Inocybe Skrevet 19. februar 2017 #901 Del Skrevet 19. februar 2017 På 18.2.2017 den 0.09, Kollontaj skrev: http://mamsi.no/livets-harde-skole/ 👏🏻 Veldig bra Mamsi @Blondie65 Du tar opp noen interresante og viktige spørsmål. Min umiddelbare tanke er at foreldrene har hovedansvaret. Der hvor foreldrene feiler (slik vi ser til de grader hos så godt som alle de store mammabloggerne) så må myndighetene trå til og beskytte barna. De trår til ved mishandling, vold og omsorgssvikt og det bloggforeldrene driver med mener jeg er omsorgssvikt. De setter sine egne behov over behovet til barna sine. Hvorfor myndighetene ikke er på banen allerede lurer jeg på. Er det så enkelt som at eksponering av barn er en ganske ny problemstilling og ingen orker å være den første til stikke hånden i hvepsebolet? Egentlig burde ikke Kvinenguiden trenge noe spesialregelverk for omtale av bloggbarn. Eksponering av barn, slik vi er vitne til på mammabloggene, burde være regulert av norsk lov og ikke noe et tilfeldig forum må lage spesialregler om. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 19. februar 2017 #902 Del Skrevet 19. februar 2017 1 time siden, Inocybe skrev: Veldig bra Mamsi @Blondie65 Du tar opp noen interresante og viktige spørsmål. Min umiddelbare tanke er at foreldrene har hovedansvaret. Der hvor foreldrene feiler (slik vi ser til de grader hos så godt som alle de store mammabloggerne) så må myndighetene trå til og beskytte barna. De trår til ved mishandling, vold og omsorgssvikt og det bloggforeldrene driver med mener jeg er omsorgssvikt. De setter sine egne behov over behovet til barna sine. Hvorfor myndighetene ikke er på banen allerede lurer jeg på. Er det så enkelt som at eksponering av barn er en ganske ny problemstilling og ingen orker å være den første til stikke hånden i hvepsebolet? Egentlig burde ikke Kvinenguiden trenge noe spesialregelverk for omtale av bloggbarn. Eksponering av barn, slik vi er vitne til på mammabloggene, burde være regulert av norsk lov og ikke noe et tilfeldig forum må lage spesialregler om. Jeg er helt enig i at myndigheter i form av lovgiver, barneombud og barnevern er rette instanser. Jeg mener imidlertid ikke at redaktøren skal ha et ansvar utover det som er lovstridig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emilie112 Skrevet 19. februar 2017 #903 Del Skrevet 19. februar 2017 På 3.12.2016 den 19.35, FruJohansen skrev: Hei igjen! Aftenposten tok kontakt med meg likevel, og det resulterte i en tosiders artikkel i dagens utgave. Villa Paprika og Mamma som 16 birdo også. Mange gode innspill fra ulike fagkyndige. Jeg vet det er vanskelig for journalistene å få bloggerne til å stille opp og svare på spørsmål omkring barn og blogging (kan det være fordi de ikke har noen slående argumenter å komme med?) - skulle gjerne ha stilt dem noen kritiske oppfølgingsspørsmål. Jeg laget et blogginnlegg om det, vet ikke om det er lov å linke til egen blogg her, men.. @kollontaj @Lammelåret @Rosaliehttp://frujohansen.no/?p=4687 Fantastisk!!! Det er bare å vente til det kommer et lovverk. Skulle vært aldersgrense på de som blir avbildet på profesjonelle blogger på minst 13 år. Alle disse bloggere er helt ekstremt egoistiske. Barn skal beskyttes, og må beskyttes. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 19. februar 2017 #904 Del Skrevet 19. februar 2017 Tråden er ryddet for omtale av identifiserbare barn, og svar til dette. /lillesky (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 19. februar 2017 #905 Del Skrevet 19. februar 2017 10 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg er helt enig i at myndigheter i form av lovgiver, barneombud og barnevern er rette instanser. Jeg mener imidlertid ikke at redaktøren skal ha et ansvar utover det som er lovstridig. Tja. Jeg mener det å eksponere barn er lovstridig. Ganske forenklet står det i loven at foreldre skal tenke på sine barns beste og det gjør jo ikke bloggforeldrene. Redaktørene her tilrettelegger for at bloggforeldrene kan utføre handlinger mot barna sine som ikke er lovlige og det mener jeg at redaktørene må stå til ansvar for. Og ja! Barneombudet, barnevernet og datatilsynet burde virkelig ta tak i dette. De er så veike jeg holder på å spy. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 19. februar 2017 #906 Del Skrevet 19. februar 2017 Jeg tror 2017 blir et år der denne problemstillingen kommer mer i fokus, og personer som har mulighet til å faktisk gjøre en forskjell vil engasjere seg. 7 februar var verdens "Safer Internet Day", noe som ble markert verden over. Senter for IKT i utdanning, dubestemmer.no og Datatilsynet hadde et seminar i Oslo, med tema barn i sosiale medier. Seminaret var fulltegnet, og presenterte innlegg av Thorbjørn Røe Isaksen, direktøren for Datatilsynet Bjørn Erik Thon, jurist Sara Eline Grønvold (hun som var på God Morgen Norge med Camilla Øvestad), eh, også meg da Norge var eneste land som valgte dette som tema, de fleste andre land hadde "be the change" og andre mer ulne standpunkter. Jeg syns det virker som om både allmennheten og media er klare for å ta tak i dette. Som nevnt i en nå slettet tråd, de små tredjepartene begynner nå å bli store nok til at utfordringene ved massiv eksponering begynner å gjøre seg gjeldende. Flere historier vil komme. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mme Blavatsky Skrevet 19. februar 2017 #907 Del Skrevet 19. februar 2017 10 minutter siden, FruJohansen skrev: Jeg tror 2017 blir et år der denne problemstillingen kommer mer i fokus, og personer som har mulighet til å faktisk gjøre en forskjell vil engasjere seg. 7 februar var verdens "Safer Internet Day", noe som ble markert verden over. Senter for IKT i utdanning, dubestemmer.no og Datatilsynet hadde et seminar i Oslo, med tema barn i sosiale medier. Seminaret var fulltegnet, og presenterte innlegg av Thorbjørn Røe Isaksen, direktøren for Datatilsynet Bjørn Erik Thon, jurist Sara Eline Grønvold (hun som var på God Morgen Norge med Camilla Øvestad), eh, også meg da Norge var eneste land som valgte dette som tema, de fleste andre land hadde "be the change" og andre mer ulne standpunkter. Jeg syns det virker som om både allmennheten og media er klare for å ta tak i dette. Som nevnt i en nå slettet tråd, de små tredjepartene begynner nå å bli store nok til at utfordringene ved massiv eksponering begynner å gjøre seg gjeldende. Flere historier vil komme. Takk for at du våger å stå frem og ta denne diskusjonen under fullt navn! Jeg heier på deg, og håper du har rett i at 2017 blir året det settes søkelys på bloggerbarna for alvor. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2017 #908 Del Skrevet 20. februar 2017 17 timer siden, Inocybe skrev: Tja. Jeg mener det å eksponere barn er lovstridig. Ganske forenklet står det i loven at foreldre skal tenke på sine barns beste og det gjør jo ikke bloggforeldrene. Redaktørene her tilrettelegger for at bloggforeldrene kan utføre handlinger mot barna sine som ikke er lovlige og det mener jeg at redaktørene må stå til ansvar for. Og ja! Barneombudet, barnevernet og datatilsynet burde virkelig ta tak i dette. De er så veike jeg holder på å spy. Jeg mener også at ekponering av barn er lovstridig. Lovgiver og spesielt utøvende statsmakt er dessverre ikke enig og da trengs presedens. Jeg frykter at det ikke skjer før det første bloggerbarnet saksøker - og vinner mot - sine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 20. februar 2017 #909 Del Skrevet 20. februar 2017 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Jeg mener også at ekponering av barn er lovstridig. Lovgiver og spesielt utøvende statsmakt er dessverre ikke enig og da trengs presedens. Jeg frykter at det ikke skjer før det første bloggerbarnet saksøker - og vinner mot - sine foreldre. Ja det er horribelt det går så tregt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mme Blavatsky Skrevet 20. februar 2017 #910 Del Skrevet 20. februar 2017 Jeg tenker endel på hva som gjør at disse foreldrene synes at det de gjør er greit,- hvordan de legitimerer dette ovenfor seg selv. Utad forsvarer de seg bl.a. med at de er så veldig stolte av barna, et argument jeg også har sett blant foreldre som driver med såkalte "child pageants" i USA. Og alle foreldre er vel stolte av barna sine? Noe annet jeg har lagt merke til er at disse foreldrene ofte skriver at barna er akkurat som dem; de er miniutgaver av dem selv. "Hun er akkurat som moren sin", skriver de, og poserer med like duckfaces og kinnene inntil hverandre på instagram. Iblant kan vi også se barna, spesielt jentene, kledd i et identisk antrekk som mor. Dette gjerne med en tekst som understreker at de er som to dråper vann. Er dette grunnen til at disse foreldrene synes det er greit å gjøre offentliggjøring av barnas privatliv til levebrød? Evner de ikke å forstå at barna ikke er noe de eier, at de ikke er forlenginger av dem selv, og at barna faktisk har en iboende autonomi? Når barn blir brukt som rekvisitter slik så avslører det noe hos foreldrene, og akkurat dette "noe" er det som for meg ikke er forenelig med å være gode foreldre. Jo mer bloggingen til mor eller far påvirker livet deres og jo flere valg som blir tatt som en følge at bloggingen kommer først, dess mer fremstår disse barna som vakre blomster i drivhus: De kan fotograferes fra alle mulige vinkler, men ta dem ikke ut av det eneste kunstige miljøet de har levd i hele sitt liv, for til det er de for skjøre. Hvordan er dette ikke omsorgsvikt? 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friluftsdame Skrevet 20. februar 2017 #911 Del Skrevet 20. februar 2017 18 minutter siden, Ovnsbakt Paprika skrev: Jeg tenker endel på hva som gjør at disse foreldrene synes at det de gjør er greit,- hvordan de legitimerer dette ovenfor seg selv. Utad forsvarer de seg bl.a. med at de er så veldig stolte av barna, et argument jeg også har sett blant foreldre som driver med såkalte "child pageants" i USA. Og alle foreldre er vel stolte av barna sine? Noe annet jeg har lagt merke til er at disse foreldrene ofte skriver at barna er akkurat som dem; de er miniutgaver av dem selv. "Hun er akkurat som moren sin", skriver de, og poserer med like duckfaces og kinnene inntil hverandre på instagram. Iblant kan vi også se barna, spesielt jentene, kledd i et identisk antrekk som mor. Dette gjerne med en tekst som understreker at de er som to dråper vann. Er dette grunnen til at disse foreldrene synes det er greit å gjøre offentliggjøring av barnas privatliv til levebrød? Evner de ikke å forstå at barna ikke er noe de eier, at de ikke er forlenginger av dem selv, og at barna faktisk har en iboende autonomi? Når barn blir brukt som rekvisitter slik så avslører det noe hos foreldrene, og akkurat dette "noe" er det som for meg ikke er forenelig med å være gode foreldre. Jo mer bloggingen til mor eller far påvirker livet deres og jo flere valg som blir tatt som en følge at bloggingen kommer først, dess mer fremstår disse barna som vakre blomster i drivhus: De kan fotograferes fra alle mulige vinkler, men ta dem ikke ut av det eneste kunstige miljøet de har levd i hele sitt liv, for til det er de for skjøre. Hvordan er dette ikke omsorgsvikt? Jeg mener det er omsorgssvikt. Hva er den beste oppveksten for et barn; Å ha haugevis med dyre merkeklær og utstyr, og figurere på de voksnes blogg og bli gjenkjent og kanskje tilogmed mobbet uten å forstå hvorfor? Eller ha vanlige klær og utstyr, kanskje tilogmed brukt. Men leve er anonymt liv med venner og familie? Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 21. februar 2017 #912 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Hos noen holdes det familieråd, og barna har sagt det er greit å delta. Spesielt interessant at 4-åringer kan ha noen formening om hva eksponeringen og konsekvensene av den han bety for akkurat h*n, tenker jeg. Har de husket å spørre babyen, forresten? Også er de jo så bevisste, så da er det visst liksom greit. http://www.dagbladet.no/kjendis/barnepsykolog-er-skeptisk-til-bloggernes-eksponering-av-egne-barn/67044470 Endret 21. februar 2017 av Bodillen Sleivtasting 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 21. februar 2017 #913 Del Skrevet 21. februar 2017 Jeg bet meg merke i at Dagbladet skriver at Sitat Felles for de tre mammabloggerne er at alle til en viss grad eksponerer barna sine i sosiale medier, på bloggen og i «Bloggerne». Det var vel årets underdrivelse...?! Og igjen uten kritiske spørsmål å snakke om. Synd. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vipser Skrevet 21. februar 2017 #914 Del Skrevet 21. februar 2017 5 timer siden, Bodillen skrev: Hos noen holdes det familieråd, og barna har sagt det er greit å delta. Spesielt interessant at 4-åringer kan ha noen formening om hva eksponeringen og konsekvensene av den han bety for akkurat h*n, tenker jeg. Har de husket å spørre babyen, forresten? Også er de jo så bevisste, så da er det visst liksom greit. http://www.dagbladet.no/kjendis/barnepsykolog-er-skeptisk-til-bloggernes-eksponering-av-egne-barn/67044470 Jeg synes delen med at mor og far parallelt med å poste bilder av tredjepart også poster lettkledde bilder av seg selv og/eller deler ekstremt private historier er vel så problematisk og potensielt skadelig for barna. Mon tro om barnepsykologen er klar over at dette skjer, men kanskje ikke, siden det ikke nevnes? Jeg var innom blogg og instagram til en av deltakerne på Bloggerne i går, som til nå har vært ganske ukjent. Etter tre sekunder hadde jeg sett brystvortene til selverklært dritings mor og bjellene til far. Moro for unga! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prinsesse788 Skrevet 21. februar 2017 #915 Del Skrevet 21. februar 2017 Definitivt er de ikke klar over det. Det ble nevnt i tidligere tråder at journalister rett og slett ikke gidder å være opptatt av bloggere men gjengir det som står i bloggen hvis det er interessant eller en stemme for debatt. De "nedverdiger" ikke seg selv til en "rosabloggleser". Skulle ønske nettopp den salige blandingen av barn, sponsede produkter, seksualitet og intime familiedetaljer ble tatt tak i. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mallory Skrevet 21. februar 2017 #916 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) En av bloggerne forteller til Dagbladet at hun prøver å lære barnet, "sakte men sikkert, om de negative konsekvensene" av at hun (barnet) er kjent og at «alle» vet hva hun heter. Jeg har ikke ord... 😳 Endret 21. februar 2017 av Mallory Rettet skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 21. februar 2017 #917 Del Skrevet 21. februar 2017 Problemet journalister møter når de skal skrive om emnet, er at de ikke finner innfallsvinkler som kan slå hardt nok - fordi lovverket mangler. Derfor får de ikke noen instanser, det være seg Datatillsynet, Barnevernet, barneombudet, arbeidstilsynet til å uttale seg annet enn på generelt grunnlag. Foreldrene gjør ikke noe direkte ulovlig, de kan bare veilede, ikke kritisere. Det andre problemet er at de fleste bloggere som burde stått til ansvar for egne handlinger, nekter å stille opp i media. Hvis de gjør det, er det med en mengde "krav" om å unngå bestemte spørsmål, eller som en blogger gjorde da hun skulle snakke på direktesendt tv - nektet tv-kanalen å hente innhold fra hennes egen blogg. Denne måten å agere på, forteller meg at mange av dem vet egentlig at det de gjør er helt på trynet, men de har ikke noe vettugt forsvar. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JessicaL Skrevet 21. februar 2017 #918 Del Skrevet 21. februar 2017 Barn er bloggernes nye veskehunder. En accessoar uten integritet og rettigheter som tar seg godt ut på bilder og som kan dresses opp i ulike nusselige antrekk. Jeg synes det var ille nok da de brukte hunder. Nå bruker de barn, som snart kommer til å forstå og oppleve følgene av å ha en mamma som bruker dem som inntektskilde. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 21. februar 2017 #919 Del Skrevet 21. februar 2017 http://www.seher.no/kjendis/derfor-eksponerer-vi-barna-vare/67215555 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenebu Skrevet 21. februar 2017 #920 Del Skrevet 21. februar 2017 Jeg kom over en forskningsartikkel jeg synes var interessant her om dagen. Tror den er åpen for alle å se på: http://www.www2015.it/documents/proceedings/proceedings/p776.pdf I artikkelen definerer de det som "oversharing" dersom man vet fødselsdato og fullt navn på barnet, i tillegg til eventuelle søsken, foreldrenes jobbstatus (hva de jobber som, enten om det er som " blogger" eller annet) og eventuelt politilske ståsted. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå