Gå til innhold

Er dette lov?


Jealar89

Anbefalte innlegg

Er det lov å gi ut informasjon om andre kollegaer på jobb? I dette tilfellet fornavn og mellomnavn uten mitt samtykke. Dette ble gitt til en person jeg helst ikke vil skal finne ut mer om meg gjennom sosiale media. 

Endret av Jealar89
For mye fokus på en detalj i innlegget som ikke er en del av løsningen jeg vil komme frem til, og som ble misforstått i enkelte tilfeller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vel ikke akkurat fornavn sensitive opplysninger, så selvsagt er det ikke noe ulovlig i å gi ut andres navn.
Om noen hadde spurt meg om fornavnet til en kollega ville jeg ikke nølt engang med å gi det ut. Ser ikke hva som er galt med dette og syns kanskje du overreagerer en smule her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jealar89 skrev:

Jeg jobber som servitør og nå har det kommet en "ny" person på jobben som synes han er veldig morsom. For ikke så mange dager siden gjorde han noe jeg mener er å gå over streken. Jeg hadde et bord med tre menn, han ene virket (beklager utrykket) litt spesiell i måten han var på. Når de skulle betale å gå, sier denne fyren "Var det *fornavn og mellomnavnet mitt* du het? Jeg ble ganske paff, og siden jeg har opplevd stalkers før, synes jeg dette var ganske ekkelt. Ingenting har skjedd, men er ubehagelig når slikt skjer på jobb. Fant senere ut at den nye servitøren på jobb hadde fortalt gjesten både fornavnet og mellomnavnet mitt. Jeg vet han ikke mente noe vondt med det, men synes det kanskje er på tide at han lærer at handlinger fører til konsekvenser. Jeg skal ikke blåse det for mye opp, men vil gjerne ta en prat med han. Så mitt spørsmål er: Er dette i det hele tatt lov å gjøre? Altså gi informasjon om en annen kollega til en gjest? Og nei, vi har ikke navnet våres på uniformene.