Gå til innhold

Lav terskel i bhg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjer det ofte at barnet er utilpass i barnehagen over lengre tid uten å være syk er det et kraftig symbol på at barnet ikke trives! Da ville jeg vurdert sterkt å revurdere f.eks hvor mange timer barnet er i barnehagen hver dag.

Anonymkode: 1b09c...28b

Barnet er i bhg 4 ganger i uka i maks 6 timer. 

Anonymkode: a39a4...db9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om at barnehagen faktisk sender hjem et sykt barn, men at barnehagen ikke vet hva de snakker om og sender hjem et friskt barn. Det er forskjell på å være syk og mistrives. Forstår du ikke det altså?

Anonymkode: 6348f...68f

Jo, det forstår jeg.

Men hvorfor har du ikke tatt opp dette med bh? Forstår du ikke at det er det man må gjøre dersom man har en slik mistanke?

Anonymkode: 64ac3...bdc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg over her også, er TS.

Barnet liker å dra i bhg og noen fanger vil det ikke hjem. Men jeg mistenker at hun noen ganger savner meg og derfor gråter. Syk er hun hvertfall ikke her hjemme.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker litt at han kanskje er litt sår og savner meg, og barn er jo ikke dumme. Som sagt han er alltid i kjempe form når han kommer hjem.

Er litt sånn ute av syne ute av sinn. Tror vel ikke ungen sitter i 8-9 timer savner hver dag

Anonymkode: ad889...58e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss ringer vi foreldrene uten at barna vet det. Vi sier ikke "hvis du sitter mer på fanget nå, så må vi ringe mamma så hun kan hente deg". Da hadde de fleste blitt sittende...

Men dersom utfallet uansett er at barnet blir hentet av foreldrene når det sutrer og klenger mer enn vanlig, vil enkelte barn etterhvert skjønne koblingen og bruke det for alt det er verdt. Så utfallet blir i alle tilfeller det samme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss ringer vi foreldrene uten at barna vet det. Vi sier ikke "hvis du sitter mer på fanget nå, så må vi ringe mamma så hun kan hente deg". Da hadde de fleste blitt sittende...

Vi kan faktisk jobben vår.

Men dette gjelder i min bh. Selvfølgelig kan det være annerledes i enkelte bh-er.

Herregud da, selvsagt sier dere ikke det. Men barna kommer hjem, og det merker de.

TS tar jo ikke alle barnehager her, men en enkelt en. Enten er de for dårlige til å fange opp mistrivsel, ellers så vet de ikke hvordan de skal håndtere barn som er syke/eller prøver seg på å få viljen sin.

Anonymkode: f5301...b9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan faktisk jobben vår.

Men dette gjelder i min bh. Selvfølgelig kan det være annerledes i enkelte bh-er.

Barn er da ikke dumme. De kobler ganske snart årsak/ handling og effekt/ konsekvens. Dersom det blir ringt hjem 9 av 10 ganger barnet oppfører seg på en spesiell måte, skjønner selv små barn dette rimelig raskt.

Anonymkode: 6cd7f...4ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn er da ikke dumme. De kobler ganske snart årsak/ handling og effekt/ konsekvens. Dersom det blir ringt hjem 9 av 10 ganger barnet oppfører seg på en spesiell måte, skjønner selv små barn dette rimelig raskt.

Nei men barnehagepersonalet er dumme???

Anonymkode: ad889...58e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør de det hvis man ringer med en gang. Men man ringer ikke med en gang barnet har avvikende adferd. Eller når det gråter bare litt.

Kanskje jeg må slutte å svare i denne tråden fordi vi ikke har dette problemet i min bh. Tydeligvis er det veldig annerledes rutiner hos andre.

Hos oss kan barnet gråte mye og sutre etter mamma klokken... la oss si 10. Vi er der for barnet og prøver å få det til å ha det bedre. Klokken 11 spiser vi. Dersom barnet heller ikke spiser, så ringer vi foreldrene. Ofte blir vi enige om å legge barnet sammen med de andre barna og se an tilstanden etter sovetiden. Etter sovetiden er barnet enda litt sår. Så ringer vi foreldrene igjen. Kanskje blir vi enige om at de skal hente litt tidligere den dagen. Da rekker barnet både å spise og være litt mer i bh før foreldrene kommer 14:30-15:00-tiden.
Et barn forstår ikke at det blir hentet en time tidligere på dagen. Barnet har fått med seg stordelen av dagen i bh likevel.

Men dersom det blir ringt med en gang, da skjønner barnet koblingen. Men det er altså ikke slik vi gjør det hos oss. Så hos oss har vi aldri fått tilbakemelding om at barnet er propell og hyper hjemme men ikke er det hos oss... Ofte er barna hjemme dagen etter at vi har sendt de hjem også.

Vi har et større problem med at folk ikke holder ungene hjemme når de kaster opp, har feber eller diaré.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt snakke med lederen, og si hva du har erfart, slik at de får denne informasjonen og kan bruke den når de vurderer om de skal ringe eller ikke. De skal selvsagt ringe hvis de mener barnet ikke er friskt, men barn reagerer og oppfører seg forskjellig, og de kan ta bedre avgjørelser hvis de vet at ditt barn ofte sutrer litt uten å være sykt.

Generelt så er det mye mer anstrengede for barn å være i barnehagen enn å være hjemme, så det at de virker i fin form hjemme betyr ikke at de er i fin form i barnehagen, hvor de skal forholde seg til mange andre barn og voksne, høy lydnivå og aktiviteter de ikke tar initiativ til selv. Mine barn har alltid vært turbo hjemme den feberfrie dagen etter sykdom, men jeg vet de ville vært redusert i barnehagen.

I barnehagen til mine nevøer, endret min bror og svigerinne rekkefølgen på navnene sine på "ringelisten", slik at min brors navn stod først. De erfarte at barnehagen lettere ringte til mor for å diskuterere allmenntilstanden til barna enn de gjorde til far. Far ringte de når de så at barnet var sykt, mor ringte de når de ville høre om hun synes hun burde hente barnet fordi det virket litt slapt.. De har ikke stort nok utvalg til å si at dette stemmer 100%, men de erfarte det slik..

Anonymkode: c4e62...6ef

Skrevet

Jeg ville pratet med barnehagen. Vår barnehage ringer hvis gutten vår ikke vil leke og er i dårlig humør, men da viser det seg gjerne at han er på vei til å bli syk. Han er typen som aldri sitter på fanget vanligvis, så jeg vil gjerne hente om han ikke virker til å være i form. 

Din sønn er en annen type, og det bør barnehagen få tilbakemelding om. Så kan de prøve å hjelpe ham litt mer inn i leken igjen før de konkluderer med nedsatt almenntilstand og ber deg hente.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt snakke med lederen, og si hva du har erfart, slik at de får denne informasjonen og kan bruke den når de vurderer om de skal ringe eller ikke. De skal selvsagt ringe hvis de mener barnet ikke er friskt, men barn reagerer og oppfører seg forskjellig, og de kan ta bedre avgjørelser hvis de vet at ditt barn ofte sutrer litt uten å være sykt.

Generelt så er det mye mer anstrengede for barn å være i barnehagen enn å være hjemme, så det at de virker i fin form hjemme betyr ikke at de er i fin form i barnehagen, hvor de skal forholde seg til mange andre barn og voksne, høy lydnivå og aktiviteter de ikke tar initiativ til selv. Mine barn har alltid vært turbo hjemme den feberfrie dagen etter sykdom, men jeg vet de ville vært redusert i barnehagen.

I barnehagen til mine nevøer, endret min bror og svigerinne rekkefølgen på navnene sine på "ringelisten", slik at min brors navn stod først. De erfarte at barnehagen lettere ringte til mor for å diskuterere allmenntilstanden til barna enn de gjorde til far. Far ringte de når de så at barnet var sykt, mor ringte de når de ville høre om hun synes hun burde hente barnet fordi det virket litt slapt.. De har ikke stort nok utvalg til å si at dette stemmer 100%, men de erfarte det slik..

Anonymkode: c4e62...6ef

Etter at vi barnehageansatte har blitt kalt late i denne tråden og det insinueres at vi ringer bare for å få mindre å gjøre om dagen, så er det litt kjipt å skulle prøve å forklare en mulig årsak til dette AB...6ef skriver her.

Men i min bh ringer vi oftest mødrene først uansett. Men dersom vi vet at et barn har to forskjellige foreldre, så ringer vi som regel den forelderen vi oftest deler mening med. Vi ringer ikke uten grunn (i min bh).
En gang opplevde jeg at mor ikke tok tlf. Så ringte jeg til far. Ungen hadde 39 i feber. Faren sa bare at vi skulle se ann tilstanden fordi han måtte bli værende på jobb. Jeg sa at vi kunne gjøre unntak fordi barnet var det eneste barnet på avdelingen den dagen og vi var tre ansatte på ett barn, og barnet kunne sove i armene mine/i vognen. (Dette var ikke fordi vi var late og hadde sendt hjem alle ungene slik at vi kunne slappe av, for de av dere som tror det). Etter et par timer ringer mor. Jeg forklarer situasjonen og det klikker for henne når hun hører at far ikke har hentet barnet når det var så dårlig.

Det endte opp med at vi alltid ringte mor ved sykdom.

Selv om dette er et ekstremt tilfelle, så er det noe med at fedre ofte tar litt lettere på slike ting enn mødre. Vi ringer ikke med mindre vi mener at barnet har det bedre hjemme. Da er det greiest å ringe til den vi tror vil være mest enige med oss i det. Så vi ringer den vi ringer fordi vi vil barnets beste. :) (ikke at du har sagt noe annet).

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, sånn er det her og! (Østlandet)

BHG-tantene ringer meg og sier "Berit er ikke helt i form", så sier jeg at jeg kan hente så fort som mulig, men at jeg ikke har mulighet til å ILE avgårde til barnehagen og slippe alt jeg har i hendene fordi barnet mitt er trøtt. Men at jeg skal komme så fort jeg kan.

Henter barnet, kommer hjem og det er løping og herjing og absolutt ingenting i veien med barnet. Jeg tror at enkelte benytter sjansen, alle sjansene de får, til å sende hjem barn så de kan få det lettere og færre barn å passe på. Late kjerringene. 

Anonymkode: 6348f...68f

Jeg vil tro at det siste du sier der ikke er tilfelle. Hvertfall ikke normen. Jeg tenker av og til det samme som Ts i forhold til bhg der mitt barn går. Men så er det nå en gang sånn at de vil forsikre seg og ringer heller en gang for mye enn for lite. For tenk om de dropper å ringe en dag og det er den dagen ditt barn nesten dør. Da er det bhg sitt ansvar og det kan jeg forstå at de ikke vil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for masse tilbakemeldinger! Jeg er utrolig fornøyd med barnehagen til barnet mitt, de er supre alle sammen og jeg vet de ringer i beste mening. Men jeg tar en prat med de, for det virker så meningsløst å være hjemme med "sykt barn" når han er i topp form så fort vi kommer inn døren. Er han varm, rød i kinnene, og slått ut er det jo såklart han skal være hjemme, men å gråte litt i bhg for så å komme hjem å være i hundre og 10, ser jeg litt på som "skulking" greit at de lærer seg først som sist at vi ikke kan være hjemme bare fordi vi føler for det en dag. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør de det hvis man ringer med en gang. Men man ringer ikke med en gang barnet har avvikende adferd. Eller når det gråter bare litt.

Kanskje jeg må slutte å svare i denne tråden fordi vi ikke har dette problemet i min bh. Tydeligvis er det veldig annerledes rutiner hos andre.

Hos oss kan barnet gråte mye og sutre etter mamma klokken... la oss si 10. Vi er der for barnet og prøver å få det til å ha det bedre. Klokken 11 spiser vi. Dersom barnet heller ikke spiser, så ringer vi foreldrene. Ofte blir vi enige om å legge barnet sammen med de andre barna og se an tilstanden etter sovetiden. Etter sovetiden er barnet enda litt sår. Så ringer vi foreldrene igjen. Kanskje blir vi enige om at de skal hente litt tidligere den dagen. Da rekker barnet både å spise og være litt mer i bh før foreldrene kommer 14:30-15:00-tiden.
Et barn forstår ikke at det blir hentet en time tidligere på dagen. Barnet har fått med seg stordelen av dagen i bh likevel.

Men dersom det blir ringt med en gang, da skjønner barnet koblingen. Men det er altså ikke slik vi gjør det hos oss. Så hos oss har vi aldri fått tilbakemelding om at barnet er propell og hyper hjemme men ikke er det hos oss... Ofte er barna hjemme dagen etter at vi har sendt de hjem også.

Vi har et større problem med at folk ikke holder ungene hjemme når de kaster opp, har feber eller diaré.

Nei,  men  i de barnehagene det ringes for raskt kan enkelte barn plukke opp hva de skal gjøre for å komme hjem. At dere har gode rutiner i deres barnehage er da bare bra,  og til etterfølgelse for andre! Og alle ære til barnehageansatte, dere gjør en flott jobb! Men nå var det litt annen situasjon her da ☺

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei,  men  i de barnehagene det ringes for raskt kan enkelte barn plukke opp hva de skal gjøre for å komme hjem. At dere har gode rutiner i deres barnehage er da bare bra,  og til etterfølgelse for andre! Og alle ære til barnehageansatte, dere gjør en flott jobb! Men nå var det litt annen situasjon her da ☺

Det kan være vi tolket TS forskjellig. I HI står det som et eksempel at de ansatte ringer "ut på dagen" etter at barnet har vært hjemme pga sykdom i forveien. Da tenker jeg at de ansatte har sett an barnet ganske lenge den dagen før de ringer og at de derfor kan ha god grunn for å ringe.
At barnet gråter mye er også grunn for å ringe synes jeg. Dersom et barn er utrøstelig en sjelden gang gjør vi det vi kan for å ta best mulig vare på barnet. Men, vi har veldig mange andre barn å ta vare på også. Å skulle sitte med et gråtende barn på fanget og ta opp en hel voksen over lengre tid går ikke. Vi må alltid fordele oppmerksomheten vår. Dersom det er sykdom blant de voksne i barnehagen i tillegg, gjør det det svært problematisk å gjøre en tilfredsstillende jobb hvor ALLE barna blir tatt best mulig vare på.
Da vil det skje at vi må sette fra oss det gråtende barnet for å f.eks. hjelpe et annet barn på do. Selvfølgelig tar vi med oss det gråtende barnet inn på toalettet dr det andre barnet tisser, eller vi venter rett utenfor (jobber med småbarn, og vi må være tilstede pga at bh ikke har tilfredsstillende toaletter). Mens den andre voksne da har ansvaret for 7-11 barn alene. Null problem, men så må barnet som har tisset ha hjelpe med å tørke. Da må vi sette fra oss det gråtende barnet for å ta på hansker, bøye barnet på do fremover og hjelpe med å tørke. Hjelpe med å kle på. Det svir i hjertet av å måtte sette fra seg det gråtende barnet, fordi det begynner å gråte mer når du setter det fra deg og strekker armene etter deg.
Og vær sikker på at vi må fortsette å fordele vår oppmerksomhet i ganske mange flere situasjoner enn bare den ene som må på do. Det er ikke sjeldent at barn trenger hjelp med noe eller søker din oppmerksomhet når man har med så mange barn å gjøre. Derfor ringer vi. Fordi barnet trenger noen som kan være der uten å måtte dele seg med andre. Vi prøver så godt vi kan å være der for det gråtende barnet, men vi MÅ ta vare på ALLE barna.

Men de jeg har svart i denne tråden er ikke egentlig deg jeg siterte, men de som har kommet med beskyldninger om at vi bare ringer for å få mindre arbeidsmengde og ikke kan forstå hvorfor vi ringer eller fordi de mener at barn må få ha sine dårlige dager de også.
Det er dette jeg reagerer på og vil forklare hvorfor vi i bh ikke synes er ok for et barn å ha det vondt over lengre tid.

Vi har barnets beste i fokus. Eller nei, vi har ALLE barnas beste i fokus. Og det er der en del av problemet ligger.

Vi er ikke late, men vi ser barnet. Vi ser at barnet trenger noe annet enn det vi kan gi det. Derfor ringer vi. <3

• Liker 4
Skrevet

Jeg mistenker at barnet lurer de ansatte litt. Barnet vil ha "fri" og være hjemme med mamma, og det vet hvordan få det til.

Jeg gjorde akkurat det samme i barneskolen. Både på skolen og før skolen. Ser jo at TS skriver at barnet trives i barnehagen, så jeg vedder på at dette er årsaken. Enten det eller at barnet elsker omsorg og kos fra de ansatte.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i min bh ringer vi oftest mødrene først uansett. 

(...)

Selv om dette er et ekstremt tilfelle, så er det noe med at fedre ofte tar litt lettere på slike ting enn mødre. 

Så utrolig provoserende lesning! Én ting er hvis dere av erfaring vet at den ene forelderen er vanskelig å kommunisere med, men å alltid ringe mødrene først? Utrolig dumt at ansatte i barnehager fortsatt tenker sånn. Vis nå fedre litt tillit, og slutt å forvente at det alltid er mor som skal kaste fra seg jobben og komme og hente.

Vi har hatt barn i to forskjellige barnehager, og i begge to har det vært sånn at de alltid har ringt til meg. Dette til tross for at mannen har hatt lettere for å hente stort sett hver gang (og det har også som regel vært han som har hentet). De ansatte har visst om at det er lettere for han (på grunn av nærhet til barnehagen og andre grunner). I begge barnehagene har vi blitt nødt til å be spesifikt om at de skal ringe far først, ellers har han ikke fått en eneste telefon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

Så utrolig provoserende lesning! Én ting er hvis dere av erfaring vet at den ene forelderen er vanskelig å kommunisere med, men å alltid ringe mødrene først? Utrolig dumt at ansatte i barnehager fortsatt tenker sånn. Vis nå fedre litt tillit, og slutt å forvente at det alltid er mor som skal kaste fra seg jobben og komme og hente.

Vi har hatt barn i to forskjellige barnehager, og i begge to har det vært sånn at de alltid har ringt til meg. Dette til tross for at mannen har hatt lettere for å hente stort sett hver gang (og det har også som regel vært han som har hentet). De ansatte har visst om at det er lettere for han (på grunn av nærhet til barnehagen og andre grunner). I begge barnehagene har vi blitt nødt til å be spesifikt om at de skal ringe far først, ellers har han ikke fått en eneste telefon.

Etter mange mange år i barnehage har jeg grunn for å generalisere. Du skulle bare visst.

Selvfølgelig skulle jeg selv ønske at det ikke var sånn. Men det er sånn.
Ikke ta det med meg. Ta det heller med dem som gjør at det blir sånn. Nemlig foreldrene selv.

Og jeg sa ikke at vi alltid ringte mor først. Jeg sa oftest. Også i den andre setningen du uthevet. Ganske stor forskjell mellom "alltid" og "oftest".

At de ansatte i din barnehage alltid har ringt deg først kan jeg ikke gjøre noe med. Synd at det var sånn når det ikke var det dere ønsket.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter mange mange år i barnehage har jeg grunn for å generalisere. Du skulle bare visst.

Selvfølgelig skulle jeg selv ønske at det ikke var sånn. Men det er sånn.
Ikke ta det med meg. Ta det heller med dem som gjør at det blir sånn. Nemlig foreldrene selv.

Og jeg sa ikke at vi alltid ringte mor først. Jeg sa oftest. Også i den andre setningen du uthevet. Ganske stor forskjell mellom "alltid" og "oftest".

At de ansatte i din barnehage alltid har ringt deg først kan jeg ikke gjøre noe med. Synd at det var sånn når det ikke var det dere ønsket.

Hvorfor skal jeg "ta det med foreldrene"? Jeg kjenner ingen fedre som ikke duger like godt til å hente syke barn som mødrene. Å ha en innstilling om at det er lurest å ringe mor uansett er diskriminerende. Det er selvsagt noe annet i eksempelet du nevner der far ikke gidder å hente barnet som har 39 i feber, da handler du ut fra erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...