AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #1 Del Skrevet 15. mars 2016 Hei! Jeg har en jente som blir 3 i mai som er tospråklig. I det siste halve året har utviklingen stagnert veldig i norsk men blitt litt bedre i det andre språket. Ordforrådet er veldig bra på begge språk men når det kommer til den dagligdagse uttalen så sliter hun veldig. Hun er veldig bevist på at de i barnehagen ikke skjønner hva hun sier og lukker seg litt inne der selv om hun er aktiv i motorisk lek. Snakker mest i 2-3 stavelsesord men dårligere enn de andre barna i barnehagen. Vi leser mye bøker og øver oss på å uttale ord både hjemme og i barnehagen men virker som det hjelper dårlig. I tilegg så har barna begynt å danne "klikker" og hun detter litt av fordi hun er så dårlig til å snakke. Kjenner meg veldig bekymret og vet ikke helt hvordan vi skal angripe dette videre. De i barnehagen har ikke mye ressurser bortsett fra at de noen gang tar henne alene for å lese bok og prøver å få henne til å bruke språket aktivt. Skal sies at utviklingen er ellers aldersadekvat, med god kognitiv forståelse(puslespill, rollespill, finmotorikk og grovmotorikk) og i tillegg god selvregulering så hun er heldigvis en harmonisk jente hjemme som er pliktoppfyllende og ikke agressiv(Som enkelte barn sliter med fordi språket ikke er på plass å de sliter med å utrykke seg på en bedre måte). Hva tenker dere? Erfaringer? Anonymkode: 8f309...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #2 Del Skrevet 15. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en jente som blir 3 i mai som er tospråklig. I det siste halve året har utviklingen stagnert veldig i norsk men blitt litt bedre i det andre språket. Ordforrådet er veldig bra på begge språk men når det kommer til den dagligdagse uttalen så sliter hun veldig. Hun er veldig bevist på at de i barnehagen ikke skjønner hva hun sier og lukker seg litt inne der selv om hun er aktiv i motorisk lek. Snakker mest i 2-3 stavelsesord men dårligere enn de andre barna i barnehagen. Vi leser mye bøker og øver oss på å uttale ord både hjemme og i barnehagen men virker som det hjelper dårlig. I tilegg så har barna begynt å danne "klikker" og hun detter litt av fordi hun er så dårlig til å snakke. Kjenner meg veldig bekymret og vet ikke helt hvordan vi skal angripe dette videre. De i barnehagen har ikke mye ressurser bortsett fra at de noen gang tar henne alene for å lese bok og prøver å få henne til å bruke språket aktivt. Skal sies at utviklingen er ellers aldersadekvat, med god kognitiv forståelse(puslespill, rollespill, finmotorikk og grovmotorikk) og i tillegg god selvregulering så hun er heldigvis en harmonisk jente hjemme som er pliktoppfyllende og ikke agressiv(Som enkelte barn sliter med fordi språket ikke er på plass å de sliter med å utrykke seg på en bedre måte). Hva tenker dere? Erfaringer? Anonymkode: 8f309...d57 sjekk ut teachmetotalk.com. Se om hun kan få hjelp av ppt i barnehage. Anonymkode: a1302...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #3 Del Skrevet 15. mars 2016 Setter hun sammen ord? Altså setninger på to eller tre ord? Det er slettes ikke uvanlig at de er litt tregere når de må forholde seg til to språk. Anonymkode: 22708...462 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cheshirecat Skrevet 15. mars 2016 #4 Del Skrevet 15. mars 2016 Som du sikkert vet er det vanlig at tospråklige barn er seinere.. Det er viktig at fokuset på språk og utvikling ikke blir noe negativt for henne.. Det viktigste er ikke at hun kan utrykke ordene men forstå dem. Altså; at dere ser at hun forstår det dere sier, selv om hun ikke evner å utrykke samme ordene selv. Presset på små barn Idag er stort, husk at utviklingen går i rykk og napp, og spesielt for henne som skal lære to språk isteden for bare en, så tar det ofte litt lengre tid. I Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #5 Del Skrevet 15. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Setter hun sammen ord? Altså setninger på to eller tre ord? Det er slettes ikke uvanlig at de er litt tregere når de må forholde seg til to språk. Anonymkode: 22708...462 Takk for svar! Hun setter sammen setninger med 2-3 ord men blander ofte språkene litt, for eksempel 1 ord på det ene språket og resten av setningen på norsk for eksempel. Tror ikke hun er helt bevisst på å skille språkene helt enda. Virker som hun forstår alt vi sier på begge språk heldigvis. Anonymkode: 8f309...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #6 Del Skrevet 15. mars 2016 Hvilket språk snakker dere mest hjemme med hun da? Om det er det andre språket vill jeg nok byttet til norsk. Anonymkode: 8627b...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #7 Del Skrevet 15. mars 2016 Mine barn er tospråklige, og det vi har gjort er at vo foreldrene (som har hvert vårt morsmål) snakker kun vårt eget morsmål til barna. Da er det lettere for dem å ikke blande språkene. De bruker da ord fra det andre språket hvis de ikke har ordet. Vi gir dem ordet, og de bruker da det. De har rotet sammen språkene lite. Det er vanlig med forsinket språkutvikling for tospråklige, og det er verdt det. Kanskje dere kan hjelpe henne med å skille språkene slik? Mine barn snakker kun norsk i barnehagen, da de kobler det andre språket på spesifikke personer. Anonymkode: 8fb74...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #8 Del Skrevet 15. mars 2016 Lag enegen bok av dagligdagse ting som følger med over alt. ( Bilder av diverse mat, klær, kjøkkenartikler, dyr, farger, diverse klær.) Søk støttepedagog hos PPT ( ev logoped ) Stimuler språket aktivt med å synge, lese bøker for, snakke til.. tren opp munnmotorikk med å bruke sugerør, blåse bobler og gurgle. Anonymkode: b8d83...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #9 Del Skrevet 15. mars 2016 Tospråklige barn kan, som nevnt, ha varierende språkutviklingen. Dette kan også skifte mellom språkene i perioder. Trolig vil ikke ppt ta barnet ditt inn ennå, da hun bare er tre år og tospråklig. Dette fordi ting mest sannsynlig går seg til med hjelp av litt tid. Det er viktig å ikke lage en sak av det, da det kan hemme hennes bruk av språket, hun blir bevisst sine vansker og kan få vegringer mot å bruke språket. Om uttalen er utydelig, kan en f.eks. si " Nå hørte jeg litt dårlig, kan du være så snill å gjenta?" Dette fordi det ikke skal bli for mye bevissthet rundt talevanskene og du som voksen er den som "hører dårlig."Et annet tips er å gjenta det korrekte ordet i en meningsfull setning, feks. barnet sier hola skinner, da kan du svare. Ja i dag skinner sola, jeg synes det er fint. Dette fordi at barnet blir introdusert for de rette lydene, uten å bli korrigert. Ellers har barnehagene mulighet til å kontakte et ressursteam i regi av ppt, her kan de få tips og veiledning for videre jobbing med din datter, uten at hun søkes inn på ppt. Utover dette er det bare å bruke språket, lek med lyder og ord, syng og les. Synes kanskje det høres litt snodig ut at barnehagen tar henne med seg alene for å lese i bok, da dette nesten blir litt markering av språkvanske, dermed virker mot sin hensikt. Hør med barnehagen hva de tenker rundt dette, hvordan de jobber med denne typen problematikk og har de lite svar, push på for at de kontakter ppt. Anonymkode: aad29...fe7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #10 Del Skrevet 16. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Tospråklige barn kan, som nevnt, ha varierende språkutviklingen. Dette kan også skifte mellom språkene i perioder. Trolig vil ikke ppt ta barnet ditt inn ennå, da hun bare er tre år og tospråklig. Dette fordi ting mest sannsynlig går seg til med hjelp av litt tid. Det er viktig å ikke lage en sak av det, da det kan hemme hennes bruk av språket, hun blir bevisst sine vansker og kan få vegringer mot å bruke språket. Om uttalen er utydelig, kan en f.eks. si " Nå hørte jeg litt dårlig, kan du være så snill å gjenta?" Dette fordi det ikke skal bli for mye bevissthet rundt talevanskene og du som voksen er den som "hører dårlig."Et annet tips er å gjenta det korrekte ordet i en meningsfull setning, feks. barnet sier hola skinner, da kan du svare. Ja i dag skinner sola, jeg synes det er fint. Dette fordi at barnet blir introdusert for de rette lydene, uten å bli korrigert. Ellers har barnehagene mulighet til å kontakte et ressursteam i regi av ppt, her kan de få tips og veiledning for videre jobbing med din datter, uten at hun søkes inn på ppt. Utover dette er det bare å bruke språket, lek med lyder og ord, syng og les. Synes kanskje det høres litt snodig ut at barnehagen tar henne med seg alene for å lese i bok, da dette nesten blir litt markering av språkvanske, dermed virker mot sin hensikt. Hør med barnehagen hva de tenker rundt dette, hvordan de jobber med denne typen problematikk og har de lite svar, push på for at de kontakter ppt. Anonymkode: aad29...fe7 Tusen takk for et veldig godt og utfyllende svar! De er en liten småbarnsavdeling med mye voksenkapasitet så tror de har tatt henne alene fordi kanskje de andre sov eller gjorde noen andre aktiviteter. De sa også at hun blir sjenert når hun skjønner selv at hun ikke klarer å uttale ordet rett når de andre barna er tilstede å peker i bøker, men alene med voksen så har hun lettere for å prøve å uttale. http://asha.org/public/speech/development/23/ Leste også på den amerikanske siden for hva tospråklige 2-3 åringer skal kunne og hun oppfyller absolutt alle kravene, og noen av punktene for 3-4 år også. Vi pratet mest det andre språket hjemme og alle vi har møtt av fastleger, helsesøstre og pedagoger anbefaler ikke å skrifte til norsk selv om utviklingen i språk ligger bak de som kun har norsk som morsmål. Anonymkode: 8f309...d57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 16. mars 2016 #11 Del Skrevet 16. mars 2016 Så regner jeg med det er engelsk og norsk? Jeg er amerikansk og mine 2 har hatt begge språk fra fødselen. De var også litt forsinket i begge språk, men kommer seg rask når de begynner å bli litt eldre. Jeg ville egentlig ikke blitt bekymret hvis ikke hun hadde det så tøft i barnehagen og trekker seg tilbake litt. Hvis det er du som er amerikansk, og du prater mye norsk med henne, ville jeg anbefale at du snakker kun engelsk og la de som er norsk snakker norsk med henne. Da får hun riktig uttalelse på norske ord. Bare til hun er litt eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 16. mars 2016 #12 Del Skrevet 16. mars 2016 Og en siste ting - har du fått sjekke hørselen hennes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #13 Del Skrevet 16. mars 2016 Helt normalt at det ene språket utvikler seg raskere enn det andre, dette jevner seg ut etterhvert. Du trenger ikke bekymre deg (Tar phd i barns språkutvikling ) Anonymkode: 2edbf...c21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2016 #14 Del Skrevet 17. mars 2016 Jeg vokste selv opp tospråklig, og hadde også noen problemer med å skille språkene da jeg var liten. men innen skolestart snakket jeg like bra norsk som alle de andre, og hang absolutt ikke etter på noe slags vis! Du skal se at det kommer til å ordne seg, hun er jo fortsatt veldig ung! Anonymkode: a269e...d4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå