Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom over denne saken:

http://www.tv2.no/a/5877864/

har aldri engang tenkt på dette som en mulighet! Surrogati er jo som kjent, vel, etter dette - la meg kalle det kronglete, å få til i Norge. Men dette er jo faktisk en mulighet. Men det må vel koste, tenker jeg, både for kvinnen som bærer barnet, for familien som mottar barnet - og kanskje for barnet selv? Hva tenker dere? Kunne dere gjort dette? Jeg er usikker, men på den andre siden så ønsker jeg meg så sårt et barn.

Anonymkode: eff66...302

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ulovlig. Ikke kronglete å få til, ulovlig.  

Anonymkode: 15b5b...660

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovlig. Ikke kronglete å få til, ulovlig.  

Anonymkode: 15b5b...660

Men det er jo ikke ulovlig slik kvinnen i saken har gjort det!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom over denne saken:

http://www.tv2.no/a/5877864/

har aldri engang tenkt på dette som en mulighet! Surrogati er jo som kjent, vel, etter dette - la meg kalle det kronglete, å få til i Norge. Men dette er jo faktisk en mulighet. Men det må vel koste, tenker jeg, både for kvinnen som bærer barnet, for familien som mottar barnet - og kanskje for barnet selv? Hva tenker dere? Kunne dere gjort dette? Jeg er usikker, men på den andre siden så ønsker jeg meg så sårt et barn.

Surrogati er ikke lov i Norge uansett medtode. Det er mulig å adoptere om man ikke kan få barn på andre, lovlige måter. 

Anonymkode: dffc4...375

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser på det som en fin mulighet for homofile, par som ikke klarer å få barn, og enslige menn. Og en finfin løsning på å omgå lovverket. (Har selv mulighet for å være surrogat for en svært god venn av meg, og hvis vi finner ut at dette skal gå på en lovlig måte slik som kvinnen i saken har jeg stilt meg tilgjengelig for det)

Anonymkode: aeacd...712

Gjest Evans
Skrevet

Jeg kunne ikke gjort det ved å kjøpe og betale en fremmed kvinne. Samme hvor frivillig de sier det er, og at de gjør det helt av eget ønske hadde jeg ikke følt meg sikker på det: de er ofte fattige, de trenger pengene sårt og de pengene kan endre livet til hele familien. Får de muligheten er det etter min mening klart de vil føle på presset for å gjøre det - selv om de kanskje ikke selv ønsker. Og hvordan vet man det er noe de selv ønsker når det er så mye penger innvolvert - låne bort sin egen kropp, med all den risikoen det innebærer, både følelsmessig men selvsagt også fysisk, for å få et bedre liv? 

Hadde det vært min søster, som jeg ikke betalte, og som jeg visste ville gjøre det for å hjelpe og som jeg visste var helt frisk fysisk og psykisk, så kanskje. Men også der ville jeg hatt store tvil: hva om det skjer noe under graviditeten? Hva om hun får det vondt når hun skal gi meg barnet hun har båret på? 

Nei, jeg tror kanskje ikke jeg hadde turt det. Selv om det var den eneste muligheten. Samtidig er det jo lett for meg å si som aldri har forsøkt å få barn, og som kan, så vist jeg vet, få barn på egenhånd. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Evans skrev:

Jeg kunne ikke gjort det ved å kjøpe og betale en fremmed kvinne. Samme hvor frivillig de sier det er, og at de gjør det helt av eget ønske hadde jeg ikke følt meg sikker på det: de er ofte fattige, de trenger pengene sårt og de pengene kan endre livet til hele familien. Får de muligheten er det etter min mening klart de vil føle på presset for å gjøre det - selv om de kanskje ikke selv ønsker. Og hvordan vet man det er noe de selv ønsker når det er så mye penger innvolvert - låne bort sin egen kropp, med all den risikoen det innebærer, både følelsmessig men selvsagt også fysisk, for å få et bedre liv? 

Hadde det vært min søster, som jeg ikke betalte, og som jeg visste ville gjøre det for å hjelpe og som jeg visste var helt frisk fysisk og psykisk, så kanskje. Men også der ville jeg hatt store tvil: hva om det skjer noe under graviditeten? Hva om hun får det vondt når hun skal gi meg barnet hun har båret på? 

Nei, jeg tror kanskje ikke jeg hadde turt det. Selv om det var den eneste muligheten. Samtidig er det jo lett for meg å si som aldri har forsøkt å få barn, og som kan, så vist jeg vet, få barn på egenhånd. 

Det jeg tenkte på var en norsk kvinne, uten betaling, slik som i saken over. Ikke feks en indisk kvinne, da kommer det en rekke andre etiske og moralske hensyn 

Gjest Evans
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg tenkte på var en norsk kvinne, uten betaling, slik som i saken over. Ikke feks en indisk kvinne, da kommer det en rekke andre etiske og moralske hensyn 

Ok, men jeg ville nok fortsatt ha problemer med det: jeg nevner min søster, og ser ikke på det som uproblematisk.

Det blir nok for mange usikkerhetsmomentet for min del. Jeg tror ikke jeg ville tatt den risken. Samtidig er det som jeg skriver lett for meg å si som ikke er i den situajsonen. Mye mulig jeg ville tenkt annerledes om det var min eneste mulighet til år å biologiske barn, og det var det jeg følte jeg måtte ha. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser på det som en fin mulighet for homofile, par som ikke klarer å få barn, og enslige menn. Og en finfin løsning på å omgå lovverket. (Har selv mulighet for å være surrogat for en svært god venn av meg, og hvis vi finner ut at dette skal gå på en lovlig måte slik som kvinnen i saken har jeg stilt meg tilgjengelig for det)

Det er vel strengt tatt bare enslige menn som ikke har andre muligheter enn surrogati.

Homofile par kan adoptere, barnløse par kan adoptere. Det er ikke så vanskelig og langtekkelig som myten skal ha det til, på enkelte land er gjennomsnittlig ventetid seks måneder. Adopsjon er et oppnåelig og etisk godt alternativ for veldig mange barnløse.. men enslige menn har neppe muligheten.

Hadde jeg vært ufrivillig barnløs og enslig, ville jeg nok vurdert et "vennlig samarbeid" med et homsepar framfor surrogati. Selvsagt med krystallklar samværsavtale og utgiftsfordeling, men i utgangspunktet at vi delte på et barn som venner og foreldrekolleger. Surrogati tiltaler meg ikke på noen plan i det hele tatt.

Anonymkode: 47acb...ef4

AnonymBruker
Skrevet

Den som føder barnet blir mor. Punktum. Uavhengig av hvem sine egg barnet kommer fra. Man må adoptere sitt eget barn og det er det ingen garanti for at blir godtatt. Surrogati er ulovlig og mange har brent seg på denne brilliante ideen og har fått store problemer... 

Anonymkode: 08ca2...8fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som føder barnet blir mor. Punktum. Uavhengig av hvem sine egg barnet kommer fra. Man må adoptere sitt eget barn og det er det ingen garanti for at blir godtatt. Surrogati er ulovlig og mange har brent seg på denne brilliante ideen og har fått store problemer... 

Anonymkode: 08ca2...8fc

Mange har brent seg? Noen eksempler?

(er nysgjerrig så vil gjerne lese mer om dette :) )

Anonymkode: 7739a...382

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel strengt tatt bare enslige menn som ikke har andre muligheter enn surrogati.

Homofile par kan adoptere, barnløse par kan adoptere. Det er ikke så vanskelig og langtekkelig som myten skal ha det til, på enkelte land er gjennomsnittlig ventetid seks måneder. Adopsjon er et oppnåelig og etisk godt alternativ for veldig mange barnløse.. men enslige menn har neppe muligheten.

