Gå til innhold

Stress med to hunder?

Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Sitter her og planlegger mitt fremtidige hundehold, og lurer på hva slags erfaringer dere har med å ha to hunder. Er det mye stress? Går det bra å ha hannhund og så få ny hannhund-valp for eksempel? Eller bør jeg ha tispe da? Blir ikke det stress under løpetia da?

Jeg har så utrolig lyst på BÅDE gordon setter OG irsk setter i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Revenka

Hvis man venter til den ene hannhunden er voksen, eller iallefall over den psykiske kjønnsmodningen som kommer før hunden er 2 år så tror jeg det ikke er noe problem med en hannhund til. Kjenner flere som har 2 hannhunder uten problemer. De er også flinke til å bekrefte lederskapet i hundeflokken ved at den eldste alltid får sin mat først og alltid får gå ut av bilen først.

Skjønner at du har lyst på 2 hunder, det har egentlig jeg også, men har ikke tid. Jeg trener masse med hunden min og har store mål som jeg tror ikke jeg vil oppnå hvis jeg har to. Vanskelig å konkurrere med to. Skal jo trene også. Men hadde jeg bare stilt hundene på utstilling ville jeg ha hatt 2. En hanne og en tispe. Har hanne nå. Men brukstreningen tar for mye tid. Har planer om å beholde en valp fra en paring da, men det blir lenge til :)

Kos deg med to hunder, det går nok fint så lenge du er konsekvent og at det er et par år mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Ja jeg hadde tenkt å vente til den første ble over to år MINST. Helst tre... Kanskje fire? Hehe., kanskje TI!?!?

Neida, jeg bare tuller litt.

Men jeg har tenkt å bruke dem på jakt, så det kan være gøy å ha to hunder parallelt slik at man får sett forskjellige hunder i arbeid, få litt bedre erfaring på litt kortere tid. Og settere er jo kjekke familiehunder, så det blir nok koselig å ha dobbelt opp :) Og det er liksom ikke afghanere, slik at jeg må bruke dobbelt opp med tid på pelsstell, for eksempel!! For går man tur så går man tur, da blir jo begge med, liksom...

Liksom liksom liksom!! Er litt trøtt, gjentar meg selv litt.

Håper på flere svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er en fordel at hund nr 1 er 2-3 år gammel før man skaffer nr 2.

Kjenner folk som har kjøpt to hunder samtidig (valper) og endt opp som utslitte. Det er nok jobb med en liten, tissetrengt valp. To blir nok i meste laget for meg i alle fall.

Jeg har også lyst på en hund til, men det var dette med tid da. Man kan gå tur med to hunder samtidig og gi dem mat samtidig. Dessuten har de selskap i hverandre, slik at man slipper å ha så dårlig samvittighet når man er på jobb. Men det er dette med mental-trening som stopper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ha minst 2 år mellom bikkjene.

Selv om det er to jakthunder du skal ha så krever de en del trening hver for seg, men en del trening får du gjort sammen også. Uansett skal hundene trenes på dressur ( sitt, lineføring, apport etc )På fjellet kan man fint ha med begge to og da er det en super fordel av det er alders forskjell mellom hundene slik at de lærer av hverandre også. ( samt en stooor fordel at de kan gå pent i bånd, ellers blir det slitsomt ...kan jo ikke ha begge to løse i slipp hele tiden ).

Å ha to av samme kjønn er som regel ikke noe problem, men vær obs på at det kan oppstå problemer. Jeg har selv harr tispe og hannhund og aldri mer. Det var et mareritt under løpetid. Holder meg til samme kjønn heretter.

En annen ting er at man ønsker som regel at den yngste hunden ikke skal bli for avhenig av den eldste, så derfor er det viktig at begge hundene får litt tid/trening alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin

Ja det var det jeg tenkte at en liten leilighet og deilig tispelukt kan bli litt stress for en stakars testoteron-hund!!

Da er planen min å skaffe meg gordon setteren først, og så vente til han blir litt voksen i hodet sitt og i kroppen (noe som tar tiiiid med settere...bra å vite på forhånd så man ikke blir sprø!), få trent grunnleggende dressur, trene apport, litt på fugl, kanskje jakte en sesong eller to.. Og så skaffe hund nummer to, irsk setteren. Og da er jo GS'en kanskje både 3 og 4 år. Jo, jeg tror jeg har en fin plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har hatt 2 hunder og synes det var 3x så mye jobb. en kastrert hanne og en 2 år yngre hanne, gikk greit dem i mellom men det er mye trening som må til. de hunde typene du vil ha stresser veldig og 2 stk tror jeg fort kan bli veldig slitsomt, hvis du ikke har mye tid til å være ute å trene de.

Jeg har nå kun en hund, en boxer, og koser meg med det. Jeg blir aldri en hundeier for 2 samtidig igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Den avateren din..den er fra sånn..modell-ting på internet, ikke sant? Hehe, lagde en sånn for et par dager siden, lignet kjempemasse på meg!

Men 2 hunder var stress altså? Jeg er jo veldig glad i hunder, og har mye kjærlighet og tolmodighet i meg. Jeg er ikke en sånn skrik og skrål og hei og hå eier, så jeg tror jeg ville klart å holde en viss ro inne.. Ute skal det jo få være full rulle :) Men ja, settere kan være veldig rastløse, men min har aldri vært det. Han er den største sofagrisen i verden! Men ute kan han være løpe-gal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har hatt to hunder. En tispe og en hannhund. Hannhunden var 11 mnd da tispa kom i hus 10 uker gammel. Har aldri hatt problemer på noen som helst måte, bortsett fra løpetider - med piping og stressing. De har aldri fått valper sammen fordi hannhunden ikke har turt :wink:

Nå har jeg "bare" en hund, og syns det er like mye "arbeid" med en som med to. Har man to, har hundene selskap når matmor/far er på jobb, og separasjonsangst er ikke fullt så vanlig med to hunder.

Jeg har ingen problemer med å anbefale folk å ha hannhund og tispe sammen, selv om man ikke ønsker valper mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvitt det er stress med to hunder kommer jo ann på hvordan hunden er også da. Har nå en Rottweilier hanne på 4 og ei blandings tispe på 4 (finner ikke hjem til ho gjennom omplasseringa :roll: , derfor har vi hatt 2 hunder lenge nå..)

Synes det høres ut til at dette er godt planlagt og ikke noe inpuls greier, så jeg tror det kommer til å gå bra jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig lyst på en hund til, men tenker igrunnen mest på at det blir veldig, veldig stress når man skal reise bort og slikt. Ikke like lett å finne noen som vil passe to hunder.

Gjelder også når man skal bort til noen, f.eks på hyttetur eller bare for en kveld - èn hund er oftest greit, men TO? Mange som vil føle seg litt invadert, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig vil det være "litt mer" med to hunder enn med en, men om du skal ha to hannhunder, kommer vel an på rasen, er ikke alle raser to hannhunder kan gå godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Man kan vel være både heldig og uheldig. For noen fungerer det fint med to hunder av samme kjønn. Jeg orker ihvertfall ikke mer hannhund/tispe, det er et mareritt under løpetid.

Nå er vel ikke fuglehunder kjent for å være agressive, selv om jeg har hørt at GS hannhunder gjerne kan være det. Men ved riktig jobbing tror jeg ikke det vil være noe problem.

Bare se på de som har flere jakthunder sammen, de har som regel samme kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Ja det er mange frynsete GS'er, men jeg er veldig nøye med valg av oppdretter. Skal ikke kjøpe valp gjennom annonse på nett eller avis nei!! Er så synd når hunderaser eksploderer i popularitet, da går det på "helsa løs" bokstavelig talt..

Men jeg tenker også på alle hundefolkene og jegerne som har flere hunder på en gang. Tror nok det skal gå bra, men det er alltid gøy med tips og "fortellinger" om hvordan livet med to hunder *egentlig* er..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner non som hadde to hunder...en Gammel tibetansk spaniel og en yngre japansk spisshund...

Nå har dem bare en for han andre var gammel og syk...

Det går greitt å ha to hanner da...dem forholder seg jo til hverandre som en flokk...

Men man må passe på at det er rettferdig fordeling med kos og oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...