordan vi omtaler det og reflekterer rundt det, har definitivt endra seg i positiv retning. Jeg opplever i alle fall at flere privatpersoner har en bevisst holdning til dette, og ikke minst, så ser man jo også flere eksperter og samfunnsinstitusjoner med tyngde, som sammen med media og ulike fortellinger fra privatpersoner, har satt søkelys på barns rettigheter på sosiale medier. Dette er liksom ikke lenger en sær mening sladrekjerringer på KG har. 

Alt dette tror jeg vil gjøre det mindre lukrativt å bruke barna sine for å tjene penger på blogg, fordi det rett og slett er i ferd med å bli skikkelig uglesett og veldig lett å gjennomskue. Så får vi håpe på et tydeligere regelverk og konkrete sanksjoner mot dette, men i mellomtiden så syns jeg det er fint å tenke på at noe holder på å skje med holdningene folk, og vi som samfunn, har til dette. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Søgni skrev:

Fra denne tråden ble opprettet for litt mer enn et år siden, så opplever jeg at det har skjedd en merkbar endring. Det er ikke lenger like innafor å utlevere barn, og da særlig ikke for å tjene penger på det. Det skjer fortsatt ja, men hvordan vi omtaler det og reflekterer rundt det, har definitivt endra seg i positiv retning. Jeg opplever i alle fall at flere privatpersoner har en bevisst holdning til dette, og ikke minst, så ser man jo også flere eksperter og samfunnsinstitusjoner med tyngde, som sammen med media og ulike fortellinger fra privatpersoner, har satt søkelys på barns rettigheter på sosiale medier. Dette er liksom ikke lenger en sær mening sladrekjerringer på KG har. 

Alt dette tror jeg vil gjøre det mindre lukrativt å bruke barna sine for å tjene penger på blogg, fordi det rett og slett er i ferd med å bli skikkelig uglesett og veldig lett å gjennomskue. Så får vi håpe på et tydeligere regelverk og konkrete sanksjoner mot dette, men i mellomtiden så syns jeg det er fint å tenke på at noe holder på å skje med holdningene folk, og vi som samfunn, har til dette. 

enig med deg. Det viktigste er at det skjer en holdningsendring, og jeg synes og vi merker at den kommer. Jeg tror holdningsendringen er viktigere enn lovverk og sanksjoner. Vi har allerede et regelverk, og det er viktig at vi har et regelverk som viser retning, men om det faktisk kommer sanksjoner mener jeg er mindre viktig.Det er viktig å huske på at vi er omgitt av regelverk på alle kanter i vår hverdag, som vi overholder uten trussel om sanksjoner. Den sosiale kontrollen er ofte den viktigste.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at bloggere som driver kommersielt, burde vært underlagt et regelverk. Å  drive en medievirksomhet som er større en de fleste lokalavisene, burde forplikte  til å måtte forholde seg til presseetiske grunnregler. Regelverket (eller mangelen på sådant) er ikke tilpasset den nye medievirksomheten i det hele tatt.

og jeg synes det er helt supert at det ser ut som om manges holdning er i ferd med å endre seg og at stadig fler  ikke lenger anser det som en privatsak å eksponere ungene sine til titusenvis av lesere. Selv om det fortsatt er en lang vei å gå.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...