Gå til innhold

Dere med (snart) voksne barn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan hjelper dere barna inn på boligmarkedet? Mye har de i BSU feks? 

Anonymkode: 1ae17...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hjelper dem ikke inn på boligmarkedet. Jeg hjelper dem ved å oppdra dem til å bli selvstendige og fornuftige og til å få en god utdanning slik at de får en god jobb og selv kan spare opp til EK til bolig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, asterix skrev:

Jeg hjelper dem ikke inn på boligmarkedet. Jeg hjelper dem ved å oppdra dem til å bli selvstendige og fornuftige og til å få en god utdanning slik at de får en god jobb og selv kan spare opp til EK til bolig.

Ja, tenkte helst før det.. Hvis man feks skal studere utenbys etter videregående, om man hjelper dem slik at de får kjøpt seg egen leilighet. Enten ved å spare i BSU/være kausjonist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenkte helst før det.. Hvis man feks skal studere utenbys etter videregående, om man hjelper dem slik at de får kjøpt seg egen leilighet. Enten ved å spare i BSU/være kausjonist. 

Slik jeg ser det har ungdommer godt av å stå på egne ben, så nei, jeg hjelper dem ikke med å komme inn på boligmarkedet når de er studenter heller. Som jeg sa i første innlegg så får de komme seg inn på boligmarkedet på egen hånd. Og når det gjelder BSU  så er det faktisk boligsparing for ungdom, ikke boligsparing for foreldre til ungdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sparte til meg og brødrene mine siden vi var babyer. I tillegg hjalp hun oss mye med diverse kostnader slik at vi kunne spare mest mulig. Vi fikk alle kjøpt da vi var mellom 20-22 år. Vet ikke hvor mye brødrene mine hadde i EK men jeg hadde rundt 420 000. Denne måten å gjøre det på har gått i arv, så jeg begynte å spare til mitt barn allerede når jeg var gravid.  Veldig grei ordning.

Anonymkode: 25c74...6d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal hjelpe barna inn på boligmarkedet før de har fast heltidsjobb. Så klart med mange unntak, hvis de er syke, hvis man har sykt mye penger eller andre ting..

Nå skal det være sagt at å spare opp 300k +++ er ikke bare bare, selv med heltidsjobb.

Anonymkode: 1465c...7b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spart litt hver måned siden mine barn var små, nå er de unge, voksne og har ca kr 100 000 på BSU. For meg handler det ikke om å skjemme de bort, for de er oppdratt til å  bli selvstendig og til å klare seg selv, men jeg ønsker å være med på å sikre at de skal ha en sjanse på å komme seg inn på boligmarkedet. Nå har de fått en startkapital, og må fortsette sparing på egenhånd. Ser ikke noe galt i å gi barna mine en liten hjelp på veien. 

Anonymkode: 699bb...0e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar barna bo gratis hjemme (egen leilighet) så lenge de studerer, slik at de slipper studielån. Er de fornuftige med pengebruken da, vil de kunne spare opp en god del. I tillegg vil jeg gi dem en dytt i ryggen når de flytter ut (2-300 000), men det vet de ikke ennå :lol:

Spare mens barna var små gjorde jeg ikke, da hadde jeg max dårlig råd (studielån, høyt huslån, lavere lønn), så det så jeg ikke vitsen med. Nå, med nesten nedbetalt bolig og høyere lønn, er det uansett ikke vanskelig å spytte i litt så de kommer seg inn på boligmarkedt.

Anonymkode: 74b73...d11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjalp datteren med penger på den måten at jeg satt 500,- inn på BSU-kontoen hennes hver måned fra hun flyttet ut. Ikke det helt store beløpet, men i tillegg til det hun sparte selv fikk hun fullt utbytte av skattefordelen. I tillegg fikk hun selvsagt noe hjelp dersom hun trengte det under studiene, men ikke noe fast.
Jeg tror mitt viktigste bidrag har vært gjennom barneoppdragelsen, hun har hele tiden lært at om man vil ha noe må man jobbe for det, hun kjenner verdien av penger og hun har lært at man må ha utdannelse og jobb for å komme noe sted her i verden.
Nå har hun nettopp fylt 25 år, kjøper sitt andre hus i disse dager (solgt det første) og klarer seg veldig fint på egen hånd ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke jeg gjør det for å skjemme bort sønnen min, jeg sparer i BSU fordi det ikke er bare bare å komme seg inn på boligmarkedet. Vet jo om mennesker som sitter i 30 årene og fortsatt sparer, fordi foreldre ikke kan hjelpe med å være kausjonist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg store barn, men jeg setter fast av barnebidraget som skal gå til første bolig. 

Anonymkode: 17ed2...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...