Gå til innhold

Føler meg presset til adopsjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor du i det heletatt lar deg adoptere!? Skal du rive bio-fars eneste datter ut av hendene på han bare pga. noen penger!? Er du klar over hvor lei seg han kommer til å bli? Hvorfor kan du ikke skrives inn i testamentet heller?

Jeg synes dette høres bedritent gjort og det er vondt å se hvor mange som støtter det her. 

Anonymkode: 03a15...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du utsetter å spørre din biologiske far til sommeren, så vil han ha tid til å tenke på det så blir det ikke gjort før til jul, men du vil ikke ødelegge julen for noen så da utsettes det til påske igjen. Ta det nå i påsken du. 

En annen ting å tenke på er hvem du ønsker at skal arve deg (så lenge du ikke har barn). Men dette kan løses med et testamente. 

Anonymkode: d4e30...fd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

det lukter forskudd på arv her!

Anonymkode: 58ad8...61b

Men er det snakk om forskudd på arv så kan jo ste-besteforeldrene bare gi pengene til TS. Man råder over sine penger så lenge man er i live (med visse unntak). Forskudd på arv er jo egentlig ikke arv. 

Men en ting jeg kom til å lure på: Må TS ha bio-fars signatur når hun er over 18 år? Jeg tenker at hun har jo (minst) like mye rett til å bestemme om bio-far skal være far som det bio-far har. Det ville vært merkelig om bio-far skulle kunne nekte henne når hun er over 18 år. 

Anonymkode: 0e1f2...4bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eksiltronder

Det er ikke "bare å skrive et testamente" her til lands. En viss prosentandel av det som arves -skal- gå til livsarvinger uansett, og kan ikke bortskrives. Det er nok derfor (og mtp forskudd på arv) at stebesteforeldrene vil at dette skal gjennomføres så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
1 time siden, eksiltronder skrev:

Det er ikke "bare å skrive et testamente" her til lands. En viss prosentandel av det som arves -skal- gå til livsarvinger uansett, og kan ikke bortskrives. Det er nok derfor (og mtp forskudd på arv) at stebesteforeldrene vil at dette skal gjennomføres så snart som mulig.

Men som barnebarn har man uansett ikke rett på arv? Utenom pliktdelsarv (som går til barn, ikke barnebarn) kan de testamentere bort til hvem de vil. Det er først når stefar dør at arv blir en problemstilling ifht adopsjon og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor du i det heletatt lar deg adoptere!? Skal du rive bio-fars eneste datter ut av hendene på han bare pga. noen penger!? Er du klar over hvor lei seg han kommer til å bli? Hvorfor kan du ikke skrives inn i testamentet heller?

Jeg synes dette høres bedritent gjort og det er vondt å se hvor mange som støtter det her. 

Anonymkode: 03a15...23d

Ærlig talt. Far valgte rus fremfor sin datter og de hadde ikke kontakt før hun var nesten myndig. Det er flott at de har et godt forhold i dag, men TS skylder ham ingenting. Og hvis det er noen hun "burde" tatt hensyn til, er det de som har stilt opp for henne hele livet og nå ønsker å sikre hennes fremtid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at jeg er kynisk for jeg forstår ikke hvorfor du er så opptatt av å skåne sin fars følelser. Han ga faen i deg hele oppveksten din, du skylder han ingenting. 

Anonymkode: 69267...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Adopsjon endrer jo uansett bare de juridiske rammene rundt foreldreforhold. Biofar vil alltid være biofar, du TS blir ikke hans datter noe mindre av den grunn, akkurat som at din stefar ikke blir mer pappa ved adopsjon. Skjønner likevel at det er sårt og vanskelig, men forsøk å ha det juridiske fokuset når du snakker med din far. Ingenting vil endres mellom dere to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...