Carrot Skrevet 15. mars 2016 #81 Del Skrevet 15. mars 2016 8 minutter siden, waco skrev: En onkel av meg ble slått av faren sin. Da faren fikk beskjed om han bli anmeldt til barnevernet og politi dersom han fortsetter å slå sluttet han å slå. Ja jeg vet det høres ut som overtro og eventyr, men det er en historie fra virkeligheten. Min erfaring er at det er bedre å si ifra selv. Om dere har andre erfaringer så værsegod for meg. Hmm, onkelen din ble slått av bestefaren din og det var nok å si "slikt gjør man ikke" og så sluttet han å slå? Jepp du har helt rett, det høres ut som et eventyr, overtro er det ikke - fasinerende er det dog at du drar det frem som en slags "fasit" for andres måte å handle på.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 15. mars 2016 #82 Del Skrevet 15. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken lov er det du refererer til? Jeg hadde øyeblikkelig gått bort og snakket med naboen. Deretter hadde jeg hørt med styret eller om det er noen organisasjoner som kunne hjulpet til. Å involvere politiske organisasjoner som politi og barnevern er siste sort og noe man bare gjør når alt annet svikter. Anonymkode: 4d1a3...f20 Hmmm. Hvilket styre? Skal borettslaget ta en vurdering her, mener du? Og hvilken organisasjoner ringer man til ved mistanke om at barn får juling? Du burde offentliggjøre navnene slik at man får vite hvem som har større myndighet enn politiet eller bv til å undersøke forholdene. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. mars 2016 #83 Del Skrevet 15. mars 2016 2 minutter siden, Carrot skrev: Hmm, onkelen din ble slått av bestefaren din og det var nok å si "slikt gjør man ikke" og så sluttet han å slå? Jepp du har helt rett, det høres ut som et eventyr, overtro er det ikke - fasinerende er det dog at du drar det frem som en slags "fasit" for andres måte å handle på.. Jeg forteller bare at vi har allesammen forskjellig erfaringer. Nå visste ikke jeg at det var feil å fortelle at en sak kan ha flere sider, men for mennesker som selv mener at de besitter den ene sannheten som finnes på hele jorda så tenkte jeg bare å si ifra. Oppdatere dere litt liksom Det er ingenting å bli sur for, bare se på fortellinger som eventyr du, - det gjør ikke meg noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. mars 2016 #84 Del Skrevet 15. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det var faren til onkelen din som slo så var vel dette også tilbake i tid. Før var det jo også mer akseptert med mer "fysisk oppdragelse" og større uvitenhet rundt dette. I dag vet alle at det er galt å slå barn, samt effekten dette har på barn. Vil tro at tilfellet du her beskriver bunner litt mer i uvitenhet, og å si ifra vil også derfor ha en bedre effekt. Anonymkode: 7fe06...cef Helt enig med deg. Jeg tror også dette her bunnet i uvitenhet og derfor vil det være en god effekt å si ifra til naboen. Men dersom man tenker at naboen slår på grunn av ondskap og ikke uvitenhet så forstår jeg hvorfor man roper på politi hele tiden. Såpass skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 15. mars 2016 #85 Del Skrevet 15. mars 2016 @waco jeg oppfatter det ikke som at du deler dine erfaringer, slik jeg leser deg legger du frem ditt syn som om det var en lur greie mens det å ta kontakt med de riktige instanser i slike saker ikke var det. Men det er klart - hvis du bare ønsker øse av dine erfaringer uten å mene noe om rett og galt så er jo det en helt annen sak. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. mars 2016 #86 Del Skrevet 15. mars 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: @waco jeg oppfatter det ikke som at du deler dine erfaringer, slik jeg leser deg legger du frem ditt syn som om det var en lur greie mens det å ta kontakt med de riktige instanser i slike saker ikke var det. Men det er klart - hvis du bare ønsker øse av dine erfaringer uten å mene noe om rett og galt så er jo det en helt annen sak. Jeg er en mann som liker å diskutere ulike saker og forsøke å se ting fra forskjellige synsvinkler. Nå heter tråden faktisk, - Naboen bruker fysisk avstraffelse mot barna sine. Hva burde jeg gjøre? Så når allesammen mener at det kun er en løsning, - og det er å sladre anonymt til barnevernet så kommer jeg heller frem med ulike forslag for å løse problemstillingen uten å måtte involvere barnevernet. Selvsagt, jeg har jo respekt for dere og deres valg. Og jeg forstår alle fordelene med å sladre anonymt til barnevernet og politiet. - Da slipper man for eksempel å måtte skjule øyekontakt med dem i trappa. Det er mange fordeler og jeg forstår dere og jeg vet hvorfor dere ville valgt som dere ville gjort. Men at jeg ville valgt annerledes, ja det er ihvertfall helt sikkert. Ikke bare står jeg for den meningen jeg har, jeg er også stolt av den. Medfølelse og omtanke er man ikke født med for den må læres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 15. mars 2016 #87 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) @waco ikke sladre - melde fra stor forskjell.. La meg legge til at det er barna som slås og mishandles som burde få din omtanke, ikke den som mishandler dem.. Endret 15. mars 2016 av Carrot 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 15. mars 2016 #88 Del Skrevet 15. mars 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: @waco ikke sladre - melde fra stor forskjell.. Eller varsle som jeg liker å bruke som begrep. Varsle naboen. Fortelle han at han slår ungene sine, men det er sikkert på grunn av oppdragelse og uvitenhet. Det hjelper ikke å straffe barn hadde jeg fortalt naboen. Så etterpå kanskje jeg hadde nevnt til han at mennesker i norge er like så overtroiske der de faktisk går rundt å innbiller seg at de gjør verden til et bedre sted med å ønske voksne straff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #89 Del Skrevet 15. mars 2016 Jeg har nå sendt inn en bekymringsmelding til barnevernet og fortalt hva jeg og samboer har vært vitne til. Jeg har ikke hørt noe mer som kan tyde på mishandling da jeg jobber veldig mye, men hva som skjer når jeg ikke er hjemme vet jeg ikke. Barna er i barnehagealder, men er alltid hjemme da moren er hjemmeværende. Jeg ser at flere oppfordrer meg til å snakke med naboene, men jeg har ingen tro på at det kommer til å hjelpe da naboene kommer fra en kultur der fysisk avstraffing av barn blir ansett som normalt. Dessuten virker ikke mannen helt god og jeg har ingen ønske om å skulle provosere han. Vi har heller ikke råd til å flytte herfra med det første heller. -TS Anonymkode: a71c3...49e 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 15. mars 2016 #90 Del Skrevet 15. mars 2016 Et øyeblikk siden, waco skrev: Eller varsle som jeg liker å bruke som begrep. Varsle naboen. Fortelle han at han slår ungene sine, men det er sikkert på grunn av oppdragelse og uvitenhet. Det hjelper ikke å straffe barn hadde jeg fortalt naboen. Så etterpå kanskje jeg hadde nevnt til han at mennesker i norge er like så overtroiske der de faktisk går rundt å innbiller seg at de gjør verden til et bedre sted med å ønske voksne straff. Å varsle? Er du seriøs nå? Varsling er for langt mindre overgrep enn vold.. Det er overhengende stor mulighet for at naboen vet utmerket godt at han ikke skal slå ungene sine skjønner du, de aller fleste som tyr til vold vet veldig veldig godt at det ikke er greit, og de aller færreste om noen slutter fordi om naboen ringer på.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jessica Skrevet 15. mars 2016 #91 Del Skrevet 15. mars 2016 Den Sunday, March 13, 2016 at 17.19, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Skal kontakte BV å høre med de. Jeg kan nå minnes den første uka vi flyttet inn før vi var vitne til barnemishandling så hadde min samboer tatt turen bort til naboen for å spørre om noe informasjon. Han fortalte da at hele leiligheten fløt over av søppel og at det var svært skittent der inne. I tillegg lar de også søppel og skrot samles utenfor inngangspartiet deres. Jeg husker vi reagerte på det allerede da at det ikke var et godt miljø for 2 barn å vokse opp i. -TS Anonymkode: a71c3...49e Også kontaktet dere ikke barnevernet da dere så dette ????😢😢😢😢 Hjertet mitt gråter . Og skam deg for å tenke på deg selv i en slik situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 15. mars 2016 #92 Del Skrevet 15. mars 2016 4 minutter siden, waco skrev: Eller varsle som jeg liker å bruke som begrep. Varsle naboen. Fortelle han at han slår ungene sine, men det er sikkert på grunn av oppdragelse og uvitenhet. Det hjelper ikke å straffe barn hadde jeg fortalt naboen. Så etterpå kanskje jeg hadde nevnt til han at mennesker i norge er like så overtroiske der de faktisk går rundt å innbiller seg at de gjør verden til et bedre sted med å ønske voksne straff. Varsle naboen om at han slår? Så du tror ikke at han vet at han slår? Selvfølgelig skal foreldre som slår straffes, akkurat som voldtektsmenn, mordere og tyver skal straffes. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 15. mars 2016 #93 Del Skrevet 15. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nå sendt inn en bekymringsmelding til barnevernet og fortalt hva jeg og samboer har vært vitne til. Jeg har ikke hørt noe mer som kan tyde på mishandling da jeg jobber veldig mye, men hva som skjer når jeg ikke er hjemme vet jeg ikke. Barna er i barnehagealder, men er alltid hjemme da moren er hjemmeværende. Jeg ser at flere oppfordrer meg til å snakke med naboene, men jeg har ingen tro på at det kommer til å hjelpe da naboene kommer fra en kultur der fysisk avstraffing av barn blir ansett som normalt. Dessuten virker ikke mannen helt god og jeg har ingen ønske om å skulle provosere han. Vi har heller ikke råd til å flytte herfra med det første heller. -TS Anonymkode: a71c3...49e Veldig bra, TS, da får vi håpe at denne familien får hjelp! Det handler om at mishandlingen skal stoppe, men også at familien, barn og foreldre, skal få den hjelpen de tydeligvis trenger! Mishandling setter dype spor og det trenger disse barna hjelp til å bearbeide, en av flere viktige oppgaver barnevernet har... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #94 Del Skrevet 15. mars 2016 19 minutter siden, waco skrev: Helt enig med deg. Jeg tror også dette her bunnet i uvitenhet og derfor vil det være en god effekt å si ifra til naboen. Men dersom man tenker at naboen slår på grunn av ondskap og ikke uvitenhet så forstår jeg hvorfor man roper på politi hele tiden. Såpass skjønner jeg. Fra barnets side så spiller det ingen rolle om foreldrene slår av ondskap eller uvitenhet, egentlig. Og dette handler ikke om å slå eller ikke slå. Jeg vil påstå at disse foreldrene neppe blir superforeldre bare de slutter å slå barna. Her handler det om en omsorgskompetanse som noen mennesker rett og slett ikke har, og barn bør slippe å utsettes for slike "foreldre" Anonymkode: a231c...21b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #95 Del Skrevet 15. mars 2016 4 minutter siden, Jessica skrev: Også kontaktet dere ikke barnevernet da dere så dette ????😢😢😢😢 Hjertet mitt gråter . Og skam deg for å tenke på deg selv i en slik situasjon. Barnevernet har allerede blitt kontaktet. -TS Anonymkode: a71c3...49e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #96 Del Skrevet 15. mars 2016 Herregud. Naboen er kanskje de eneste som kan gjøre noe for å redde disse barna også er naboene blåst i hue! Politiet skulle blitt med en gang! For en skjebne.... Anonymkode: b2623...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #97 Del Skrevet 15. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når alt annet svikter - dvs hvis far/mor etter å ha blitt advart ikke lærer seg å mishandle barna sine litt midre høylytt? Eller at familien flytter for å unngå å bli gått nærmere i sømmene av nysgjerrige naboer? Hvilke andre organisasjoner er det du ser for deg skal kunne hjelpe til her? Og hvilke tiltak tror du egentlig barnevernet setter i verk i slike tilfeller? Og på hvilken måte er politiet og barnevernet "politiske organisasjoner"? Anonymkode: a231c...21b Selv navnet "politi" viser hvor tett det er knyttet opp til politikk. "Politi" kommer fra gresk og er en gresk organisasjon med formål å gjennomføre politiske vedtak i byer. Anonymkode: 4d1a3...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wintergirl Skrevet 16. mars 2016 #98 Del Skrevet 16. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnevernet har allerede blitt kontaktet. -TS Anonymkode: a71c3...49e Så bra Håper alt ordner seg for de små nå. De fortjener så mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ClosedParadise Skrevet 16. mars 2016 #99 Del Skrevet 16. mars 2016 Jeg må bare slenge inn en kommentar her. Bra Ts, at du har kontaktet barnevern nå, men ring politi og meld om husbråk og mistanke om mishandling om det skjer igjen. Dette er tydelig en familie som sliter, og barna hadde kanskje fått det bedre et annet sted. Waco: nei for faen. jeg hadde aldri banket på hos naboen og truet med å ringe barnevernet hvis de ikke slutter og sloss. Altså, tenk på stemningen i hjemmet, det hadde gått utover barna-igjen. Og fått et fryktelig dårlig forhold til naboen(Ts). Det tror jeg er noe av det mest idiotiske man kunne ha gjort. Beste er å melde ifra anonymt. Og en ting, du er ikke alltid den smarteste her, tenk litt nøyere og gjerne litt fremover. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John_Felipe Skrevet 16. mars 2016 #100 Del Skrevet 16. mars 2016 Nå har jeg ik lest hva alle har skrevet men kontakt politiet og barnevernet MED EN GANG! Barna vil for alltid og evig være takknemlig for at du blandet inn og sa fra! Veldig kort historie om meg: Jeg fikk så mye juling da jeg var liten, jeg så mine søsken og min biologiske "mor" få juling av "pappa". Noen ganger kunne jeg ik bevege meg, ofte ble jeg kastet ut i de kaldeste vinter dagene etter en runde. I alderen 8-15 måtte jeg ofte bryte inn i skoler for varme og et sted å sove. Dagen etter måtte jeg alltid snike meg hjem og håpet på å ik bli oppdaga. Hver eneste dag var en frykt å av gjøre no feil el si no feil og få gjennomgå. Det var aldri et spørsmål om det skulle skje? Men når det skulle skje. Slike kommentarer var vanlig av min egen "mor": "jeg håper en bil kræsjer deg neste gang du er ute så jeg slipper å ta meg av deg". "noen ganger skulle jeg håpa at du ik våknet når du sov" Jeg hadde 4 tanter og 3 onkler, alle visste hva som skjedde i hjemmet og var flere ganger tilstede. Ingen av dem sa fra! INGEN! Det føles som jeg har overlevd en krig og blitt et så mye bedre og sterkere menneske idag. Idag er min familie mine søsken og mine nærmeste venner Alle disse som kalte seg familien min, tanter,onkler,min biologiske mor og far er ik en del av livet mitt lenger! Så vær så snill og gjør alt i din makt for at politiet eller barnevernet skal ta fra disse dårlig foreldrene barna og gi dem et tryggere hjem. Jeg selv vet at jeg hadde vært utrolig takknemlig om noen gjorde det for meg <3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå