anniewal Skrevet 15. mars 2016 #41 Skrevet 15. mars 2016 Jeg vasker mest klær, vasker bad, tar alt kvelds- og morgenstell med barna, betaler regninger og lager av og til middag. Han rydder mest, støvsuger hver dag, lager middag, baker brød, handler mest, og følger og henter i barnehagen. Han gjør mest, men jeg er i heltidsjobb mens han er jobbsøker.
Gjest Splitterpine Skrevet 15. mars 2016 #42 Skrevet 15. mars 2016 Vi jobber 100% begge to. Er for meg en selvfølge at vi deler på arbeidet. Kan godt være at han skifter dekka på bilen, mens jeg vasker vinduene. Vi er ikke kjønnsnøytrale sånn sett. Men skjer ikke at jeg gjør alt husarbeidet mens han ligger på sofaen! Hvorfor finner man seg i slikt ?
Harlekin Skrevet 15. mars 2016 #43 Skrevet 15. mars 2016 Jeg gjør desidert mest. Men vi er i en litt vrien situasjon, da han er syk (går på AAP) og har vært det i flere år. Jeg er litt usikker på hvor mye jeg kan kreve, og da blir det som oftest til at jeg gjør det selv. Jeg vasker bad, støvsuger og rydder, lager middag, handler som oftest. Han gjør disse tingene noen ganger, men ikke på eget initiativ, vanligvis. Jeg godtar nok litt mye, men som sagt, han er mye dårlig og det gjør at jeg ikke så lett kan presse. Jeg ønsker at han skal klare de tingene han skal, han er aktiv i lokalpolitikk og dette er veldig bra for ham, derfor sparer jeg ham slik at han kan klare det. Han henter stort sett på SFO, det er viktig for meg at han i alle fall gjør noe, slik at ikke hele dagen blir å sitte hjemme. Ellers er det ham som gjør det veldig praktiske, type bygge lekehus, bokhyller og den type ting. Han var håndverker før han ble syk, så der er han mye flinkere enn meg. Konklusjon, skulle gjerne sett at han gjorde mer, slik at det ble litt mindre på meg, men vet ikke helt om det er mulig å få det til Friske menn, derimot, der burde det vært mer selvsagt å sette foten ned!!
Gjest Nori Skrevet 15. mars 2016 #44 Skrevet 15. mars 2016 I det store og det hele deler vi nok ganske 50/50. Hadde aldri levd med en mann som "hjalp til". I min verden er ansvar for hus og barn felles.
Zienna Skrevet 15. mars 2016 #45 Skrevet 15. mars 2016 Jeg er mildt sagt sjokkert når jeg leser at arbeidsfordelingen i hjemmet fortsatt er på 70-tallsnivå! Trodde ikke jeg skulle høre ord som "hjelper til" og "bidrar" om det å holde felles hjem i orden i år 2016! Som mamma på 70/80-tallet var jeg, og har alltid vært i full jobb. Kanskje var det en fordel at jeg bare hadde 3 mnd svangerskapspermisjon, for mannen ble ikke "bortskjemt" med å ha andre som lagt mat, vasket osv. Vi hadde noen diskusjoner om standard, altså hvor ofte og grundig det var nødvendig å vaske. Ble enige om å vaske hver sin helg, og halve huset hver. Så byttet vi helga etter. Om jeg ville vaske fredag, og han heller på lørdag, så var det greit. For oss var det viktig at den ene ikke var "sjefen". Det daglige gikk av seg selv, mens den ene laget middag, gjorde den andre noe annet. Ingen av oss satte hverandre i arbeid. Tor det er viktig, for hvem likte vel når mamma sa at akkurat NÅ måtte rommet ryddes?! Til TS. Du/dere er kommer veldig skjevt ut. Snakk med mannen din å prøv å komme til et kompromiss. De fleste har en sunn rettferdighetssans, så bruk den som argument. Unngå diskusjon om hvem som gjør minst og mest, det er en "felle" og en blindvei. 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #46 Skrevet 15. mars 2016 Vi er et team som sørger for å få gjort det som skal gjøres. Vi ender gjerne opp med å ta hånd om det vi er best på, det er mest effektivt. I blant om vi har god tid gjør vi ting vi ikke kan for å utvide horisonten litt. Total arbeidsmengde er lik for begge, men vi gjør altså ulike ting. Anonymkode: e2fac...412 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #47 Skrevet 15. mars 2016 Vi møtes ofte på butikken etter jobb/skole, handler sammen. Så lager vi middag sammen og tar eventuell oppvask fra dagen før. Hvis det trengs å vaske så avtaler vi at vi bruker en halvtime hver, så tar han badet, jeg kjøkken og så deler vi på stue og soverom. På den måten får vi tilbragt tid sammen samtidig som kjedelige oppgaver blir litt hyggeligere. Pluss at det er lettere å motivere seg til å gjøre noe når den andre holder på samtidig. Hender så klart at en av oss gjør husarbeid ellers også. Vi gjør i hvert fall omtrent like mye. Hjelper også at vi har en liten leilighet og felles (ganske lav) standard for ryddighet. Anonymkode: 5618c...095
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #48 Skrevet 15. mars 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei veit, skulle ønske jeg hadde en smart, rett måte å håndtere på, Underkuet er nok ganske rett, har ikke noe eget liv men står på for at han skal ha det bedre. For dum og litt snill så ender det slik har jeg merket Hehe, hadde jo vært så deilig å få servert middag en dag(om så bare en dag i året) eller klærne vasket for seg.. Men han ser på det som mine oppgaver, ikke noe vi deler, det er det som er så synd. Men så går jo også manipulasjon igjen ellers i forholdet, får ikke velge venner eller være med gamle uten ham, går vi ut sammen driter han meg ut og kjefter(forlates som regel et sted). Blitt kasta ut for å gå tur midt på natta fordi han ville ha litt tid alene osv.. Man blir til slutt så forbanna at man ikke sier noe, bare gjør det man skal og gir seg. Han har rett i at jeg er litt lat, men han ser dessverre på det slik: Arbeid er når man tjener penger, ellers så gjør man ikke noe fornuftig. Husarbeid er ikke arbeid, men noe som må gjøres uansett, altså burde jeg visst jobbet ved siden av.. Tror det er mange som gjør det, går på jobb, drar hjem til dekket bord og forventer at det skal være slik uansett om motparten ser det på samme måte. Må hente klær til ham når han har dusjet, henter saft for ham når han har lagt seg... Det gikk fra at jeg gjorde noe ekstra for å være snill, til at det ble forventet av meg..... Anonymkode: 736dd...522 Det er din feil at du lar deg selv bli brukt som hushjelp på denne måten. Gi han et ultimatum. Jeg synes egentlig ikke det pleier å være relevant, men: Du bor i hans hus sammen med FIRE av hans barn og vasker klær, lager middag og rydder etter alle sammen og han gjør ikke en dritt? Han har fått en jævlig god deal ved at du flyttet inn. Han utnytter deg og elsker deg tydeligvis ikke høyt nok til å komme seg opp av sofaen. Be han ansette hushjelp og flytt. Anonymkode: 31b10...df9 3
Mearrasámi Skrevet 16. mars 2016 #49 Skrevet 16. mars 2016 Her tar mannen det meste av husarbeidet. Jeg jobber 9 timer hver dag og han har mye mer tid hjemme enn det jeg har. Han lager som oftest middag også. Hadde vi begge jobbet like mye så hadde vi delt 50/50.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå