Gå til innhold

noen som har kredirtkort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du uansett har tenkt å betale ned kredittgjelden på noen få måneder, ville jeg heller brukt sparepengene til å kjøpe telefonen, og betale tilbake til deg selv (til sparekontoen din) et bestemt beløp pr mnd. Dette vil du spare på, da du unngår kredittkortrentene og årsgebyret for kredittkort

Anonymkode: d8ee6...0a5

Helt enig.

Anonymkode: 09847...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får fullt brukbare smarttelefonar til under 1000, men ok, du vil altså ha den til 5000. Dermed låner du pengar av kredittkortselskapet og reknar med å kvitte deg med gjelda på nokre månader. For det betalar du kanskje 300 i renter. 
I staden kan du låne 5000 av deg sjølv, frå sparekontoen din. Då tapar du kanskje 15 kr i renteinntekter. I løper av nokre månader har du kvitta deg med gjelda til sparekontoen din og betalt inn 15 kr i renter. 
Skilnaden blir at ved å låne frå deg sjølv og ikke frå kortet, har du spart 300 - 15 = 285 kr. Ikkje all verden, kanskje, men det er pengar det også, og dei er i tilfelle søla bort på ABSOLUTT INGEN TING. Kva er lurast, syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det med fattige folk og rådyre mobiler?

Anonymkode: a59b5...44f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, ViljaH skrev:

Forøvrig kan du kjøpe billigere telefon hvis du MÅ ha ny. iPhone er ca 6000, Samsung med android ca halve. Har man lite penger, så velger man det man har råd til. 

Da bør du gå inn å dobbelsjekke. Det er nemlig android jeg skal kjøpe. Og ikke den nyeste heller. Totalprisen på mange av de nye android tlf ligger på mellom 8-10 000

Anonymkode: 0d123...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du gå inn å dobbelsjekke. Det er nemlig android jeg skal kjøpe. Og ikke den nyeste heller. Totalprisen på mange av de nye android tlf ligger på mellom 8-10 000

På Elkjøp koster android-tlf. fra 699 til 8290. Den dyreste er Samsung Galaxy 7 Edge, verdens beste. Dyrere slike tlf. fins ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sånn egentlig ikke råd til å ta de 5000 fra sparekontoen...den kontoen er mitt levebrød i sommer.

Og ja, jeg skulle gjerne spart til ny tlf. Selvfølgelig hadde jeg gjort det hvis det var et alternativ. Men når tlf jeg har nå er så og si ubrukelig så hjelper det meg lite om jeg har råd til ny tlf om 4 mnd... må ha den nå:icon_frown:

Hvis du ikke har råd til å bruke de 5000 på tlf har du i hvert fall ikke råd til å bruke mer på å kjøpe med kredittkort. Det du skal gjøre er å kjøpe tlf med et kredittkort som gir en god cashback eller bonus på kjøpet. Så bruker du pengene fra sparekontoen og betaler HELE kredittkortregningen på første forfall. Så betaler du inn det du ellers ville måttet betalt på kredittkortet inn på sparekontoen din de neste månedene. Resultat: Du har telefon OG du har mer enn de 5000 inn på sparekontoen din igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt Mastercard med minste grense (den gang 10k) i mange år. Aldri hatt problemer med å falle for fristelser. Alltid betalt ned kjapt. 

Mest brukt til eller på reiser :) Bruker aldri debitkort på reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du ha en telefon til 7000,- hvis du ikke har råd til det? Det finnes mange billigere mobiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Million skrev:

Har du faktisk kjøpt mobiltelefonen din fra en utenlandsk nettside, og tror det vil bli billigere? Venter du på å få den tilsendt derfra nå?

Du er kanskje ikke klar over at det tilkommer avgifter til den norske stat på varer kjøpt i utlandet. Først og fremst må du betale 25% moms, pluss et fortollingsgebyr til tollpost. En hel del varer er tollpliktige i tillegg. Nå vet jeg ikke på stående fot om akkurat telefoner er tollpliktig, men det det kan være at du må betale toll også, i tillegg til momsen.... Har du overhodet ikke tenkt på dette, eller har du medregnet dette i telefonens pris der du fant den på en dansk nettside?

I følge tollkalkulatoren på tollsjekk.no vil en vare til 5 000 NKR. koste kr. 6 410 kr. Legger hun da til kredittkortrenter som blir det en knalldyr telefon. Snakk om å spare seg til fant, eller å spare på shillingen og la dalaren gå. 

Anonymkode: 4db71...6a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Million skrev:

Har du faktisk kjøpt mobiltelefonen din fra en utenlandsk nettside, og tror det vil bli billigere? Venter du på å få den tilsendt derfra nå?

Du er kanskje ikke klar over at det tilkommer avgifter til den norske stat på varer kjøpt i utlandet. Først og fremst må du betale 25% moms, pluss et fortollingsgebyr til tollpost. En hel del varer er tollpliktige i tillegg. Nå vet jeg ikke på stående fot om akkurat telefoner er tollpliktig, men det det kan være at du må betale toll også, i tillegg til momsen.... Har du overhodet ikke tenkt på dette, eller har du medregnet dette i telefonens pris der du fant den på en dansk nettside?

Pluss at Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke for varer som er kjøpt i utlandet. Da går man glipp av fem års reklamasjonsfrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste og billigste du kan gjøre er:

Bruk av oppsparte penger (som du sier du har) til å kjøpe telefonen.

Så setter du opp en fast overføring av penger tilbake til sparekontoen hver måned.

Da slipper du å betale renter til kredittkortselskapet/banken, - for rentene på kredittkort er blodige. De har du ikke lyst til å betale.

Ja, jeg har kredittkort. Og jeg bruker bare penger jeg alt har på konto. Tenker ikke engang bli sittende med reiseutlegg i jobbsammenheng som jeg ikke hadde kunnet cash'e ut på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HØR HER ALLE SAMMEN. Jeg har ikke bestilt telefonen enda! Og skjønner ikke hvordan dere får prisen til å øke med flere tusen? Den koster 4700 kr. Ikke 6000 og ikke 7000:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HØR HER ALLE SAMMEN. Jeg har ikke bestilt telefonen enda! Og skjønner ikke hvordan dere får prisen til å øke med flere tusen? Den koster 4700 kr. Ikke 6000 og ikke 7000:vetikke:

Du forstår ikke det vi har forklart deg, heller nei? Det tilkommer renter på kredittkortkjøp, når den rentefrie perioden er over. Imtillegge skal du betale renter på rentene, det heter renters rente. Så skal du betale moms og avgifter på varer over 350 kr. Inportert fra utlandet. Imtillegg mister du 2  års garanti og 5 års reklamasjonsfrist som du har på varer kjøpt i norge. Og ganske skikkert må du betale fraktkostnadet.....og spørsmålet er om hvilken valuta prisen er oppgitt i. 

Du tuller enten, eller så er du virkelig naivere enn folk flest. Er dette en godt laget tulletråd? :vetikke: 

Anonymkode: 4db71...6a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den vil ende opp med å koste det, om du gjennomfører kjøpet fra en dansk nettbutikk med kredittkort, som du har tenkt å nedbetale over flere mnd.

Det er ikke gratis å importere varer over landegrensene. Norsk moms og mulig toll tilkommer, og dette er på en del kroner. Norsk moms er 25%, samt at tollpostbehandlingen koster et gebyr på 150 kroner eller noe deromkring. Så legg på frakt, norsk moms og gebyr, samt regn ut valutaforskjellen på norsk og dansk krone, deretter legger du til kredittkortselskapets renter pr mnd som de krever, så begynner du å se hva telefonen TIL SLUTT vil koste deg.

Endret av Million
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt logikken i at du har råd til å kjøpe en telefon med mastercard, og betale tilbake rimelig fort, men at du ikke har råd til å låne og betale tilbake til deg selv? Det gir virkelig ingen mening. Det er jo bare å sette de pengene du skulle betalt mastercardet med inn på sparekontoen din istedenfor? Bruker mastercard selv jeg altså, men for min del har det vært et lite helvete. I januar senket jeg grensen min fra 15000,- til 5000,-, og nå driver jeg og betaler ned siste rest så jeg kan bli ferdig med det dumme kredittkortet. Tro meg, det blir en evig runddans. Du må bruke alle pengene du har på å betale tilbake mastercardet, så må du bruke mastercardet måneden etter også siden du brukte lønna di på å betale ned. Og sånn går no dagan. Jeg var heldig og fikk en stor utbetaling i desember, pluss en god del penger i julegaver, så jeg kunne kvitte meg med såpass mye gjeld at jeg kunne senke grensen min til et nivå som er lettere å komme seg ut av. Hvis du ikke kan ta ut av sparekonto for så å betale tilbake til deg selv, så kjøp deg en tlf du har råd til eller lån av noen, og spar til den du faktisk vil ha.

Anonymkode: 57be9...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Okey, my bad...ser jeg har glemt å si at de har kontorer og lager i telemark...med andre ord så blir det ikke tollavgift. Så telefonen koster 4700 kr. Ikke mer og ikke mindre, da jeg klarer å betale ned på kredittkortet ganske kjapt. Men vi kan legge til noen hundre kroner i renter just in case da. Den vil uansett ikke koste så mye over 5000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det lønner seg å ha mastercard hvis du betaler summene innen 45 dager rentefritt, ellers så er du likelagt. Du kommer til å betale det dobbelte for den telefonen hvis du bare betaler minste beløp hver måned 300 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, makkapakka skrev:

det lønner seg å ha mastercard hvis du betaler summene innen 45 dager rentefritt, ellers så er du likelagt. Du kommer til å betale det dobbelte for den telefonen hvis du bare betaler minste beløp hver måned 300 kr. 

Jeg kommer nok ikke til å klare å betale ned alt på 45 dager. (Venter på angrep fra alle som har svart her inne nå) men jeg kommer til å betale mye mer enn mistebeløp per måned! Så jeg er klar over at det kommer renter, men jeg er uansett ferdig å betale ned før di rekke å vokse seg store

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mastercard gold er helt greit å bruke.  Bare pass på å betale ned kjapt.  

Anonymkode: aa958...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dansk nettside med kontorer og lager i TELEMARK?! 

Dette tror jeg ikke et sekund på. 

Anonymkode: 07060...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...