AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #21 Skrevet 19. mars 2016 5 minutter siden, Personenmeg skrev: Det er ikke rart de klager med de tunge løftene mange av de må gjøre i ugunstige stillinger. Hjelpepleiere er en svært viktig yrkesgruppe. Vi hadde aldri kunne fylt opp alle hjelpepleierstillingene med sykepleiere og det hadde vært helt uforsvarlig å fylle de med ufaglærte (noe som nå har blitt praksis hos en del private tjenester). Det eneste jeg har å utsette på hjelpepleiere er at de som var på det sykehjemmet jeg hadde praksis i som sykepleierstudent støtt og stadig prøvde å bruke meg som gratis arbeidakraft, men det ser jeg på som et "miljøproblem" på avdelingen og dårlig ledelse. I hjemmesykepleien var alle de hjelpepleierne jeg gikk med svært hyggelige og det var gjensidig respekt mellom hpl og spl. Dette opplevde jeg også i sykehjemspraksisen. Det var ofte at jeg plutselig sto helt alene når det var oppvask etter et måltid. Da gikk hjelpepleierne og gjemte seg. Om jeg ikke hadde tid til kjøkkentjeneste fordi jeg skulle bli med kontaktsykepleieren på en sykepleieprosedyre, så opplevde jeg at hjelpepleierne ble snurt. De satte meg til å vaske skyllerommet mens de satt og så på TV med pasientene, og de påpekte ofte hvor deilig det var å ha sykepleierstudenter på avdelingen. Følte meg veldig utnyttet. Nå jobber jeg på en sykehusavdeling uten hjelpepleiere, og jeg kjenner det er utrolig deilig å slippe denne konflikten mellom yrkesgruppene. Det blir mye stell og tunge løft på oss sykepleiere, men det er jo en stor del av jobben vår så det er null problem Anonymkode: 745cf...06d
melatonin Skrevet 19. mars 2016 #22 Skrevet 19. mars 2016 Min erfaring med hjelpepleiere er som regel god, er den dårlig så har det med kjemien mellom oss og personlighet, ikke yrket i seg selv. På min jobb et de dyktige og snille med pasientene. Noen ønsker å bare være i stell og ikke ha noe medisinsk ansvar og andre vil gjerne ha mer ansvar og oppgaver,begge deler er like fint. Jeg hater ikke hjelpepleiere/helsefagarbeider/assistenter.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #23 Skrevet 19. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva gjør EGENTLIG en hjelpepleier? det er litt uklart for meg? hva er arbeidsoppgavene? Hva slags autorisasjon har hjeplepleierne kontra pleieassistent? Anonymkode: 669c2...103 Stell, mating, pleie, enkelt sårskift, disponering av medisin fra dosetter om de har løyve. De har ikke lov å dispensere ut medisiner som ikke ligger i dosett, som feks oxynorm om pasient har behov for mer smertestillende. Sykepleieutdannelsen er klinisk anlagt, mer om diagnosiseirng, forebygging og behandling, i samråd med lege. De dispenserer ut medisiner, øker doser i samsvar med leges vurdering, kan gi ekstra medisiner, morfiner/opiater, og har hovedansvar for sårstel/postop stell av pasienter, og delegerer oppgaver til hjelpe/vernepleiere. Anonymkode: 2c49c...1a0 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #24 Skrevet 19. mars 2016 3 minutter siden, luigii skrev: Flere andre fag som samfunnsfag, der man lærer hvordan systemet fungerer og hvilke rettigheter osv man har som pasient, pårørende og pleier? Fag som norsk, hvor man lærer blant annet rettskriving og språket, noe som jeg ser ofte blir et problem i helsevesenet når vi får utenlandske på arbeidsplassen? (Ikke misforstå her, de er kjempeflinke og gjør en himla bra jobb, men språket er ofte litt problematisk enten det er i samtale eller under rapportskriving). Vi lærer matte, noe som hjelper med medisinutregning. Som helsefagarbeider har du ikke akkurat det ansvaret, men dersom noen trenger ekstra smertestillende eller noe, så er det greit å klare å regne ut om personen kan få det mtp hvor stor dose det blir, andre faste doser og tidsrom mellom tablettene. I matte lærer vi også om økonomi, for vi har ansvar for innkjøp av bleier og andre forbruksvarer, og kjenner jeg helsevesenet så godt som jeg tror, så har ikke alle kommuner like god råd, derfor må man sette seg inn i forskjellige leverandører for å finne et like bra produkt til en kanskje billigere pris. Vi har gym, holder oss i form med det, for det er neimen ikke hver dag man kan sitte stille over lengre tid på jobben... Sant det du sier men jeg syns det blir litt feil og kalle det for en 4-årig utdannelse. Det blir det samme som å si at sykepleie, fysioterapi, vernepleie osv har 6 årig utdannelse, om man skal regne med videregående. Og medisin 9 årig utdanning... Anonymkode: 745cf...06d 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #25 Skrevet 19. mars 2016 På min jobb er det som regel sykepleierne som strikker på vaktrommet. Hilsen ingen av delene Anonymkode: 1338f...24f 2
