AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #1 Del Skrevet 11. mars 2016 Kjøpte bil for kort tid siden, fikk brev fra statens vegvesen idag med regning på omregistreringsavgift og beskjed om at bilen ikke kan brukes før jeg har fått nytt vognkort i posten, og at det kan ta 2 uker. Betalte avgiften idag. Men det følger med et vognkort med bilen. Gjelder ikke det da, frem til det nye kortet kommer?... Anonymkode: d0c13...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #2 Del Skrevet 11. mars 2016 Når du har betalt så tar du med kvitteringen til en trafikkstasjon og får midlertidig vognkort som gjelder fram til du får nye vognkortet som er i to deler. Det vognkortet du har nå gjelder ikke, for det står på tidligere eier. Anonymkode: 4005f...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #3 Del Skrevet 11. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpte bil for kort tid siden, fikk brev fra statens vegvesen idag med regning på omregistreringsavgift og beskjed om at bilen ikke kan brukes før jeg har fått nytt vognkort i posten, og at det kan ta 2 uker. Betalte avgiften idag. Men det følger med et vognkort med bilen. Gjelder ikke det da, frem til det nye kortet kommer?... Anonymkode: d0c13...1f5 Det vognkortet som følger med bilen er vel vognkort 2? Der står det vel og at tidligere eier er eier av bilen? (Nortsett fra at det er skrevet på at bilen er solgt til deg? Du kan ikke kjøre en bil med en annens vognkort, når du har kjøpt bilen. Er du lamgt unna trafikkstasjonen. Eller kan du reise dit og få fortgang i saken? Mener du fortsatt kan få utskrevet vognkort mens du er der. (Men kjør ikke bolen dit, da risikerer du problemer. Det samme gjør du om du blir stoppet av politiet uten vognkort med eget navn på.) Forsikringen har du overført/fått ny på bilen? Anonymkode: 01713...bec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #4 Del Skrevet 11. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du har betalt så tar du med kvitteringen til en trafikkstasjon og får midlertidig vognkort som gjelder fram til du får nye vognkortet som er i to deler. Det vognkortet du har nå gjelder ikke, for det står på tidligere eier. Anonymkode: 4005f...449 Ok, og siden alle trafikkstasjonene jeg vet om er stengt de to neste dagene så får jeg avlyse alt jeg skal i helgen. Takk for svar! Får skrive ut noe fra banken..? Anonymkode: d0c13...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #5 Del Skrevet 11. mars 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vognkortet som følger med bilen er vel vognkort 2? Der står det vel og at tidligere eier er eier av bilen? (Nortsett fra at det er skrevet på at bilen er solgt til deg? Du kan ikke kjøre en bil med en annens vognkort, når du har kjøpt bilen. Er du lamgt unna trafikkstasjonen. Eller kan du reise dit og få fortgang i saken? Mener du fortsatt kan få utskrevet vognkort mens du er der. (Men kjør ikke bolen dit, da risikerer du problemer. Det samme gjør du om du blir stoppet av politiet uten vognkort med eget navn på.) Forsikringen har du overført/fått ny på bilen? Anonymkode: 01713...bec Jeg kan ikke reise dit, de stenger kl 15 og har stengt i morgen og søndag, så får ikke fikset det før på mandag. Det er ufattelig kjipt, men sånn er det jo, kan ikke kjøre bil ulovlig heller... Ingen fortalte meg det, dessuten har selger brukt mye mer enn 3 dager på salgsmelding, så rart at jeg fikk regning på omregistrering først idag. Anonymkode: d0c13...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 12. mars 2016 #6 Del Skrevet 12. mars 2016 Bare å kjøre. Vis det vognkortet du har dersom du blir stoppet og de spør. For alt de vet kan bilen være lånt fra tidligere eier..... og dere andre, lar dere være å kjøre bil om dere feks mister lommeboken med førerkortet i? Ja, man kan få gebyr, men hvor ofte blir dere stoppet og sjekket? Vegvesen og politi har da datasystemer, så det er lett for dem å sjekke at man ikke har fått inndradd førerkortet eller har stjålet bilen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #7 Del Skrevet 12. mars 2016 1 time siden, Neket skrev: Bare å kjøre. Vis det vognkortet du har dersom du blir stoppet og de spør. For alt de vet kan bilen være lånt fra tidligere eier..... og dere andre, lar dere være å kjøre bil om dere feks mister lommeboken med førerkortet i? Ja, man kan få gebyr, men hvor ofte blir dere stoppet og sjekket? Vegvesen og politi har da datasystemer, så det er lett for dem å sjekke at man ikke har fått inndradd førerkortet eller har stjålet bilen. Og når politiet ser at du eier bilen, men at det står en annen eier på vognkortet, da?... Anonymkode: d0c13...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 12. mars 2016 #8 Del Skrevet 12. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og når politiet ser at du eier bilen, men at det står en annen eier på vognkortet, da?... Anonymkode: d0c13...1f5 Da må de først inn på systemet og sjekke. Er ikke alltid de gidder det om man blir stoppet i en rutinekontroll!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #9 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg synes det er umoralsk å oppfordre til og bryte loven (kjøre uten vognkort). Det er jo ikke greit og ikke lov. Anonymkode: d0c13...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 13. mars 2016 #10 Del Skrevet 13. mars 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er umoralsk å oppfordre til og bryte loven (kjøre uten vognkort). Det er jo ikke greit og ikke lov. Det var da voldsomt. Det er heller ikke lov å gå på rødt lys eller la være å blinke om ingen er i syne. Jeg har visst gjort det et par ganger likevel, og føler meg ikke spesielt umoralsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #11 Del Skrevet 13. mars 2016 Hvis det slik at en bil ikke kan tas i bruk i perioden fra salgsmelding er levert til nytt midlertidig vognkort er sendt ny eier, er det rart at dette ikke mer kjent informasjon. Det betyr i praksis at alle bruktbilsalg har en "karantenetid" der hvor ikke selger og kjøper sammen møter opp sammen på trafikkstasjonen. Og av 500.000 bruktbilkjøp i året, tviler jeg på det gjelder så mange. Greit nok, men jeg vil uansett anse dette er såpass vesentlig informasjon at det meget spesielt at det ikke eksplisitt står noe sted på vegvesenets nettsider, man må liksom selv tolke seg frem til informasjonen. Anonymkode: 29c7d...037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #12 Del Skrevet 15. mars 2016 Den 3/13/2016 at 10.33, AnonymBruker skrev: Ja. Det stemmer. Det er slik det er. Betaler du omregistreringsavgift i nettbanken, bruker statens vegvesen 1 uke på på å se på og godkjenne betalingen din, slik at du etter 1 uke (uten bil) kan laste ned et midlertidig vognkort på din side på statens vegvesen sin side. Drar du til en trafikkstasjon og betaler omregistreringsavgiften der, får du midlertidig vognkort utlevert der og da. Drar du sammen med selger ned til trafikkstasjonen og ordner alt der og som sagt betaler omregistreringsavgift der, får du vognkort med en gang. Men da må du helt ned på trafikkstasjonen fysisk, betaler du i nettbanken så bruker statens vegvesen 1 uke på å registrere omregistreringsavgiften slik at du kan laste ned og skrive ut et midlertidig vognkort. Og før man har vognkortet er det forbudt å kjøre bilen. Anonymkode: d0c13...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 15. mars 2016 #13 Del Skrevet 15. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja. Det stemmer. Det er slik det er. Betaler du omregistreringsavgift i nettbanken, bruker statens vegvesen 1 uke på på å se på og godkjenne betalingen din, slik at du etter 1 uke (uten bil) kan laste ned et midlertidig vognkort på din side på statens vegvesen sin side. Drar du til en trafikkstasjon og betaler omregistreringsavgiften der, får du midlertidig vognkort utlevert der og da. Drar du sammen med selger ned til trafikkstasjonen og ordner alt der og som sagt betaler omregistreringsavgift der, får du vognkort med en gang. Men da må du helt ned på trafikkstasjonen fysisk, betaler du i nettbanken så bruker statens vegvesen 1 uke på å registrere omregistreringsavgiften slik at du kan laste ned og skrive ut et midlertidig vognkort. Og før man har vognkortet er det forbudt å kjøre bilen. Anonymkode: d0c13...1f5 Nei. Du skal ha det vognkortet med ditt navn på, og dette ser ut for meg at bilen er kjøpt privat. Hadde du kjøpt den hos en bilforhandler, hadde du fått et midlertidig vognkort som du hadde kjørt lovlig på. Å kjøre uten vognkort er like ulovlig som å kjøre uten førerkort. Mister man førerkortet, skal det meldes politiet snarest, slik at man får et midlertidig til nytt utstedes av SVV. Noe av det som sies lengre opp er bare sprøyt og uvitenhet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #14 Del Skrevet 15. mars 2016 39 minutter siden, tdm900 skrev: Nei. Du skal ha det vognkortet med ditt navn på, og dette ser ut for meg at bilen er kjøpt privat. Hadde du kjøpt den hos en bilforhandler, hadde du fått et midlertidig vognkort som du hadde kjørt lovlig på. Å kjøre uten vognkort er like ulovlig som å kjøre uten førerkort. Mister man førerkortet, skal det meldes politiet snarest, slik at man får et midlertidig til nytt utstedes av SVV. Noe av det som sies lengre opp er bare sprøyt og uvitenhet! Hva er sprøyt og uvitenhet, sier du? Jeg har SELV RINGT TIL STATENS VEGVESEN OG SPURT DEM! Overprøver du de som faktisk JOBBER med dette, eller? Jeg ringte senest i går. Jeg forstår ikke hva en bilforhandler har med saken å gjøre i det heletatt, alle vet vel at de utsteder midlertidige vognkort? Og dersom bilen ble kjøpt hos forhandler (for 20 000kr mer enn den er verdt...) så hadde det vel ikke blitt opprettet en slik tråd siden vognkortet hadde vært i orden siden seriøse bilforhandlere utsteder midlertidige vognkort ved kjøp av bruktbil. Det kan ikke privatpersoner gjøre. Åpenbart. Ellers hadde de gjort det. Hvis kjøper og selger (nøyaktig som jeg skrev - noe du kaller sprøyt) drar til trafikkstasjonen sammen og gjør papirarbeid der (dvs leverer salgsmelding), kan man samtidig betale omregistreringsavgift PÅ trafikkstasjonen der og da og få utstedt et midlertidig vognkort. Man kan også dra alene til trafikkstasjonen med alle opplysninger, betale omregistreringsavgiften PÅ trafikkstasjonen og få utstedt et midlertidig vognkort. Men salgsmeldingen må være i orden, noe selger skal ordne senest 3 dager etter kjøpet. Du kan dog betale omregistreringsavgiften så raskt du bare vil, men salgsmeldingen må være i orden. Og du må ha et midlertidig vognkort for å kunne kjøre bil, akkurat som jeg skrev høyere opp... Du kan, en uke etter å ha betalt omregistreringsavgiften online (i nettbank) logge inn på din side på Statens Vegvesen sin nettside (logger inn med MinID eller BankID) og se at det står "omregistreringsavgift betalt: JA", da kan du laste ned et midlertidig vognkort. Det kan du ikke før det er registrert at avgiften er betalt. Og det tar en uke. Dette har Statens Vegvesen sagt til meg, om du vil lyve på internett er det din sak. Du kan selv logge inn på din side og se at det stemmer. Et siste alternativ er, dersom du har gjort noe dumt som meg og betalt omreg.avg. i nettbank, å skrive ut betaingsbekreftelsen fra nettbanken (inkludert KID-nummer), ta med til statens vegvesen for å bevise at du har betalt i nettbank og få utstedt et midlertidig vognkort. Det er ekstremt tungvint, men det er sånn de gjør det. Ja, dette fikk jeg beskjed om av Statens Vegvesen og DNB. 39 minutter siden, tdm900 skrev: Anonymkode: d0c13...1f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #15 Del Skrevet 15. mars 2016 Den 13.3.2016 at 8.48, Vox_populi skrev: Det var da voldsomt. Det er heller ikke lov å gå på rødt lys eller la være å blinke om ingen er i syne. Jeg har visst gjort det et par ganger likevel, og føler meg ikke spesielt umoralsk. Det er ingen lov son sier at du ikke kan gå på rødt lys. Det er bare en norm. Anonymkode: 1de62...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 15. mars 2016 #16 Del Skrevet 15. mars 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er sprøyt og uvitenhet, sier du? Jeg har SELV RINGT TIL STATENS VEGVESEN OG SPURT DEM! Overprøver du de som faktisk JOBBER med dette, eller? Jeg ringte senest i går. Jeg forstår ikke hva en bilforhandler har med saken å gjøre i det heletatt, alle vet vel at de utsteder midlertidige vognkort? Og dersom bilen ble kjøpt hos forhandler (for 20 000kr mer enn den er verdt...) så hadde det vel ikke blitt opprettet en slik tråd siden vognkortet hadde vært i orden siden seriøse bilforhandlere utsteder midlertidige vognkort ved kjøp av bruktbil. Det kan ikke privatpersoner gjøre. Åpenbart. Ellers hadde de gjort det. Hvis kjøper og selger (nøyaktig som jeg skrev - noe du kaller sprøyt) drar til trafikkstasjonen sammen og gjør papirarbeid der (dvs leverer salgsmelding), kan man samtidig betale omregistreringsavgift PÅ trafikkstasjonen der og da og få utstedt et midlertidig vognkort. Man kan også dra alene til trafikkstasjonen med alle opplysninger, betale omregistreringsavgiften PÅ trafikkstasjonen og få utstedt et midlertidig vognkort. Men salgsmeldingen må være i orden, noe selger skal ordne senest 3 dager etter kjøpet. Du kan dog betale omregistreringsavgiften så raskt du bare vil, men salgsmeldingen må være i orden. Og du må ha et midlertidig vognkort for å kunne kjøre bil, akkurat som jeg skrev høyere opp... Du kan, en uke etter å ha betalt omregistreringsavgiften online (i nettbank) logge inn på din side på Statens Vegvesen sin nettside (logger inn med MinID eller BankID) og se at det står "omregistreringsavgift betalt: JA", da kan du laste ned et midlertidig vognkort. Det kan du ikke før det er registrert at avgiften er betalt. Og det tar en uke. Dette har Statens Vegvesen sagt til meg, om du vil lyve på internett er det din sak. Du kan selv logge inn på din side og se at det stemmer. Et siste alternativ er, dersom du har gjort noe dumt som meg og betalt omreg.avg. i nettbank, å skrive ut betaingsbekreftelsen fra nettbanken (inkludert KID-nummer), ta med til statens vegvesen for å bevise at du har betalt i nettbank og få utstedt et midlertidig vognkort. Det er ekstremt tungvint, men det er sånn de gjør det. Ja, dette fikk jeg beskjed om av Statens Vegvesen og DNB. Anonymkode: d0c13...1f5 Jeg tror du skal lese flere innlegg over her! Det er håpløst å skille de fra hverandre når alle skriver som AB! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #17 Del Skrevet 15. mars 2016 8 timer siden, tdm900 skrev: Jeg tror du skal lese flere innlegg over her! Det er håpløst å skille de fra hverandre når alle skriver som AB! "Anonymkode: d0c13...1f5" - Identifiserer samme AB-bruker Anonymkode: 29c7d...037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2016 #18 Del Skrevet 15. mars 2016 Så hvis jeg har forstått det riktig foregår et bruktbilsalg på følgende måte (hvis man av en eller annen grunn ikke kan reise fysisk til en trafikkstasjon) 1) Finne en bil på Finn.no og ringe selger. 2) Dra til selger og se på bilen 3) Bestemme seg for å kjøpe bilen. 4) Reiser hjem med bussen og overfører penger til selger og betale avgift til Vegvesenet 5) Vente en uke til Vegvesenet har registrert betalingen og skrive ut midlertidig vognkort. 6) Ta bussen tilbake til selger og hente bilen. Foregår virkelig et bruktbilkjøp på denne måten? Eller møter 500.000 kjøpere/selgere opp i skranken hos Vegvesenet hvert år? Anonymkode: 29c7d...037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 15. mars 2016 #19 Del Skrevet 15. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg har forstått det riktig foregår et bruktbilsalg på følgende måte (hvis man av en eller annen grunn ikke kan reise fysisk til en trafikkstasjon) 1) Finne en bil på Finn.no og ringe selger. 2) Dra til selger og se på bilen 3) Bestemme seg for å kjøpe bilen. 4) Reiser hjem med bussen og overfører penger til selger og betale avgift til Vegvesenet 5) Vente en uke til Vegvesenet har registrert betalingen og skrive ut midlertidig vognkort. 6) Ta bussen tilbake til selger og hente bilen. Foregår virkelig et bruktbilkjøp på denne måten? Eller møter 500.000 kjøpere/selgere opp i skranken hos Vegvesenet hvert år? Anonymkode: 29c7d...037 Ja, for at det ikke skal skje noe slik at selger av et kjøretøy blir den skadelidende om kjøper kjører ihjel en person med selgers kjøretøy. Jeg ville vært skeptisk til å la noen dra med min bil om jeg skulle solgt den privat. For, forsikring og eieroverdragelse bør være i orden før en kjøper får med seg kjøretøyet. Dere kan også dra sammen til en trafikkstasjon og ordne med papirmølla om det skjer på dagtid. Går jo selvfølgelig ut over arbeidet til begge da riktignok. Det skjer noe få ganger at en kjøper av et kjøretøy, ikke leverer eller registrer seg som ny eier, det resulterer i at den som har solgt bilen, og som enda sitter som den rettmessige eier, får årsavgift og blir belastet for den, og den har kjøot kjøretøyet på nytt rett etter kjøper nr.1, kjører rundt i en bil som h*n ikke er rettmessig eier av, og dermed uten forsikring. Til slutt: SEND ALDRI MED DEL2 AV VOGNKORTET TIL NY EIER! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2016 #20 Del Skrevet 16. mars 2016 17 timer siden, tdm900 skrev: Ja, for at det ikke skal skje noe slik at selger av et kjøretøy blir den skadelidende om kjøper kjører ihjel en person med selgers kjøretøy. Jeg ville vært skeptisk til å la noen dra med min bil om jeg skulle solgt den privat. For, forsikring og eieroverdragelse bør være i orden før en kjøper får med seg kjøretøyet. Dere kan også dra sammen til en trafikkstasjon og ordne med papirmølla om det skjer på dagtid. Går jo selvfølgelig ut over arbeidet til begge da riktignok. Det skjer noe få ganger at en kjøper av et kjøretøy, ikke leverer eller registrer seg som ny eier, det resulterer i at den som har solgt bilen, og som enda sitter som den rettmessige eier, får årsavgift og blir belastet for den, og den har kjøot kjøretøyet på nytt rett etter kjøper nr.1, kjører rundt i en bil som h*n ikke er rettmessig eier av, og dermed uten forsikring. Til slutt: SEND ALDRI MED DEL2 AV VOGNKORTET TIL NY EIER! Men før selger sender inn salgsmelding, så må jeg jo nødvendigvis betale for bilen. Skal jeg virkelig overføre penger og la han ha de i opp til en uke, uten at jeg har kontroll på bilen? Hva om han stikker av med de, og ikke sender inn noe salgsmelding? Anonymkode: 29c7d...037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå