AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #21 Del Skrevet 11. mars 2016 Går ikke det under snoking? Trodde man ikke hadde lov til å sjekke ting en ikke trenger å vite for å utføre jobben sin. Jeg har tilgang til diverse informasjon om folk, men blir jeg tatt i å sjekke ting jeg ikke har behov for å vite, så kan jeg få sparken. Og selv om det ikke er slik for dem som jobber i politiet, er det uansett ekstremt uetisk og jeg ville ikke ha ønsket å ha en slik person i politiet. Hadde jeg funnet ut at faren min drev å sjekket kjærestene mine sitt rulleblad så gud hjelpe meg sier jeg bare...! Anonymkode: 9935a...d56 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2016 #22 Del Skrevet 11. mars 2016 Det loggføres hvem som har vært inne og sett på ulike saker. Er det en stor avdeling vil jeg tro at det er vanskelig å "komme unna" med snoking på gøy da dette vil bli oppdaget før eller senere. Er det derimot et lite sted dere bor på vil jeg tro at han har mer oversikt - da vil det i større grad være naturlig å oppleve at folk man kjenner blir drøftet på møter ol. Anonymkode: 56857...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #23 Del Skrevet 12. mars 2016 Tror sånt "bør" bli logget hvem har vært inne å sjekket. Jeg har ingenting på rullebladet så jeg har ingenting å frykte. Jobbet en periode på ett institutt , alt ble logget hvem som har vært inni i journalene. Men jeg hadde kun tilgang til de pasientene som var der der og da. Har aldri snoket, tenk å bli tatt på det? Har aldri vært nysgjerrig av meg heller på det område hvorfor folk er innlagt. Jeg tror at privat personer kan ringe sjukehus etc og få vite hvem som har vært inne og sett i journalene. Dukker det opp ett navn som ikke burde ha vært på listen ( f. Eks nysgjerrig bekjent ) så er det litt uheldig for dem og oppsigelse grunn. vet ikke om det er sånt i politiet. Men syns det er mye feil folk i bransjen som har det som hobby å snoke i andre sin elendighet. Husker ei tidligere bekjent av meg sa det da hun tok sykepleien at en del folk på sjukehuset hadde det som hobby å snoke i folks journaler. Syns det var skremmende å høre. Jeg har jo selv vært på sykehuset av noen grunner som jeg ikke vil skal kunne komme ut i offentligheten. Anonymkode: f7864...71e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #24 Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg ville aldri ha tenkt over noe slikt i forbindelse med familieselskaper, så her tror jeg TS har en noe over gjennomsnittlig kriminell familie... Anonymkode: 2d2f2...1b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2016 #25 Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg vet ikke hvordan det er i politiet, men i de fleste andre offentlige etater er tilgangen gitt på "need to know-basis", og aktivitet blir logget. Jeg har hatt ansvar for tilgangsstyring i en offentlig etat. Hos oss er tilgangene inndelt på område, offentlig informasjon, og 5 sensitivitetsgraderinger. De fleste har bare tilgang på det som er offentlig informasjon, som er det du kan finne i telefonkatalogen, pluss fødselsdato/nummer, men ved behov kan de få tilgang til sensitiv informasjon enten permanent eller midlertidig. Dess høyere sensitivitetsgrad, dess færre med tilgang. Gjennom jobben min har jeg kjennskap til mye sensitivt om familie, venner og naboer, men jeg har ikke lov til å gi uttrykk for at jeg vet, og jeg tror ikke de tenker over at jeg kanskje vet ting om dem som de ikke vil skal være offentlig. Anonymkode: e0fe2...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #26 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg har en del tilganger på jobb der jeg kan finne ganske mye informasjon om folk. Det blir sagt at alt blir logget, men jeg tviler på det stemmer av diverse årsaker. Tror heller det er sagt for å unngå snoking. Jeg har ingen interesse av å snoke ulovlig, og misbruker ikke jobbens muligheter til det. Kjipt å vite ting man kanskje ikke ville visst? Ang politiet så har jeg inntrykk av at det snokes en del der, og at ikke alt kan spores... I helsevesenet derimot trodde jeg det var blitt strengere siste årene? Anonymkode: f0bd4...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fireflies Skrevet 13. mars 2016 #27 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 11.3.2016 at 16.37, AnonymBruker skrev: Har en bekjent i politiet som søker opp datterens potensielle kjærester - han kaller det "kvalitetssjekken" Anonymkode: 07631...e5b Hva skal han gjøre hvis han finner noe ut? Si det til datteren eller til kjæresten? Da er det jo han som taper hvis det blir rapportert videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #28 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 11. mars 2016 at 16.32, AnonymBruker skrev: En navansatt må logge seg inn med sin kode. Det vil vises hvem som har vært inne på deg, og de skal ha en grunn til å gå inn på din mappe. Og det er din saksbehandling som kan gå inn. Og det er ikke din legejournal som står der inne. Anonymkode: 230d9...4e6 Uføresaker o.l må jo dokumenteres godt, ofte både med journalutskrifter og legeerklæringer, så nav har adgang til svært sensitiv informasjon. De har i tillegg adgang til bankopplysninger har jeg lest. Så jeg håper virkelig søk fra ansatte blir logget, og at man blir stilt til ansvar om man snoker. Har ikke lest at det er så mye kontroll med dette, men man får bare håpe det er det. Anonymkode: dad02...15f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #29 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 3/11/2016 at 4.59, AnonymBruker skrev: Min eks jobbet i politiet en periode og han kunne logge seg inn og sjekke personer han kjente. Han kunne komme hjem og fortelle om folk vi kjente og si hva som sto på rullebladet deres. Jeg ba han kutte det ut, men han var nysgjerrig. Så svogeren din har full tilgang Anonymkode: 2aa86...e34 Herregud for en drittsekk. Menn som eksen din spiller opp under ideen om at politifolk er enkle i hodet og slett ikke til å stole på. Hadde dumpet fyren asap, så rapporter han. Tipper eksen din før eller siden tråkker i salaten. Han mangler jo dømmekraft så han driter seg nok ut og får fyken før eller senere. Haha. Anonymkode: 1db8a...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #30 Del Skrevet 13. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Uføresaker o.l må jo dokumenteres godt, ofte både med journalutskrifter og legeerklæringer, så nav har adgang til svært sensitiv informasjon. De har i tillegg adgang til bankopplysninger har jeg lest. Så jeg håper virkelig søk fra ansatte blir logget, og at man blir stilt til ansvar om man snoker. Har ikke lest at det er så mye kontroll med dette, men man får bare håpe det er det. Anonymkode: dad02...15f Dette er jo opplysninger de må innhente fra de som sitter på opplysningene mener jeg. Så de har ikke automatisk tilgang på legejournalene til alle i sin kommune likevel. Anonymkode: 3b8e6...96f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #31 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 11.3.2016 at 14.04, AnonymBruker skrev: Tror de skal være internsperret. Jeg jobber i NAV og vi har ikke tilgang til å lese opplysninger om familie, men det gjelder kun nærmeste familie, ikke tanter, onkler og svigerfamilie. Anonymkode: d0272...08b Hvordan kan nav vite hvem du har vært kjæreste med for å sette sperre på dette? Anonymkode: d3657...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #32 Del Skrevet 13. mars 2016 Nå jobber ikke jeg i politiet, men et sted hvor vi har tilgang til personsensitive opplysninger. Vi har tilgang til venner og familie, men dersom vi plutselig får en sak hvor vi kjenner vedkommende så skal vi fjerne oss fra saken og gi den videre. Så vi har teknisk sett innsyn, men de stoler på at vi holder oss unna. De fleste gjør jo det, men så finnes det nok de som er for nysgjerrige for sitt eget beste. Alt blir loggført, så hvis det blir oppdaget at en ansatt stadig sjekker opp familie og venner så vil de få advarsel og etter hvert eventuelt få sparken. Anonymkode: 301f4...b84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #33 Del Skrevet 13. mars 2016 Den 11.3.2016 at 14.04, AnonymBruker skrev: Tror de skal være internsperret. Jeg jobber i NAV og vi har ikke tilgang til å lese opplysninger om familie, men det gjelder kun nærmeste familie, ikke tanter, onkler og svigerfamilie. Anonymkode: d0272...08b Denne var vanskelig å skjønne. Hvem kan du og ikke kan lese om? Anonymkode: d3657...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #34 Del Skrevet 13. mars 2016 Nå vil vel ikke en politijournal fortelle hele sannheten allikevel? Om man har fått en dom og utført samfunnstjeneste etc, så forsvinner dette fra registrene 5 år eller no etter har jeg hørt. Anonymkode: 789e8...f35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #35 Del Skrevet 13. mars 2016 Mulig de har tilgang, men er vel ikke lov å drive å sjekke sånn uten grunn? Om man går inn på noens journal så blir det vel sporet/registrert hvem som gjør det? jeg er også ganske sikker på at man ikke kan gå rundt og dele opplysninger om andre til alt og enhver uten spesiell grunn. Det har jo noe med rettsikkerhet å gjøre, og at politi har taushetsplikt der. Anonymkode: 08f78...6a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EvaLena Skrevet 13. mars 2016 #36 Del Skrevet 13. mars 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå vil vel ikke en politijournal fortelle hele sannheten allikevel? Om man har fått en dom og utført samfunnstjeneste etc, så forsvinner dette fra registrene 5 år eller no etter har jeg hørt. Anonymkode: 789e8...f35 Det stemmer ikke. Jeg er sikkerhetsklarert i jobben jeg har og må til og med vise utvidet politiattest. Der står alt som har skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2016 #37 Del Skrevet 13. mars 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Uføresaker o.l må jo dokumenteres godt, ofte både med journalutskrifter og legeerklæringer, så nav har adgang til svært sensitiv informasjon. De har i tillegg adgang til bankopplysninger har jeg lest. Så jeg håper virkelig søk fra ansatte blir logget, og at man blir stilt til ansvar om man snoker. Har ikke lest at det er så mye kontroll med dette, men man får bare håpe det er det. Anonymkode: dad02...15f Alt blir arkivert i mapper. Ikke bare elektronisk men i et fysisk arkiv og der kan man følgelig snoke av hjertens lyst uten at det blir loggført. Anonymkode: b4d16...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fiberhusk Skrevet 14. mars 2016 #38 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Man har tilgang. Men man har ikke lov til å sjekke hvem som helst, bare fordi man vil. Man må ha grunnlag for å søke opp i straffesaksregisteret, og alle søk blir logget. Har han noe som helst yrkesstolthet, så vil han ikke søke opp dere bare fordi han har tilgang. Jeg hadde ikke bekymret meg. Endret 14. mars 2016 av Fiberhusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyllogtøys Skrevet 14. mars 2016 #39 Del Skrevet 14. mars 2016 (endret) Ifølge min samboer som har jobbet i politiet, hadde ikke han mulighet til å søke folk opp, selv om de spurte om det. Han var advokatfullmektig. Endret 14. mars 2016 av Tyllogtøys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå