Gå til innhold

Har jeg plikt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Muligens røyker ulovlige saker.." 

Ett godt råd er ihvertfall å telle til ti før du skriver et innlegg.

Å skille skitt fra kanel gjør det hele mer troverdig og gir deg  bedre svar enn det du legger opp til.

Anonymkode: 3819e...2eb

Ok. Skal jeg skrive at de røyker hasj, at det stinker hasj utenfor huset? Vet jo ikke om det er det, men stanken er egentlig ikke til å ta feil av. Likevel, SER jeg jo ikke om det er nettopp det de røyker. 

Anonymkode: 1b3ce...ae6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vil ikke være grunnen til det. Skal høre med en av de andre naboene om vi kan nevne noe om det til de eller noe. Gjelder å trå varsomt, man bor jo så tett. 

Dette er altfor fislete ! Om hva du skriver er reelt så har du et moralsk ansvar å sette eget ubehag til side,  for å ivareta datteren og hunden.  Grundig lei av folk som ser elendighet foran seg men som feige bare lar det gå. Ha mot og gjør det rette! 

Anonymkode: 021a0...906

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå er det natt. Skal tenke over helgen, og snakke med  de andre naboene som også er ganske lei av denne fylla. Kanskje kan vi sammen ta det opp med de på en ryddig måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som et voksent, ansvarlig menneskebilde jeg påstå at du har en plikt til å gjøre noe om du mistenker at det er barn i huset.

Hvis det er bråk, fulle folk som raver rundt og røyking av ulovlige rusmidler og du tror det er et barn tilstede trenger en vel ikke akkurat være rakettforsker for å forstå plikten sin.

Men, men, det har jo ikke noe med deg å gjøre, uten at du blir plaget av bråket.

Anonymkode: 422d2...eab

• Liker 8
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vil ikke være grunnen til det. Skal høre med en av de andre naboene om vi kan nevne noe om det til de eller noe. Gjelder å trå varsomt, man bor jo så tett. 

Feigt. 

La meg presisere noko VIKTIG: Dersom du kontaktar barnevernet, er det ikkje automatisk slik at dei tek barnet. Og det er ikkje din feil om det skjer, det er FORELDRA som har skulda. Det er dessuten barnet som er den viktigaste her. Foreldre har ikkje rett til å behandle barnet sitt dårlig fordi dei er foreldra. Barn har rett til å vekse opp under trygge forhold. Kanskje treng desse foreldra råd og rettleiing frå barnevernet, slik at barnet kan vekse opp i ein heim som ser barnet sine behov. 

Så om du kjenner etter ein gong til, kan det hende du bør revurdere. 

• Liker 13
Gjest Jessica
Skrevet

Kjære ts. Ja du har plikt til å beskytte barna rundt deg. Jeg blir bekymret her jeg sitter når jeg leser om en 8 åring som er i butikken seint på kvelden, er vitne til alkohol og fest og det du nevnte om en full mor midt på dagen. Hva lurer du egentlig på ? Om ikke du har tenkt å hjelpe denne familien så nevn dette for en nabo eller lignende så de kan kontakte barnevernet. Da skal du være ganske sikker på dine antagelser da. 

Jeg er egentlig overasket over hvor mange som er på kg og lurer på om de bør melde inn om omsorgssvikt. ALLE voksne har plikt til å hjelpe et barn 

Skrevet

Ja, du er pliktig å melde ifra. Ring politiet når de har fest og si at du er urolig for barnet som du tror er tilstedeværelse.  Kontakt gjerne barnevernet også men det mest effektive er om politiet dukker opp uanmeldt. 

• Liker 5
Skrevet

TSs, hvirfor spør du om du har plikt?

Du ønsker jo å få slutt på dette på egne vegne. Da får du være løsningsorientert. Å slarve med de andre naboene hjelper ikke.

• Liker 3
Skrevet

Ja! Er du som voksen bekymret for et barn har du plikt til å melde! Utifra det du skriver virker det som du er bekymret og har grunn til det! Det er BVs oppgave å undersøke og evt sette i gang tiltak, du melder kun en bekymring! Ring i morgen! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg sendte barnevernet på noen. 

Anonymkode: 7dce8...2aa

Man sender ikke barnevernet på noen. Barnevernet er til for å hjelpe barn ut av et liv som ikke er godt for barnet. Og foreldrene kan faktisk være det verste for barna. Alt for mange later som om de ikke ser for å unngå ubehageligheter med de voksne. Men for barnas skyld må vi våge å gjøre noe.

Anbefaler alle dere som mener vi skal passe våre egne saker å se filmen "Hjemme verst" (søkbar i google).

Anonymkode: bf3ed...c28

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Snille TS.

Det er fyllefest hver helg. Med mye støy. Barnet er observert ute alene kl 8 en lørdagskveld. Mor er observert beruset på dagtid. Det er mistanke om ulovlige rusmidler. Og åtteåringen deres truer med å drepe dyrene deres når hun er på besøk.

Vær så snill, kontakt barnevern og politi! Ring politiet og meld fra når det ee festbråk på natta og si at du er usikker på om barnet er der. Kontakt barnevernet, om så anonymt, og fortell hva du og barnet ditt har sett.

Oppførselen du beskriver av jenta tyder på at hun allerede er påført skade av forholdene hjemme. Normale åtteåringer truer ikke med å drepe dyr! Vær så snill, TS. Vær den voksne som tar tak melder fra, før skaden hos barnet er uopprettelig. Før hun ender opp som et totalt ødelagt menneske uten evne til empati. Vær så snill!

Anonymkode: 63818...3da

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer de fra Polen? I så fall har enkelte der en veldig hard drikkekultur med fest hver helg. I Norge går de sjeldent ut siden det er ganske dyrt å gå på byen i Norge så de fleste har hjemmefester. 

Nå kan enkelte av de, særlig i lavtlønnsyrker som bygningsarbeider, rengjører og slikt være litt korttenkte når det kommer til festing og det er barn involvert. 

Jeg tror nok at det kan være lurt å samle flere av naboene for å ta en prat med de om hvordan det fungerer i Norge med festing og slikt, da de har en helt annen drikkekultur enn oss. Har de vært lenge i Norge? Snakker de norsk? Det ser nok også ut som de trenger veiledning til hvordan å passe på barnet sitt uten at barnet skal bli utsatt for konstant drikking. 

Anonymkode: d6ba0...957

Skrevet

ja, du har plikt. bare fordi naboene lukker gardinene så er ikke det god nok grunn til at du også gjør det. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg blir så lei meg av at det finnes voksne som bare fordi et barn ikke er deres eget kjøtt og blod så har de ikke noe ansvar for barnet! :sad: Tenk hvis alle voksne som så barn som har det vondt tenkte "åh, stakkars unge, hva kan jeg gjøre for å hjelpe?" Om jeg av en eller annen grunn en dag ikke skulle makte mine oppgaver som forelder håper jeg virkelig at unga mine møter noen voksne som ser og tar ansvar, og ikke noen som bare tenker " det er ikke mitt barn" og snur seg og går!

Noen ganger er politi og barnevern de rette til å hjelpe. Andre ganger kan det være andre. I noen kommuner fungerer barnevernet godt, i andre er det preget av at ansatte er overarbeidet, har lite erfaring, har dårlig kulturforståelse osv. Det finnes også ledere o.a. som drives mer av maktsyke og hevngjerrighet enn av ønsket om å hjelpe barn til å få en trygg oppvekst.

Men om man har én dårlig erfaring med barnevernet betyr ikke det at hele barnevern er håpløst! Og at det verste som kan skje en unge er å bli tatt ut av hjemmet. Det er mange voksne som er bitre på at ingen hjalp dem, at de måtte vokse opp i et hjem med fyll m.m. Kommuner har måttet betale erstatning for ødelagte barndommer der barnvernet visste hva som skjedde, men ikke grep inn.

TS: Kanskje kan du sjekke "ryktet" til barnevernet i din kommune før du evt. melder fra. Kanskje kan du melde fra til skolen/helsesøster. Men tror jeg ville ringt politi og bv umiddelbart.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes du kan passe dine egne saker.

Provoserende! Sikkert kult for deg å provosere litt på nett, men det kan faktisk hende at det sitter en skremt åtteåring i naboleiligheten som venter på at noen skal fange opp hvordan hun/ han har det.  Tips til neste gang du ytrer deg på nett, TENK FØR du svarer!

Anonymkode: 805b8...32a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Cc skrev:

Bank på døra og prat med dem. Du er jo voksen. Istedenfor å si dette til politiet, kan du vell si det til dem. 

Jeg tror at barnevernet tar ungen. Vil du være grunnen til det? Gi dem advarsel. Og hvis dem ikke kjerper seg, så kan du ta kontakt med politiet.

For å svare å spørsmålet ditt: hvis barnevernet tar barnet så er det helt greit at jeg er grunnen til det. Da har de jo funnet grunn til omsorgssvikt.  

Hvilke folk er det som sitter å gir råd i denne tråden!?! Blir jo helt matt!!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nå er det natt. Skal tenke over helgen, og snakke med  de andre naboene som også er ganske lei av denne fylla. Kanskje kan vi sammen ta det opp med de på en ryddig måte. 

Unnskyld meg, men reagerer kraftig på at det er fylla du er lei av! Det sitter et barn det inne, som sikkert ikke har det helt greit. Hvordan du klarer å " sove på det" skjønner ikke jeg. Igjen hva er det med folk i denne tråden!?!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TENK FØR du svarer!

At jeg tenker annerledes enn hva du gjør betyr ikke at jeg ikke tenker.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som et voksent, ansvarlig menneskebilde jeg påstå at du har en plikt til å gjøre noe om du mistenker at det er barn i huset.

Hvis det er bråk, fulle folk som raver rundt og røyking av ulovlige rusmidler og du tror det er et barn tilstede trenger en vel ikke akkurat være rakettforsker for å forstå plikten sin.

Men, men, det har jo ikke noe med deg å gjøre, uten at du blir plaget av bråket.

Anonymkode: 422d2...eab

Dette!

• Liker 1
Skrevet

Ring politiet om du plages av fyllefesten- informerte om at det er et barn der. Spør om de tar saken videre m barnevernet- hvis ja: senk skuldrene og slå deg til ro med at du har gjort ditt.

om du ikke kontakter politiet eller du er usikker på om de har meldt saken videre: meld fra til barnevernet selv..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...