Hadde jeg vært ufrivillig barnløs og enslig, ville jeg nok vurdert et "vennlig samarbeid" med et homsepar framfor surrogati. Selvsagt med krystallklar samværsavtale og utgiftsfordeling, men i utgangspunktet at vi delte på et barn som venner og foreldrekolleger. Surrogati tiltaler meg ikke på noen plan i det hele tatt.

Enslige menn og kvinner kan og adoptere. Fra Kina.

Anonymkode: 68ef3...8db

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk flere land (bla Canada) som har altruistisk surrogati - dvs at kvinnen ikke tar betalt. Det er kun sykehus og helseutgifter som blir dekket. Både i Canada og USA er alt regulert gjennom byråer og advokat. Det blir etisk forsvarlig på en helt annen måte enn å bruke noen fattige i India.

Så vanskelig som det er å få adoptere nå (single får ikke adoptere og veldig få barn blir frigitt for adopsjon) så skjønner jeg at de som har råd og mulighet vurderer surrogati. Hvis man har hentet ut egg/sæd på forhånd så blir man biologisk foreldre selv. For de som må få dette donert (tenk på de som har hatt kreft og blitt steril, f.eks) så er det både ulovlig og man blir ikke foreldre til sine egne barn etter norsk lov. Må adoptere og det er det som nevnt strenge krav for.

Var jo en sak for noen år siden med en norsk kvinne som hadde brukt embryodonasjon og var stuck i India i to år med sine surrogatbarn fordi hun ikke ble godkjen som adoptivmor. Etter massivt mediatrøkk så fikk hun komme til Norge. Det blir for egoistisk i mine ører. .

Anonymkode: 62618...e0b

• Liker 3
  • 5 måneder senere...
Skrevet
Den 10 March 2016 at 0.18, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men dette blir for dumt!!! Nå er jeg veldig lei av at folk skal komme med utsagn om hvor lett det er for homofile å få barn gjennom adopsjon, når de åpenbart ikke aner hva de snakker om.

Det er kun tre alternativer for homofil adopsjon i dag; Sør-Afrika, Colombia, og Norge. Vi vet alle at det nesten er umulig å få adoptert fra Norge da det slippes fri utrolig få barn på denne måten her til lands, og man kan uansett bare stå i køen i ett år før man blir kastet ut av køen for alltid. Jeg og mannen min ønsker å adoptere fra Colombia men får ikke engang lov til å stå på venteliste fordi det er "for mange homofile som søker om adopsjon derifra" (det er 5 stykker i den køen). Når det gjelder Sør-Afrika er også dette problematisk av diverse årsaker. Til syvende og sist er det stor sannsynlighet for at vi ikke får adoptert i det hele tatt, og om så må vi i det minste vente lenge før vi i det hele tatt kan starte den utrolig lange adopsjonsprosessen. 

Så til dere som tror at homofile bare kan adoptere så må jeg dessverre skuffe dere. Det er tidkrevende, slitsomt, og vanskelig for heterofile å adoptere, men det er mye verre for homofile. Det er ikke bare å adoptere, IKKE ta det for gitt...

Anonymkode: e8354...b8a

• Liker 2
Skrevet
Den 10. mars 2016 at 23.47, AnonymBruker skrev:

Ja kjempefin mulighet for rike homofile i vesten, ikke fult så "Fin mulighet" for lutfattige kvinner i India, som lever i så stor nød at de ser seg nødt til å selge sin egen kropp.

I tillegg er jo ikke surrogati lovregulert slik adopsjon f. eks er. Saken med de som fikk et surrogatibarn med down syndrom og dermed ombestemte seg, eller saken der en pedofilidømt skaffet seg et surrogatbarn er jo fine. 

Anonymkode: aa4cd...a56

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kjempefin mulighet for rike homofile i vesten, ikke fult så "Fin mulighet" for lutfattige kvinner i India, som lever i så stor nød at de ser seg nødt til å selge sin egen kropp.

I tillegg er jo ikke surrogati lovregulert slik adopsjon f. eks er. Saken med de som fikk et surrogatibarn med down syndrom og dermed ombestemte seg, eller saken der en pedofilidømt skaffet seg et surrogatbarn er jo fine. 

Anonymkode: aa4cd...a56

ikke meningen å være AB, meg over.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/thailand/ap-australsk-far-doemt-for-pedofili/a/23267640/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/australsk-par-forlot-surrogatbarn-med-downs-syndrom/a/23265887/

Endret av Puny
  • 2 uker senere...
Skrevet
Den ‎24‎.‎08‎.‎2016 at 14.28, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men dette blir for dumt!!! Nå er jeg veldig lei av at folk skal komme med utsagn om hvor lett det er for homofile å få barn gjennom adopsjon, når de åpenbart ikke aner hva de snakker om.

Det er kun tre alternativer for homofil adopsjon i dag; Sør-Afrika, Colombia, og Norge. Vi vet alle at det nesten er umulig å få adoptert fra Norge da det slippes fri utrolig få barn på denne måten her til lands, og man kan uansett bare stå i køen i ett år før man blir kastet ut av køen for alltid. Jeg og mannen min ønsker å adoptere fra Colombia men får ikke engang lov til å stå på venteliste fordi det er "for mange homofile som søker om adopsjon derifra" (det er 5 stykker i den køen). Når det gjelder Sør-Afrika er også dette problematisk av diverse årsaker. Til syvende og sist er det stor sannsynlighet for at vi ikke får adoptert i det hele tatt, og om så må vi i det minste vente lenge før vi i det hele tatt kan starte den utrolig lange adopsjonsprosessen. 

Så til dere som tror at homofile bare kan adoptere så må jeg dessverre skuffe dere. Det er tidkrevende, slitsomt, og vanskelig for heterofile å adoptere, men det er mye verre for homofile. Det er ikke bare å adoptere, IKKE ta det for gitt...

Anonymkode: e8354...b8a

Nå var ikke poenget at det "bare" var å adoptere, men at det er en mulighet for alle, unntatt enslige menn (og antagelig enslige kvinner også, men de kan godkjennes på en case-by-case basis). Det er ikke det samme som at det "bare" er å adoptere.

Vi har for øvrig et vennepar som nettopp ble godkjent for likekjønnet adopsjon, og de har aldri hørt om noen regel på fem par på Colombia. Men ting endrer seg jo fort i adopsjonsverdenen. Uansett kan dere jo bare starte? Det er ingen grunn til å utsette den "utrolig lange adopsjonsprosessen" som du kaller det. Det er jo ingen sammenheng mellom antallet søkere en organisasjon ønsker å ha på liste, og godkjenning i Buf-etat, eller tar jeg feil?

Men enslige menn kan se langt etter en silk løsning, dessverre, og det var det som var poenget mitt. I 2004 eller 2005 ble det adoptert en liten gutt fra Kina til en enslig mann i Norge (jeg leste det i Foreldre & Barn, og har en sønn født på samme tid med samme navn og vi bor i samme by... det er derfor jeg husker det ;) ) men det var vel på akkurat den tiden da Kina snudde og køene ble lengre. Men andre land har faktisk korte køer- bare ikke for alle søkere, dessverre. Homofile søkere har et handicap i at ikke alle land godtar slike søknader, og det er uansett ikke "bare" å adoptere, men det er ingen umulighet... slik det er for enslige mennesker som ønsker seg barn.

Prisen for surrogati er omtrent 600 000 i Ukraina og 900 000 i USA. Til sammenligning koster en adopsjon rundt 190 000, og halvparten får du igjen (1G). Vet ikke om du får noe igjen ved surrogati.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...