Gå til innhold

Kattunge som skal vennes til utetilværelsen....

Lovvi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da vi fikk vår kattunge, holdt vi han inne den første uka, slik at han ble kjent med oss.

Så lot vi døra stå oppe ut på altanen.

Så gikk han litt ut og inn som han ville i begynnelsen.

Dette var i ferien så vi var ofte litt ute i lag med han.

Han gikk ikke så langt i begynnelsen, holdt seg på altanen og litt under den.

Så lenge han får gå dit han vil og ikke blir skremt finner han tilbake igjen av seg selv.

Vi gjorde det til vane fra dag 1, når vi ga han tunfisk så kakket vi av skjeen på glasset. Når han hører denne lyden kommer han løpende. Vi kakker fortsatt av skjeen på kanten av glasset når han får tunfisk. Det kommer godt med, da vet vi at vi kan lokke han til oss, hvis det blir behov engang senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i andre etasje i en tomannsbolig, med en vei rett ved siden av...må innrømme at jeg syns det er skummelt å slippe katten ut. katten er ca 4-5 mnd gammel. Det er jo utrolig mange katter rundt der jeg bor, og de kalrer seg fint uten å bli påkjørt, men...........syns pusen er så liten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilø å begynne med. vær litt ute ilag med katten så den blir litt kjent f.eks på plena ol. lek litt. Såskal du se det går helt fint. ikke noe å være redd for. vi bor og rett ved en ganske traffikert vei. riktignok 30 sone, men det er ikke mange som tar hensyn til det. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er inne når:

-Katten er kastrert

-Katten er øremerket/merket med chip

-Katten er vaksinert

Og når du får den rette magefølelsen! :)

Min pus slipper ikke ut før til våren, etter kastrering. Den 10-11mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slippe ut katten fra ca 3 måneder, dersom du er sammen med den hele tiden. Mange lar de være ute alene kortere perioder på dagtid fra 4-6 måneder, og det går helt greit. Men du bør ikke la katten være ute alene på natta før den er 8-10 måneder, fordi stedsansen dens ikke er godt nok utviklet og den kan gå seg bort før den er 8 måneder. Den bør også være stor nok til å ikke være ett enkelt bytte for rovdyr. Om vinteren må katten har ett varmt sted den kan gå inn om natta, så den ikke fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...