Gå til innhold

Uvel av smågodt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest incognita

Det er ikke e-stoffene som gjør deg dårlig, det er selvsagt sukkeret og påvirkningen det har på blodsukkeret ditt. Å spise smågodt er omtrent som å sitte med en spiseskje og en pose farin, det er helt naturlig at kroppen din reagerer slik. Særlig om du vanligvis spiser mat som gjør at blodsukkeret er noenlunde stabilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Selvfølgelig. Men da må du også regne med svar som ikke passer deg, vet du. 

God dag, helg og påske ønskes deg. 😀

Ja. Men virket som du mente at jeg har kjøpt flere kg og syter fordi jeg blir dårlig. Jeg lagde tråden fordi jeg alltid har lurt på om flere enn meg blir litt ugne av smågodt. Jeg gidder ikke kjøpe 4 kg smågodt om det så koster en kr pr kg. Velger heller ren sjokolade, potetgull og tyrkisk peber drops jeg. Men en sjelden gang kjøper jeg en liten mengde smågodt fordi det er godt, men kan kun spise små mengder. 

Syns heller du kan svare på om du reagerer på smågodt enn å slenge med leppa om syting og hamstring, men ok. God helg, dag og påske til deg og. :) 

Anonymkode: 7e1bb...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, incognita skrev:

Det er ikke e-stoffene som gjør deg dårlig, det er selvsagt sukkeret og påvirkningen det har på blodsukkeret ditt. Å spise smågodt er omtrent som å sitte med en spiseskje og en pose farin, det er helt naturlig at kroppen din reagerer slik. Særlig om du vanligvis spiser mat som gjør at blodsukkeret er noenlunde stabilt. 

Men er jo mye sukker i sjokolade, tyrkisk peber og såkalt "naturlig" haribogodt og. Er jo de mest kunstige bitene jeg blir dårlig av. Men kan jo være mer sukker i det enn haribo og sjokolade så klart. Spiser lite av det uansett. 

Anonymkode: 7e1bb...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Men virket som du mente at jeg har kjøpt flere kg og syter fordi jeg blir dårlig. Jeg lagde tråden fordi jeg alltid har lurt på om flere enn meg blir litt ugne av smågodt. Jeg gidder ikke kjøpe 4 kg smågodt om det så koster en kr pr kg. Velger heller ren sjokolade, potetgull og tyrkisk peber drops jeg. Men en sjelden gang kjøper jeg en liten mengde smågodt fordi det er godt, men kan kun spise små mengder. 

Syns heller du kan svare på om du reagerer på smågodt enn å slenge med leppa om syting og hamstring, men ok. God helg, dag og påske til deg og. :) 

Anonymkode: 7e1bb...b53

Beklager om du tok det spesielt til deg, for jeg prata egentlig generelt.... hvor mange først skrøt av antall kjøpte kilo godteri...

For så å grine over kvalme og vondt i magen. 

Du har sikkert sett det samme. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er jo mye sukker i sjokolade, tyrkisk peber og såkalt "naturlig" haribogodt og. Er jo de mest kunstige bitene jeg blir dårlig av. Men kan jo være mer sukker i det enn haribo og sjokolade så klart. Spiser lite av det uansett. 

Anonymkode: 7e1bb...b53

Det er ganske harmløse forbindelser i det der. Mange har et lett overtroisk forhold til ord som e-stoff og kunstig, selv om disse betyr absolutt nada i seg selv. Du kan selvsagt være allergisk, men da hadde nok også reaksjonen din vært mer dramatisk. Satser nok heller på at det er en kombo av sukker og placebo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Okapi skrev:

Det er ganske harmløse forbindelser i det der. Mange har et lett overtroisk forhold til ord som e-stoff og kunstig, selv om disse betyr absolutt nada i seg selv. Du kan selvsagt være allergisk, men da hadde nok også reaksjonen din vært mer dramatisk. Satser nok heller på at det er en kombo av sukker og placebo.

Jeg driter egentlig i estoffer og alt sånt, men prøver bare å finne kilden til hvorfor jeg blir dårlig av krokodiller og sånt, men ikke sjokolade og haribo. Er ikke redd for parabener i hudpleie heller selv om det er noe annet. Så placebo er det ikke. Har vært sånn siden jeg var liten og jeg skulle likt å finne kilden. Men da er det sikkert rett og slett at det er mer sukker i dette enn sjokolade da. Uansett spiser jeg som sagt lite smågodt. Skulle gjerne spist mer om jeg ikke ble så uggen. For jeg elsker godis og er ingen sunnhetsfrik. Får nesten sånn fyllesykfølelse av mange biter krokodiller, sure føtter og sånne ting. 

Anonymkode: 7e1bb...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Beklager om du tok det spesielt til deg, for jeg prata egentlig generelt.... hvor mange først skrøt av antall kjøpte kilo godteri...

For så å grine over kvalme og vondt i magen. 

