Gå til innhold

Smågodt krig- hva synes dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Herr Heftig

Det som er sykt er at butikken må sette opp skilt "smågodt selges kun i smågodtposer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, IglePigle skrev:

Rema 1000.

Takketakk

Anonymkode: ff504...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet bryr jeg meg ikke, men jeg syntes det er trist at det er priskrig på smågodt og ikke frukt og grøndt.....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og vennene mine var sjappe med å kjøpe. Vi skulle egentlig være sunne i en periode, så dette var egentlig ganske dumt, skulle gjerne hatt priskrig på mer sunne varer. 

Anonymkode: 11955...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart de skal få kjøpe! Til normalpris :) På den måten støtter vi ikke at de blir enda mer tykk enn hva de allerede er. Det er vel derfor folk reagerer på at det er tilbud på usunne varer? Fordi at folk hamstrer og blir tykkere..? Normalvektige og undervektige viser jo at de ikke har et kosthold som innebærer å spise alt for mye, så det er nok større sannsynlighet for at de ikke vil hamstre usunne matvarer enn at overvektige vil gjøre det.

Anonymkode: 8a0ef...ee6

Så overvektige tante Sofie, som ikke engang liker smågodt, skal ikke få lov til å kjøpe billig smågodt til påskeegget hun alltid gir sin undervektige niese Anne?

Ellers er jeg likegyldig til smågodtprisen, men jeg synes det er betenkelig at folk hamstrer bæreposer med smågodt.

Anonymkode: 73d28...2f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kunne heller hatt priskrig på frukt og grønt :) 

Anonymkode: be2e6...41a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg selv en pose idag, og synes det er greit, men så en fyr som fylte en hel handlepose. Det var nytt

Anonymkode: a3145...348

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåbærpike

Jeg er kontaktlærer for 16 elever på 9 år. Når jeg handlet på Kiwi etter jobb i dag, møtte jeg 4 av de på storhandel i smågodthyllen. Vi brukte litt lengre tid enn de på butikken, vell ute stod alle fire og spiste fra hver sin pose, og to andre elever fra min klasse kom til og fikk også smake. Hva barna får i seg er et foreldreansvar, men jeg liker det ikke. Hadde det vært et engangstilfelle, så ok, men jeg ser altfor mange barn i sentrum uten foreldre, med brus, boller, sjokolade osv etter skoletid. 

Så mitt svar i denne tråden må bli NEI! Jeg synes ikke noe om smågodt til 2,90 pr hekto, eller billig godteri generelt. Jeg synes søtsaker og usunn mat burde være mindre tilgjengelig, spesielt når det gjelder barna våre, som ofte ikke er bevisst på hvilke konsekvenser det kan ha. 

Endret av blåbærpike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Butikker setter end prisen til 2.90 hektoet, samtidig som nordmenn blir mer usunn og over halvparten av nordmenn er overvektig. Er det helsefarlig og burde være ulovlig, eller er det greit med slik konkurranse mellom butikker?? Hva synes dere? 

Anonymkode: 2938d...515

4 minutter siden, Kittykat skrev:

Dette var nå litt lavmål, var det ikke? Tilbud skal gjelde alle eller ingen. Man skal ikke bli satt i en bås bare fordi man har noen kilo for mye.

2 minutter siden, IglePigle skrev:

Jeg har noen kilo for mye, spiser relativt sunt. Venninnen min er undervektig og spiser kun junk og drittmat, masse junk og drittmat. Kan du ikke bare slutte å være dum? 

Usunn mat er helsefarlig og tilbud på slike varer bidrar ikke til å forbedre den nasjonale helsen. Usunn mat er ikke usunt når det blir spist i moderate mengder. Jeg støtter ikke kollektiv straff i form av at det skal være forbudt med tilbud på usunne varer bare fordi at mange er overvektige, og siden det er uaktuelt å begrense et slikt forbud til å bare inkludere de forbudet skal "hjelpe" så er det ikke noe annet å si enn at slike tilbud er helt alright.

Forskjellen på å forby tilbud på usunn mat på grunn av overvekt, og å forby at overvektige får benytte slike tilbud har samme tanken bak. Den største forskjellen slik jeg ser det er om man inkluderer de som ikke utgjør en del av "problemet". Hvis det ikke er greit å ekskludere de som ikke er en del av "problemet", så burde man kanskje tenke på andre løsninger der "hjelpen" er rettet mot de som trenger det. :)

For å snu litt på det. Hvis du mener at det ikke er greit å forby overvektige mennesker å benytte seg av tilbud på usunn mat (noe som bidrar til overvekt), støtter du praktiseringen av å nekte tynne/undervektige mennesker å kjøpe slankeprodukter (noe som bidrar til undervekt)?   ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Splitterpine

Synes det er vulgært! :ohmy: Men klager ikke på tilbud altså. Hehe. Synes en god idé hadde vært om butikkene var forpliktet til å sette den prisen på en sunn vare til samme redusert pris. F. eks. setter de ned smågodt med 70%,  må de redusere tilsvarende på f. eks epler :fnise: 

Når nugatti med sukker koster 11kr, er det for drøyt at den uten tilsatt sukker skal koste 43kr. Det samme gjelder med syltetøy, yoghurter, sunne frokostblandinger osv. Sunn ferdigmat er dyrere enn usunn ferdigmat. Jeg påstår ikke at det er dyrere å leve sunt. Finnes masse sunn mat som er billig (blant annet tunfisk, havregryn) Men nå det handler om ferdigmat, så vil jeg påstå at det generelt er dyrere å velge varer med mindre sukker, sunne fettsyrer, og høyt proteininnhold. 

