Gå til innhold

Reise alene som ung jente

Fremhevede innlegg

Gjest Linaria
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Backpacke i central og sør amerika,. bodde på dorms/hostel-ALDRI oplevd det. Adri stått i kø for å gå bo do.

Har noen ganger opplevd at det er 1-2 før meg i kø der dusjen er.

Anonymkode: 1a45e...433

Jeg har bodd på en del vandrerhjem der alle på rommet deler ett bad, og da er både dusj og do der inne. Er slike jeg ikke liker noe særlig.

4 timer siden, marizz skrev:

Jeg tenker sikkert litt mye når det kommer til småting som do og sånt :S En annen ting som gjør at jeg ikke er helt på sovesal er at det skal lite til for at jeg ikke får sove, at jeg våkner i løpet av natten osv. Kan irritere meg over at andre puster til og med:ph34r:

Ørepropper

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg har bodd på en del vandrerhjem der alle på rommet deler ett bad, og da er både dusj og do der inne. Er slike jeg ikke liker noe særlig.

Ørepropper

Helt enig, utendørs do og dusj er å foretrekke.

Tror vin og vodka funker bedre enn ørepropper.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Linaria skrev:

Ørepropper

Det finnes haugvis av hosteler som har FLERE doer og FLERE dusjer, man kan velge om man vil være på rom med dusj/toalett eller uten. De har til og med kjøkken!

Og nei man trenger ikke ørepropper, jeg reiste 10 mnd central og sør amerika, folk tar hensyn til at det er andre folk i rommet, ved f eks pakke kvelden før. Jeg sjeldent blitt vekket av bråk i rommet.

Gjest Linaria
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes haugvis av hosteler som har FLERE doer og FLERE dusjer, man kan velge om man vil være på rom med dusj/toalett eller uten. De har til og med kjøkken!

Og nei man trenger ikke ørepropper, jeg reiste 10 mnd central og sør amerika, folk tar hensyn til at det er andre folk i rommet, ved f eks pakke kvelden før. Jeg sjeldent blitt vekket av bråk i rommet.

Jeg sa ikke at det ikke finnes vandrerhjem som ikke har flere doer. Jeg sa at det er lurt å velge de som har flere doer. Og det er greit at folk tar hensyn om natta, men det hender likevel at det er folk som snorker o. l. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Linaria skrev:

Jeg sa ikke at det ikke finnes vandrerhjem som ikke har flere doer. Jeg sa at det er lurt å velge de som har flere doer. Og det er greit at folk tar hensyn om natta, men det hender likevel at det er folk som snorker o. l. 

For ts ville jeg tenke meg at du fikk det til å høres slikt ut. Hun har tydeligvis ingen erfaring med å på hostels, Og jeg lurer på hvor du har bodt/reist hen da du kaller det vandrehjem og ikke hostel som det heter i utlandet? (ikke noe angripelse,men kun av nysgjerrighet)

men helt enig planlegg litt fohold til hvor man bor-og i tillegg er det mange hostel med privat rom med og uten toalett/dusj.

Gjest Linaria
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For ts ville jeg tenke meg at du fikk det til å høres slikt ut. Hun har tydeligvis ingen erfaring med å på hostels, Og jeg lurer på hvor du har bodt/reist hen da du kaller det vandrehjem og ikke hostel som det heter i utlandet? (ikke noe angripelse,men kun av nysgjerrighet)

men helt enig planlegg litt fohold til hvor man bor-og i tillegg er det mange hostel med privat rom med og uten toalett/dusj.

Kaller det vandrerhjem fordi jeg skriver norsk. Jeg bor i Storbritannia og har reist mest på De britiske øyer. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Linaria skrev:

Kaller det vandrerhjem fordi jeg skriver norsk. Jeg bor i Storbritannia og har reist mest på De britiske øyer. 

Jeg er også norsk, har bodt på vandre hjem og hostels i skandianvia  og det er vestentlig en forskjell mellom vandrehjem og hostels. Og i den store verden ville alle uansett hvor de er i fra kalle det hostels. da de stort sett ikke har det hva jeg ville kalle ett vandrehjem.

Gjest Linaria
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også norsk, har bodt på vandre hjem og hostels i skandianvia  og det er vestentlig en forskjell mellom vandrehjem og hostels. Og i den store verden ville alle uansett hvor de er i fra kalle det hostels. da de stort sett ikke har det hva jeg ville kalle ett vandrehjem.

Er ikke noen spesiell grunn til det annet enn at "hostel" ikke er et norsk ord og jeg tenkte at det er greit å buke det norske ordet.  Føler at en del vandrerhjem bruker "hostel" i navnet for at det skal være enklere for utlendinger å forstå hva de faktisk er, ikke at de har noe imot ordet på sitt eget språk. 

Er det virkelig sånn at alle som snakker alle språk bruker det engelske ordet "hostel" istedenfor sitt eget ord når de snakker sitt eget språk? Må spørre noen utenlandske venner om dette.

Gjest Linaria
Skrevet

For meg ser det ut til at de fleste norske vandrerhjem bruker dette ordet til å beskrive seg selv:

"Anker Hostel er et moderne vandrerhjem som ligger sentralt i byen." - 
http://www.ankerhostel.no

"Sentrum Hostel er et vandrerhjem med en sentral beliggenhet i Oslo." - http://sentrumhostel.no/nb/

"Dette vandrerhjemmet ligger kun 3 minutters gange fra Bergen jernbanestasjon" (Piano Hostels, Bergen) 

"
Bergen Vandrerhjem Montana ligger vakkert til et stykke oppe i fjellsiden til Bergens kjente fjell Ulriken" - (Stedet heter Bergen Hostel Montana på booking.com)

"Dette miljøvenlige vandrerhjem ligger på Amagerfælled, 4 km fra det centrale København." - Danhostel Copenhagen Amager

Har ikke hittil funnet et eneste skandinavisk vanderhjem som bruker ordet "hostel" til å beskrive seg selv på eget språk på egen nettside, selv om de har "hostel" i navnet sitt på Booking.com for å tiltrekke utenlandske kunder. Hvilke "hostels" er det du har bodd på i Skandinavia?
(Sorry rar skriftstil. Ble sånn av å kopiere og orker ikke endre :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...