Gå til innhold

noen som har kredirtkort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du gjør hvertfall lurt i å ha de pengene du skal kjøpe telefon for.

Mye av vitsen med kredittkort har gjerne forsikring dersom noe skjer, at du ikke får varen og lignende. Slik at du kan avbryte betalingen. Eller rabatter på nettbutikker. 

Mer ugunstig lån får du ikke om du ikke betaler ned innen de rentefrie dagene. Poenget er ikke om den koster 5000 eller 4700 eller 10 000. Kjøp deg en telefon du har råd til å kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har bestilt meg mastercard gold etter anbefaling av samboer. Bakgrunnen var at jeg ville kjøpe meg ny telefon men ikke hadde råd til å betale 6-7000. Med nedbetaling blir det forsatt en ganske høy sum i mnd med abonnement osv. Tenker da at det er ganske greit å kjøpe den med kredittkortet, så vil jeg få en regning på en minste sum som jeg må betale. Hvis jeg passer på å betale så mye jeg kan i måneden så vil jo disse 5000 forsvinne raskt og det vil ikke bli så mye renter (var billigere å bestille tlf på dansk nettside). Da kan jeg også bestemme litt selv hvor mye jeg vil betale inn i mnd, siden lønna mi varierer veldig fra måned til måned.

Jeg er imidlertid veldig skeptisk til bruk av kredittkort. Jeg er veldig fornuftig og har god kontroll på økonomien, men fristelsen kan jo bli stor når man har et kredittkort tilgjengelig. Noen her som har kredittkort? Syns dere det er vanskelig å la være å falle for fristelser? Og gode tips til å unngå å gå på en smell? Valgte kort med grense på 10 000, så det er jo ikke allverdens. 

Anonymkode: 0d123...628

Jeg velger å svare på det du faktisk lurte på siden du har fått så mange andre (fornuftige) svar. 

Hvis du skal bestille fra en dansk nettsiden bør du uansett benytte kredittkort. Skulle det bli noe tull med ordre/betaling er det ofte litt greiere å rydde opp enn om du bruker et debetkort. 

Du bør da som du selv sier betale ned så mye som mulig hver måned. 

Har selv kredittkort med samlet kreditt på langt over 100.000. Aldri vært noe problem med å falle for fristelsen. Kjøper aldri noe jeg ikke allerede har penger på konto for å betale. På denne måten kan jeg betale hele kredittkortregningen på forfall.

Stoler du ikke helt på selvkontrollen, klipp kortet i to når du har gjennomført kjøpet og avslutt avtalen når beløpet er nedbetalt.

Anonymkode: 55202...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjære TS

Jeg har kredittkort, men bruker aldri mer enn jeg kan betale ned innen det begynner å løpe renter på beløpet. Jeg bruker det bl.a. for ekstra sikkerhet ved netthandel og reiser, eller fordi jeg bygger meg opp bonuser eller poeng. Hvis du tror du kommer til å bli fristet, vil jeg ikke anbefale deg å skaffe deg kredittkort, da det fort kan spinne ut av kontroll.

Nå vet ikke jeg hvor mange måneder du har tenkt å bruke på nedbetalinga av kredittkortet. Du skriver at du har tenkt å betale ned i løpet av kort tid og har tenkt å betale mer enn minimumsbeløpet. Jeg har bare ett råd, og det forutsetter at kortet er betalt ned innen du trenger pengene på sparekontoen i sommer: Betal gjerne med kredittkort for den økte sikkerheten, spesielt hvis du bestiller fra utlandet, men betal da hele beløpet ved forfall, og betal heller tilbake til sparekontoen din månedlig det beløpet du hadde tenkt å betale av kredittkortet med. Da får du den ekstra sikkerheten det er å netthandle med kredittkort uten de ekstra renteutgiftene.

Hvis du ikke kan gjøre dette, så vær obs på hvor mye det kommer til å koste deg totalt. Jeg ville også vurdert å få låne en gammel mobil eller eventuelt kjøpe en billigere en eller en rimelig brukt mobil. Jeg skjønner at du ikke spør om dette, men du spurte om råd, så da sier jeg det jeg mener, jeg :)

Lykke til!

Anonymkode: 9f1a8...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okey, my bad...ser jeg har glemt å si at de har kontorer og lager i telemark...med andre ord så blir det ikke tollavgift. Så telefonen koster 4700 kr. Ikke mer og ikke mindre, da jeg klarer å betale ned på kredittkortet ganske kjapt. Men vi kan legge til noen hundre kroner i renter just in case da. Den vil uansett ikke koste så mye over 5000

Hva er "ganske kjapt"?

Hvis "ganske kjapt" er i løpet av max 50 dager (det er tiden før rentene begynner å løpe på de beste kredittkortene), så går det greit.

Hvis "ganske kjapt" betyr mer enn max 50 dager, så må du betale renter i tillegg til å betale telefonen. 

Effektiv rente på kredittkort er i området 23 til 25% i smitt (noen høyere, noen lavere. Alle over 20%).

20% av 5000 Kr er 1000 kroner (uten rentes rente for å gjøre det veldig enkelt).

Og de 1000 kronene kunne du satt på sparekontoen din dersom du lånte pengene der.

Og så kunne jeg gjerne tenke meg en lenke eller navnet på butikken.

Om de er så gode som du sier så et de jo verd å dele, ikke sant.

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okey, my bad...ser jeg har glemt å si at de har kontorer og lager i telemark...med andre ord så blir det ikke tollavgift. Så telefonen koster 4700 kr. Ikke mer og ikke mindre, da jeg klarer å betale ned på kredittkortet ganske kjapt. Men vi kan legge til noen hundre kroner i renter just in case da. Den vil uansett ikke koste så mye over 5000

Tror du skaal slutte å tulle mer. Vi er nemlig ikke dumme og kunnskapsløse og skjønner må at dette er en tulletråd. 

Anonymkode: 4db71...6a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du gå inn å dobbelsjekke. Det er nemlig android jeg skal kjøpe. Og ikke den nyeste heller. Totalprisen på mange av de nye android tlf ligger på mellom 8-10 000

Samsung Galaxy S4 koster 2095 på elkjøp.

S5 koster 3990.

S6 koster 5690 for 32 mb minne, 300 mer for 64 mb.

Når du har 5000 totalt på konto, så må du sette tæring etter næring, og ikke bruke fremtidens lønn. Den skal du jo forsørge deg med i fremtiden. S5 holder i massevis, du burde vurdere S4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skaal slutte å tulle mer. Vi er nemlig ikke dumme og kunnskapsløse og skjønner må at dette er en tulletråd. 

Anonymkode: 4db71...6a3

Tror du er det, jeg. Dette er ikke en tulletråd! Jeg spurte ikke om deres meninger om at jeg skal bruke kredittkort. Det bryr meg midt i ræva. Forstår at dere alle bare mener godt med advarslene, men skjønner ikke at det kan være så vanskelig å svare på det jeg spurte om. Takk til de få som har svart meg :) ..nettsiden heter proshop til deg som lurte. Ikke dansk, men tror firmaet er dansk eller noe sånn. Danmarks største nettbutikk for elektronikk i hvertfall. Om noen uker skal jeg hvertfall kose meg med min nye telefon, som er betalt med kredittkort! Peace out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...