Gå til innhold

Kan man miste lappen når man kjører for sent.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et familiemedlem som bor alene på landet. Denne  mannen har sikkert 10-15-år igjen i arbeidslivet. Han har alltid kjørt til jobb men er nå blitt litt redd for å kjøre da han kjører litt sent (redd for fart) og er redd politiet skal stoppe ham og ta lappen fra ham. Derfor sykler han, men dette kan han ikke klare i 10-år til. Så mitt spørsmål er om det er mulig å miste lappen om man kjører for sent? Jeg har prøvd å Google det uten svar. 

Anonymkode: cee0a...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står ikke noe i veitrafikkloven om sakte fart direkte. Det er vel mer om den lave farten skaper farlige situasjoner.  Men det skal vel mye til for å miste lappen. 

Kan han ikke kjøpe en slik mopedbil? De har en toppfart på 50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok kun tilsnakk, og satt litt på siden de gangene det er meget stor trafikk, slik som påske hjemfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Ei dame her jeg bor fikk tilsnakk for å sinke trafikken for noen år siden, men har aldri hørt om noen som har mistet lappen for å kjøre for sakte. 

Bør vel holde seg unna motorveier kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet at det blir gitt bot for dette. Altså, ikke for å kjøre sakte, men for å hindre annen trafikk. Om han stopper og slipper forbi de bak han istedet for å lage kø så er det ikke noe problem. 

Anonymkode: cef52...62e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om noen som strøk på oppkjøringen for å ha kjørt for sakte som det eneste. Men om det skaper farlige situasjoner eller hindrer trafikk kan det kanskje få reaksjoner, men utover det er det vel ingen regler på å kjøre for sakte. Men har han ikke mulighet til carpooling eller kollektivt om han synes det er ubehagelig?

Anonymkode: 36a71...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan skje. En i familien min mistet lappen på grunn av at han kjørte for seint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi hadde en nabo vi kalte for "lynet" han kjørte ikke over 30 km i/t uansett hvor han skulle. Hørte aldri at han fikk noe tilsnakk fra politiet. Har hørt om noen som fikk bot fordi de kjørte så sent at de laget trafikkproblemer intet annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.3.2016 at 20.34, AnonymBruker skrev:

Men har han ikke mulighet til carpooling eller kollektivt om han synes det er ubehagelig?

Ofte er det gunstig å lese innlegget man svarer på: "... som bor alene på landet".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du for sakte, eller mener du sent som i sent på kvelden/natten?

Anonymkode: b09b2...4c2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.3.2016 at 20.00, stan skrev:

Det står ikke noe i veitrafikkloven om sakte fart direkte. Det er vel mer om den lave farten skaper farlige situasjoner.  Men det skal vel mye til for å miste lappen. 

Kan han ikke kjøpe en slik mopedbil? De har en toppfart på 50. 

Har du sett paragraf §3? Eventuelt §6? Hele grunnlaget for trafikkreglene er jo HAV: Hensynsfull, aktsom og varsom. Hvor hensynsfullt er det å kjøre på en måte som hindrer annen trafikk unødig? I tillegg er det jo farlig litt avhengig av hvilken vei man kjører på. Hvis du kjører langt under 90 på en strekning som er skiltet med 90 vil du kunne skape farlige situasjoner. 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Å kjøre langt under fartsgrensen dersom det ikke er en grunn til det vil kunne unødig hindre og forstyrre annen trafikk. Det kan også argumenteres for at det kan oppstå fare på grunn av den. Å kjøre i 30 på motorvei med 110 i fartsgrense er livsfarlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Monday, March 14, 2016 at 18.38, AnonymBruker skrev:

Jeg har et familiemedlem som bor alene på landet. Denne  mannen har sikkert 10-15-år igjen i arbeidslivet. Han har alltid kjørt til jobb men er nå blitt litt redd for å kjøre da han kjører litt sent (redd for fart) og er redd politiet skal stoppe ham og ta lappen fra ham. Derfor sykler han, men dette kan han ikke klare i 10-år til. Så mitt spørsmål er om det er mulig å miste lappen om man kjører for sent? Jeg har prøvd å Google det uten svar. 

Holder man ikke fartsgrensen og eller kjører etter forholdene, så kan man miste førerkortet, fordi man da ikke mestrer bilkjøringens mange utfordringer. På samme måte som en elev i oppkjøringssituasjonen som ikke klarer å holde fartsgrensen heller ikke får lappen. 

Kommer han seg ikke på jobb uten transportmidler, så er flytting et alternativ. Klarer han ikke komme seg på jobb på grunn av sviktende helse så er vel pensjonisttilværelsen et annet alternativ? Det å ikke tørre eller av andre årsaker klare å holde vanlig fartsgrense handler ogmom åmikke fylle de helsemessige kriteriene for å ha førerkort. Så mye kanmspille inn her, som vi ikke vet/får opplysninger om. 