Gjest luigii Skrevet 19. mars 2016 #26 Skrevet 19. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Dette opplevde jeg også i sykehjemspraksisen. Det var ofte at jeg plutselig sto helt alene når det var oppvask etter et måltid. Da gikk hjelpepleierne og gjemte seg. Om jeg ikke hadde tid til kjøkkentjeneste fordi jeg skulle bli med kontaktsykepleieren på en sykepleieprosedyre, så opplevde jeg at hjelpepleierne ble snurt. De satte meg til å vaske skyllerommet mens de satt og så på TV med pasientene, og de påpekte ofte hvor deilig det var å ha sykepleierstudenter på avdelingen. Følte meg veldig utnyttet. Nå jobber jeg på en sykehusavdeling uten hjelpepleiere, og jeg kjenner det er utrolig deilig å slippe denne konflikten mellom yrkesgruppene. Det blir mye stell og tunge løft på oss sykepleiere, men det er jo en stor del av jobben vår så det er null problem Anonymkode: 745cf...06d Wow, det høres ut som en travel gjeng med hjelpepleiere! Selv er jeg helsefagarbeider, og vi har maks 1 sykepleier i etasjen jeg jobber pr vakt, noen gangen har vi ikke det heller. Og ofte så "stikker de av" så vi må gjøre jobben! Haha, neida De har utrolig mye ansvar med medisiner og annet jeg ikke har peiling på, og mtp hvor få de er på jobb, så tar det tid. Derfor er det vi hjelpepleierne som er igjen på avdelingen og hjelper pasientene og tar oppvasken. Sykepleierne gjør også dette når de har tid. Vi ser som oftest ryggen på sykepleierne fordi de løper avgårde for å rekke alt som skal gjøres. Skulle gjerne hjulpet, men har ikke kompetanse til det. Jobber på en kjempekjekk arbeidsplass, så vi har et supert miljø!! (må skryte litt)
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #27 Skrevet 19. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelpepleiere skal alltid klage så mye om dårlig rygg og helse. Og så sykemelder de seg i hytt og pine. Dette er i hvert fall mitt inntrykk av de jeg kjenner som jobber som det. Det finnes selvsagt unntak - noe det gjør i alle yrker. Anonymkode: 9d592...ed7 og hvorfor tror du at det er sånn?? jo fordi det er et steintøft yrke med masse stress, mange dårlige arbeidsstillinger, mange belastninger på armer bein og rygg. Mange av de samme bevegelsene osv. jeg har jobbet 10 år som det, er fortsatt hjelpepleier eller det som nå kalles helsefagarbeider. men jobber ikke som det lenger da kroppen fikk nok. Mange av mine kollegaer slet også. er ikke mange som holder ut helt til pensjonsalderen. Stort sett da så var det gjensidig respekt mellom hjelpepleiere og sykepleiere der begge visste at at man gjorde en viktig jobb. Ha litt respekt for yrkersgrupper som du ikke vet stort om! Anonymkode: 5d6e1...18f 4
Gjest luigii Skrevet 19. mars 2016 #28 Skrevet 19. mars 2016 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sant det du sier men jeg syns det blir litt feil og kalle det for en 4-årig utdannelse. Det blir det samme som å si at sykepleie, fysioterapi, vernepleie osv har 6 årig utdannelse, om man skal regne med videregående. Og medisin 9 årig utdanning... Anonymkode: 745cf...06d Nei, det blir det ikke. Ja, vi har 4-årig utdannelse, men det er fortsatt "bare" en fagskoleutdannelse. Sykepleiere har 3-årig utdannelse, men på et høyere nivå. Man kan ikke telle med vgs med mindre de gikk en linje rettet mot sykepleie, noe som ikke finnes. Skal man tenke på den måten kan man likså godt legge til de 10 åra på grunnskolen. Eller 9, alt etter hvor gammel man er Endret 19. mars 2016 av luigii
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #29 Skrevet 19. mars 2016 Aldri hørt om noen som hater hjelpepleiere. Selv er jeg avhengig av hjelpepleier i hjemmet to ganger i uken og oftere i perioder og er veldig takknemmelig for min hjelpepleier. Ser virkelig opp til henne og klemmer hver gang hun kommer og går. Hadde ikke noe mere negativt syn på hjelpepleiere før jeg ble syk heller. Anonymkode: e2594...ca8 2
melatonin Skrevet 19. mars 2016 #30 Skrevet 19. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stell, mating, pleie, enkelt sårskift, disponering av medisin fra dosetter om de har løyve. De har ikke lov å dispensere ut medisiner som ikke ligger i dosett, som feks oxynorm om pasient har behov for mer smertestillende. Sykepleieutdannelsen er klinisk anlagt, mer om diagnosiseirng, forebygging og behandling, i samråd med lege. De dispenserer ut medisiner, øker doser i samsvar med leges vurdering, kan gi ekstra medisiner, morfiner/opiater, og har hovedansvar for sårstel/postop stell av pasienter, og delegerer oppgaver til hjelpe/vernepleiere. Anonymkode: 2c49c...1a0 Dette er nok forskjeller fra sted til sted. Hos oss så har de lov å gi oxynorm og andre tabletter vi har låst ut til eventuelt tralla, så lenge pasienten står på det på medisinskarket. Injeksjoner utenom insulin har de ikke lov til. Og vi har faktisk hjelpepleier som sårkontakt og som lager sårprosedyrer, hun er veldig flink og jeg har 100%tillit. Vi har ikke alltid full sykepleier dekning så derfor er det slik. Vi hadde ikke klart oss uten hjelpepleiere. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #31 Skrevet 19. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stell, mating, pleie, enkelt sårskift, disponering av medisin fra dosetter om de har løyve. De har ikke lov å dispensere ut medisiner som ikke ligger i dosett, som feks oxynorm om pasient har behov for mer smertestillende. Sykepleieutdannelsen er klinisk anlagt, mer om diagnosiseirng, forebygging og behandling, i samråd med lege. De dispenserer ut medisiner, øker doser i samsvar med leges vurdering, kan gi ekstra medisiner, morfiner/opiater, og har hovedansvar for sårstel/postop stell av pasienter, og delegerer oppgaver til hjelpe/vernepleiere. Anonymkode: 2c49c...1a0 Okey. Gjør ikke sykepleiere stell, mating og lignende? Når jeg leser på internett så ser det ut som at sykepleiere har ganske mange og vanskelige prosedyrer som foreksempel å fjerne sentral venekatet, legge sonde og gipsing? Kan hjelpepleier og gjøre disse prosedyrerne? Anonymkode: 669c2...103
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #32 Skrevet 19. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey. Gjør ikke sykepleiere stell, mating og lignende? Når jeg leser på internett så ser det ut som at sykepleiere har ganske mange og vanskelige prosedyrer som foreksempel å fjerne sentral venekatet, legge sonde og gipsing? Kan hjelpepleier og gjøre disse prosedyrerne? Anonymkode: 669c2...103 Jo, stell og mating osv er en del av pensum på sykepleierutdanningen, så det skal vi gjøre. Men på sykehjem blir ofte disse oppgavene etterlatt til hjelpepleierne, fordi sykepleieren har sykepleierprosedyrer de må prioritere. Om de har tid så skal selvfølgelig sykepleierne også stelle og mate De prosedyrene du nevnte er det bare sykepleierne som kan gjøre. Anonymkode: 745cf...06d 1
Gjest Genevieve Skrevet 19. mars 2016 #33 Skrevet 19. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sant det du sier men jeg syns det blir litt feil og kalle det for en 4-årig utdannelse. Det blir det samme som å si at sykepleie, fysioterapi, vernepleie osv har 6 årig utdannelse, om man skal regne med videregående. Og medisin 9 årig utdanning... Anonymkode: 745cf...06d Det er et fagbrev.