Gå til innhold

Hvor ofte kaster du søpla? (matavfall).

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ei venninne hadde en samtale i kveld. Om.. søppel. Ja søppel. 
vi flyttet ut for første gang samtidig. Hun har et problem med fluer, maur og gud vet hva. Hjemme hos henne stinker det, det stinker søppel rett og slett. 

Så til mitt spørsmål, hvor ofte kaster du søppel? Hva er vanlig?
Altså ikke tørr søppel som papp og papir, men vanlig søppel og mat-avfall?

Hjemme hos henne stinker det. Hun sliter med insekter, bananfluer, maur.. ja alt du kan tenke deg. 
Det stinker så forferdelig at jeg klarer ikke å være der. Hun kaster søpla 1 gang i måneden! Hun har 2 bøtter på kjøkkenet, er den ene fult så knyter hun posen og legger den bak. Er det fult bak (2 fulle bøtter og 2 poser) så hiver hun dem i boden. Hun samler opp til hun har 10 bæreposer med søppel før hun hiver dem i dunken utenfor. 

Jeg kaster søppel vær kveld. 
Det er fordi jeg har en hund og katt. Jeg rengjører kattedoen (fjerner avføring og urin-sandklumper) vær kveld, så henter jeg posen på badet og hiver alt i søppelposen på kjøkkenet. Knyter den og tar den med meg og hiver i dunken. 
Vær kveld går jeg kveldstur med hunden, vi går en annen rute enn ellers, så vi går forbi søppelstasjonen. Jeg bor i blokk og søppelstasjonen er 2-3 min unna, felles for alle blokkene i området. 
Jeg går jo forbi allikevel, så hvorfor ikke bare kaste søpla samtidig tenker jeg. For meg er det logisk og en vane. 

Hun har også hund. 
Hun har også søppeldunker rett utenfor døren sin. Hun bor i kjelleren i et hus, ikke blokk. Enebolig? Aner ikke hva det heter jeg, men det er 1. etasje men kaller det kjeller. 
Hun har ihvertfall søppeldunkene rett utenfor døren, hun går forbi dem flere ganger om dagen, allikevel orker hun ikke å kaste søpla. Hun mener det ikke er vanlig å kaste søpla vær dag. Det å kaste 1 gang i måneden er nok. 
Aldri tenkt over det selv; Er det virkelig ikke vanlig å kaste søpla vær dag eller annen hver dag? 

Anonymkode: 7061f...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kaster søppel ved behov. Ikke hver dag, kanskje hver 3 eller 4 dag. Kommer an på. Når posen er full går den i alle fall rett ut i søppelspannet, ser ingen grunn til å spare opp. Kattesanden må bæres ut med en gang.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tvist skrev:

Vi kaster søppel ved behov. Ikke hver dag, kanskje hver 3 eller 4 dag. Kommer an på. Når posen er full går den i alle fall rett ut i søppelspannet, ser ingen grunn til å spare opp. Kattesanden må bæres ut med en gang.

Samme her.

Anonymkode: e2c27...802

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hiver posen i dunken når den er full, eller om jeg har kastet noe som kan stinke eller begynner å stinke. Greier ikke produsere mer enn en pose i uken, ca. 

Anonymkode: 7d7ea...1c8

• Liker 3
Gjest GulSol
Skrevet

Om det ikke er vanlig å kaste søpla et par ganger i uka - hvorfor kommer søppelbilen en gang i uka da? Er en pose full skal den i søpla, ikke lagres....... For en ekkel venninne du har. Fysj. 

AnonymBruker
Skrevet

Når den blir full eller det begynner å lukte. Hver 3.-5. dag? Bor alene. 

Anonymkode: f5966...af8

• Liker 1
Gjest Splitterpine
Skrevet

Lar det aldri gå mer enn 3 dager. Kaster helst hver dag. Og da selvfølgelig i søppeldunken ute!

AnonymBruker
Skrevet

TS, dette er noe av det værste jegbhar lest, på kg, på lenge. En gang pr. Måned?!

Det spørs litt hva vi har spist, har vi potetskrell, eller fruktskall og andre "båte" ting i søpla så går den ut enten på kvelden eller morgenen etter. 

Å samle søppel i dagesvis på den beskrevne måten er faktisk så langt unna normalen at det er på grensen til sykelig samlemani. Hun vil jo skade boligen og få seg et erstatningskrav der etterhvert, enten fra huseier eller borettslaget. Gud hjelpes, at det går an! 

Anonymkode: 14471...63c

• Liker 3
Skrevet

Den går i søpla når den er full, eller jeg kaster noe som stinker raskt. Som f.eks kjøtt-innpakninger, appelsinskall og hvitløk. Løk også, for såvidt. Den brune er full minst en gang om dagen. Den grå kanskje annenhver dag eller noe sjeldnere, da vi sorterer glass og plast hver for seg. Plast hives nok annenhver dag, avhengig av hvor mye (og hva) som blir kastet. 
Den grønne går ut kanskje 2 ganger i måneden. Når den er full. 

Å kaste søppel på den måten du beskriver at din venninne gjør... Usj! Hun ber jo på sine knær om å ta inn skadedyr! Vi hadde mus eller rotte på loftet/i veggene i fjor, og det første som ble sjekket av anticimex, var under vasken (der søppeldunkene er).

• Liker 1
Skrevet

Kaster når det er fullt, kanskje hver 3-4 dag, vi er tre personer. Vi har søppel, matsøppel, papp og papir hver for seg, i tillegg til glass og metall, altså fire dunker og en plastsekk. Det går altså ikke så mye i hver søppelbøtte, så det får nok ikke tid til å lukte før det blir tatt ut - og hadde det luktet hadde vi selvsagt gått ut med det da.

Tidligere bodde jeg i kollektiv med tre andre. Da hendte det at søppelet ble fullt (søppel+mat, pluss at de andre også hadde glass, metall, papp og papir i) og satt ved utgangen slik at vi kunne ta det med ned i første etasje (bodde i blokk) når vi skulle ned. Andre studenter i blokken satte søppelposene utenfor i gangen. Jeg tenker at lukter det nok til at du ikke kan ha det i leiligheten, da lukter det nok til at du går rett i søpla - du setter det ikke utenfor.

Jeg må innrømme at dersom jeg er alene i huset en uke eller to går jeg sjeldnere ut med søppel, og da kan nok matsøppel bli liggende i en uke eller lenger. Men så lenge det ikke lukter tenker jeg egentlig ikke over det. Kanskje det er sånn med venninnen din - hun kjenner ikke lukten?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok bra, så jeg er ikke helt på bærtur altså. 

Jeg sorterer og det er kun mat-dunken jeg kaster vær dag.
Tørr og "ren" søppel som papp og papir, plastikk og ren glass kastes ved behov. 
Jeg har kjøpt en mindre dunk enn vanlig vaskebøtte til matavfall. Jeg fyller ikke opp en bærepose om dagen, jeg kjøper søppelposer som er mindre enn en bærepose. 
Noen dager så trenger jeg ikke å kaste vanlig søppel, kun fra kassen. Bor i en 37 kvm leilighet med innekatt. Så derfor tar jeg kattekassen vær dag, selv om at det egentlig ikke er nødvendig. 

Tørr og ren søppel som ikke gir lukt eller insekter, det tar jeg ved behov. 
Varierer hvor ofte, for jeg er bare en person. :)

Hun er fast bestemt på at det ikke er vanlig å kaste søppel vær uke. Ihvertfall ikke vær dag eller annen hver dag. 
TS

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok bra, så jeg er ikke helt på bærtur altså. 

Jeg sorterer og det er kun mat-dunken jeg kaster vær dag.
Tørr og "ren" søppel som papp og papir, plastikk og ren glass kastes ved behov. 
Jeg har kjøpt en mindre dunk enn vanlig vaskebøtte til matavfall. Jeg fyller ikke opp en bærepose om dagen, jeg kjøper søppelposer som er mindre enn en bærepose. 
Noen dager så trenger jeg ikke å kaste vanlig søppel, kun fra kassen. Bor i en 37 kvm leilighet med innekatt. Så derfor tar jeg kattekassen vær dag, selv om at det egentlig ikke er nødvendig. 

Tørr og ren søppel som ikke gir lukt eller insekter, det tar jeg ved behov. 
Varierer hvor ofte, for jeg er bare en person. :)

Hun er fast bestemt på at det ikke er vanlig å kaste søppel vær uke. Ihvertfall ikke vær dag eller annen hver dag. 
TS

Hver dag eller annenhver dag for en person vil jeg tro er litt vel ofte. Jeg kaster ikke søppel dersom det ikke trengs å kastes - altså om det ikke er fullt, lukter eller er lenge siden sist. Men å ikke gå ut med søppelposen når den er full, og heller gjemme den i skapet, det høres virkelig litt sært ut.

Edit: Katten kom forresten her og minnet meg på at når hun får våtfor går jeg vanligvis rett ut i dunken med posen, mens metallbokser skylles og kan stå til neste gang jeg skal ut allikevel.

Endret av applestories
AnonymBruker
Skrevet

Oftest så er det mat i matavfallet som lukter, f.eks løk, eggeskall, kjøtt, og da kastes matavfallet på neste tur ut etter middag hver dag. Når jeg allikevel da skal i bosset, så tar jeg med restavfallet (det som skal i den svarte dunken) enn om det bare er en halv pose fullt. 

Ordningen til din venninne høres ikke helt friskt ut. Rimelig ekkelt synes jeg.

Anonymkode: b3c12...d71

Skrevet

Her kastes matavfallet ca. annenhver dag. Takler ikke vond lukt hjemme.

Ble nesten litt uvel, da jeg leste hva din venninne holder på med :ohmy:

Skrevet

Hver kveld på matavfall og hver tredje dag på søppelet (og plast og papir en gang i uken )

Kanskje hun har andre eller manglende rutiner fra hun var liten? Tror du gjør henne en tjeneste med å fortelle at dette ikke er Sundt for henne eller vanlig :)

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal tipse venninnen dim om denne tråden, ts! :blomst: 

Anonymkode: 14471...63c

Skrevet

Går med søpla når den er full. Hver tredje, fjerde dag kanskje. Hvis den stinker kaster vi den før da. Søpla på badet kan fort bli stående opp til to uker hvis ingen av oss har mensen i løpet av den tida. Da er det jo bare hår, tanntråd og bomullspinner der uansett.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, applestories skrev:

Hver dag eller annenhver dag for en person vil jeg tro er litt vel ofte. Jeg kaster ikke søppel dersom det ikke trengs å kastes - altså om det ikke er fullt, lukter eller er lenge siden sist. Men å ikke gå ut med søppelposen når den er full, og heller gjemme den i skapet, det høres virkelig litt sært ut.

Edit: Katten kom forresten her og minnet meg på at når hun får våtfor går jeg vanligvis rett ut i dunken med posen, mens metallbokser skylles og kan stå til neste gang jeg skal ut allikevel.

Jeg kaster skammelig mye mat. Ja, jeg prøver å kutte ned. 1 pakke kjøttdeig brukes på to måltider, jeg deler den opp før den fryses. Men allikevel blir en del kastet. 
Hvis jeg spiser noe to dager på rad, og det ikke blir kastet noe mat, da tar jeg ikke søpla. Jeg går ikke ut med den for å gå ut med den.
Jeg jobber med saken altså, når det kommer til å kaste mat. 

Jeg har sendt henne denne tråden. For jeg nevnte KG, så hun sa det var greit at jeg spurte her. 
For hun mener det er normalt å gjøre det slik som henne. Jeg mener det er helt på trynet. 

Jeg sier jeg kaster vær dag, fordi jeg går til søpla vær dag på grunn av kattetoalettet. Men det kan fint gå 2-3 dager uten å kaste søppel på grunn av at det ikke er noe mat der. 
Den på toalettet bruker jeg å tømme ved behov (ved mensen så taes det vær dag), ellers så taes det når det er fult. 

ts

Skrevet
1 time siden, augustmami skrev:

Om det ikke er vanlig å kaste søpla et par ganger i uka - hvorfor kommer søppelbilen en gang i uka da? Er en pose full skal den i søpla, ikke lagres....... For en ekkel venninne du har. Fysj. 

Søppelbilen kommer annenhver uke her.

Skrevet
4 minutter siden, Tvist skrev:

Søppelbilen kommer annenhver uke her.

Restsøppel er en gang i måneden her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...