Du har sikkert sett det samme. 😀

Helt i orden vet du. :) jeg forstår hva du mener. Klage over dårlig mage etter å ha først skrytt av "fangsten" sin og deretter spist halvparten på kort tid er bare latterlig. :) 

Anonymkode: 7e1bb...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt i orden vet du. :) jeg forstår hva du mener. Klage over dårlig mage etter å ha først skrytt av "fangsten" sin og deretter spist halvparten på kort tid er bare latterlig. :) 

Anonymkode: 7e1bb...b53

Ser du? Vi er da enige.  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Ser du? Vi er da enige.  😉

Jepp. :) vakke meninga å misforstå. Hvordan tåler du smågodt da? Om du spiser sånt. 

Anonymkode: 7e1bb...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. :) vakke meninga å misforstå. Hvordan tåler du smågodt da? Om du spiser sånt. 

Anonymkode: 7e1bb...b53

Spiser lite godtesnop. (Ronja deler jo aldri!) 

Noen ruter melkesjokolade til morrakaffen på hytta. 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir kvalmen av kunstig smågodt, surt og søtt, det skal ikke mer enn  ca 10 - 15 biter til. Sjokolade og chips blir jeg ikke kvalmen av ( i normale mengder)

Anonymkode: 0fc15...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags godteri er det som er så tungt at ti biter veier 1,5 kilo?

Jeg kan spise ganske mye ren sjokolade uten å bli uggen men spiser jeg smågodt med masse forskjellige godiser i (skolekritt, heksehyl, salte godiser, gelegodiser o.l.) så slår magen seg vrang etter bare små porsjoner. Men nå skal det sies at jeg blir lett uggen i magen av mat også og driver nå og tester ut glutenfri mat. Overraskende mange typer smågodt har gluten i seg.

Anonymkode: 77489...7ef

Det der var litt som å lese om meg før jeg fikk bekreftet at jeg ikke tåler hvetegluten. Er hvetemel i både skolekritt og heksehyl, så er du glutenallergiker er det ikke rart du ikke tåler det. Jeg får grisevondt i magen av kun ett skolekritt, nå har jeg ikke spist det siden jeg fikk bekreftet allergien. Jeg har også generelt følsom mage, reagerer på mye mat også, men har blitt veldig mye bedre etter jeg gikk over på glutenfri kost. Overraskende mye smågodt som har gluten i seg, ja, men heldigvis mange typer uten også. :) 

Og for å svare på ts sitt spørsmål ja, jeg blir også litt uggen av smågodt. Skal mer til enn 10 biter da, men særlig om jeg spiser det på tom mage blir jeg skikkelig slapp. Men det er jo ikke rart siden blodsukkeret stiger til himmels, for så å synke like fort. Vil tro det er sukkeret som gjør det hos deg også selv om du selvsagt kan være allergisk mot andre stoffer i smågodt også. Håper du finner ut av det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri blitt kvalm av noe som helst av godteri, sjokolade, potetgull, kjeks osv tror jeg. Kunne sikkert spist to plater sjokolade på en kveld uten problemer... Så kan jeg bare si jeg er litt sjalu på dere som faktisk blir litt kvalme? Haha! Hadde vært hakket enklere å stoppe da ;) Nå løses problemet med å nesten aldri kjøpe noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, peppermyntete skrev:

Har aldri blitt kvalm av noe som helst av godteri, sjokolade, potetgull, kjeks osv tror jeg. Kunne sikkert spist to plater sjokolade på en kveld uten problemer... Så kan jeg bare si jeg er litt sjalu på dere som faktisk blir litt kvalme? Haha! Hadde vært hakket enklere å stoppe da ;) Nå løses problemet med å nesten aldri kjøpe noe!

Sjalu? Du har jo nærmest en superkraft. :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, March 14, 2016 at 18.06, AnonymBruker skrev:

Flere som blir det? Jeg blir skikkelig slapp og uggen om jeg spiser mer enn ca 10 biter. Gjelder ikke sjokoladebiter, haribo, tyrkisk peber-drops, potetgull og brus, men skumgodt, sure føtter, krokodiller og den slags. Jeg får ikke vondt i magen (selv om magen er følsom), men blir fryktelig slapp og uvel. Lurer på om det kan ha noe med e-stoffer og sånt å gjøre. Ugh. Kan spise litt da, men tror nesten det går en magisk grense ved 10 biter. Jeg har ikke problemer med blodsukkeret. Alt er som det skal være. 

Anonymkode: 7e1bb...b53

Merker det først etter 200 gram

Anonymkode: fe2e7...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Okapi skrev:

Sjalu? Du har jo nærmest en superkraft. :ohmy:

Si det til badevekta mi :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, peppermyntete skrev:

Si det til badevekta mi :fnise:

Sier den at du er mektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen har ikke spesielt godt av sukker. Spesielt ikke når vi har nok av sukker i all annen mat (ketchup, dressinger, yoghurter, sauser, brød++). 

Uansett er det ikke verre enn å bare spise mindre eller holde seg til de ti bitene :roll: Vi er alle forskjellige og toleransenivåene våre er deretter. Genrelt kosthold, aktivitetsnivå, livsstil og gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...