Vox_populi Skrevet 14. mars 2016 #1 Skrevet 14. mars 2016 En kvinne som visstnok er programleder i NRK er blitt skjelt ut på nettet: "Din frekke motbydelige halvape". Ifølge VG er dette grovt rasistisk og og sjikanerende. Ja? Om noen kalte meg det samme, ville det samme gjelde meg, eller mener VG at hun (i motsetning til meg) ligner mye på en halvape, og derfor har grunn til å føle seg fornærmet? 3
Gjest Blomsterert Skrevet 14. mars 2016 #2 Skrevet 14. mars 2016 Det er et uttrykk som lyder"ikke gjør deg dummere enn du er". Det gjør nesten vondt å lese innlegget ditt og prøve å skjønne hvorfor du gjør deg så inn i helv.. dum. Med forbehold om at du virkelig er det da.
Drizzt Skrevet 14. mars 2016 #3 Skrevet 14. mars 2016 55 minutter siden, Vox_populi skrev: En kvinne som visstnok er programleder i NRK er blitt skjelt ut på nettet: "Din frekke motbydelige halvape". Ifølge VG er dette grovt rasistisk og og sjikanerende. Ja? Om noen kalte meg det samme, ville det samme gjelde meg, eller mener VG at hun (i motsetning til meg) ligner mye på en halvape, og derfor har grunn til å føle seg fornærmet? Du har selvfølgelig full rett til å føle deg krenket og fornærmet. Andre har full rett til å ikke bry seg om hvordan du føler deg. Dette er en subjektiv oppfatning av noe som har skjedd - det som fornærmer deg fornærmer ikke meg for eksempel, osv. Jeg vil tro ''halvape'' viser til delvis afrikansk opprinnelse og med mindre du har delvis afrikansk opprinnelse, blir det litt rart å reagere på akkurat dette. Men du kan for eksempel slå alarm hvis noen kaller deg noe som refererer til hudfargen din på en negativ måte og du synes det ikke er greit. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #4 Skrevet 14. mars 2016 1 time siden, Blomsterert skrev: Det er et uttrykk som lyder"ikke gjør deg dummere enn du er". Det gjør nesten vondt å lese innlegget ditt og prøve å skjønne hvorfor du gjør deg så inn i helv.. dum. Med forbehold om at du virkelig er det da. Hvorfor gjør det vondt å lese innlegget? Fordi du skjønner at du i alle år har tatt feil om denne typen saken? Anonymkode: 1781d...463 2
Gjest Blomsterert Skrevet 14. mars 2016 #5 Skrevet 14. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør det vondt å lese innlegget? Fordi du skjønner at du i alle år har tatt feil om denne typen saken? Anonymkode: 1781d...463 Nei,jeg tror ikke jeg gidder dette altså: -) er liksom grenser for hvor på lavt nivå jeg orker "debattere".
Gjest Trollkarlen Skrevet 14. mars 2016 #6 Skrevet 14. mars 2016 Det komiske her er at mennesker er aper. Så det å være halvape må jo bety at man ikke er et helt menneske? Og er det egentlig negativt å være halvt menneske? Mennesker er ganske jævlige så det er jo egentlig bare positivt.
Vox_populi Skrevet 14. mars 2016 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2016 "Halvape" er sikkert ment fornærmende, slik vil iallfall jeg oppfatte det, uansett hvem det er brukt om. Men det jeg synes er pussig, er at brukt om NRK-dama er ordet rasistisk og uforskammet, mens brukt om meg er det bare uforskammet. Er fornærmelser som går ut over henne alltid rasistiske, eller gjelder det spesielt dette ordet? 4
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 14. mars 2016 #8 Skrevet 14. mars 2016 Det er et vitenskapelig faktum at mennesker er aper det er ikke rasistisk og påpeke noe som er fakta det som er feil her er og kalle noen halvape siden vi er ikke halvaper vi er 100% aper og hører til det som kalles for menneskeaper sammen med Gorillaer, Sjimpanser, Gibboner og Orangutanger.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #10 Skrevet 14. mars 2016 12 timer siden, Vox_populi skrev: En kvinne som visstnok er programleder i NRK er blitt skjelt ut på nettet: "Din frekke motbydelige halvape". Ifølge VG er dette grovt rasistisk og og sjikanerende. Ja? Om noen kalte meg det samme, ville det samme gjelde meg, eller mener VG at hun (i motsetning til meg) ligner mye på en halvape, og derfor har grunn til å føle seg fornærmet? haha den var god.. godt poeng.. samme gjelder vel de som er svart i huden.. man har jo ikke lov å kalle en spade for en spade lenger uten å "fornærme" Anonymkode: 8d2d7...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #11 Skrevet 14. mars 2016 jeg kaller de ikke aper, jeg kaller de "dindonuffin" som er det samme som "Didnt do nothing" Anonymkode: 8d2d7...1a0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #12 Skrevet 14. mars 2016 7 timer siden, Vox_populi skrev: "Halvape" er sikkert ment fornærmende, slik vil iallfall jeg oppfatte det, uansett hvem det er brukt om. Men det jeg synes er pussig, er at brukt om NRK-dama er ordet rasistisk og uforskammet, mens brukt om meg er det bare uforskammet. Er fornærmelser som går ut over henne alltid rasistiske, eller gjelder det spesielt dette ordet? Halvape, går på hudfarge, ergo rasistisk. Fitte, går på personlighet, ergo ikke rasistisk. Hvorfor vil du ikke heller fremstå som intelligent enn å gjøre deg dum? Anonymkode: ea293...0dd 3
Gjest Ravna Skrevet 14. mars 2016 #13 Skrevet 14. mars 2016 (endret) . Endret 19. januar 2018 av Ravna
herremann Skrevet 14. mars 2016 #14 Skrevet 14. mars 2016 i følge media finnes det ikke rasiste rettet mot hvite, kun rettet mot mennesker med farget hud. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #15 Skrevet 14. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg kaller de ikke aper, jeg kaller de "dindonuffin" som er det samme som "Didnt do nothing" Anonymkode: 8d2d7...1a0 Hæ? Anonymkode: f9574...9f3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 14. mars 2016 #16 Skrevet 14. mars 2016 (endret) w Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 14. mars 2016 #17 Skrevet 14. mars 2016 2 minutter siden, NasseNøff skrev: Det å bli kalt en halvape er ikke akkurat det verste man kan kalle noen. For i grupperingen "Halvaper" (ja det finnes noe som heter halvaper) finner du arten Lemurer. De er verdens fineste aper i mine øyne. Om du snakker om Ringhalelemur så er jeg enig.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 14. mars 2016 #18 Skrevet 14. mars 2016 (endret) Balian de Ibelin skrev (På 14.3.2016 den 19.10): Om du snakker om Ringhalelemur så er jeg enig. w Endret 15. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #19 Skrevet 15. mars 2016 He he, siden vi alle er 98 % genetisk like en sjimpanse så er vi alle mer enn halvaper. Anonymkode: a34ba...c91
Gjest kaninen Skrevet 15. mars 2016 #20 Skrevet 15. mars 2016 Dette er en litt artig problemstilling. På ungdomsskolen var det en periode man brukte uttrykket "ape" om noen når de gjorde noe dumt eller teit. Det ble brukt på alle, uavhengig av hudfarge. En dag overhørte derimot en lærer at en elev med afrikansk bakgrunn ble kalt ape, og hun ble lynende forbannet og mente det var rasistisk. Her hadde vi altså en voksen som ikke forsto lingoen blant ungdom, og ga ordet ape meninger det ikke var tiltenkt. I denne situasjonen er det vel (muligens?) ikke noe tvil om at det har rasistiske undertoner. Men det reiser jo fortsatt spørsmålet om det er greit og kalle hvite mennesker halvaper, men ikke svarte?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå