Gå til innhold

Julefeiring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8 timer siden, peppermyntete skrev:

Ok, så dere skal begge ta hensyn til hans familie med sine spesielle avtaler, men ingen tar hensyn til deg? Skjønner..

Stemmer. Når vi er hos hans familie (10 voksne og 5 barn totalt) så er det, i tillegg til å være veldig stovt og formelt, et enormt fokus på barna. Som nevnt i HI er det umulig å føre en samtale pga. det høye lydnivået (dette gjelder store deler av kvelden, dvs timer i strekk). Gaveutdelingen består av at vi voksne sitter i en stum sirkel rundt fem barn og ser dem åpne sine totalt 350 gaver (jeg har talt). Denne sermonien tok i 2015 over tre timer (jeg tok tiden). Det er et enormt ungefokus jeg aldri har vært borte i før.

For meg er ikke dette hyggelig. Jeg får ikke noe utbytte av å sitte taus en hel kveld med volum som på en rockekonsert og se på fem barn åpne hundrevis av gaver. Svigerforeldrne mine sier det ert hyggelig å feire jul med barnebarna, men de er enormt slitne i ettertid og savner en feiring lagt opp for både barn OG voksne.

TS

Anonymkode: 978e7...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Når vi er hos hans familie (10 voksne og 5 barn totalt) så er det, i tillegg til å være veldig stovt og formelt, et enormt fokus på barna. Som nevnt i HI er det umulig å føre en samtale pga. det høye lydnivået (dette gjelder store deler av kvelden, dvs timer i strekk). Gaveutdelingen består av at vi voksne sitter i en stum sirkel rundt fem barn og ser dem åpne sine totalt 350 gaver (jeg har talt). Denne sermonien tok i 2015 over tre timer (jeg tok tiden). Det er et enormt ungefokus jeg aldri har vært borte i før.

For meg er ikke dette hyggelig. Jeg får ikke noe utbytte av å sitte taus en hel kveld med volum som på en rockekonsert og se på fem barn åpne hundrevis av gaver. Svigerforeldrne mine sier det ert hyggelig å feire jul med barnebarna, men de er enormt slitne i ettertid og savner en feiring lagt opp for både barn OG voksne.

TS

Dere må nok ta en prat til. Han må faktisk prøve å se din side av saken også, ikke bare at han ikke vil feire uten deg. Det er én dag av hele julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også foreslått at vi reiser bort i jula, jeg har blandt annet foreslått USA, Thailand o.l. men mannen min vil ikke reise ut av landet for han vil ha "norsk jul" med ribbe og tre nøtter til askepott og det som er. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere skal feire sammen så foreslår jeg faktisk at dere lager deres egen juletradisjon. Ja, det kan bli litt trangt og intimt, men det er da ingen tvang å komme til dere heller? 

Hvis det er noen i din eller hans familie som ikke syntes det er bra nok å feire hos dere så får dere ganske enkelt forklare at det bare er en invitasjon og at de ikke behøver å komme om de ikke ønsker. Du skal ikke la deg overkjøre fra jul til jul, det er svært viktig å sette grenser tidlig i forhold til familie og særlig svigerfamilie. Min erfaring er dessverre at fleksibiliet og det å gi etter for andres ønsker bare gjør en lett å kjøre over i andre tilfeller også. Og - la oss si det sånn, for å sette det på spissen så er de som nå er godt voksne og har voksne barn en del av dessertgenerasjonen (de var selv barn av besteforeldregenerasjonen som opplevde andre verdenskrig). Dette er en generasjon som med årene har vendt seg til å få det som de vil både med tanke på materiell velstand og hva de kan forvente av andre, og det er mange av dem som går langt i forsøke å overkjøre andre for å få gjennom egen vilje. Det er selvfølgelig en generalisering, men det kan være nyttig innsikt i både privatlivet og jobbsammenheng :). Mange av dem er på godt og vondt bortskjemte, godt voksne drittunger, og ovenfor disse må man sette grenser!

Anonymkode: ebe4f...904

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...