ekkoet Skrevet 15. mars 2016 #21 Skrevet 15. mars 2016 Vi jobber begge 100%. Kjøkkenet er mitt ansvar. Dvs jeg står for mesteparten av matlagingen og så og si all ryddingen. Hun lager aldri lørdagsmiddag. Vaskerommet er hennes ansvar. Dvs jeg setter på noen maskiner, henger opp og bretter litt av og til, men der er i utganspunktet alt hennes jobb. Sørge for barnas klær er hennes jobb. (Det er klart at man kan ikke ha en 100% fordeling her. Hun må lage mat når jeg ikke er hjemme og jeg må sette på en maskin når hun ikke kan (og da gjerne tømme den forrige, brette det som henger på stativet og henge opp nytt). Rydding og vasking av hus flyter litt frem og tilbake, vanskelig å sette fordeling på denne. Legging av barn tar den som kan, som oftest har en av oss noe annet den må gjøre. Er begge ledig tar vi stort sett hver vår. Henting og levering i bhg tar som oftest jeg. Jeg jobber nærmere, derfor blir det slik. Samme med handling, jeg vil tro jeg tar 75%. Bil, hage og den type tradisjonelle manneoppgaver gjør jeg. All økonomi. Jeg ville begynt med å fordele ansvar for noen faste oppgaver. Oppvaskmaskinen og holde kjøkkendisk og kjøkkenbord ryddig. Alltid hans jobb. Ellers slutter du å vaske klærne hans. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #22 Skrevet 15. mars 2016 TS nei han er ikke sjuk, men alergisk mot gress. Så det er nå greit. men skulle gjerne hatt litt hjelp med de andre synes jeg. Vi er sju styk i huset, jeg vasker klær,bretter klær og legger i hauger til hver enkel. Så må barna ha det på plass sine klær sjølve. Pluss at dei rydder romma sine. Ellers er deg jeg som støvsuger, tørker støv og vasker. Rydder inn og ut av vaskemaskinen. Handler all mat og lager middag. Hender han lager mat men helst ikke. Etter jobb vil han helst slappe av og slippe å gjøre noe. Han jobber på kontor, mens jeg har en mere aktiv jobb i samme firma. Han kan kjøre sine barn på aktiviteter men da må helst jeg hente dei. Når jeg har masa om at han godt kunne hjelpt til litt. Sier han at han vil ikke bruke hele livet på å rydde. Å så tar de max 10-15 min kansje når jeg gjør det jeg spurte han om å gjøre 😁 Så får jeg høre at jeg har ryddemani siden jeg liker å ha det ryddig og i orden rundt meg. Anonymkode: 30bdd...9ef
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #23 Skrevet 15. mars 2016 TS: pluss at jeg også alltid står opp med barna og fikser frokost og får dei av gårde på skolen. Sjølv om jeg jobber seinvakt og han tidelig vakt. Han vil helst sove lengst mulig å står ikke opp ellers han må Anonymkode: 30bdd...9ef
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #24 Skrevet 15. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Står du alene om husarbeide eller hjelper også mannen til? Her jobber vi 100% begge to og det er jeg som står for alt husarbeid. Ingen sjans til å få han til å hjelpe til. så lurer på om det er slik det pleier å vere i andre familier også.? Hadde vert godt med litt hjelp av og til😀 Anonymkode: 30bdd...9ef Vi deler litt, men mannen min blir så sint når han må rydde og klikker og hiver ting vegg i mellom og skremmer oss, så da er det best at jeg gjør det... Anonymkode: 55353...297
literally Skrevet 15. mars 2016 #25 Skrevet 15. mars 2016 Vi gjør 50/50 så lenge vi jobber/studerer ca like mye. I stressende perioder(eksamen, mye jobb++) gjør den andre litt ekstra. Akkurat nå gjør jeg mest, siden jeg er den som har mest tid til det, men han bidrar likevel en god del. Har fast "helgevask" der bl.a støvsuging, vask av bad og evt. litt til gjøres, dette tar vi hver vår helg, altså annenhver gang, så godt det passer i hvert fall. Han er flink til å "glemme" sin tur, da blir det ofte etter-helgenvask Gulvvask hater jeg, så han har ansvar for det, mens jeg har ansvar for støvtørking. Så vi deler ca likt, alt ettersom det passer.
Rotemor Skrevet 15. mars 2016 #26 Skrevet 15. mars 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi deler litt, men mannen min blir så sint når han må rydde og klikker og hiver ting vegg i mellom og skremmer oss, så da er det best at jeg gjør det... Anonymkode: 55353...297 Hadde blitt eksmann samme dag her.... 8
Lou Salome Skrevet 15. mars 2016 #27 Skrevet 15. mars 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: pluss at jeg også alltid står opp med barna og fikser frokost og får dei av gårde på skolen. Sjølv om jeg jobber seinvakt og han tidelig vakt. Han vil helst sove lengst mulig å står ikke opp ellers han må Anonymkode: 30bdd...9ef Vil ikke du sove lengst mulig? Er det ikke hans barn? Hvorfor er det ditt husarbeid som han ikke hjelper med, det høres ut som han ikke bor i huset og det er ditt? Jeg fatter ikke at dere kan finne slike menn, hvor dere finner dem og hvorfor dere beholder dem? Hadde du skrevet her at et av barna ikke tok oppvasken, ryddet, kunne vaske badet, lage mat, hadde du fått så hatten passet om hvor bortskjemt barnet var og hvor dårlig dere oppdrar dem. Råd om inndraging av wifi og lommepenger, slutte å vaske klærne deres. Dette er mye verre, en voksen mann. Hvorfor tillater du dette? 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #28 Skrevet 15. mars 2016 Jobber ikke selv her heller. Men dagene går til rydding, vaske (oppvasken tar tid, da maskinen er i stykker), skifte vann til akvariet hans, vaske klær, lage middagt(fra bunnen av nesten hver dag), osv osv. Handle bytter vi på, men må gå ganske ofte selv. Får kjeft hver dag for at jeg gjør dette isteden for søke arbeid eller gjøre noe mer nyttig, men når dagen er over og stedet ser bra nok ut er jeg for sliten til å sette igang "jobbjakt". Da skal middagen på bordet til ham. Sliter også en del med sosial angst og postraumatisk stress pga oppveksten, så kommer ikke ut av leiligheten om dagen med lettehet, det krever så mye å snakke med folk og være sosial. Så arbeidet med det er jo ganske hardt i seg selv, man blir sliten av tanker også Jeg er nok ikke den med mest energi og hater husarbeid, skulle vært forruten, men må gjøre det ja. Han bruker gjerne taktikken; "men du er så mye bedre til det enn meg" osv. Gjør ting med vilje så jeg ser han ikke klarer det, lar ham slippe unna med det Men han jobber 100% så har rett til å kreve såpass av meg som er hjemme, MEN det er ikke noe jeg vil kalle likestilling nei. Hadde jeg hatt et valg ville jeg delt 50%. Er jente selv, men tar ofte dekkskift for foreldrene mine, liker litt mer fysiske og såkalte "manneoppgaver" heller enn å henge opp klær og dille. Men det synes han ikke noe om og mener nok han vil klare de oppgavene best, så jeg får ikke røre med mindre det er enkle oppgaver som snømåking.. Så, 50% ville vært å foretrekke selv om det er som det er Anonymkode: 736dd...522
MapleSirup Skrevet 15. mars 2016 #29 Skrevet 15. mars 2016 2 timer siden, Arabella skrev: Du verden så slitsomt dette er! Hjulskift forekommer normalt to ganger årlig. Det er aldeles ikke alle menn som gjør det selv. Plenklipping gjelder bare når man bor i villa/rekkehusstrøk, likeens med snømåking.Hvorfor i all verdens rike kan ikke kvinner skifte lyspærer selv? Er det "mannsarbeid"? Jeg gremmes over dagens unge kvinner. Er vi ikke kommet et skritt videre i likestilling på det hjemlige området? Dette var én av mange kampsaker på 70-tallet. Hvordan tror dere "husslaver" at vi mange single kvinner klarer å hanskes med det meste uten mannlig "hjelp"? Word! Dette er pinlig. De samme kvinnene står ansvarlig for kommende generasjoner. Les litt om livet på 50-tallet og spør dere selv om det virkelig er slik dere vil ha det! 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #30 Skrevet 15. mars 2016 TS: Det har has hus vi bor i, midt er for lite til alle oss. Da jeg har et barn og han fire fra før. Føler meg litt som hushjelp/vaskehjelp i midt eget hjem til han. Når vi flyttet sammen var jeg langtidssykmeldt og da syns jeg det var helt naturlig at jeg fikset alt hjemme. Men nå som jeg også er ute i gjenn i full jobb er jeg også sliten etter en dag på jobb. Men husarbeid må gjøres uansett og det gjør seg ikke selv. Så da hadde vert fint å fått litt hjelp😀 Jeg skal også nå begynne å jobbe noe ekstra nattevakter i mnd for å spe på økonomien litt mere.Regner med at de da kommer til å hope seg opp her når jeg ikke før gjort alt pga at jeg må få sovet noe på ettermiddagen/ kvelden . Ser litt mørkt på de. Anonymkode: 30bdd...9ef
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #31 Skrevet 15. mars 2016 Hahaha, har prøvd å faktisk legge klærne hans(sammenbrettet) på sengen så han kan plassere det som han vil inn i skapet noen ganger. Det som skjer da er at klærne ligger uttover gulvet neste morgen, siden han skal sove og jeg har ikke ryddet skikkelig. Da blir det min skyld at klærne ligger der, bare for at jeg ikke gadd gjøre meg ferdig i hans øyne. Sannheten er at det er min måte å vise at jeg kanskje har vasket mer enn han tror og kanskje et lite hint...meeeeen! Tar jeg det opp er det "prøve snike seg unna", "være lat" osv. Han bruker ordet kvinnearbeid også, så er helt klart noe som går igjen hos folk at noe er kvinner jobb, noe menns. Det er så synd og så feil :/ Anonymkode: 736dd...522
Rotemor Skrevet 15. mars 2016 #32 Skrevet 15. mars 2016 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hahaha, har prøvd å faktisk legge klærne hans(sammenbrettet) på sengen så han kan plassere det som han vil inn i skapet noen ganger. Det som skjer da er at klærne ligger uttover gulvet neste morgen, siden han skal sove og jeg har ikke ryddet skikkelig. Da blir det min skyld at klærne ligger der, bare for at jeg ikke gadd gjøre meg ferdig i hans øyne. Sannheten er at det er min måte å vise at jeg kanskje har vasket mer enn han tror og kanskje et lite hint...meeeeen! Tar jeg det opp er det "prøve snike seg unna", "være lat" osv. Han bruker ordet kvinnearbeid også, så er helt klart noe som går igjen hos folk at noe er kvinner jobb, noe menns. Det er så synd og så feil :/ Anonymkode: 736dd...522 Det som virkelig er synd og feil er hvordan du håndterer dette. Du er underkuet, så det er nok ikke helt valgfritt, men du kan jobbe deg ut av det likevel. Hva slags voksen person kan forvente at klærne du slang fra deg på badet skal havne ferdig brettet i skapet? Svaret er: ihvertfall aldri du!! Endret 15. mars 2016 av Rotemor 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #33 Skrevet 15. mars 2016 1 time siden, Rotemor skrev: Det som virkelig er synd og feil er hvordan du håndterer dette. Du er underkuet, så det er nok ikke helt valgfritt, men du kan jobbe deg ut av det likevel. Hva slags voksen person kan forvente at klærne du slang fra deg på badet skal havne ferdig brettet i skapet? Svaret er: ihvertfall aldri du!! Nei veit, skulle ønske jeg hadde en smart, rett måte å håndtere på, Underkuet er nok ganske rett, har ikke noe eget liv men står på for at han skal ha det bedre. For dum og litt snill så ender det slik har jeg merket Hehe, hadde jo vært så deilig å få servert middag en dag(om så bare en dag i året) eller klærne vasket for seg.. Men han ser på det som mine oppgaver, ikke noe vi deler, det er det som er så synd. Men så går jo også manipulasjon igjen ellers i forholdet, får ikke velge venner eller være med gamle uten ham, går vi ut sammen driter han meg ut og kjefter(forlates som regel et sted). Blitt kasta ut for å gå tur midt på natta fordi han ville ha litt tid alene osv.. Man blir til slutt så forbanna at man ikke sier noe, bare gjør det man skal og gir seg. Han har rett i at jeg er litt lat, men han ser dessverre på det slik: Arbeid er når man tjener penger, ellers så gjør man ikke noe fornuftig. Husarbeid er ikke arbeid, men noe som må gjøres uansett, altså burde jeg visst jobbet ved siden av.. Tror det er mange som gjør det, går på jobb, drar hjem til dekket bord og forventer at det skal være slik uansett om motparten ser det på samme måte. Må hente klær til ham når han har dusjet, henter saft for ham når han har lagt seg... Det gikk fra at jeg gjorde noe ekstra for å være snill, til at det ble forventet av meg..... Anonymkode: 736dd...522
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #34 Skrevet 15. mars 2016 Mannen er så og si alene om det. Anonymkode: e4b38...56a
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #35 Skrevet 15. mars 2016 Men noen gode eksempler da? Hvordan snur man det igjen når man får for mange oppgaver og på feil måte? Anonymkode: 736dd...522
Arabella Skrevet 15. mars 2016 #36 Skrevet 15. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei veit, skulle ønske jeg hadde en smart, rett måte å håndtere på, Underkuet er nok ganske rett, har ikke noe eget liv men står på for at han skal ha det bedre. For dum og litt snill så ender det slik har jeg merket Hehe, hadde jo vært så deilig å få servert middag en dag(om så bare en dag i året) eller klærne vasket for seg.. Men han ser på det som mine oppgaver, ikke noe vi deler, det er det som er så synd. Men så går jo også manipulasjon igjen ellers i forholdet, får ikke velge venner eller være med gamle uten ham, går vi ut sammen driter han meg ut og kjefter(forlates som regel et sted). Blitt kasta ut for å gå tur midt på natta fordi han ville ha litt tid alene osv.. Man blir til slutt så forbanna at man ikke sier noe, bare gjør det man skal og gir seg. Han har rett i at jeg er litt lat, men han ser dessverre på det slik: Arbeid er når man tjener penger, ellers så gjør man ikke noe fornuftig. Husarbeid er ikke arbeid, men noe som må gjøres uansett, altså burde jeg visst jobbet ved siden av.. Tror det er mange som gjør det, går på jobb, drar hjem til dekket bord og forventer at det skal være slik uansett om motparten ser det på samme måte. Må hente klær til ham når han har dusjet, henter saft for ham når han har lagt seg... Det gikk fra at jeg gjorde noe ekstra for å være snill, til at det ble forventet av meg..... Anonymkode: 736dd...522 Hvorfor blir du hos denne mannen? 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #37 Skrevet 15. mars 2016 Kjærlighet (med gjensidig respekt) bør være eneste grunn til å leve med noen. Man behandler ikke folk man elsker slik. Ergo, TS.... Flytt!! Anonymkode: 5f941...e11 2
Poserose Skrevet 15. mars 2016 #38 Skrevet 15. mars 2016 Vi prøver å lage middag annenhver dag og vasker leiligheten sammen når vi ser det trengs. Da tar han badet og jeg resten, hvis han er ferdig før meg hjelper han meg. Tror kanskje jeg vasker mer klær, og jeg handler nesten alltid. Til gjengjeld roter jeg nok mer enn han, så tror han smårydder mer enn meg. Han baker også brød, og det setter jeg stor pris på. Så tror det alt i alt blir ca. likt.
Katten.2.0 Skrevet 15. mars 2016 #39 Skrevet 15. mars 2016 I det lange løp gjør hun definitivt mest. Vi deler oppgavene høvelig greit, men hun er betraktelig bedre enn meg på smårydding. Dog har jeg raptuser hvor jeg dominere husarbeidet i perioder.
FruLuna Skrevet 15. mars 2016 #40 Skrevet 15. mars 2016 Vi deler på alt, men han gjør kanskje likevel mer fordi han faktisk liker å gjøre husarbeid og har mer støv på hjernen enn meg. Dessuten jobber jeg som regel litt lengre dager enn ham. Begge liker å lage mat, så det gjør vi som regel sammen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå