Gå til innhold

Krever vi en velutdannet partner?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Enig med TomKrus her. Hva er forskjellen på en snekker og en ingeniør da - sånn rent menneskelig :klø:

Utdannelse og yrke har vel lite å si - har det ikke.

Det teller mye mer hvordan man er som menneske.

Man finner nok ikke to like ingeniører - og heller ikke to like snekkere! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir litt oppgitt når jeg leser om utdannelse, intelligens, lønn og hvor godt og fornuftig et menneske er - snill/slem, osv..

Et menneske er jo gjerne slik det, formet gjennom årene fra barn og videre oppover. Hvordan man tenker fører jo til valgene man tar!

Tanke - handlinger - valg = person

Da blir det litt søkt å stille spørsmål om en siv.ing. som plutselig helst ville vært snekker, eventuelt plutselig blir "mindre intelligent".

En virkelig intelligent person er en som ikke behøver å stille spørsmålstegn ved "om man er intelligent nok dersom man..."

Virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TomKrus her. Hva er forskjellen på en snekker og en ingeniør da - sånn rent menneskelig :klø:

Utdannelse og yrke har vel lite å si - har det ikke.

Det teller mye mer hvordan man er som menneske.

Man finner nok ikke to like ingeniører - og heller ikke to like snekkere! :-?

Nei, man gjør ikke det, men hva du gjør, og hvilke valg du tar sier noe om hvem du er.

En siv.ing har mye mer kunnskap om ting jeg synes er interessante (vitenskap og teknologi) enn en snekker. En med høy utdannelse har (bør ha) opparbeidet seg god evne til å å tilegne seg og forstå ny kunnskap, og til å reflektere over saker, noe jeg mener gjør en person interessant.

Når det er sagt, er det absolutt ikke alle med høy utdannelse som er interessante, men jeg er utgangspunktet ikke interessert i menn uten det.

(Kall meg gjerne en snobb, men bryllup driter jeg i Tom Krus, hvis det var det du mente med ringkommentaren din)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

(Kall meg gjerne en snobb, men bryllup driter jeg i Tom Krus, hvis det var det du mente med ringkommentaren din)

Siving-er har en egen ring, skjønner du. Iallfall de som utdannes fra gamle nth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siv.ing har mye mer kunnskap om ting jeg synes er interessante (vitenskap og teknologi) enn en snekker.

Jammen - en snekker kan vel også ha den kunnskapen, ja, ikke detaljene da så klart. En snekker kan vel også diskutere disse tingene. Detaljer går vel gjerne på fagkunnskap - og det dikuteres vel sjelden utenom fagmiljøet.

Jeg mener fortsatt at interesser og slik ikke nødvendigvis har noe med utdannelsen å gjøre.

Og at mange (de fleste kanskje...) har interesser og hobbyer som går langt utenfor yrkesvalg.

Og jeg mener også at noen (og jeg sikter ikke til deg Helena) er så flinke til å sette folk i bås. De tillegger folk en "forutsetning" som ikke er tilstede. (Jeg gjør også dessverre det - men er blitt litt flinkere etterhvert.) Med det så mener jeg at vi går glipp av mye interessant - mange interessante diskusjoner - og ikke minst, mange interessante mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siving-er har en egen ring, skjønner du. Iallfall de som utdannes fra gamle nth.

Åja, så det var kuleringen du mente. Den bryr jeg meg lite om.

Om du er siv.ing, lege, cand. philol, cand.polit, cand.scient (eller master) spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Da blir det litt søkt å stille spørsmål om en siv.ing. som plutselig helst ville vært snekker, eventuelt plutselig blir "mindre intelligent".

Hvorfor søkt? Hadde jeg vært mindre intelligent i dag hvis jeg i stedet hadde begynt å jobbe som snekker etter vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Eg vil jo aller helst ha ein handtverkar eg då... Men dei veks ikkje på tre, i alle fall ikkje dei som er single uten barn og nærmar seg 30...

Men for å vere litt meir seriøs her; Eg har sjølv lang utdanning, har stort sett vore med menn med litt mindre utdanning enn eg har sjølv, men dei har høgskule/ universitet. Ikkje nødvendigvis fordi det er det eg absolutt for ein kvar pris søker, men det er slike menn eg møter. Eg har eit yrke der mange har høg utdanning, og menn eg møter via vener og jobb har som regel uiversitetsutdanning... Eller ingeniør/ økonom. Slik er det berre, og dess eldre eg vert dess vanskelegare er det å møte nye folk i same livssituasjon som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor søkt? Hadde jeg vært mindre intelligent i dag hvis jeg i stedet hadde begynt å jobbe som snekker etter vgs?

Nei, men de fleste godt-over-gjennomsnittet intelligente tar utdannelse etter videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Nei, men de fleste godt-over-gjennomsnittet intelligente tar utdannelse etter videregående.

Gjør de det?

Har du fått med deg den eksplosive økningen av studenter de siste årene? Har vi plutselig blitt veldig mer intelligente her i landet?

Kjenner flere godt-over-gjennomsnittlige intelligente som ikke har noe utdanning utover videregående, jeg. Kjenner også flere siv.inger som ikke er videre smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de det?

Har du fått med deg den eksplosive økningen av studenter de siste årene? Har vi plutselig blitt veldig mer intelligente her i landet?

Kjenner flere godt-over-gjennomsnittlige intelligente som ikke har noe utdanning utover videregående, jeg. Kjenner også flere siv.inger som ikke er videre smarte.

Ja det har jeg, og jeg vet også at nivået på studentene har fallt.

Du som sikkert har gode statistikkunnskaper vil vel se at andelen som er godt over gjennomsnittet intelligent ikke kan være alle som tar utdannelse utover videregående. Men jeg vil tro at flertallet av de la oss si 15% mest intelligente i Norge studerer etter vgs. Det at så mange flere studerer nå enn tidligere har vel mest med tilgjengelighet å gjøre. Om det er ønskelig at så mange gjør det er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ofte sammenheng mellom intelligens - dvs. IQ og hvordan man velger å bruke den.

Tror som mange er inne på her at man ofte faller for noen som er lik en selv OG hvertfall er et parforhold mer sannsynlig å vare når man er litt mer like. Med det mener jeg at man er noenlunde like intelektuelle og intelligente.

Har man studert så lærer man jo forh. noe under studiet - man lærer å lære , man blir strukturert, man lærer å planlegge,fullfære , lede osv. - så man kan jo ikke si at det er det samme om man studerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man studert så lærer man jo forh. noe under studiet - man lærer å lære ' date=' man blir strukturert, man lærer å planlegge,fullfære , lede osv. - så man kan jo ikke si at det er det samme om man studerer eller ikke.[/quote']

Hvorfor tror du at en snekker ikke trenger disse kunnskapene da?

Tror du ikke han lærer noe?

Han må også være strukturert - han må planlegge - han må fullføre - man må også lede noen osv......

Hvordan tror du et hus ville se ut om ikke en snekker hadde disse kunnskapene? Tror du at snekker'n bare "banker og slår i spiker" hele dagen?

Det er forskjell på om en snekker jobber f.eks. hos en entreprenør (der ofte alt blir lagt til rette) - enn om han er selvstendig. Ergo er heller ikke en snekker - "bare" en snekker!

Er ikke ute etter å arrestere noen nå - men jeg mener fortsatt at yrke ikke har noe å si - at det fortsatt er mennesket som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig finnes det jo unntak - og det er jo uansett bare min egen mening/oppfatning jeg fremsier her.

Har man en formell/vitenskaplig bakgrunn - dvs. har studert så lærer man å tilegne seg ALL kunnskap - en snekker kan være god til å snekre og administrere alt rundt det fordi det har jo vedkommende holdt på med i alle år, men ikke sikkert den samme personen like raskt kan hoppe inn i en annen type jobb. Har man studert så ender man jo ofte med å jobbe med noe helt annet enn man har studert og fikser det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Jeg synes den stakkars snekkeren får gjennomgå litt hardt her. Og, IQ'en får nok litt for stor oppmerksomhet.

Det er forresten fristende å spørre hvorfor noen anser snekkeryrket for å være et "lavstatusyrke". (Er det fordi jobben i seg selv anses for u-smart, eller er det fordi man forbinder yrket med skoletaperne fra barndommen?)

Melissa G. hadde i mine øyne et bra poeng når hun påpekte at vi blir formet av omgivelsene, og at de valgene vi tar er et resultat av "vår historie". (Husket ikke ordlyden i farten).

Jeg tror bakgrunnen for valgene vi tar er meget mer avgjørende enn valgene i seg selv. På samme måte som folk relativt i blinde starter på høyere studier, er det kanskje like naturlig for andre å ikke gjøre det. For mange av de som tar høyere studier, er det naturlig for de å gjøre det. Det behøver ikke å være et reflektert valg bak det hele. Det handler vel mer om kulturen og den sosiale rammen vi befinner oss i, fremfor intelligens og den type "vage" faktorer. Man blir ittno klokere av å snakke om intelligens... (Det får bli en passende avslutning på dagen min :-) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel Punky - jeg er IKKE enig med deg idet.

Det du sier med å "hoppe inn i" et annet yrke - det tror jeg faktisk er omvendt jeg altså. Det er verre for en akademiker/teoretiker å kunne "switche".

Men jeg tror også at dette har med person-type å gjøre.

Du nevner at en snekker kan sikkert det med å administrere og organisere fordi det har han holdt på med i mange år. Det finnes også ny-utdannede snekkere altså... :wink:

Jeg tror at de tingene du nevner har med person å gjøre - IKKE med yrke!

Jeg tror (faktisk ganske overbevist om) også at IQ ikke har noe med yrke å gjøre.

JA -jeg er enig i at med noen typer utdannelser så har du større valgmuligheter når du skal velge "hva du vil bli" - og du har en plattform for å skifte arbeidsplass/arbeidsoppgaver senere. Men det har ikke noe med IQ å gjøre.

Tror kanskje at vi har sporet av litt med hensyn til trådens tema - men håper at Kenneth Trådstarter tilgir oss :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
Ja det har jeg, og jeg vet også at nivået på studentene har fallt.

Du som sikkert har gode statistikkunnskaper vil vel se at andelen som er godt over gjennomsnittet intelligent ikke kan være alle som tar utdannelse utover videregående. Men jeg vil tro at flertallet av de la oss si 15% mest intelligente i Norge studerer etter vgs. Det at så mange flere studerer nå enn tidligere har vel mest med tilgjengelighet å gjøre. Om det er ønskelig at så mange gjør det er et annet spørsmål.

Og fordi det er flere som studerer nå enn før, så er det ikke akkurat sikkert at en tilfeldig utvalgt siv.ing er så mye smartere enn en tilfeldig utvalgt snekker. Og en snekker som tjener 500k til 1000k, er nok mest sannsynlig smartere enn en siv.ing som tjener 250k (som var ditt første eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Har man studert så ender man jo ofte med å jobbe med noe helt annet enn man har studert og fikser det bra.

Papirflytting er ikke så fryktelig avansert, skjønner du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den stakkars snekkeren får gjennomgå litt hardt her. Og, IQ'en får nok litt for stor oppmerksomhet.

Det er forresten fristende å spørre hvorfor noen anser snekkeryrket for å være et "lavstatusyrke". (Er det fordi jobben i seg selv anses for u-smart, eller er det fordi man forbinder yrket med skoletaperne fra barndommen?)

DET tror jeg dessverre er holdningen til enkelte personer - ikke bare her inne, men også IRL :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papirflytting er ikke så fryktelig avansert, skjønner du ;)

Vel . skulle jeg ha ansatt en prosjektleder til et større prosjekt hadde jeg valgt en siv.ing framfor en snekker hvertfall :tunge1::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...