Gå til innhold

Har jeg plikt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet i 2015 inn i en firemannsbolig. En av boligene bor det en østeuropeisk familie med en datter på åtte år. De har fest hver eneste helg. Hver fredag og hver lørdag er det fyll og bråk og de er høylydte og noen ganger raver de omkring utenfor her. De er helt tydelig overstadig beruset og har liten kontroll på hunden sin som valser alene omkring ute på veiene utenfor og ikke har særlig kontroll på seg selv heller.

Jeg får fylla deres trykka opp i stua mi hver lørdag. De holder på til langt ut på natta, og det går ikke an å slappe av i sitt eget hjem med dette.  De bråker sånn at barnet mitt har måttet bevitne fulle mennesker da hun har våknet av de og sett de gjennom vinduet. Jeg lurer på hva som egentlig skjer med deres datter, som bare er åtte år. Er hun virkelig hjemme mens foreldrene drikker seg snydens og muligens røyker ulovlige ting? Mange ganger har det fristet å ringe politiet. Spesielt siden vi ikke kan klage inn til noe bostyre, da de selv (ironisk nok) overtok styrevervet for to år fremover nå... De egner seg ikke til det, og jeg var ikke tilstede på det møtet (grunnet sykdom). 

Anonymkode: 1b3ce...ae6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes du kan passe dine egne saker.

Anonymkode: 7dce8...2aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja du har plikt! Noen må sjekke om barnet er vitne til dette! Neste fest ringer du politiet og klager på ordensforstyrrelse og samtidig sier du at du er bekymret for om barnet er tilstede. Så kommer politiet og får med seg barnevernvakta v/behov. De melder uansett til bv om barnet er der. 

Anonymkode: 2986a...e95

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Så du syns at det er innenfor at jenta på åtte år skal være blant overstadig berusa mennesker hver eneste helg? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de bråker så mye, og det er snakk om hver helg, så burde du faktisk klage eller ringe politiet.

Det er ordensforstyrrelse. Og hvis barnet ditt våkner pga fyllebråk i helgene, så kanskje de trenger å få en påminnelse om

hvor mye de bråker. Håper virkelig ikke 8-åringen dems er hjemme på de tidspunktene, det er ikke noe gøy for ett barn.

Ringer du politiet, så sjekker de ut saken, og er det en 8-åring hjemme i det bråket, er det godt mulig politiet melder det til

barnevern.

Anonymkode: 23ea9...8ab

• Liker 6
Skrevet

Følg magefølelsen. I og med at du stiller spørsmålet her vet du nok allerede svaret.

Du har ansvaret for det du vet eller mistenker er galt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene er ganske unge, ca 27 år. Jeg syns ikke alderen deres rettferdiggjør at de raver sørpe fulle og røyker ting som lukter rart utenfor her. Vi bor i et "fint" strøk, så vi forventa ikke sånt da vi flytta hit.

Merker jeg selv ikke tåler sånn fyll særlig godt selv. Det er virkelig ubehagelig å høre på hver helg. De inviterer hele vennegjengen virker det som, og det er på et sånt nivå at man føler det er ustabilt. Og ja, det er hver eneste helg, og tror jenta er hjemme. Tviler på at jenta er vekke fra foreldrene hver helg. Hun er uansett aldri å se i hverdagene heller, da hun er bare inne og hjemme, unntatt at har sett henne henge på matbutikken en lørdagskveld i åttetida. Min mening er at en åtteåring har ingenting å gjøre på matbutikken i mørket alene på en lørdagskveld å gjøre. 

• Liker 1
Gjest Evans
Skrevet (endret)

Hvis det er ei lite jente oppi det du beskriver som et helvetes fyllekalas hver eneste helg, syns jeg absolutt du skal kontakte noen - politi og barnevern. Politiet på grunn av bråket, og barnevernet fordi du frykter at ei jente på 8 år er med på et fyllekalas hver helg. 

Endret av Evans
Skrevet (endret)

Bank på døra og prat med dem. Du er jo voksen. Istedenfor å si dette til politiet, kan du vell si det til dem. 

Jeg tror at barnevernet tar ungen. Vil du være grunnen til det? Gi dem advarsel. Og hvis dem ikke kjerper seg, så kan du ta kontakt med politiet.

Endret av Cc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

omsorgssvikt

Omsorgssvikt er et temmelig sterkt ord å bruke når det er snakk om voksne mennesker som tar seg en fest. Det virker som om TS gjerne vil se noe negativt og drar på veldig i beskrivelsene.

Det er en grunn til at jeg ikke kommer til å få barn i Norge. Her kan man ikke avvike det grann fra et veldig smalt normalbegrep før man meldes til barnevernet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, stan skrev:

Følg magefølelsen. I og med at du stiller spørsmålet her vet du nok allerede svaret.

Du har ansvaret for det du vet eller mistenker er galt. 

Mitt barn fikk besøke denne jenta som er noen år eldre, da vi flytta inn, til jeg oppdaget mora som var full, og de hadde drikkevarene stående midt på spisebordet. Da var det midt på dagen. Faren har løyet om små ting til mitt barn om at insekter er livsfarlige og kan spise deg opp innenifra osv. Etter dette har ikke mitt barn fått lov til å leke med denne jenta, og heller ikke fått lov til å besøke de, eller på noe vis ha noenting med de å gjøre. De virker veldig skrudde. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omsorgssvikt er et temmelig sterkt ord å bruke når det er snakk om voksne mennesker som tar seg en fest. Det virker som om TS gjerne vil se noe negativt og drar på veldig i beskrivelsene.

Det er en grunn til at jeg ikke kommer til å få barn i Norge. Her kan man ikke avvike det grann fra et veldig smalt normalbegrep før man meldes til barnevernet.

Om det var mitt ord du siterte - så ja, kan være enig at det er et sterk ord å kaste ut. Jeg mente å være sarkastisk å sette ting på spissen. Men når det er slik fest som TS beskriver, vil jeg uansett kalle dette en form for omsorgssvikt. Ikke normalt at et barn skal grue seg til helgen fordi mamma og pappa skal drikke, igjen.

Og har man rent mel i posen, trenger man ikke være redd BV ;) de er rett å slett et fint støtteapparat selvom man trenger hjelp eller ei :)

Anonymkode: b6aa2...3ac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og har man rent mel i posen, trenger man ikke være redd BV ;) 

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg sendte barnevernet på noen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg sendte barnevernet på noen. 

Jaa man skal jo ikke akkurat ringe for hver minste lille ting heller. "Åh nei, nabobarnet får KUN cola til drikke, må jeg ringe BV?" 

Men tilbake til emnet, så syntes jeg du kan ringe politet på bakgrunn av støy :) det er jo relativt "normalt" å gjøre. Får la tvilen komme til gode å tenke at barnet ikke er tilstedet, og evt si til politet at du vet de har barn, men vet ikke om hun er hjemme. Lykke til :) 

Anonymkode: b6aa2...3ac

• Liker 4
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet i 2015 inn i en firemannsbolig. En av boligene bor det en østeuropeisk familie med en datter på åtte år. De har fest hver eneste helg. Hver fredag og hver lørdag er det fyll og bråk og de er høylydte og noen ganger raver de omkring utenfor her. De er helt tydelig overstadig beruset og har liten kontroll på hunden sin som valser alene omkring ute på veiene utenfor og ikke har særlig kontroll på seg selv heller.

Jeg får fylla deres trykka opp i stua mi hver lørdag. De holder på til langt ut på natta, og det går ikke an å slappe av i sitt eget hjem med dette.  De bråker sånn at barnet mitt har måttet bevitne fulle mennesker da hun har våknet av de og sett de gjennom vinduet. Jeg lurer på hva som egentlig skjer med deres datter, som bare er åtte år. Er hun virkelig hjemme mens foreldrene drikker seg snydens og muligens røyker ulovlige ting? Mange ganger har det fristet å ringe politiet. Spesielt siden vi ikke kan klage inn til noe bostyre, da de selv (ironisk nok) overtok styrevervet for to år fremover nå... De egner seg ikke til det, og jeg var ikke tilstede på det møtet (grunnet sykdom). 

I hvilken sammenheng var det relevant at familien var østeuropeisk?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skal la være, vil ikke blande meg inn, og vil ikke skape problemer for de. Bare lurte på om jeg har plikt. Samtidig er det andre her som har bodd her mye lengre enn meg som heller kanskje burde ha gjort noe istedenfor meg, som er ny her. Men syns det er merkelig om barnet aldri er hjemme i helgene. Ikke at jeg har noenting med det å gjøre. Men for meg er helgene familietid/kvalitetstid. 

• Liker 1
Skrevet

Du må gjerne invitere barnet på besøk til deg og ditt barn, det er meir fornuftig enn å nekte barna å ha kontakt. Og dersom du då kjem til å bli litt kjent med barnet, er det mulig at du veit kva du må gjere neste gong det er fyllekalas i huset. Kanskje kan dei som ropar høgast her om å halde kjeft og aldri blande inn barnevern/politi, vurdere litt kva konsekvensar det kan få for det enkelte barnet. Trur litt for mange har full fokus på foreldra sine rettar, og dermed overser barna.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Muligens røyker ulovlige saker.." 

Ett godt råd er ihvertfall å telle til ti før du skriver et innlegg.

Å skille skitt fra kanel gjør det hele mer troverdig og gir deg  bedre svar enn det du legger opp til.

Anonymkode: 3819e...2eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Karen olsen skrev:

I hvilken sammenheng var det relevant at familien var østeuropeisk?

Drikkekulturen. Landet de kommer i fra, er det en helt annen kultur med tanke på både barneoppdragelse og alkoholkonsum. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Cc skrev:

Bank på døra og prat med dem. Du er jo voksen. Istedenfor å si dette til politiet, kan du vell si det til dem. 

Jeg tror at barnevernet tar ungen. Vil du være grunnen til det? Gi dem advarsel. Og hvis dem ikke kjerper seg, så kan du ta kontakt med politiet.

Nei, vil ikke være grunnen til det. Skal høre med en av de andre naboene om vi kan nevne noe om det til de eller noe. Gjelder å trå varsomt, man bor jo så tett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...