Gå til innhold

Ikke bestilt fotografering i skole/barnehage.

Zienna

Anbefalte innlegg

Min sønn opplevde i høst å få en hentelapp om postpakke fra en skolefotograf.  Hentelappen var stilet til min sønns 1.klassing.  Far hadde ikke bestilt fotografering, og hentet ikke pakken.  Men fakturaen kom, og purring.   

Da far undersøkte med skolen viste det seg at foreldrerådet i årevis hadde hatt en avtale med denne fotografen om fotografering både første skoledag, til jul og til avslutning før sommeren.  Nå har far sagt klart i fra at han ikke ønsker disse bildene.  Det er for dyrt, og han tar bilde selv. 

Er dette virkelig lov?  Sønnen min føler seg skikkelig lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig. Hos oss så tar de bilder av alle barna, et par uker senere får vi passord til nettsiden og bestiller de vi eventuelt vil ha. Altså ingen tvang :)

Kan ikke forstå at et foreldreråd bare bestemmer noe slikt uten å gi alle foreldre enn anledning til å takke nei eller ja. Kan ikke tvinge på folk bilder de ikke vil ha... Kan umulig være lovlig iallfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrerådet kan ikke bestille på vegne av foreldrene. 

Fotografen kan heller ikke kreve noe fra deg uten en gyldig bestilling fra deg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at din sønn ikke hentet pakken. Da ville han kunne sendt alt i retur og takket nei til bildene uten å betale. Nå er det litt som å kaste regningen i søpla uten å åpne den, og etterpå klage på at én får purregebyr. 

Denne praksisen med utsendelse av skolebilder var veldig vanlig før, men etterhvert som det er blitt vanlig å tilby aktiv bestilling (som forklart av andre over), har de fleste skoler/barnehager/idrettslag/mm gått for en slik løsning. Mener Forbrukerombudet/-rådet har vært svært skeptisk til praktiseringen av "aktiv avbestilling", men er usikker på om det er ulovlig. Råder din sønn til å ta kontakt med skolefotografen direkte og forklare situasjonen. 

Ellers kan din sønn engasjere seg i FAU, og aktivt arbeide for at praksisen blir en annen, enten ved å forlange at dagens fotograf tilbyr aktiv bestilling, eller ved å bytte til en som gjør.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om sønnen din sier han kan ta bilder selv, så er det jo noe spesielt med klassebildet/fellesbildet av alle barna i klassen og i hvertfall i 1.klasse. Så hvis han hadde hentet pakken så kunne han jo beholdt det og returnert resten. Er ikke lett å ta tilsvarende bilde selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zienna skrev:

Min sønn opplevde i høst å få en hentelapp om postpakke fra en skolefotograf.  Hentelappen var stilet til min sønns 1.klassing.  Far hadde ikke bestilt fotografering, og hentet ikke pakken.  Men fakturaen kom, og purring.   

Da far undersøkte med skolen viste det seg at foreldrerådet i årevis hadde hatt en avtale med denne fotografen om fotografering både første skoledag, til jul og til avslutning før sommeren.  Nå har far sagt klart i fra at han ikke ønsker disse bildene.  Det er for dyrt, og han tar bilde selv. 

Er dette virkelig lov?  Sønnen min føler seg skikkelig lurt. 

Sønnen din som går i 1. Klasse føler seg lurt?

Anonymkode: f9b83...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen hennes har en sønn som går i 1.klasse. Hun er bestemoren, hvis jeg har forstått det riktig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"min sønns 1,klassing"....

Anonymkode: da19c...3e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noe sted som skal ha fotografering TRE ganger i løpet av skoleåret! Det høres i overkant mye ut! 

Jeg forstår veldig godt at de ønsker det i begynnelsen av skoleåret, særlig for førsteklassinger. Men ingen kan bestille noe på vegne av dere. Fikk de ingen lapp om det i forkant av når det skulle være heller? Uansett så har man jo alltid to ukers angrefrist på slike kjøp, men det fordrer jo at man henter varen først for å kunne sende den i retur.

Anonymkode: 4528f...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste hadde nok vært å tatt i mot pakken og kontaktet kundeservice. Men fotografen burde jo skjønt at kunden ikke ønsket å kjøpe disse bildene når de ble returnert, selv om det ikke var fylt ut angrefristskjema, og dermed slettet kjøpet. Hvis fotografen forlanger penger for produksjonen av bildene, så får da skolen dekke dette som har bestemt at disse bildene skal tas og sendes ut til kundene uten mulighet for å si nei til dette på forhånd. Man kan ikke prakke på folk ting de ikke har bedt om.

Anonymkode: 9278e...1d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

14 timer siden, Veslefrikk skrev:

Sønnen hennes har en sønn som går i 1.klasse. Hun er bestemoren, hvis jeg har forstått det riktig. 

Takk, det er helt riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt om noe sted som skal ha fotografering TRE ganger i løpet av skoleåret! Det høres i overkant mye ut! 

Jeg forstår veldig godt at de ønsker det i begynnelsen av skoleåret, særlig for førsteklassinger. Men ingen kan bestille noe på vegne av dere. Fikk de ingen lapp om det i forkant av når det skulle være heller? Uansett så har man jo alltid to ukers angrefrist på slike kjøp, men det fordrer jo at man henter varen først for å kunne sende den i retur.

Anonymkode: 4528f...ac2

Nei, han fikk ingen melding på forhånd.  Han hadde heller ikke bestilt noe fra fotograf, og da hentelappen kom tenkte han at det var skolebilder.  Siden han ikke var interessert, så hentet han ikke bildene.  De ble altså returnert til avsender (fotografen). 

Fotografen har altså fått varen, som ikke var bestilt, i retur.  I mitt hode kan man ikke sende faktura for en vare man verken har bestilt eller mottatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Veslefrikk skrev:

Og selv om sønnen din sier han kan ta bilder selv, så er det jo noe spesielt med klassebildet/fellesbildet av alle barna i klassen og i hvertfall i 1.klasse. Så hvis han hadde hentet pakken så kunne han jo beholdt det og returnert resten. Er ikke lett å ta tilsvarende bilde selv. 

Det kan så være, men uansett må foreldre bestemme selv, og ikke bli tvunget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...