Gå til innhold

Kresen og sær tenåring

Anonym1212

Anbefalte innlegg

Hei

Jenta mi på 16 år har sære matvaner. Det eneste hun spiser av pålegg er seranoskinke og roastbeef, vi er fast bestemt på at hun skal spise brød, da dette er normal mat. Hvis hun ikke har disse påleggene nekter hun å spise eller bestiller sushi. På skolen kjøper hun bare pizza baguett eller salat, da hun sier at brødet blir for svett. Generelt spiser hun veldig ensformig, fisk nekter hun å spise jo mindre det er salma laks.. Hun spiser for det meste biff, stek, bacon og annet kjøtt. Jeg og mannen min vet ikke hva vi skal gjøre hun kan vell ikke fortsette med disse dårlige vanene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er 16 og bor hjemme,og det er dere som  står for matinnkjøpet? Da setter dere hardt mot hardt enkelt og greit. Hun får spise det som finnes i hus og vil hun ha noe annet,ja da får hun kjøpe det selv. Ja det blir nok ramaskrik i starten,men da gjelder det bare å ikke gi etter. Hun vil til slutt forstå at hun får spise det som serveres. Hun vil ikke sulte i hjel.

Hilsen en som har vært i samme situasjon

Anonymkode: 98dca...ca6

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym1212 skrev:

Hei

Jenta mi på 16 år har sære matvaner. Det eneste hun spiser av pålegg er seranoskinke og roastbeef, vi er fast bestemt på at hun skal spise brød, da dette er normal mat. Hvis hun ikke har disse påleggene nekter hun å spise eller bestiller sushi. På skolen kjøper hun bare pizza baguett eller salat, da hun sier at brødet blir for svett. Generelt spiser hun veldig ensformig, fisk nekter hun å spise jo mindre det er salma laks.. Hun spiser for det meste biff, stek, bacon og annet kjøtt. Jeg og mannen min vet ikke hva vi skal gjøre hun kan vell ikke fortsette med disse dårlige vanene?

dette er dårlige og DYRE vaner Oo si at hun kan begynne å jobbe så kan hun betale for det selv.

hun vil ikke sulte ihjel forran kjøleskapet. 

Anonymkode: 97326...5cf

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det er det som er problemet, hun har allerede en jobb der hun tjener 5000++ i mnd. Hvis vi setter ned foten og sier nei, så kommer hun til å kjøpe det hun har lyst på(som er usunt og dårlig) uten problemer. Vi har prøvd å servere henne andre ting, men da gidder hun ikke å spise noen ting. Hun er med andre ord MEGET sta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke verdens undergang og ikke spise brød. Vil foreslå at dere inngår et kompromiss med henne. Hun kan få ha med seg middagsrester, salat, pizzabaguet osv på skolematen mot at hun lager dette hjemme, da blir det mye billigere. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym1212 skrev:

Ts her

Det er det som er problemet, hun har allerede en jobb der hun tjener 5000++ i mnd. Hvis vi setter ned foten og sier nei, så kommer hun til å kjøpe det hun har lyst på(som er usunt og dårlig) uten problemer. Vi har prøvd å servere henne andre ting, men da gidder hun ikke å spise noen ting. Hun er med andre ord MEGET sta.

Da får dere bare være mere sta. Som sagt jeg har vært der du er nå, Greit nok at hun har egne penger,men hvis dere står på deres og hun innser at hun da må betale alt selv vil ikke pengene strekke til i lengden. Hun har vel anddre ting hun liker å bruke penger på kan jeg tenke meg, Sminke,klær,cafe besøk kino etc.

Anonymkode: 98dca...ca6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er hun tjukk? Hvis ikke ser jeg ikke problemet. At dere har dårlig råd betyr ikke at hun ender opp som fattig. Brød er verdiløst ernæringsmessig, og kantinebrød er noe piss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Vi har ikke dårlig råd, vi har råd til å kjøpe den maten hun vil ha. Men vi vil ikke at hun skal spise så dårlig og ensformig mat. Hun er veldig slank, og godt trent. Men vi er mest redd for hvordan hun ser ut innvendig. Hun har har et pengebruk uten like, vi ville helst sett at dette går ned. Noen mnd bruke vi/hun 15 000 kr bare på henne, vi vet ikke hva vi skal gjøre. Hun er veldig sta og bestemt jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym1212 skrev:

Hei

Roastbeef,biff, stek, salmalaks, sushi og salat er da ok mat.   Dere kan lage baguetter hjemme og en sunn tomatsaus fra bunnen av til å bruke I pizza baguetter.  Så kan hun ta med seg den på skolen. Salat også.

du sier ingenting om frukt og grønnsaker. Spiser hun noe av det så er jo det flott også. Hvis ikke så lag salat som hun spiser. 

I stedenfor brød så kan kanskje knekkebrød være et alternaiv. 

Jeg tåler ikke gluten så jeg spiser ikke brød men får mer en nok næringsstoffer allikevel. Min datter spiste bare kylling og ris og brød med nugatti I den alderen. Nå er hun over 30 og spiser det meste. Og hun har alltid vært frisk og sprek.  

Så sant det ikke går veldig utover økonomien deres så hadde ikke jeg laget noe oppstyr av det kostholdet og tror jeg ikke hun lider noen ernæringsmessig nød. Og så utvider hun sikkert matvanene etterhvert som hun blir eldre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym1212 skrev:

Hun har har et pengebruk uten like, vi ville helst sett at dette går ned. Noen mnd bruke vi/hun 15 000 kr bare på henne, vi vet ikke hva vi skal gjøre. Hun er veldig sta og bestemt jente!

Altså, hæ? 15000 kr bare på henne på en måned!? Det er uhørt. Hva bruker dere disse pengene på?

Nå er hun under 18, og det er først og fremst dere som har det økonomiske ansvaret. En 16 åring trenger virkelig ikke 5000 kroner å bruke i måneden på hva hun vil. Sett trekk fra lønnen inn på sparekontoen. Da har hun mindre å bruke, og hun må faktisk lære seg økonomisk ansvar og kutte i de dyre vanene sine. Sparekontoen er det dere som har råderett over til hun er 18 år, så dere har 2 år på dere å forhåpentligvis få henne over i et bedre spor. Hun kommer nok til å gå på noen heftige smeller etterhvert, men det har hun bare godt av.

Matvanene kommer mest trolig til å forbedre seg etterhvert, da en har perioder hvor en ikke er glad i diverse. Likevel burde dere stå på deres, og hun får spise hva som er i hus.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bruker 5000kr ca selv(vi sparer 2000 fra lønning vær mnd) +ukepenger. Ellers så får hun klær, sko osv som hun trenger. Dattera mi liker fine klær, helst fra acne, mul erry osv. Det er ikke problemet, problemet er at vi er redd for at hun vil få dårlige matvarer inn i voksenlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, matvarer kan det faktisk være at hun har et problem med, hun kan foreksempel ha SED slik som meg. https://en.wikipedia.org/wiki/Avoidant/restrictive_food_intake_disorder Jeg er enda verre, så takk gud for at jeg har forståelsesfull mor som faktisk tar hensyn. Hvordan en 16-åring ser ut innvendig er faktisk mer hennes problem nå, det er for sent å skulle TVINGE henne til å spise brød.
Dere bør jo ha lært henne forskjellen på sunt/usunt allerede
Når det kommer til utgiftene med henne; Herlighet, slutt å betal for dyr mat. Kjøp det hun trenger, ikke mer. Om hun tjener 5000 i måneden får da det holde?! Om hun liker fine klær kan hun da betale for de selv, så får hun heller mat av dere hjemme uten at dere skal presse henne til å spise ting hun ikke liker.

Anonymkode: 0c68f...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brød med serranoskinke eller roastbeef høres da ikke spesielt usunt ut? Kunne skjønt reaksjonen om det var snakk om tjukke lag med majones, men du skriver jo ikke noe om det. Kan ikke helt se for meg at å bytte til servelat eller gulost skal være noen forbedring. Det eneste er jo prisen, men der går det kanskje an å få henne over på billigere spekeskinke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym1212 skrev:

Ts her

Vi har ikke dårlig råd, vi har råd til å kjøpe den maten hun vil ha. Men vi vil ikke at hun skal spise så dårlig og ensformig mat. Hun er veldig slank, og godt trent. Men vi er mest redd for hvordan hun ser ut innvendig. Hun har har et pengebruk uten like, vi ville helst sett at dette går ned. Noen mnd bruke vi/hun 15 000 kr bare på henne, vi vet ikke hva vi skal gjøre. Hun er veldig sta og bestemt jente!

5 minutter siden, Anonym1212 skrev:

Hun bruker 5000kr ca selv(vi sparer 2000 fra lønning vær mnd) +ukepenger. Ellers så får hun klær, sko osv som hun trenger. Dattera mi liker fine klær, helst fra acne, mul erry osv. Det er ikke problemet, problemet er at vi er redd for at hun vil få dårlige matvarer inn i voksenlivet.

Ok, her er hovedproblemet ditt. Hun har ikke dårlige matvaner, men et helt hårreisende forhold til penger, og det har åpenbart du og. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får hun ukepenger? Hun har en jobb hvor hun tjener 5k i måneden. Hun TRENGER virkelig ikke ukepenger?! Og hun trenger ikke en hel masse klær hvis hun har et klesskap fullt av klær som passer. Eneste gangen hun faktisk trenger klær er når klærne blir for små eller så ødelagte at de ikke kan repareres.

Maser hun om dyre merker, så setter du foten ned og sier hun får kjøpe dem selv med egne penger. Dere har ingen behov for å kle henne i det dyreste hun kan finne. Hun klarer seg HELT fint med Henry Choice bukser og Cubusklær.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts

Jenta nekter å gå i såkalte "billig" klær da alle vennene hennes går i luksusklær. Vi vil ikke at hun skal føle seg uttafor, eller miste vennene sine. Vi syns ikke dette er ekte venner, men det er de hun liker å være med. Vi er beskymra for at hun ikke får i seg nok vitaminer osv. 

Penger i det store er ikke noe problem for oss, vi beskymrer oss kun for helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun får ukepenger, da broren hennes ikke har jobb. Hun syns det er "urettferdig" at bare forsi hun har jobb, så skal hun få mindre av oss. De får 300 i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall helt tydelig hvor hun har fått disse dårlige holdningene fra.
En 16 år gammel jente kan nekte så mye hun vil. Det er til syvende og sist foreldrene som må være de voksne og sette ned foten. Dere har endt opp med en realt bortskjemt drittunge som tror hun kan få det som hun vil her i verden.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym1212 skrev:

ts

Jenta nekter å gå i såkalte "billig" klær da alle vennene hennes går i luksusklær. Vi vil ikke at hun skal føle seg uttafor, eller miste vennene sine. Vi syns ikke dette er ekte venner, men det er de hun liker å være med. Vi er beskymra for at hun ikke får i seg nok vitaminer osv. 

Penger i det store er ikke noe problem for oss, vi beskymrer oss kun for helsa.

ÆRLIG TALT! Veitdu hva, det finnes folk som ikke har noe alternativ. Du skjemmer bort dattera di, også klager du til KG over at hu ikke vil spise brød? Og drit i ekte venner, hun er tross alt helt på jordet. Hun får klare seg uten deres hjelp om hun skal sløse slik. Dere er altfor snille. Kjøp heller inn vitaminer til henne, og Omega-3-kapsler. 

Et øyeblikk siden, Anonym1212 skrev:

Hun får ukepenger, da broren hennes ikke har jobb. Hun syns det er "urettferdig" at bare forsi hun har jobb, så skal hun få mindre av oss. De får 300 i uka.

Kutt de også. Hun kan få gratis vitaminer. 

Anonymkode: 0c68f...9b3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER ganske vanelig på den alderen ¨være kresen på mat, det bedres seg når hun blir eldre.

Og som mange sier det var ikke så ille det hun spiser-jeg er ikke for å tvinge henne.

Dog jeg er enig det folk sier ang pengene dere gir henne-la henne bruke pengene hun tjener på mat,klær osv

dere gir henne ingenting

5000 kr er mye for 16 åring. Og ved å gjøre det slik lærer hun hvordan å bruker penger, uten innblanding av dere.

I den alderen der og noen år til kommer hun ikke til ville høre på dere, og jeg ser ingen grunn til å lage maktkamp.

Dette er noe man lærer av erfaring!

Anonymkode: 5b3f7...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...