Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg har lagt denne på riktig sted, men prøver..

Jeg får noen påskeferievenner fra utlandet.. og de vil så gjerne se det berømte.. Utøya.. Jeg bor i Oslo og veit det ligger en liten kjøretur unna.. Poenget er .. er det et sted der borte nå, man kan parkere, og sånt og titte utover? Jeg forstår jo at man ikke akkurat kan gå på øya, men har skjønt det er en minnestein der eller noe ved brygga? Prøver å finne info om dette på nettet. Men finner ikke noe. Noen som vet? Helst noen som har vært der i ettertid..? Vil ikke tråkke noen på tærne på noen måte..

Anonymkode: c9a4b...117

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes en rasteplass du kan se det fra langt unna, men langt å dra for noe som ikke gir deg noe (lang avstand over vannet). Om man ikke er APmedlem da.

Hva med å heller vise de innerste Oslo Øst? Er jo der han fikk ideen sin fra.

AnonymBruker
Skrevet

Nede fra bryggen på Utvika camping ser en rett over til Utøya.

Anonymkode: 31d94...34b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Uhørt skrev:

Finnes en rasteplass du kan se det fra langt unna, men langt å dra for noe som ikke gir deg noe (lang avstand over vannet). Om man ikke er APmedlem da.

Hva med å heller vise de innerste Oslo Øst? Er jo der han fikk ideen sin fra.

Lavt.

Anonymkode: 7fc6c...017

• Liker 9
Skrevet

Ganske lavt å vise "turister" Utøya også. God bedring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Charmander skrev:

Var det ikke gjestenes ønske? 

Anonymkode: 295f6...9a7

Skrevet
4 minutter siden, Charmander skrev:

Hvorfor det? Er jo vanlig verden over at folk vil se sånne steder. Se på Auswitch! 

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, Adara skrev:

Hvorfor det? Er jo vanlig verden over at folk vil se sånne steder. Se på Auswitch! 

Å sammenlikne Utøya med konsentrasjonsleire er også helt på bærtur. ABB burde ikke få mer oppmerksomhet, eller blest og turister burde værte skånet for å bli tatt med på slikt tulleball. Selv om jeg er klar over det er deres "ønske". Spess ass.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er ok å ta dem med dit dersom det er for å vise sin respekt. Men ikke bare av nysgjerrighet. De fastboende er svært lei av nysgjerrige turister, spes dem som blåser i privatliv og tar seg til rette på deres eiendommer. Anbefaler heller å ta med gjestene dine på 22. juli-senteret. Her får dem hele historien, bilder osv. Besøk på øya skjer bare etter avtale med AUF på bestemte dager som er åpne for publikum.

Har selv hatt med en gjest fra England på en av minnemarkeringene i 2012. Han satt stor pris på det, da han i møte med de berørte forsto mye mer av hendelsen, konsekvensene det har fått osv. Men han kjenner en av de overlevende, så det var av personlig interesse.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Charmander skrev:

Å sammenlikne Utøya med konsentrasjonsleire er også helt på bærtur. ABB burde ikke få mer oppmerksomhet, eller blest og turister burde værte skånet for å bli tatt med på slikt tulleball. Selv om jeg er klar over det er deres "ønske". Spess ass.

Det er da vel sammenlignbart. Hvorfor skal liksom nazistene få oppmerksomhet (for å ta det på ditt nivå)? Det er viktig at slike ting blir minnet på, slik at en er klar over hvilke konsekvenser ekstremisme kan føre til. 

Anonymkode: 875cb...a66

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Charmander skrev:

Ikke for de som ikke bor i Norge. Ja, vi her ønsker å tie han ihjel og jeg vil nok tro at mange tyskere vil tie i hjel Hitler.

Men Hitler har gått inn i historiebøkene og det samme vil ABB gjøre. Mennesker har en tradisjon for å oppsøke steder for katastofer. Så vi drar til konsentrasjonsleirer og Ground Zero. Utlendinger på besøk til Norge drar til Utøya og regjeringskvartalet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir Utøya den neste "folkeparken"?

Anonymkode: a4de3...91f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir Utøya den neste "folkeparken"?

Anonymkode: a4de3...91f

dessverre blir dette med i historien og vil bli brukt på turistene om noen år. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Xavana skrev:

Synes det er ok å ta dem med dit dersom det er for å vise sin respekt. Men ikke bare av nysgjerrighet. De fastboende er svært lei av nysgjerrige turister, spes dem som blåser i privatliv og tar seg til rette på deres eiendommer. Anbefaler heller å ta med gjestene dine på 22. juli-senteret. Her får dem hele historien, bilder osv. Besøk på øya skjer bare etter avtale med AUF på bestemte dager som er åpne for publikum.

Har selv hatt med en gjest fra England på en av minnemarkeringene i 2012. Han satt stor pris på det, da han i møte med de berørte forsto mye mer av hendelsen, konsekvensene det har fått osv. Men han kjenner en av de overlevende, så det var av personlig interesse.

Du kan ikke undergrave at mennesker er nysgjerrige av natur, inkludert deg selv. Folk flest oppsøker ikke slike steder kun av respekt, men først og fremst av ren nysgjerrighet. Mennesker er ikke bedre enn som så, og du er ikke annerledes enn andre på dette. Jeg irriterer meg over folk som som går rundt med en glorie over hodet, og påstår at de ikke er nysgjerrige og sensasjonslystne, for det er ikke sant.. Alle mennesker dras i større eller mindre grad mot sensasjonelle begivenheter. Man kan like det eller mislike det, men man bør i alle fall innrømme at det er slik.

Anonymkode: a6538...687

Skrevet (endret)
8 timer siden, Charmander skrev:

Helt bærtur? Absolutt ikke. Det har skjedd noe grusomt der, og det kommer til å bli husket i mange år fremover. Syntes ikke det er spesielt eller sært i det hele tatt at folk vil besøke utøya, kunne godt tenkt meg å besøke utøya selv, bare for å se.  Det gir litt perspektiv der og da.  

ABB får ikke noe mer eller mindre oppmerksomhet om folk kan dra til Utøya, det som har skjedd det har skjedd, og uansett hvor mye du vil at ABB skal forsvinne i glemmebøkene så kommer ikke det til å skje med det første.

Endret av Adara
  • Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke undergrave at mennesker er nysgjerrige av natur, inkludert deg selv. Folk flest oppsøker ikke slike steder kun av respekt, men først og fremst av ren nysgjerrighet. Mennesker er ikke bedre enn som så, og du er ikke annerledes enn andre på dette. Jeg irriterer meg over folk som som går rundt med en glorie over hodet, og påstår at de ikke er nysgjerrige og sensasjonslystne, for det er ikke sant.. Alle mennesker dras i større eller mindre grad mot sensasjonelle begivenheter. Man kan like det eller mislike det, men man bør i alle fall innrømme at det er slik.

Anonymkode: a6538...687

Jeg har da heller ikke påstått at jeg er noe annerledes enn folk flest.........

Skrevet

Bli ferdig med 22. juli already, da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var nettopp på sightseeing i Oslo ( buss ) gaiden nevnte ABB 3 ganger, det blir for mye fokus.

Anonymkode: f815e...273

Skrevet
Den 21. mars 2016 at 1.53, Charmander skrev:

Jeg er på en måte enig i tankegangen, men jeg forstår også behovet for å se Utøya. Det kan for mange gjøre det lettere å forstå, og for andre stiller det et informasjonsbehov. For de fleste stiller det nysjerrigheten som man ikke er glad i å innrømme at man har. Jeg synes sammenligningen med konsentrasjonsleirer var helt innafor, da det handler om forferdelige historiske hendelser.

Til TS, det er ikke mye parkeringsplasser om du drar til området hvor båten drar fra, men det er noen plasser der.

Skrevet
6 minutter siden, Cambria skrev:

Det kan for mange gjøre det lettere å forstå

Er det  noe du ikke forstår, kan du jo ta deg på tak og sette deg inn i det. Men jeg innser ikke at å se på den øya kan lette forståelsen av noe som helst. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...