Gå til innhold

Eøs, samlivsbrudd og tiden etterpå

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du som hentet din partner/ektefelle fra et tredjeland, benyttet dere av eøs for å få opphold og arbeidstillatelse for partneren/ektefellen i Norge, og som dessverre opplevde samlivsbrudd. 

Hva hendte etter bruddet? Hva sllags prosess måtte du/dere igjennom, og reiste partneren til hjemlandet sitt?

Syns selv det er merkelig at noen velger å bli kriminell bare for å bli i landet, med enda mer på rullebladet og strengere innreiseforbud.

Anonymkode: 73a53...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tredjeland? Aner ikke helt hva du sikter til i denne tråden. 

Eksen min kom fra Storbritannia. Etter jeg kastet han ut, så fant han egen leilighet. Han beholdt vel jobben sin, tror jeg. Værre var det ikke. Hvis han må fornye arbeidstillatelse og personnummer så må han huske på det selv. Kjenner jeg han rett, så glemmer han det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Tredjeland? Aner ikke helt hva du sikter til i denne tråden. 

Eksen min kom fra Storbritannia. Etter jeg kastet han ut, så fant han egen leilighet. Han beholdt vel jobben sin, tror jeg. Værre var det ikke. Hvis han må fornye arbeidstillatelse og personnummer så må han huske på det selv. Kjenner jeg han rett, så glemmer han det. 

De som kommer fra et land utenfor Europa kommer under betegnelsen tredjelandsborgere. Eøs borgere står friere til å jobbe og bo i Norge enn disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du som hentet din partner/ektefelle fra et tredjeland, benyttet dere av eøs for å få opphold og arbeidstillatelse for partneren/ektefellen i Norge, og som dessverre opplevde samlivsbrudd. 

Hva hendte etter bruddet? Hva sllags prosess måtte du/dere igjennom, og reiste partneren til hjemlandet sitt?

Syns selv det er merkelig at noen velger å bli kriminell bare for å bli i landet, med enda mer på rullebladet og strengere innreiseforbud.

Mener du da at dere har bodd i EØS-land lenge nok, og så sammen kommet til Norge? Etter en skilsmisse da må vel han ut av landet, om ikke han har bodd i Norge lenge nok til å kunne søke om varig opphold.

Hva mener du i siste setning? Strengere innreiseforbud, rulleblad osv..?

Anonymkode: 8d8c7...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som kommer fra et land utenfor Europa kommer under betegnelsen tredjelandsborgere. Eøs borgere står friere til å jobbe og bo i Norge enn disse.

Så du spør om to forskjellige ting samtidig? Vil du vite om EØS-borgere eller de helt utenfor? :) man kan ikke "benytte seg av" EØS hvis en person er fra et land som ikke er med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Fiberhusk skrev:

Så du spør om to forskjellige ting samtidig? Vil du vite om EØS-borgere eller de helt utenfor? :) man kan ikke "benytte seg av" EØS hvis en person er fra et land som ikke er med. 

Det er jo nettopp det man kan. EØS-løsningen går ut på at en mann fra Tyrkia kan bo i Sverige eller annet EU/EØS-land med sin norske kone (om ikke reglene er innstrammet nå da). Om han ikke kan komme til Norge, fordi hun ikke oppfyller inntektskravet for eksempel. Etter en viss periode, får han rettigheter som en EØS-borger, og da blir han med til Norge uten trøbbel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke bare tyrkere, men er stort sett tyrkere jeg har hørt om i denne sammenhengen. Veldig, veldig mange norske "kjærlighetsflyktninger" i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du da at dere har bodd i EØS-land lenge nok, og så sammen kommet til Norge? Etter en skilsmisse da må vel han ut av landet, om ikke han har bodd i Norge lenge nok til å kunne søke om varig opphold.

Hva mener du i siste setning? Strengere innreiseforbud, rulleblad osv..?

Dere?

Har lest endel saker de siste årene hvor enkelte benytter alt for å unngå å reise hjem igjen til stross for utreisevedtak fra udi. De får dermed en strengere straff, får ikke reise inn i Norge igjen på flere år feks.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Jeg spør om de som har partner/ektefelle fra land utenfor Europa som har benyttet seg av eøs. Evt familiegjenforening. Der den andre parten mister rett til opphold ved samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Jo. Om en nordmann flytter til sverige og henter sin partner fra et annet ikkeeuropeisk land, og så flytter sammen til norge har man da benyttet seg av sin rett som eøs borger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere?

Trodde du kanskje var i den situasjonen, siden du spurte.

Jeg tror at veldig, veldig mange av disse mennene ikke oppriktig bryr seg om damene som blir med på å flytte til Sverige for at han skal få opphold. De har vel damene såpass rundt lillefingeren, at det ikke er sannsynlighet for brudd før fyren har papirene han ønsker.

Alle som får innreiseforbud, får det som regel for minst 5 år. Forstår fortsatt ikke hva du sikter til når du skriver om kriminalitet osv.. Mange vil fortsette å bo og jobbe i Norge, og får til det, fordi det ikke ser ut til å sjekkes særlig nøye av UDI/politiet.

Det er mye som spiller inn. Hvorfor de fikk innreiseforbud, hvor mye galt de har gjort, hvor mye de risikerer ved å bli og tjene masse penger vs. å reise til hjemlandet og være totalt scewed og fremtidsløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser du skriver om de som dessverre har opplevd brudd. Brudd i slike tilfeller, er som regel ikke "dessverre" for damene. Sannsynligheten er da stor for at hun har funnet ut at han bare er ute etter papirer, og da er det jo bare fint å bli kvitt han.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde du kanskje var i den situasjonen, siden du spurte.

Jeg tror at veldig, veldig mange av disse mennene ikke oppriktig bryr seg om damene som blir med på å flytte til Sverige for at han skal få opphold. De har vel damene såpass rundt lillefingeren, at det ikke er sannsynlighet for brudd før fyren har papirene han ønsker.

Alle som får innreiseforbud, får det som regel for minst 5 år. Forstår fortsatt ikke hva du sikter til når du skriver om kriminalitet osv.. Mange vil fortsette å bo og jobbe i Norge, og får til det, fordi det ikke ser ut til å sjekkes særlig nøye av UDI/politiet.

Det er mye som spiller inn. Hvorfor de fikk innreiseforbud, hvor mye galt de har gjort, hvor mye de risikerer ved å bli og tjene masse penger vs. å reise til hjemlandet og være totalt scewed og fremtidsløs.

Jeg er bare nysgjerrig på temaet ☺

Er stort sett enig med det meste du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du skriver om de som dessverre har opplevd brudd. Brudd i slike tilfeller, er som regel ikke "dessverre" for damene. Sannsynligheten er da stor for at hun har funnet ut at han bare er ute etter papirer, og da er det jo bare fint å bli kvitt han.

Ja var kanskje feil ordvalg, men det må jo være et følelsesmessig smell for kvinnen evt mannen. Det er jo ikke bare kvinner som bruker eøs regelen det jeg har forstått.

Men i saker hvor UDI og politiet har gitt beskjed om utreise, hva har hendt der? Det er dette jeg funderer mest over. Hvordan går det med kvinnene /mennene som opplever at deres tidligere partner bruker alle midler for å bli i Norge til tross for utreisevedtak? Det må jo være en enorm belastning i tillegg til bruddet? Selv tenket jeg at det må være tungtveiende årsaker til at de valgte å ta ut skilsmisse. Hvordan kan da andre støttespillere rundt disse eksene unngå å se at et evt brudd kom av valg desse mennene selv tok? Hvor langt skal de støtte menn som manipulerer og bruker andre, bare for å utsette lovlig fattede vedtak? Og om det attpåtil havner i media, hvor naive og blinde er ikke media da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet jo at det finnes par med oppriktige og gjensidige følelser som gjennomfører dette også. Men kan ikke huske å ha hørt om brudd i noen tilfeller. Har bare hørt om brudd etter at mannen har papirer. Og da dukker det gjerne opp en kone og to-tre barn fra hjemlandet, som kommer rekende hit etter hvert.

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan da andre støttespillere rundt disse eksene unngå å se at et evt brudd kom av valg desse mennene selv tok? Hvor langt skal de støtte menn som manipulerer og bruker andre, bare for å utsette lovlig fattede vedtak? Og om det attpåtil havner i media, hvor naive og blinde er ikke media da?

Hva den tidligere partneren gjør etter brudd, bør da være revnende likegyldig..?

Er det noen konkrete saker du tenker på?

Husk at i mange tilfeller oppfører mennene (flest av dem) seg veldig hyggelig, hjelpsomt, arbeidssomt osv. Det er ofte bare kona som vet hva slags manipulerende rasshøl han er. Når han blir fremstilt stakkarslig og som en som ikke har gjort noe galt, men bare jobbet og oppført seg pent, så ønsker vel media å skape blest og tåredryppende sympati. Det som oftest skjer er jo at det ikke nytter å gå til media, og de fleste anser jo mannen som en som ikke har krav på opphold, og dermed bør ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet jo at det finnes par med oppriktige og gjensidige følelser som gjennomfører dette også. Men kan ikke huske å ha hørt om brudd i noen tilfeller. Har bare hørt om brudd etter at mannen har papirer. Og da dukker det gjerne opp en kone og to-tre barn fra hjemlandet, som kommer rekende hit etter hvert.

Hva den tidligere partneren gjør etter brudd, bør da være revnende likegyldig..?

Er det noen konkrete saker du tenker på?

Husk at i mange tilfeller oppfører mennene (flest av dem) seg veldig hyggelig, hjelpsomt, arbeidssomt osv. Det er ofte bare kona som vet hva slags manipulerende rasshøl han er. Når han blir fremstilt stakkarslig og som en som ikke har gjort noe galt, men bare jobbet og oppført seg pent, så ønsker vel media å skape blest og tåredryppende sympati. Det som oftest skjer er jo at det ikke nytter å gå til media, og de fleste anser jo mannen som en som ikke har krav på opphold, og dermed bør ut av landet.

Nei det er flere saker jeg har hørt om men som jeg ikke har nært kjennskap til. Jeg siktet til tredjelandborgeren. Og du ga meg igrunn det svaret jeg lette etter. 

Bare håpte at noen som har vært i situasjonen selv ville delt av sine erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 8 år senere...

Jeg har bodd i Sverige med min mann og flyttet hjem til Norge og brukte EØS - avtalen. Min mann fikk varig oppholdsrett i Norge etter 5 år i Norge. Vi var sammen i 15 år og har 2 barn sammen. Nå er vi skilt. Han har bra jobb og er selvfølgelig fortsatt i Norge og har samvær med våre barn. 

Anonymkode: 8c1a3...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2016 den 21.27):

Nei det er flere saker jeg har hørt om men som jeg ikke har nært kjennskap til. Jeg siktet til tredjelandborgeren. Og du ga meg igrunn det svaret jeg lette etter. 

Bare håpte at noen som har vært i situasjonen selv ville delt av sine erfaringer.

Vil tro det er for farlig for noen av kvinnene  som måtte ta ut skilsmisse å dele info som kan kjennes igjen av disse eksene og deres familier. Flere av mennene har farlige slektninger som også kom til Norge som asylsøkere på feilaktig grunnlag. 

Anonymkode: 8e1c1...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...