Anonymkode: b8b64...d72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uchiha Madbrah

Faren min fikk bot av politiet for å kjøre for sakte en gang. Skaper man unødvendig kø og politiet ser det så kan man få problemer. Man skal kjøre etter forholdene og fartsgrensen, litt over eller mindre er selvfølgelig greit, men kjører du 40 i 60-sone så er det bare snakk om tid før politiet trer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man kan miste lappen av å kjøre for sakte. Ei eldre dame jeg kjenner mistet lappen fordi hun stadig ble tatt i å kjøre i 50 på E18 eller i typ 15 på vanlige veier. Folk ble så irriterte og ringte politiet. Etter at hun ble stoppet noen ganger så valgte politiet å ta fra henne lappen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet skulle i det minste vært flinkere til å bøtlegge de som konsekvelt kjører langt under fartsgrensen. Er det 80 km/t på strekket så loffer man ikke rundt i 50-60 km/t. Med mindre vært og føreforhold er skikkelig dårlig vel og merke. Slikt skaper trafikkfarlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er altfor lite fokus på i kjøreropplæringen. Ingen har problemer med å forstå den øvre fartsgrensen. Den er tallfestet og fast. Det er derimot ingen fokus på å lære nye sjåfører risikoen ved å kjøre for sakte. Den nedre fartsgrensen krever tenking.

En rett strekning med fartsgrense på 80 km/t med underkjølt regn, og tett tåke vil vurderes helt forskjellig av forskjellige førere. Noen mener at det ikke er trygt å kjøre raskere enn 40, andre vil mene at 80 er helt trygt. Sannsynlig vil svaret ligge et sted midt i mellom. Men bare den ene vil miste lappen.

Det er heller ingen ulykkessatistikk som underbygger argumentene om fare ved for sakte kjøring. Noe som gjør at jeg mistenker at farene ved for sakte kjøring er en myte og innbilt risiko. Derimot finnes det flust av statistikk om konsekvensene av for høy hastighet.

Anonymkode: 32e83...38d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Uchiha Madbrah skrev:

Faren min fikk bot av politiet for å kjøre for sakte en gang. Skaper man unødvendig kø og politiet ser det så kan man få problemer. Man skal kjøre etter forholdene og fartsgrensen, litt over eller mindre er selvfølgelig greit, men kjører du 40 i 60-sone så er det bare snakk om tid før politiet trer inn.

Nei, det er faktisk ikke greit å kjøre litt over fartsgrensa. Øvre fartsgrense er absolutt og all haøyere hastighet anses som brudd på trafikkreglene. Sjansene for å bli tatt er et annet spørsmål, men trygg trafikk avhenger av folks moral og iboende vilje til å respektere reglene, ikke frykten for å bli tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2Bhonest
Den 14/03/2016 at 18.38, AnonymBruker skrev:

Rett og slett tåpelig påstand. Man blir faktisk bedre og bedre jo mer man sykler...

Her er en på 102 som slo sin egen timesrekord fra da han var 100....
http://www.cyclingnews.com/news/102-year-old-robert-marchand-beats-own-hour-record/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er altfor lite fokus på i kjøreropplæringen. Ingen har problemer med å forstå den øvre fartsgrensen. Den er tallfestet og fast. Det er derimot ingen fokus på å lære nye sjåfører risikoen ved å kjøre for sakte. Den nedre fartsgrensen krever tenking.

En rett strekning med fartsgrense på 80 km/t med underkjølt regn, og tett tåke vil vurderes helt forskjellig av forskjellige førere. Noen mener at det ikke er trygt å kjøre raskere enn 40, andre vil mene at 80 er helt trygt. Sannsynlig vil svaret ligge et sted midt i mellom. Men bare den ene vil miste lappen.

Det er heller ingen ulykkessatistikk som underbygger argumentene om fare ved for sakte kjøring. Noe som gjør at jeg mistenker at farene ved for sakte kjøring er en myte og innbilt risiko. Derimot finnes det flust av statistikk om konsekvensene av for høy hastighet.

:klappe:

Det er umulig å forutsi sin egen rettsstilling. Du blir bedt om å gjøre en egen vurdering. Men det er faktisk ikke det du blir bedt om å gjøre. Du blir egentlig bedt om å finne den objektivt riktige avgjørelsen. Men den er så vanskelig at det at det bare er akademikere som arbeider med trafikkteori som, stille og rolig bak en pult og med tre ukers-frist som klarer.

Dermed vil de fleste bare følge trafikkflyten, og man får kjedekollisjoner som i Bergen for en måned siden. Forsikringsselskapenes største jobb etter den kollisjonen var å finne ut hvem av de 60 bilene som hadde gjort en objektivt riktig vurdering av forholdene og hvem som ikke hadde. For å unngå å kollidere i den situasjonen måtte man egentlig kjørt i 50-60 km/t, men da ville man samtidig kjørt for sakte slik at man "hindret" trafikken. En umulig posisjon med andre ord. Damned if you do and damned if you don't.

Anonymkode: e9e88...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...