Gå til innhold

Venninna mi har konsekvent og/å-feil, ville dere sagt fra?

Gjest supernova_87

Ville du sagt fra?   

51 stemmer

1. 1. Ville du sagt fra?

• Nei, jeg hadde holdt kjeft
      22
    • Ja, jeg hadde sagt fra
      29

Anbefalte innlegg

Gjest Sobril

Det er vel egentlig rimelig uskyldig å spørre noe ala: "Du som har et så godt skriftspråk - hvorfor bruker du alltid og"?

Hadde helt klart lurt på dette selv...

FB_IMG_1456335537934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, sol87 skrev:

Nei, jeg ville ikke sagt noe om det. Jeg synes det er smakløst å rette på andres skrivefeil med mindre de ber om hjelp. 

Hvis de ikke er klar over at de gjør feil, enten det er skriving eller annet, kan du vel ikke forvente at de ber om hjelp?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, Arabella skrev:

Hvis de ikke er klar over at de gjør feil, enten det er skriving eller annet, kan du vel ikke forvente at de ber om hjelp?

Det er det-stort sett vet man det.

jeg skriver mye feil, hadde ikke blitt fornærma MEN jeg hadde ikke satt pris på få en tilbakemelding om det.

Da dette er noe jeg er veldig klar over.

Om jeg da ikke har spurt om hjelp-noe som jeg gjør hvis jeg skal skrive noe offisielt.

Anonymkode: 89054...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arabella skrev:

Når det gjelder voksne, selvstendige mennesker, ser jeg ingen grunn til å påpeke skrivefeil med mindre de ber om hjelp med skriving, nei. Det kan jo godt hende hun vet at hun ikke har helt kontroll på dette med og/å, men velger å gi faen når hun skriver tekstmeldinger. Andre får gjøre hva de vil, jeg synes det er frekt og unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

er flink språkelig,skriver som en gris.

hold det for deg selv

Språkelig..?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, globalagogo skrev:

Språkelig..?

Som jeg sa skriver som en gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Fiberhusk skrev:

"smakløst" er vel å ta i litt hardt. Kan hende denne venninnen blir glad for tilbakemelding, og velger å rette på seg selv. Jeg blir alltid veldig glad for tilbakemeldinger, slik at jeg kan rette på det jeg kan. 

Enig!

Jeg har gått og sagt et bestemt ord feil hele livet, og hadde blitt glad om noen hadde gjort meg oppmerksom på det slik at jeg kunne korrigert det for lenge siden :)

Anonymkode: d7c60...0e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
7 timer siden, Rainstorm skrev:

Men du sliter jo ikke med og/å, i alle fall ikke i dette innlegget! Det som er merkelig med venninna mi er at det er konsekvent. Hun er liksom så flink, men akkurat dette, kanskje det er en greie, at hun boikotter "å"? :fnise: 

Kanskje ikke, men tenkte ikke over det når jeg skrev. Da går det automatisk og blir som regel rett, når jeg begynner å tenke over eller tvile om det er og/å så skrives som regel "og" fordi det virker rett. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg sa skriver som en gris.

Nå har jo TS stavet språklig riktig? Jeg syns du klager over noe helt usaklig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

I utgangspunktet synes jeg mennesker som alltid skal rette på andre er fryktelig slitsomme. Bli norsklærere om det er så sabla morsomt og viktig. Men jeg skjønner igrunn at du blir litt nysgjerrig. Hvis det er en nær venninne tror jeg at jeg bare hadde spurt rett ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke rettet på henne før jeg hadde sett at hun hadde gjort denne feilen i offentlige skriv/rapporter etc. Har en slik venninne selv, aldri rettet på henne på privaten, men når vi leverte en lab rapport på studiet måtte jeg si fra.

"Du har litt og/å feil Line..." "Ja, jeg klarer aldri å skrive det rett, har du lyst å se over og rette akkuratt den delen?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, globalagogo skrev:

Nå har jo TS stavet språklig riktig? Jeg syns du klager over noe helt usaklig her.

JEG skriver som en gris, alså ikke TS.

Jesses.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan også tenke selv at jeg ville likt å få vite det hvis jeg gjorde en feil. Men så er ikke alle mennesker slik. Jeg har sagt fra til noen som ikke var interessert, dvs. at de svarer ikke noe spesielt og ikke prøver å rette opp feilen etterpå. Så etter det gidder jeg stort sett ikke si noe. Folk får seile sin egen sjø...

Anonymkode: fbf7a...c16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde nok nevnt det litt tøysete og lystig. En av mine aller klokeste venner har samme vane, h*n skriver konsekvent å istedenfor og. Alltid, uansett. H*n har doktorgrad (ikke i norsk da, hehe, men likevel). 

Anonymkode: 39c25...10b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje hun er som meg og rett og slett ikke vet når hun skal bruke å/og? Fant det ut for en 3 uker siden ved og spørre sjefen, er selv nesten 30

Anonymkode: 38b44...91a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det syns jeg er helt greit. Jeg ble glad da venninnen min nevnte mine og/å feil, orddelingsfeil, mangledne bruk av komma og feil bruk av i forhold til. Det hadde irritert henne en stund ;) Men etter at hun tok det opp og hjalp meg med å skrive mer riktig ser jeg jo selv at tekstene mine blir mye bedre. Er også godt å vite at jeg har noen å spørre når jeg lurer på noe.

Anonymkode: 2efc7...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun er som meg og rett og slett ikke vet når hun skal bruke å/og? Fant det ut for en 3 uker siden ved og spørre sjefen, er selv nesten 30

Anonymkode: 38b44...91a

:laugh:

Anonymkode: b9a3b...1b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 17. mars 2016 at 17.48, Eighth Planet skrev:

Herregud, så hårsåre folk er her inne. Det er blåøyd å tenke at det ikke påvirker skole/jobb. Ville sagt ifra, har gjort det selv. Folk har ikke blitt fornærmet, men tatt det til seg med god stil! Det er ikke alltid lett å huske all grammatikk! Er ikke verdensmester selv, så hadde satt pris på om noen sa ifra hvis jeg skrev noe konsekvent feil. Pleier bare å si at "å" er til noe man gjør (verb), "og" binder gjerne flere ting sammen (substantiv/adjektiv)! :tongue:

Det trenger ikke påvirke skole/jobb. 

En så hjernedød skrivefeil forsvinner nok uansett ikke etter at TS sier ifra. Jeg forstår at intensjonene til TS er gode, men dette her er ikke bare god, gammeldags uvitenhet. Det er nok flust av folk som har sagt ifra til denne venninnen. Hun har jo tross alt gått på skole. Jeg synes det er greit å si ifra når det gjelder små skrivefeil der vedkommende antakeligvis ikke vet hvordan det skrives, men dette her... Det er på et helt annet nivå, og jeg er helt overrasket over at det i det hele tatt er mulig - særlig når TS beskriver henne som kunnskapsrik og språklig god. 

Anonymkode: d4a59...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dypvik

Det er virkelig ikke noe og henge seg oppi. Ingen er perfekte av seg når det kommer til skriftlige utrykk. Det er mer usmakelig at du faktisk velger og lage en debatt om henne enn og at dette opp med henne under 4 øyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...