Gå til innhold

Er dette lov?


Jealar89

Anbefalte innlegg

Er det lov å gi ut informasjon om andre kollegaer på jobb? I dette tilfellet fornavn og mellomnavn uten mitt samtykke. Dette ble gitt til en person jeg helst ikke vil skal finne ut mer om meg gjennom sosiale media. 

Endret av Jealar89
For mye fokus på en detalj i innlegget som ikke er en del av løsningen jeg vil komme frem til, og som ble misforstått i enkelte tilfeller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er vel ikke akkurat fornavn sensitive opplysninger, så selvsagt er det ikke noe ulovlig i å gi ut andres navn.
Om noen hadde spurt meg om fornavnet til en kollega ville jeg ikke nølt engang med å gi det ut. Ser ikke hva som er galt med dette og syns kanskje du overreagerer en smule her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jealar89 skrev:

Jeg jobber som servitør og nå har det kommet en "ny" person på jobben som synes han er veldig morsom. For ikke så mange dager siden gjorde han noe jeg mener er å gå over streken. Jeg hadde et bord med tre menn, han ene virket (beklager utrykket) litt spesiell i måten han var på. Når de skulle betale å gå, sier denne fyren "Var det *fornavn og mellomnavnet mitt* du het? Jeg ble ganske paff, og siden jeg har opplevd stalkers før, synes jeg dette var ganske ekkelt. Ingenting har skjedd, men er ubehagelig når slikt skjer på jobb. Fant senere ut at den nye servitøren på jobb hadde fortalt gjesten både fornavnet og mellomnavnet mitt. Jeg vet han ikke mente noe vondt med det, men synes det kanskje er på tide at han lærer at handlinger fører til konsekvenser. Jeg skal ikke blåse det for mye opp, men vil gjerne ta en prat med han. Så mitt spørsmål er: Er dette i det hele tatt lov å gjøre? Altså gi informasjon om en annen kollega til en gjest? Og nei, vi har ikke navnet våres på uniformene. 

Hva er problemet med å innformere om fornavn? Mange arbeidsplasser er det slik at både fornavn og etternavn blirnopplyst til fremmede. Synes du blåser opp en sak fra en fjær til å bli en hel fugl. Jobber du i PST, kanskje? Da hadde reaksjonen vært forståelig. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Nå er vel ikke akkurat fornavn sensitive opplysninger, så selvsagt er det ikke noe ulovlig i å gi ut andres navn.
Om noen hadde spurt meg om fornavnet til en kollega ville jeg ikke nølt engang med å gi det ut. Ser ikke hva som er galt med dette og syns kanskje du overreagerer en smule her.

Nå var det både fornavn og mellomnavn. De er ikke helt vanlige heller, så lett å finne på facebook og lignende. Skjønner godt at dette høres litt dramatisk ut, men er ikke første gang han pusher litt for egen underholdning. Så hvis jeg først skal snakke med han, vil jeg komme med noe konkret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med å innformere om fornavn? Mange arbeidsplasser er det slik at både fornavn og etternavn blirnopplyst til fremmede. Synes du blåser opp en sak fra en fjær til å bli en hel fugl. Jobber du i PST, kanskje? Da hadde reaksjonen vært forståelig. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

Nei, det gjør jeg ikke. Men nå har ikke jeg det mest vanlige fornavnet og mellomnavnet. Så lett å finne ut mer. Siden jeg har hatt stalkers før, er dette en godhjertet spøk fra han sin side, som bringer opp noe jeg ikke vil gå igjennom en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jealar89 skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Men nå har ikke jeg det mest vanlige fornavnet og mellomnavnet. Så lett å finne ut mer. Siden jeg har hatt stalkers før, er dette en godhjertet spøk fra han sin side, som bringer opp noe jeg ikke vil gå igjennom en gang til.

Tror du skal ta og vurdere om du kan ha en jobb med direkte kundekontakt. Hva galt tror du kan skje? Tror du alle som kjenner navnet ditt er ute etter å ta deg på en eller annen måte? Du er ikke alene om å ha spesielle navn, men måten du håndterer situasjonen på er du ganske alene om av oss to. 

Du får levere inn en anmeldelse på kollegaen din da, for krenkelse avnprivatlivets fred og brudd på en taushetsplikt han ikke har. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jealar89 skrev:

Nei, det gjør jeg ikke. Men nå har ikke jeg det mest vanlige fornavnet og mellomnavnet. Så lett å finne ut mer. Siden jeg har hatt stalkers før, er dette en godhjertet spøk fra han sin side, som bringer opp noe jeg ikke vil gå igjennom en gang til.

Storm i vann glass.

Hadde det vært etternavn hadde jeg skjønt deg., men når det bare er  fornavn og mellom navn så synes jeg du overdriver noe jævlig. Jeg tror ikke på at det er såå uvanelig-da får du begynne ikke ha tlfnr og adresse på gule sider osv,hvis du er så paranoid.

 

Skal du absolutte ta det opp med han,så si enkelt bare at du ikke ønsker at han gjør det igen-uten lage noe mer ut av det enn det.

Anonymkode: 17a8f...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror du skal ta og vurdere om du kan ha en jobb med direkte kundekontakt. Hva galt tror du kan skje? Tror du alle som kjenner navnet ditt er ute etter å ta deg på en eller annen måte? Du er ikke alene om å ha spesielle navn, men måten du håndterer situasjonen på er du ganske alene om av oss to. 

Du får levere inn en anmeldelse på kollegaen din da, for krenkelse avnprivatlivets fred og brudd på en taushetsplikt han ikke har. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

Kan være en lur ide å lese hva folk skriver før du svarer. Jeg skal bare ta en prat med han og si at jeg følte dette ikke var greit. Grunnen for at vi ikke går med navn på uniformen lenger er fordi dette har skjedd før med både meg og noen av de jeg arbeider med. Politiet har vært involvert i to av sakene før (ikke mine). Situasjonen er ikke håndtert enda, og er derfor jeg spør her på denne siden først om råd. Om det er greit å gi privatinformasjon, ikke for arbeidets skyld, men bare på moro. Og spesielt når fyren som fikk navnet skapte litt ubehag blandt de kvinnelige servitørene, med oppførselen sin. Som sagt var han litt spesiell. Alt jeg har gjort er å spørre om råd. Ingen ting kommer til å skje, men er ikke så gøy når en fyr som har klådd på deg mens du har satt mat på bordet osv. plutselig får info om deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Storm i vann glass.

Hadde det vært etternavn hadde jeg skjønt deg., men når det bare er  fornavn og mellom navn så synes jeg du overdriver noe jævlig. Jeg tror ikke på at det er såå uvanelig-da får du begynne ikke ha tlfnr og adresse på gule sider osv,hvis du er så paranoid.

 

Skal du absolutte ta det opp med han,så si enkelt bare at du ikke ønsker at han gjør det igen-uten lage noe mer ut av det enn det.

Anonymkode: 17a8f...6c3

Jeg har ikke sagt at jeg skal lage noe mer ut av det enn å ta det opp med han. Eneste grunnen for at jeg vil vite om det er lov å gi mer enn nødvendig info (altså fornavnet som jeg bare bruker) er så han skal skjønne at dette ikke var noe gøy for meg, noe han ikke gjør uten at man skaper litt "storm i glasset". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min jobb så får vi ikke lov å opplyse om navn, kun ansattnummer. Vi mister jobben vår om vi bryter det punktet.

Jeg synes faktisk ikke man skal opplyse om andre sitt navn uansett jobb og situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jealar89 skrev:

Kan være en lur ide å lese hva folk skriver før du svarer. Jeg skal bare ta en prat med han og si at jeg følte dette ikke var greit. Grunnen for at vi ikke går med navn på uniformen lenger er fordi dette har skjedd før med både meg og noen av de jeg arbeider med. Politiet har vært involvert i to av sakene før (ikke mine). Situasjonen er ikke håndtert enda, og er derfor jeg spør her på denne siden først om råd. Om det er greit å gi privatinformasjon, ikke for arbeidets skyld, men bare på moro. Og spesielt når fyren som fikk navnet skapte litt ubehag blandt de kvinnelige servitørene, med oppførselen sin. Som sagt var han litt spesiell. Alt jeg har gjort er å spørre om råd. Ingen ting kommer til å skje, men er ikke så gøy når en fyr som har klådd på deg mens du har satt mat på bordet osv. plutselig får info om deg. 

Da forteller du den nye om forhistorien. Om han ikke hadde hørt sakenen tidligere hadde han vel ingen grunn til å tro det var noe galt å si navnet ditt. Du virker litt paranoid.

Anonymkode: 5a706...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da forteller du den nye om forhistorien. Om han ikke hadde hørt sakenen tidligere hadde han vel ingen grunn til å tro det var noe galt å si navnet ditt. Du virker litt paranoid.

Anonymkode: 5a706...c64

Han vet om noen av sakene tidligere. Jeg var ikke klar over at hele forhistorien var så veldig viktig, siden jeg enkelt spurte om det er lov til å gi info til litt mer enn vanlige gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Jealar89 skrev:

 

Siteringen fungerer ikke. 

Jeg har lest det du har skrevet i tråden før jeg har svart. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da forteller du den nye om forhistorien. Om han ikke hadde hørt sakenen tidligere hadde han vel ingen grunn til å tro det var noe galt å si navnet ditt. Du virker litt paranoid.

Anonymkode: 5a706...c64

Det er ikke en vanlig ansatt sin sak å informere nyansatte om problemer i bedriften tidligere. Det er sjefens eller leders ansvar i den grad det er nødvendig. 

Ts, du bør jobbe med deg selv og ditt forhold til både eget navn og dine kollegaer, og ikke minst kunder og din virkelighetsoppfatning. At ting har skjedd en gang tidligere betyr ikke at det går i reprise 24/7. Din arbeidsplass er neppe så spesiell at dette skjer gjentatte ganger. Dette er for dumt, og som en annenskriver, storm i vannglass. 

Går du inn på en legevakt, blir sykehusinnlagt, forsikringsselskap, legekontor, Nav  eller sitter som meddommer i en rettssak så får de du har med å gjøre både yrkestittel og fullt navn på deg. Tror du alle de blir forfulgt i,privaten av kunder og pasienter/klienter? Hva gjør en servitør mer utsatt, spesielt og deg i sær mest av alle mest utsatt? Har du ikke ryggrad til en slik jobb så må du slutte, i jobben og å føle deg utsatt. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siteringen fungerer ikke. 

Jeg har lest det du har skrevet i tråden før jeg har svart. 

Det er ikke en vanlig ansatt sin sak å informere nyansatte om problemer i bedriften tidligere. Det er sjefens eller leders ansvar i den grad det er nødvendig. 

Ts, du bør jobbe med deg selv og ditt forhold til både eget navn og dine kollegaer, og ikke minst kunder og din virkelighetsoppfatning. At ting har skjedd en gang tidligere betyr ikke at det går i reprise 24/7. Din arbeidsplass er neppe så spesiell at dette skjer gjentatte ganger. Dette er for dumt, og som en annenskriver, storm i vannglass. 

Går du inn på en legevakt, blir sykehusinnlagt, forsikringsselskap, legekontor, Nav  eller sitter som meddommer i en rettssak så får de du har med å gjøre både yrkestittel og fullt navn på deg. Tror du alle de blir forfulgt i,privaten av kunder og pasienter/klienter? Hva gjør en servitør mer utsatt, spesielt og deg i sær mest av alle mest utsatt? Har du ikke ryggrad til en slik jobb så må du slutte, i jobben og å føle deg utsatt. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

Nei, men om hun har problemer med det pga av forhistorien er det TS sitt problem og jobb.

Anonymkode: 5a706...c64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Siteringen fungerer ikke. 

Jeg har lest det du har skrevet i tråden før jeg har svart. 

Det er ikke en vanlig ansatt sin sak å informere nyansatte om problemer i bedriften tidligere. Det er sjefens eller leders ansvar i den grad det er nødvendig. 

Ts, du bør jobbe med deg selv og ditt forhold til både eget navn og dine kollegaer, og ikke minst kunder og din virkelighetsoppfatning. At ting har skjedd en gang tidligere betyr ikke at det går i reprise 24/7. Din arbeidsplass er neppe så spesiell at dette skjer gjentatte ganger. Dette er for dumt, og som en annenskriver, storm i vannglass. 

Går du inn på en legevakt, blir sykehusinnlagt, forsikringsselskap, legekontor, Nav  eller sitter som meddommer i en rettssak så får de du har med å gjøre både yrkestittel og fullt navn på deg. Tror du alle de blir forfulgt i,privaten av kunder og pasienter/klienter? Hva gjør en servitør mer utsatt, spesielt og deg i sær mest av alle mest utsatt? Har du ikke ryggrad til en slik jobb så må du slutte, i jobben og å føle deg utsatt. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

Det har skjedd flere ganger i bedriften. Poenget her er ikke at jeg er redd for å bli stalket, for det kommer ikke til å skje. Det jeg vil komme frem til er hvor mye info man kan si om de man arbeider med uten deres tillatelse, dette fordi jeg ikke fant det veldig morsomt, og vil ta en prat med han, der jeg forklarer dette. Det som er problemet er at han tuller litt for mye, og vil ikke forstå at dette ikke er ok for meg hvis jeg ikke kommer med noe konkret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jealar89 skrev:

Det har skjedd flere ganger i bedriften. Poenget her er ikke at jeg er redd for å bli stalket, for det kommer ikke til å skje. Det jeg vil komme frem til er hvor mye info man kan si om de man arbeider med uten deres tillatelse, dette fordi jeg ikke fant det veldig morsomt, og vil ta en prat med han, der jeg forklarer dette. Det som er problemet er at han tuller litt for mye, og vil ikke forstå at dette ikke er ok for meg hvis jeg ikke kommer med noe konkret. 

Måten du opptrer på her i tråden tydeliggjør hvor problemet ditt ligger. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Måten du opptrer på her i tråden tydeliggjør hvor problemet ditt ligger. 

Anonymkode: 6e7f6...12d

Måten jeg opptrer på? Jeg spør bare om råd. Kanskje hvis jeg ikke hadde forklart historien så ville det ikke vært så mye å henge seg opp i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe rart. De fleste i serviceyrkene har navneskilt. Dette er spesielt yppelig om man vil gi ris eller ros til bedriften for servicen :) Kanskje det var derfor han spurte?

Eller kanskje han bare synes du var søt.

Hadde en kunde spurt meg om navnet til min kollega, hadde jeg ikke sett noen grunn til å ikke svare. Når ble navn så hemmelig, da? Vi er jo alle på Facebook, nummeropplysninger, søkerlister osv. hvor fremmende kan se navnet vårt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tibbie skrev:

 

Dette er sant, men når han jeg arbeider med ser at fyren gjør meg ukomfortabel pga klåing og ting han sier, burde det å gi ut navnet mitt være en spøk som bør unngås. Det stod ikke øverst da. Men takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...