Gå til innhold

"Du er for snill, det ødelegger henne"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått denne kommentaren om mitt forhold til min datter. Jeg setter tydelige grenser, men jeg velger å inkludere henne i matlaging, husarbeid og lignende selv om det tar lenger tid - jeg ser på det som familietid og at hun lærer samtidig. 

Hvis hun vil bake brød, så baker vi brød. Vil hun på lekeplass, så går vi på lekeplass, med mindre vi har andre planer. 

Hvis hun vil fortelle, så legger jeg fra meg avis eller telefonen min og lytter, viser henne samme respekt som jeg ville vist andre familiemedlemmer. 

Bør barn nødvendigvis hysjes på, kjede seg alene på rommet og parkeres foran tv så de kan glede seg til barnehagen,hvor de blir mer sett? 

Hun leker fint alene, sovner selv og er en selvstendig 4åring, men andre barnehageforeldre synes det er rart at vi også hjemme lager påskepynt, baker og gjør ting sammen som "høre til i barnehagen"? 

Anonymkode: 6dcb5...0d4

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres ut som en fantastisk mor! Jeg kan ikke forstå hva som skal være galt med dette i det hele tatt. 

Anonymkode: 90d25...dfd

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du alltid føyer henne synes jeg ikke det er greit, imbiller meg at det vil gi selvsentrerte unger som er vant til at man slipper det man holder på med for å gjøre som ungen vil. Er hun også vant til å få nei innimellom ser jeg ingenting galt. Vi lager også pynt og baker her hjemme. 

Anonymkode: d5df9...bfa

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du høres ut som en fornuftig og flott mor som oppriktig er interessert i hva din datter har på hjerte. Har ikke barn selv, men husker at mine foreldre også inkluderte meg i det meste. De var interessert i hva jeg hadde å si, noe som betydde så mye for meg. Hvis barnet ditt vil snakke med deg så betyr den mobilen fint lite, det samme med avisa. Hun leker mye alene sier du, så litt alenetid får du jo.  Fortsett sånn du :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lage påskepynt hjemme?! Selvfølgelig lager man påske- og julepynt hjemme også om man vil det! Jeg har alltid gjort det i oppveksten. 

Og man hører jo på de som snakker til deg ved mindre man gjør noe veldig viktig, enten det er et barn eller en voksen. Om du brenner sausen og svir steken fordi barnet vil fortelle hvorfor katten til naboen er brun er jeg enig i at man er for ettergivende, men regner med at du ikke er helt der? 

Barns følelser bør bli respektert, og jeg tror det er sånn de lærer å respektere de voksne tilbake når de ikke har tid, sier nei eller det ikke passer. 

Fortsett som du gjør :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at folk automatisk tenker at dette må være moren.. Var selv helt sikker på at det var en far som skrev :P

Synes forøvrig du virker som kjempegod forelder, TS. 

Anonymkode: 6f586...089

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke vanlig å gjøre sånt hjemme?

Vi har lagd påskekyllinger i dag og middag i fellesskap etc etc. Det er jo ferie og vi har all verdens med tid og det er jo så gøy når alle får være med for da føler alle litt eierskap til både pynt og middag og stemninga blir så fin på en måte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette var ganske vanlig å gjøre som forelder.... Men om du blir sett rart på, er det tydeligvis noe galt med samfunnet i dag. Forstår ikke at foreldre ikke ønsker å bruke tid med barna sine på denne måten! 

Vi prøver å gjøre dette med (ste)barnet her, men mor har implementert ipad og TV som aktiviteter. Hun orker mye mindre og vil helst se på tv når hun er her. Å være med på baking, ut å leke etc gjør at hun blir så fort sliten.

Hun har vært ute i 2 timer i dag på senter og ellerså sittet i sofaen og gjort ingenting. Hun holdet på å sovne i stad, og klager over å måtte dusje i dag. "Hvorfor deeet?" er svarene vi får om vi spør henne om noe eller ber henne om noe. Før var hun den mest aktive av alle barn jeg har møtt. I dag vil jeg si hun er ødelagt av latskap. 

Anonymkode: 0bb29...33b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde dette var ganske vanlig å gjøre som forelder.... Men om du blir sett rart på, er det tydeligvis noe galt med samfunnet i dag. Forstår ikke at foreldre ikke ønsker å bruke tid med barna sine på denne måten! 

Vi prøver å gjøre dette med (ste)barnet her, men mor har implementert ipad og TV som aktiviteter. Hun orker mye mindre og vil helst se på tv når hun er her. Å være med på baking, ut å leke etc gjør at hun blir så fort sliten.

Hun har vært ute i 2 timer i dag på senter og ellerså sittet i sofaen og gjort ingenting. Hun holdet på å sovne i stad, og klager over å måtte dusje i dag. "Hvorfor deeet?" er svarene vi får om vi spør henne om noe eller ber henne om noe. Før var hun den mest aktive av alle barn jeg har møtt. I dag vil jeg si hun er ødelagt av latskap. 

Huff, hjernen blir jo bare groggy av så mye ipad og tv - det er veldig leit å høre. Og det blir nok kjekk mye avhengighet, spesielt fordi vi voksne glemmer å lage litt planer for noe kjekt. Men jeg tror det gjelder mange barn!! 

Det jeg har gode minner med fra egen barndom er nettopp å klippe/klistre, bake, sy, danse på stuegulvet, spise lunsj på gresset, spille dyrelotto og sånt. Sitte med filtbiter utover stuebordet og lage pynt. Få røre i gryten til middag. Sitte på kjøkkenbenken mens min mor laget mat. 

Føler meg helt rar, når andre spør om hvilke serier hun ser på morgenen, hva som er best app for å "hypnotisere", og egentlig hvordan jeg unngår å stimulere eget barn i eget hjem, får "fri" . Det er jo et lite menneske jeg ønsker alt godt av utvikling. 

Det rare er for eksempel at jeg hører andre si at "nei, kan ikke bake, vi har ikke godt av sukker" - hva med å bake brød eller rundstykker? 

"nei, det er for kaldt/vått til å gå ut" - og det liksom ikke finnes klær for sånt?! Og når barna blir eldre lurer foreldrene på hvorfor de sitter inne foran skjermen... 

Når jeg ser på det på den måten, kan det jo være at det for andre foreldre stikker litt i samvittighet når de tenker på antall timer deres barn har med en skjerm. 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snuppi skrev:

Du høres ut som en fantastisk flott mor! Fortsett med det :)

Takk! 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, hjernen blir jo bare groggy av så mye ipad og tv - det er veldig leit å høre. Og det blir nok kjekk mye avhengighet, spesielt fordi vi voksne glemmer å lage litt planer for noe kjekt. Men jeg tror det gjelder mange barn!! 

Det jeg har gode minner med fra egen barndom er nettopp å klippe/klistre, bake, sy, danse på stuegulvet, spise lunsj på gresset, spille dyrelotto og sånt. Sitte med filtbiter utover stuebordet og lage pynt. Få røre i gryten til middag. Sitte på kjøkkenbenken mens min mor laget mat. 

Føler meg helt rar, når andre spør om hvilke serier hun ser på morgenen, hva som er best app for å "hypnotisere", og egentlig hvordan jeg unngår å stimulere eget barn i eget hjem, får "fri" . Det er jo et lite menneske jeg ønsker alt godt av utvikling. 

Det rare er for eksempel at jeg hører andre si at "nei, kan ikke bake, vi har ikke godt av sukker" - hva med å bake brød eller rundstykker? 

"nei, det er for kaldt/vått til å gå ut" - og det liksom ikke finnes klær for sånt?! Og når barna blir eldre lurer foreldrene på hvorfor de sitter inne foran skjermen... 

Når jeg ser på det på den måten, kan det jo være at det for andre foreldre stikker litt i samvittighet når de tenker på antall timer deres barn har med en skjerm. 

TS

Det kan nok hende det stikker ja, hvis du formulerer deg som i hovedinnlegget. Du kamuflerer selvskrytet ved å stille et fiktivt spørsmål om du er for ettergivende, etterpå svarer du selv ved å framholde hvor flink og pedagogisk oppdragelse du gir :rolleyes:

Og før du tar av i selvforsvar.....det er VELDIG lett å ordlegge seg sånn, tar meg i det selv i blant :fnise:

Anonymkode: fe8a5...794

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:  Hvis hun vil bake brød, så baker vi brød. Vil hun på lekeplass, så går vi på lekeplass. 

Dersom du lar datteren din alltid bestemme dagens aktiviteter, vil hun lett kunne få en oppfatning av at hun er "verdens midtpunkt".  Å involvere i egne aktiviteter i huset er noe helt annet, og positivt.    

Å si ja, i dag kan vi gjerne gå til lekeplassen.  Eller nei, i dag må vi nok bake brød i stedet for å gå på lekeplassen.  Det er du som voksen som bestemmer, og det er som det skal være.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Synes du høres ut som en helt super mamma jeg, som lar barnet ditt være i fokus. Er så lei av disse bedreviterne som til tider virket litt herskesyke med dette "det er de voksne som bestemmer" tullet. Fortsett som du gjør TS, det vil du aldri angre på.

Anonymkode: 8b208...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt morsomt at folk automatisk tenker at dette må være moren.. Var selv helt sikker på at det var en far som skrev :P

Synes forøvrig du virker som kjempegod forelder, TS. 

Anonymkode: 6f586...089

Det er kanskje fordi dette er kvinneguiden? Forventes at det er kvinner som skriver :-)

Anonymkode: 8aef4...b2f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderman

Hvis du aldri sier nei og tilrettelegger for at barnet ikke skal oppleve følelser som tristhet, sinne og frustrasjon så kan det ha en veldig negativ effekt på lang sikt.

Har sett at mange foreldre gjøre grove feil ved å konstant forhandle og avlede barna fra "vonde" følelser slik at de ikke får muligheten til å oppleve dem for det de er.  Følelser er naturlige og ufarlige og for at man skal ha mulighet til å få et godt følelsesliv er det viktig at man ikke blir fratatt muligheten til å erfare dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Zienna skrev:

Du skriver:  Hvis hun vil bake brød, så baker vi brød. Vil hun på lekeplass, så går vi på lekeplass. 

Dersom du lar datteren din alltid bestemme dagens aktiviteter, vil hun lett kunne få en oppfatning av at hun er "verdens midtpunkt".  Å involvere i egne aktiviteter i huset er noe helt annet, og positivt.    

Å si ja, i dag kan vi gjerne gå til lekeplassen.  Eller nei, i dag må vi nok bake brød i stedet for å gå på lekeplassen.  Det er du som voksen som bestemmer, og det er som det skal være.

Enig i dette. Skjønte ikke helt om det handler om at ts inkluderer sin datter i hverdagen eller om hun lar henne bestemme over hverdagen. Får litt inntrykk av det sistnevnte, siden folk kommenterer på det. Hvis det er slik er det fare for at ts sitter oppe med en særdeles "viljesterk" ung dame om noen år.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som dere gjør mye fint sammen, og at jenta får være med å lage mat, gjøre husarbeid etc, er jo flott.

MEN: Hvis det er slik at det er stort sett er hun som bestemmer hva dere skal gjøre, at du alltid legger bort dine gjøremål når hun tar kontakt, da ringer det en liten bjelle hos meg. Som lærer på småtrinnet ser jeg stadig flere barn som tror at hele universet kretser om seg selv, de har vansker med å innrette seg etter klassens aktiviteter. De vil gjøre noe annet, og har store problemer med å skjønne hvorfor de ikke får bestemme selv.

Så vær litt forsiktig med å alltid føye din datter, gi henne litt motstand - ikke alltid la henne få det som hun vil, vis at det er du som er sjefen. Det vil hun lære mye av, og få gode erfaringer i å tilpasse seg andre mennesker.

Anonymkode: eef0d...6af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke syk eller har vitaminmangler da? Uten at dere har merket det.

Anonymkode: 1c8b6...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du legger det frem her virker du jo som en normal forelder, men dersom du har fått flere kommentarer fra ulike mennesker, er det vel noe der.

Som liten hadde mamma alltid tid til meg og omsorg for meg men hun hadde jo egne ting å drive med og jeg ble opplært til å kunne sette meg selv i aktivitet. Det var ikke slik at vi automatiske begynte å bake fordi jeg ville bake.

Anonymkode: dcf8c...837

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...