Gå til innhold

Trivlig middag hos kjærestens mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
7 minutter siden, Blomsterert skrev:

Hun ytret en mening som du kunne valgt å kommentere på en voksen måte. Hva var kritikken her?

Vel, måten hun sa det hun sa på synes jeg var temmelig frekt. Jeg har ikke opplevd slikt fra andre voksne jeg omgås.

7 minutter siden, Blomsterert skrev:

Og hvor kom bøkene inn i bildet her? Mener du å insinuere at hun er "dum",og at du derfor kan le av henne?

Absolutt ikke, jeg mener vel bare at jeg og hun er ganske forskjellige mennesker. Jeg kan lese bøker dagen lang og har absolutt ikke noe problem med å fylle dagen min med noe nyttig selv om jeg ikke jobber. At hun sa at jeg "gjorde ingen ting" var en ganske merkelig antagelse fra hennes side, men jeg prøvde vel kanskje å forstå litt hvorfor hun sa det hun sa. H

Anonymkode: 4afb8...223

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha!

Jeg går på AAP og har gjort det i noen år. Hvorfor jeg sluttet å jobbe er ikke noe jeg velger å diskutere så inngående med andre enn behandlende psykolog og et nært familiemedlem og generelt synes jeg det er en uting å komme med kommentarer om andres liv når man ikke kjenner vedkommende godt nok til å vite hva situasjonen går ut på. Før jeg ble sykmeldt jobbet jeg fra jeg var femten år, jeg har alltid vært selvstendig og forsørget meg selv. Jeg flyttet hjemmefra tidlig og har kun fått en tusenlapp her og der i støtte. Både foreldre og besteforeldre er nå døde, så jeg er faktisk bare nødt til å klare meg selv. Jeg har kombinert skolegang med jobb og hadde aldri vært arbeidsledig før jeg gikk på en smell. Målet mitt er selvsagt å kommer meg i jobb og gjenoppta studier etter hvert, men jeg er p.d.d. fremdeles syk og i behandling og det er ikke anbefalt at jeg blir jobbsøker ennå.

Så vi var i middag hos moren til kjæresten min i går. Jeg har ikke truffet henne mange ganger, men jeg har vet av hva kjæresten har fortalt om henne at hun alltid har vært kritisk til kjærestene han har hatt. Jeg føler meg ikke superkomfortabel med å bli med til henne, men jeg ble med uansett da jeg som regel avslår å bli med.

Så sitter vi der og spiser middag. Moren hans spør meg om jeg har fått meg jobb ennå. Jeg sier nei. Da sier hun at hun ikke klarer å forstå hvordan en kvinne som er så ung som meg klarer å gå rundt uten jobb, det hadde hun aldri klart. Jeg sier ikke så mye, egentlig. 

Men greia er, jeg klarer ikke å bli så veldig fornærmet heller. Jeg bryr meg lite om dama da jeg har et litt negativt inntrykk av henne fra før, hun er sikkert snill og god, men hun virker ikke som et menneske som klarer å se andre sider av saker enn sin egen. Hun virker ganske konservativ. Det jeg også legger merke til hos henne er fraværet av bøker. Jeg kommer selv fra et hjem hvor vi hadde bokhyller stappet med bøker av alle slag, alt fra kanonisert litteratur av alle slag til fagbøker og samtidslitteratur. Jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg fordi jeg anser henne som et såpass annerledes menneske enn meg at jeg ikke tar hennes fordekte kritikk til meg engang. Jeg vet jo selv hvem jeg er, hva jeg har prestert tidligere og hva jeg er kapabel til både i arbeidslivet og mtp på studier.

Hva med dere andre? Ville dere tatt slike kommentarer ille opp eller bare ledd litt av det slik jeg gjør?

Dette var virkelig flaut å lese! Snakk om å ha en ovenfra og ned-holdning, og det attpåtil fra en som går på AAP?? WTF? Og du klager på henne, og så dømmer du henne fordi hun ikke har bøker i hylla?

Anonymkode: b7115...972

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir litt for dumt. Du ser selv at det blir selvmotsigende å kalle henne dømmende når du selv dømmer henne på bakgrunn av at hun ikke har bøker hjemme?

Jeg dømmer henne ikke for fravøret av bøker, jeg prøvde bare å forstå hvorfor hun mente at man ikke kunne fylle dagen med noe meningsfullt selv om man ikke jobbet. Jeg har ramset opp flere av de tingene jeg gjør i et innlegg tidligere i tråden. Det er jo ikke som om jeg sitter og stirrer tomt ut i lufta dagen lang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke naturlig for meg å buse ut med min sykdomshistorie til et menneske jeg har møtt et knippe ganger før og jeg mener i grunnen det å buse ut med slike kommentarer når man ikke kjenner noen er ganske uhøflig.

Jeg hadde aldri kommentert noen andre på den måten. Man vet aldri hva som er bakgrunnen for nåværende situasjon og man vet aldri hva vedkommende har oppnådd og prestert eller er i stand til.

Da må du også regne med slike spørsmål. Denne dama er ikke hvem som helst. Hun er mor til din kjæreste. Da burde du velge åpenhet fremfor barnslige reaksjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Vel, måten hun sa det hun sa på synes jeg var temmelig frekt. Jeg har ikke opplevd slikt fra andre voksne jeg omgås.

Absolutt ikke, jeg mener vel bare at jeg og hun er ganske forskjellige mennesker. Jeg kan lese bøker dagen lang og har absolutt ikke noe problem med å fylle dagen min med noe nyttig selv om jeg ikke jobber. At hun sa at jeg "gjorde ingen ting" var en ganske merkelig antagelse fra hennes side, men jeg prøvde vel kanskje å forstå litt hvorfor hun sa det hun sa. H

Men hvorfor i all verden forklarte du ikke?? At det er grunner,men ikke vil snakke særlig om det? Hvor vrang skal du være da,også i oppfattelsen av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare lagt merke til at hun har helt andre verdier enn jeg har og det forsterker inntrykket mitt av henne som litt ute av stand til å se saker fra andre sider enn sin egen.

Hun har jobbet hele livet, flott for henne. Jeg har også jobbet hele livet frem til for noen år siden. jeg ble ikke sykmeldt for moro skyld. Jeg har alltid klart meg selv, som nevnt, og synes lite om å få slike kommentarer fra et menneske jeg ikke kjenner.

Det er jo ikke som om jeg orker å ramse opp en lang årsaksforklaring som svar til hennes kommentar om at hun aldri hadde klart å gå rundt "uten å gjøre noe som helst", som hun sa.

Jeg leser bøker, holder på med et kurs i et fremmedspråk jeg hadde på skolen da jeg var mye yngre, jeg er fysisk aktiv, lager mye mat og prøver nye oppskrifter, jeg går i behandling, jeg har deltatt på kurs via NAV for å vise at jeg ikke vil være inaktiv på tross av at jeg er syk. Men jeg ramser jo ikke opp dette i tillegg til min diagnose til henne for å liksom rettferdiggjøre at jeg ikke jobber akkurat nå.

Du virker en smule full av deg selv her. Det er du som ser ned på andre mennesker. Hun spurte deg hvorfor og da hadde det holdt å si at du var syk/vondt i ryggen/utbrendt eller hva det nå er. Hadde du svart henne på det spørsmålet er jeg sikker på at hun ikke hadde kommet med den siste kommentaren.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om hun ikke har bøker liggende fremme, så betyr det ikke at hun IKKE leser bøker! Og hva så forresten?  Er man dum bare fordi man ikke har bøker?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Million skrev:

Har du ikke sagt at årsaken til at du går uten jobb, er at du er syk? Det hørtes ut på kommentaren fra svigermonsteret at hun ikke vet at du er syk, men bare har vondt i arbeidsviljen?

Jeg har som sagt bare truffet henne fem ganger før, jeg føler ikke at vår relasjon har kommet så langt at det er naturlig at jeg forteller henne om at jeg er syk.

Dessuten synes jeg voksne mennesker kanskje skal holde slike kommentarer for seg selv når knapt kjenner et menneske. Jeg har faktisk aldri opplevd slike kommentarer fra andre jeg omgås, selv om mange av de jeg kjenner vet lite om hvorfor jeg ikke jobber nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg synes ikke det hun sa hørtest ut som kritikk i det hele tatt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha!

Jeg går på AAP og har gjort det i noen år. Hvorfor jeg sluttet å jobbe er ikke noe jeg velger å diskutere så inngående med andre enn behandlende psykolog og et nært familiemedlem og generelt synes jeg det er en uting å komme med kommentarer om andres liv når man ikke kjenner vedkommende godt nok til å vite hva situasjonen går ut på. Før jeg ble sykmeldt jobbet jeg fra jeg var femten år, jeg har alltid vært selvstendig og forsørget meg selv. Jeg flyttet hjemmefra tidlig og har kun fått en tusenlapp her og der i støtte. Både foreldre og besteforeldre er nå døde, så jeg er faktisk bare nødt til å klare meg selv. Jeg har kombinert skolegang med jobb og hadde aldri vært arbeidsledig før jeg gikk på en smell. Målet mitt er selvsagt å kommer meg i jobb og gjenoppta studier etter hvert, men jeg er p.d.d. fremdeles syk og i behandling og det er ikke anbefalt at jeg blir jobbsøker ennå.

Så vi var i middag hos moren til kjæresten min i går. Jeg har ikke truffet henne mange ganger, men jeg har vet av hva kjæresten har fortalt om henne at hun alltid har vært kritisk til kjærestene han har hatt. Jeg føler meg ikke superkomfortabel med å bli med til henne, men jeg ble med uansett da jeg som regel avslår å bli med.

Så sitter vi der og spiser middag. Moren hans spør meg om jeg har fått meg jobb ennå. Jeg sier nei. Da sier hun at hun ikke klarer å forstå hvordan en kvinne som er så ung som meg klarer å gå rundt uten jobb, det hadde hun aldri klart. Jeg sier ikke så mye, egentlig. 

Men greia er, jeg klarer ikke å bli så veldig fornærmet heller. Jeg bryr meg lite om dama da jeg har et litt negativt inntrykk av henne fra før, hun er sikkert snill og god, men hun virker ikke som et menneske som klarer å se andre sider av saker enn sin egen. Hun virker ganske konservativ. Det jeg også legger merke til hos henne er fraværet av bøker. Jeg kommer selv fra et hjem hvor vi hadde bokhyller stappet med bøker av alle slag, alt fra kanonisert litteratur av alle slag til fagbøker og samtidslitteratur. Jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg fordi jeg anser henne som et såpass annerledes menneske enn meg at jeg ikke tar hennes fordekte kritikk til meg engang. Jeg vet jo selv hvem jeg er, hva jeg har prestert tidligere og hva jeg er kapabel til både i arbeidslivet og mtp på studier.

Hva med dere andre? Ville dere tatt slike kommentarer ille opp eller bare ledd litt av det slik jeg gjør?

Du har vært der lite, du avstår som regel. Du har negativt inntrykk av henne, ser på henne som annerledes enn deg. Bare her, så skurrer det hos meg. Du kan umulig kjenne henne. Du er forutinntatt pga kjæresten din.så har hun ikke bøker....det var det du så i hjemmet. I mangel på alt annet du kjenner til, så så du fraværet av bøker. Kanskje hun har e- bøker. Lydbøker? Kanskje bøkene ligger i kasser i boden.? Du vet ikke det.Ikke rart du får kritikk her inne.

Ang hennes åpne mening til deg, så kunne du sagt du er sykemeldt. Om hun ville vite hva årsaken var, så burde du rettet deg opp,og sagt at det syns du blir veldig privat. 

Anonymkode: 3a5b2...dc3

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, wintergirl skrev:

Selv om hun ikke har bøker liggende fremme, så betyr det ikke at hun IKKE leser bøker! Og hva så forresten?  Er man dum bare fordi man ikke har bøker?

Jeg har forklart at jeg nevnte dette om bøker fordi jeg prøvde å forstå hvorfor hun mener man ikke kan fylle tiden med noe meningsfullt selv om man ikke jobber. Nå kan du slutte å vri på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så fraværet av bøker gjør at du har mistillit til henne? Jeg har ingen bøker i stua mi, hva sier det om meg da? Mine bøker står i et annet rom, der hyllene er stappfulle av bøker på flere forskjellige språk.

Anonymkode: 2321f...691

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Du virker en smule full av deg selv her. Det er du som ser ned på andre mennesker.

Nå tuller du? Jeg ramset opp dette for å forklare at jeg ikke er passiv dagen lang og derfor synes det er merkelig at folk antar at man ikke gjør noen ting selv om man ikke jobber. Jeg bedrev ikke akkurat selvskryt, dette  var ting jeg gjorde i tillegg til å jobbe før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uh, hæ? Jeg ville sagt "jeg er sykemeldt for tiden, men planen er å begynne i jobb igjen etterhvert som jeg blir friskere."   Det er da ikke SÅ rart (litt klønete, men ikke slemt) at hun nevner at hun ville foretrukket å jobbe når du ikke har sagt at du er syk.

Anonymkode: 1a3fa...67d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forklart at jeg nevnte dette om bøker fordi jeg prøvde å forstå hvorfor hun mener man ikke kan fylle tiden med noe meningsfullt selv om man ikke jobber. Nå kan du slutte å vri på ting.

Hvorfor nevner du bøker da? Man kan fint finne på noe meningsfullt uten å lese bøker. Kanskje du skal se på hvordan du formulerte deg i innlegget ditt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang hennes åpne mening til deg, så kunne du sagt du er sykemeldt.

Jeg ser annerledes på det. Jeg mener at hun burde latt være å spørre og kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Et øyeblikk siden, wintergirl skrev:

Hvorfor nevner du bøker da? Man kan fint finne på noe meningsfullt uten å lese bøker. Kanskje du skal se på hvordan du formulerte deg i innlegget ditt! 

Herregud så hissig? Kan du roe deg ned litt? 

Anonymkode: 21607...62b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uh, hæ? Jeg ville sagt "jeg er sykemeldt for tiden, men planen er å begynne i jobb igjen etterhvert som jeg blir friskere."   Det er da ikke SÅ rart (litt klønete, men ikke slemt) at hun nevner at hun ville foretrukket å jobbe når du ikke har sagt at du er syk.

Jeg sa faktisk at jeg planla å studere videre og kombinere dette med jobb etter hvert. Det var etter jeg hadde svart dette hun kom med kommentaren om at hun ikke skjønte hvordan jeg kunne gå rundt og ikke gjore noen ting, så ung som jeg var.

Jeg kunne jo ramset opp alt jeg faktisk gjør, men jeg ser ærlig talt ikke grunnen til å forsvare eller forklare slikt til et voksent menneske. Jeg synes kanskje det sier seg selv at jeg ikke bare sitter passivt i sofaen mens dagene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser annerledes på det. Jeg mener at hun burde latt være å spørre og kommentere.

Da burde du sagt det til henne

Anonymkode: 21761...472

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så hissig? Kan du roe deg ned litt? 

Anonymkode: 21607...62b

Hissig? Det er du som er hissig her og besatt av å sette deg selv i det beste lyset her. Slapp av selv a!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...