Så mitt budskap er ja til prisdump på sunne varer! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit. Folk er ansvarlig for egen helse. Det som derimot provoserer meg er de egoistiske, grådige jævlene som kjøper 10-20 kg og ribber alt sånn at en stakkar som har lyst på en halvkilo til påske ikke får noe. Griske folk er det verste og mest usjarmerende jeg vet om! 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu litt på det. Hvis du mener at det ikke er greit å forby overvektige mennesker å benytte seg av tilbud på usunn mat (noe som bidrar til overvekt), støtter du praktiseringen av å nekte tynne/undervektige mennesker å kjøpe slankeprodukter (noe som bidrar til undervekt)?   ;)

Jeg er ikke for å nekte noen å kjøpe noe som helst. Jeg skjønner poenget ditt, men synes ikke det er måten å gjøre det på i en dagligvarebutikk. Både overvekt og undervekt er 2 store problemer, men det handler om viljestyrke i begge tilfellene. Man må jobbe med seg selv og ikke falle for den store fristelsen når det er tilbud. Jeg har gått fra å spise masse smågodt og chips og drikke 4-8 1,5 liters brus (fordelt på 5 stk da og det er et mirakel at jeg ikke har fått diabetes), til litt smågodt, litt chips og 0,5 liter brus i helgene. Det samme med kostholdet. Jeg har gått fra hotdog, hamburgere, pommes frites o.l. som middager til oss, til mer sunne middager med grønnsaker, poteter, fiber osv.

Det handler kun om viljestyre og jobbing med seg selv. Det kan kreve mye av en, men det er noe man må igjennom. Forbud vil ikke fungere på sikt uansett. Man bør heller tenke på å gjøre sunn mat mye mer tilgjengelig/billigere og eventuelt gjøre usunn mat, snop, chips o.l dyrere. 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Fireproof skrev:

Veit om folk som har kjøpt 10 og 20 KILO(!!!) med smågodt! Altså, eg er heilt imot kjøp 3 store sjokoladeplater til 100,- eller 2,9,- hekto på smågodt! Er det rart vi blir feite og usunne?? Nei, ein må sjølvsagt ikkje kjøpe det, men for veldig mange blir der utrulig fristande, og det er enklare å kjøpe masse smågodt når det er billig. Og det er elt problem!

Så glad eg ikkje liker godteri!

Syns du har skrevet før at du elsker godteri og kunne spist to kartonger påskeegg uten å bli kvalm jeg? 

Ps: jeg er ingen stalker, jeg bare kjenner deg igjen siden du er ganske aktiv her og det blir jo til at man husker hva andre har skrevet før enten man vil eller ikke. 

Anonymkode: d7f8e...5ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usunn mat er helsefarlig og tilbud på slike varer bidrar ikke til å forbedre den nasjonale helsen. Usunn mat er ikke usunt når det blir spist i moderate mengder. Jeg støtter ikke kollektiv straff i form av at det skal være forbudt med tilbud på usunne varer bare fordi at mange er overvektige, og siden det er uaktuelt å begrense et slikt forbud til å bare inkludere de forbudet skal "hjelpe" så er det ikke noe annet å si enn at slike tilbud er helt alright.

Forskjellen på å forby tilbud på usunn mat på grunn av overvekt, og å forby at overvektige får benytte slike tilbud har samme tanken bak. Den største forskjellen slik jeg ser det er om man inkluderer de som ikke utgjør en del av "problemet". Hvis det ikke er greit å ekskludere de som ikke er en del av "problemet", så burde man kanskje tenke på andre løsninger der "hjelpen" er rettet mot de som trenger det. :)

Jeg kjøpte i dag 10 biter med smågodt. Samtlige rundt meg som kjøpte smågodt så ikke ut til å ha et vektproblem, de fylte derimot opp både tre og fire poser med smågodt. Så da lurer jeg på hvem er det som har problem? Jeg som har 2,5 kilo for mye på kroppen og spiser ti biter med smågodt eller de som er normalvektig og spiser 2,5 kilo smågodt? 

Og hva tenker du da om diabetes? For tynne/normalvektige mennesker kan kanskje ikke få diabetes i din verden?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns du har skrevet før at du elsker godteri og kunne spist to kartonger påskeegg uten å bli kvalm jeg? 

Ps: jeg er ingen stalker, jeg bare kjenner deg igjen siden du er ganske aktiv her og det blir jo til at man husker hva andre har skrevet før enten man vil eller ikke. 

Anonymkode: d7f8e...5ba

Eg kunne ha gjort det, for eg har ete det for lenge sida, men har ikkje gjort det(Så egentlig så aner eg ikkje om eg kunne gjort det i dag), men sida eg kan ete mykje av normal mat, så antar eg det+då eg var mindre, og likte palmeoljeeggene, så kunne eg ete sikkert 8 kartonger uten å kaste opp, såååååå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at vi hadde hatt folk som renner ned treningssenter hvis de satt ned prisen til 2.9. Butikker selger det folk vil ha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg med null selvdisiplin så er ikke slike priser bra. Var akkurat på Coop Extra å skulle kjøpe et brød, måtte så klart ta med meg en diger pose smågodt til 2,90 kr per hekto også :vetikke: 

Anonymkode: 5fbbc...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...