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #34 Skrevet 19. mars 2016 Jeg er selv sykepleierstudent. Må si jeg har lært enormt masse fra kjempeflinke hjelpepleiere i praksis. I helsevesenet trenger vi både sykepleiere og hjelpepleiere, så hvorfor skulle jeg hatet hjelpepleiere? Samfunnet trenger at så mange som mulig utdanner seg innen helse Anonymkode: 4977b...85a 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #35 Skrevet 19. mars 2016 3 timer siden, luigii skrev: Hjelpepleiere, eller helsefagarbeider som det nå heter, har faktisk 4 årig utdanning, ikke 2. To år på skolebenken og to år i praksis. De har to år (praksis/utdanning) jo. Man regner vitterlig ikke teori på videregående som utdanning. Samme som at frisører sier de har 4-års utdanning også. Anonymkode: 641bb...49e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #36 Skrevet 19. mars 2016 2 timer siden, luigii skrev: Nei, det blir det ikke. Ja, vi har 4-årig utdannelse, men det er fortsatt "bare" en fagskoleutdannelse. Sykepleiere har 3-årig utdannelse, men på et høyere nivå. Man kan ikke telle med vgs med mindre de gikk en linje rettet mot sykepleie, noe som ikke finnes. Skal man tenke på den måten kan man likså godt legge til de 10 åra på grunnskolen. Eller 9, alt etter hvor gammel man er Jo, det blir det. Skal vi si at de som har realfag på videregående og blir ingeniør, doktorer osv. har 6 år utdannelse fordi at de går noe på videregående som er rettet mot deres utdannelse? Skal vi si at de som går salg og service på videregående, så fagbrev så videre til markedsføring har 7 år utdannelse? Eller de som har gått helse og sosial, fått fagbrev, så gått videre til sykepleier har 7 år utdannelse? Komisk.... Anonymkode: 7d148...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #37 Skrevet 19. mars 2016 2 timer siden, luigii skrev: Flere andre fag som samfunnsfag, der man lærer hvordan systemet fungerer og hvilke rettigheter osv man har som pasient, pårørende og pleier? Fag som norsk, hvor man lærer blant annet rettskriving og språket, noe som jeg ser ofte blir et problem i helsevesenet når vi får utenlandske på arbeidsplassen? (Ikke misforstå her, de er kjempeflinke og gjør en himla bra jobb, men språket er ofte litt problematisk enten det er i samtale eller under rapportskriving). Vi lærer matte, noe som hjelper med medisinutregning. Som helsefagarbeider har du ikke akkurat det ansvaret, men dersom noen trenger ekstra smertestillende eller noe, så er det greit å klare å regne ut om personen kan få det mtp hvor stor dose det blir, andre faste doser og tidsrom mellom tablettene. I matte lærer vi også om økonomi, for vi har ansvar for innkjøp av bleier og andre forbruksvarer, og kjenner jeg helsevesenet så godt som jeg tror, så har ikke alle kommuner like god råd, derfor må man sette seg inn i forskjellige leverandører for å finne et like bra produkt til en kanskje billigere pris. Vi har gym, holder oss i form med det, for det er neimen ikke hver dag man kan sitte stille over lengre tid på jobben... Samfunnsfag, gym, norsk, matte er fag alle har på videregående som du må gjennom. Det spiller ingen rolle hvilken retning du har valgt, alle har disse fagene. Anonymkode: 7d148...4c1 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #38 Skrevet 19. mars 2016 Jeg hater ikke hjelpepleiere, har jobbet med mange knalldyktige damer som har lært meg mye, og som virkelig brenner for faget sitt. De trengs så absolutt for å få hverdagen til å gå rundt, og gjør en uvurderlig innsats. Men; Jeg jobbet som ufaglært noen år, og fikk jobb tredje hver helg/ferier/ekstravakter da jeg begynte på sykepleien på en sykehusavdeling som pga fagfeltet har ganske tungt belegg, dvs en god del stell, bruk av rullestol og heis, og mating av pasienter. Jobbet ofte seinvakter, der pasientene skulle mobiliseres etter hvil, serveres måltider, følge på toalettet, tilrettelegge for besøk av familien og eller hjelpe med detsom trengtes. Det var en sykepleier på og to-tre hjelpepleiere/studenter. Det var travelt og fysisk tungt, men vi gjøv løs i samarbeid og fikk jobben gjort. I alle de årene jeg gikk som pleiemedhjelper fikk jeg høre av hjelpepleierne at mange av sykepleierne gjemte seg på vaktrommet, deltok for lite ute i posten, var bare opptatt med medisinene og dro for lite av felleslasset i pleien, og jeg lovet meg selv at en slik skulle i alle fall ikke jeg bli - jeg skulle bidra. Da jeg var ferdig utdannet begynte jeg som sykepleier på samme posten og fikk meg et realt slag i trynet over egne antakelser, det var ikke mulig å delta på lik linje med hjelpepleierne i stell og mat, og samtidig gjøre mine egne oppgaver. Jeg skulle sjekket kvelds og nattmedisiner, samt dele dem ut og påse at de ble tatt, blande og gi antibiotika intravenøst, gi annen iv behandling som tpn/væske/glucose-insulin, sjekke dren, sike menn, sjekke og evt bestille nye blodprøver, gå kveldsvisitt, ta imot nye pasienter, melde pasienter hjem og evt bestille ambulanse hvis dagvakten ikke hadde rukket det, informerer pårørende over telefon og på besøk, sanke underskrifter på f.eks søknader til hjemmetjeneste eller sykehjem, ta meg av folk som ble dårlig og calle på lege når nødvendig, skrive rapport og i tillegg gjøre en del administrative ting. Mange ganger var det vanskelig å rekke over disse oppgavene i seg selv, var det lite så hjelp jeg til ute. En periode kom jeg tidligere på jobb for å sjekke medisinene slik at jeg kunne være med å mobilisere pasienter, men det førte jo til at jeg slet meg ut og jobbet gratis. Hjelpepleierne spiste i visittiden, jeg spiste på medisinrommet mens jeg blandet antibiotika eller under legevisitten, noen ganger ikke i det hele tatt. Jeg slet meg totalt ut på å oppfylle forventingene til hjelpepleierne på denne posten, for jeg ville jo gjerne gjøre dissse kollegen som jeg likte så godt fornøyd. Byttet etterhvert til en annen post og er nå et tredje sted der vi kun er sykepleiere, og det er egentlig veldig greit at alle forstår alle oppgavene. Jeg tror manglende forståelse for den andres arbeid gjør at det lett blir konflikter mellom yrkesgrupper, man ser selvfølgelig helst ting fra eget ståsted. Jeg vet også at mange hjelpepleiere føler seg presset ut fra sykehus, fordi stillinger til hjelpepleiere som slutter blir omgjort til sykepleierstillinger, og nyopprettede stillinger for hjelpepleiere på sykehus er ikke eksisterende i mitt helseforetak. Det handler ikke om at man ikke verdsetter hjelpleiernes kompetanse eller arbeidskraft, men at helsevesenet generelt er i en prosess der sykehusbehandling er blitt mer spesialisert og sykepleiernes kunnskap og delegerte oppgaver er nødvendig for at hverdagen skal gå rundt. Det handler nok også om at hjelpepleiere ikke lenger utdannes, nå er det helsefagarbeidere som ikke har den samme utdanningen som hjelpepleierne, og dermed i mindre grad er kompetent til jobb på sykehus. Det er likevel en viktig yrkesgruppe, og samfunnet trenger deres kunnskap og arbeidskraft. Jeg opplever ikke at folk hater hjelpepleiere, men helt personlig er jeg glad for å jobbe på en spesialavdeling der jeg ikke lenger blir beskyldt for å gjemme meg på kontoret når jeg gjør jobben min. Anonymkode: 2a657...74c 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #39 Skrevet 19. mars 2016 4 timer siden, luigii skrev: Nei, det blir det ikke. Ja, vi har 4-årig utdannelse, men det er fortsatt "bare" en fagskoleutdannelse. Sykepleiere har 3-årig utdannelse, men på et høyere nivå. Man kan ikke telle med vgs med mindre de gikk en linje rettet mot sykepleie, noe som ikke finnes. Skal man tenke på den måten kan man likså godt legge til de 10 åra på grunnskolen. Eller 9, alt etter hvor gammel man er Så det du sier er at matten du lærer på helse og sosial er spesielt rettet mot helsefagarbeidere? Gymmen dere har er helt spesiell og tilpasset helsefagarbeidere? Det nekter jeg å tro. Alle framtidige yrker har da nytte av det de lærer på videregående, men man teller jo ikke med det i utdannelsen for det om. Anonymkode: 745cf...06d 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #40 Skrevet 19. mars 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjelpepleiere skal alltid klage så mye om dårlig rygg og helse. Og så sykemelder de seg i hytt og pine. Dette er i hvert fall mitt inntrykk av de jeg kjenner som jobber som det. Det finnes selvsagt unntak - noe det gjør i alle yrker. Anonymkode: 9d592...ed7 På min arbeidslass er vi 10 ganger flere hjelpepleiere/ helsefagarbeidere/ assistenter enn sykepleiere. Det sier seg selv at det er flest sykemeldte av disse gruppene. Men sykepleierne er også sykemeldte. En annen grunn til at hjelpepleiere/ helsefagarbeidere/ assistenter er sykemeldte er at det er vi som utfører de fysisk tunge oppgavene - noe som tærer på selv om vi bruker hjelpemidler og korrekte metoder under forflytning. Anonymkode: 242e4...d0e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå