Gå til innhold

Trivlig middag hos kjærestens mor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Haha!

Jeg går på AAP og har gjort det i noen år. Hvorfor jeg sluttet å jobbe er ikke noe jeg velger å diskutere så inngående med andre enn behandlende psykolog og et nært familiemedlem og generelt synes jeg det er en uting å komme med kommentarer om andres liv når man ikke kjenner vedkommende godt nok til å vite hva situasjonen går ut på. Før jeg ble sykmeldt jobbet jeg fra jeg var femten år, jeg har alltid vært selvstendig og forsørget meg selv. Jeg flyttet hjemmefra tidlig og har kun fått en tusenlapp her og der i støtte. Både foreldre og besteforeldre er nå døde, så jeg er faktisk bare nødt til å klare meg selv. Jeg har kombinert skolegang med jobb og hadde aldri vært arbeidsledig før jeg gikk på en smell. Målet mitt er selvsagt å kommer meg i jobb og gjenoppta studier etter hvert, men jeg er p.d.d. fremdeles syk og i behandling og det er ikke anbefalt at jeg blir jobbsøker ennå.

Så vi var i middag hos moren til kjæresten min i går. Jeg har ikke truffet henne mange ganger, men jeg har vet av hva kjæresten har fortalt om henne at hun alltid har vært kritisk til kjærestene han har hatt. Jeg føler meg ikke superkomfortabel med å bli med til henne, men jeg ble med uansett da jeg som regel avslår å bli med.

Så sitter vi der og spiser middag. Moren hans spør meg om jeg har fått meg jobb ennå. Jeg sier nei. Da sier hun at hun ikke klarer å forstå hvordan en kvinne som er så ung som meg klarer å gå rundt uten jobb, det hadde hun aldri klart. Jeg sier ikke så mye, egentlig. 

Men greia er, jeg klarer ikke å bli så veldig fornærmet heller. Jeg bryr meg lite om dama da jeg har et litt negativt inntrykk av henne fra før, hun er sikkert snill og god, men hun virker ikke som et menneske som klarer å se andre sider av saker enn sin egen. Hun virker ganske konservativ. Det jeg også legger merke til hos henne er fraværet av bøker. Jeg kommer selv fra et hjem hvor vi hadde bokhyller stappet med bøker av alle slag, alt fra kanonisert litteratur av alle slag til fagbøker og samtidslitteratur. Jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg fordi jeg anser henne som et såpass annerledes menneske enn meg at jeg ikke tar hennes fordekte kritikk til meg engang. Jeg vet jo selv hvem jeg er, hva jeg har prestert tidligere og hva jeg er kapabel til både i arbeidslivet og mtp på studier.

Hva med dere andre? Ville dere tatt slike kommentarer ille opp eller bare ledd litt av det slik jeg gjør?

Anonymkode: 4afb8...223

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde blitt flau over meg selv. Dine holdninger ovenfor andre er rett og slett kvalmende.

Anonymkode: b4fc1...5b9

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hadde blitt flau over meg selv. Dine holdninger ovenfor andre er rett og slett kvalmende.

Hæ??

Hun sitter der og kritiserer meg uten å vite noe om min situasjon, men det er jeg som har kvalmende holdninger til andre?

Er du sikker på at du leste innlegget riktig?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ??

Hun sitter der og kritiserer meg uten å vite noe om min situasjon, men det er jeg som har kvalmende holdninger til andre?

Du har jo uansett bestemt deg for å ikke like henne før du kom.

Anonymkode: b4fc1...5b9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Hæ??

Jeg er faktisk enig med AB. Du har et syn på deg selv som er så pompøst og lite flatterende at det er Skammelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Snuppi skrev:

Du har et syn på deg selv som er så pompøst og lite flatterende at det er Skammelig.

Jeg er pompøs fordi jeg ikke tar til meg kritikk fra et menneske som ikke kjenner meg og som i tillegg legger frem kritikken på en svært uhøflig måte?

Ja ok. Tydelig at vi er oppdratt ulikt mtp hva som er høflig og ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke sagt at årsaken til at du går uten jobb, er at du er syk? Det hørtes ut på kommentaren fra svigermonsteret at hun ikke vet at du er syk, men bare har vondt i arbeidsviljen?

Hvis du ikke forklarer, blir det jo til at folk bruker sin egen fantasi og tenker ut hva grunnene kan være selv. Så da får du nesten godta at de blir som de blir, hvis du ikke vil si noe.  For all del, jeg skjønner godt at du ikke har lyst å utbrodere psykiske lidelser til hvem som helst heller, det er gjerne noe man holder litt for seg selv. Folk er ofte så forutinntatte.

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er pompøs fordi jeg ikke tar til meg kritikk fra et menneske som ikke kjenner meg og som i tillegg legger frem kritikken på en svært uhøflig måte?

Du er pompøs fordi du dømmer henne ut fra om hun har bøker i stua si. Og så kritiserer du henne for å dømme deg i samme slengen. Hei dobbeltmoral!

Anonymkode: 0d926...030

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo uansett bestemt deg for å ikke like henne før du kom.

Jeg ble bare overrasket over hvor uhøflig hun ordla seg og at hun i det hele tatt spurte og kommenterte på den måten mtp at jeg har truffet henne kun fem ganger før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Snuppi skrev:

Jeg er faktisk enig med AB. Du har et syn på deg selv som er så pompøst og lite flatterende at det er Skammelig.

Pompøst? Hva slags kommentar er det? Nå syns jeg du oppfører deg uglamorøst her. TS fikk jo masse dritt av moren til kjæresten, det er ikke greit. Typisk KG å slenge dritt. 

Anonymkode: 21607...62b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Du kjenner ikke henne heller, men du tror hun er konservativ og kritiserer henne. Du snakker om deg selv som om du er bedre enn henne. Men er du nå egentlig det? 

Åpenhet rundt sykdom kan være lurt. Da unngår du slike situasjoner.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Hæ??

Hun kritiserte deg ikke. Hun ytret en mening som du kunne valgt å kommentere på en voksen måte. Hva var kritikken her?

Det er ikke rart hun lurer på hvorfor du ikke jobber. Du velger å ikke dele det,helt ok. Men du kunne i det minste sagt det da.

Og hvor kom bøkene inn i bildet her? Mener du å insinuere at hun er "dum",og at du derfor kan le av henne? Men egentlig går dette på din egen usikkerhet.

Du ler antageligvis ikke,du leter etter grunner til at du kunne. Prøv å se ting fra hennes side,og slutt å forsvar deg selv så veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette blir litt for dumt. Du ser selv at det blir selvmotsigende å kalle henne dømmende når du selv dømmer henne på bakgrunn av at hun ikke har bøker hjemme?

Anonymkode: 69574...60d

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Pompøst? Hva slags kommentar er det? Nå syns jeg du oppfører deg uglamorøst her. TS fikk jo masse dritt av moren til kjæresten, det er ikke greit. Typisk KG å slenge dritt. 

Ja. Hun er nedlatende og dobbeltmoralsk. Holdningene hennes er negative ovenfor svigermor. Hun er gjerne ikke så god til å skjule dette når de møtes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er pompøs fordi du dømmer henne ut fra om hun har bøker i stua si.

Jeg har bare lagt merke til at hun har helt andre verdier enn jeg har og det forsterker inntrykket mitt av henne som litt ute av stand til å se saker fra andre sider enn sin egen.

Hun har jobbet hele livet, flott for henne. Jeg har også jobbet hele livet frem til for noen år siden. jeg ble ikke sykmeldt for moro skyld. Jeg har alltid klart meg selv, som nevnt, og synes lite om å få slike kommentarer fra et menneske jeg ikke kjenner.

Det er jo ikke som om jeg orker å ramse opp en lang årsaksforklaring som svar til hennes kommentar om at hun aldri hadde klart å gå rundt "uten å gjøre noe som helst", som hun sa.

Jeg leser bøker, holder på med et kurs i et fremmedspråk jeg hadde på skolen da jeg var mye yngre, jeg er fysisk aktiv, lager mye mat og prøver nye oppskrifter, jeg går i behandling, jeg har deltatt på kurs via NAV for å vise at jeg ikke vil være inaktiv på tross av at jeg er syk. Men jeg ramser jo ikke opp dette i tillegg til min diagnose til henne for å liksom rettferdiggjøre at jeg ikke jobber akkurat nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, Snuppi skrev:

Åpenhet rundt sykdom kan være lurt. Da unngår du slike situasjoner.

Det er ikke naturlig for meg å buse ut med min sykdomshistorie til et menneske jeg har møtt et knippe ganger før og jeg mener i grunnen det å buse ut med slike kommentarer når man ikke kjenner noen er ganske uhøflig.

Jeg hadde aldri kommentert noen andre på den måten. Man vet aldri hva som er bakgrunnen for nåværende situasjon og man vet aldri hva vedkommende har oppnådd og prestert eller er i stand til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare lagt merke til at hun har helt andre verdier enn jeg har og det forsterker inntrykket mitt av henne som litt ute av stand til å se saker fra andre sider enn sin egen.

Hun har jobbet hele livet, flott for henne. Jeg har også jobbet hele livet frem til for noen år siden. jeg ble ikke sykmeldt for moro skyld. Jeg har alltid klart meg selv, som nevnt, og synes lite om å få slike kommentarer fra et menneske jeg ikke kjenner.

Det er jo ikke som om jeg orker å ramse opp en lang årsaksforklaring som svar til hennes kommentar om at hun aldri hadde klart å gå rundt "uten å gjøre noe som helst", som hun sa.

Jeg leser bøker, holder på med et kurs i et fremmedspråk jeg hadde på skolen da jeg var mye yngre, jeg er fysisk aktiv, lager mye mat og prøver nye oppskrifter, jeg går i behandling, jeg har deltatt på kurs via NAV for å vise at jeg ikke vil være inaktiv på tross av at jeg er syk. Men jeg ramser jo ikke opp dette i tillegg til min diagnose til henne for å liksom rettferdiggjøre at jeg ikke jobber akkurat nå.

Du er særdeles selvopptatt. 

Anonymkode: a73f2...daa

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren spurte om Ts hadde fått jobb,hvilket ble avkreftet. Så sa hun at hun aldri ville klart å gå så lenge uten jobb som ung. Er det masse dritt å motta?? Hvor hårsåre er enkelte egentlg? Nesten komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...