Gå til innhold

Smågodt krig- hva synes dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat dette tilbudet betyr ingenting for meg da jeg ikke spiser smågodt.  Føler jeg stapper i  meg masse e stoffer og kjemikalier om jeg spiser det. 

Jeg lager heller en god kake, dessert, kjeks, marsipan kuler ,gjærbakst  og liknende . Da har jeg kontroll  på hva som er oppi og behovet for noe søtt av og til blir tilfredsstilt .

Noe så enkelt som noen epler som man skreller og kutter opp, blandet med litt sukker og kanel. Stekes myke I ildfast form I stekeovn. Og så lager man en vaniljesaus  til.  Det er smågodt det. 

Rent generelt  når det gjelder denne priskrigen så synes jeg at det burde innføres kvoter da jeg i  julen opplevde at hyllene med grøt ris var helt tomme .  Veldig irriterende.  

Og så skulle jeg ønske at det var priskrig på frukt og grønt istedenfor smågodt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket merke er det?
Har alle butikkene Candy King? 

Anonymkode: dd98a...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er litt på trynet at varer selges til under innkjøpspris, da kostnaden ved dette nødvendigvis må hentes inn igjen ved å øke prisen på andre varer. Ellers har jo folk ansvar for eget inntak og helse. Jeg har ikke kjøpt noe smågodt, og etterlyser priskrig på frukt og grønt. En mango koster jo gjerne 30 kr og en avocado 20 kr, men sukker-klin kan man få tilnærmet gratis. Det er litt galemathias! 

Anonymkode: c34ff...a16

Så det kostet 49 kroner for to relativt små mangoer på samme butikk som hadde smågodt for 2.90 per hekto. Disse pleier å koste 34, så de tar det nok igjen på andre ting. Det er trist synes nå jeg! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om prisen på smågodt, men jeg er glad jeg ikke har barn i alderen 10-16 nå.

10-åringene får kanskje 25 kr uken i ukelønn som de bruker på godteri.
Vanligvis kjøper de kanskje en flaske brus til 15 kr, og har 10 kr igjen til smågodt.
Normalt blir det ca 70 g smågodt, 10 biter, noe som er en passe mengde på en lørdagskveld.

I disse ukene kan 10-åringene kjøpe over 3 kg smågodt for pengene sine, og hvis de kjøper for 10 kr hver uke frem til påske, sitter de med med 10 kg som de kan spise i ukene fremover.

10 kg godteri er mye!

Større barn har vanligvis enda mer å rutte med, og da jeg handlet på Rema i går, så jeg det som måtte være en hel skoleklasse med 16-åringer kjøpe kilosvis med godteri hver, og de snakket om at de skulle hamstre inn slik at lageret varte lenge.

Anonymkode: 73d28...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunn ikke noe i mot tilbud. Synest det var bedre når Rema 1000 begynte i forrige uke og solgte smågodt til 6,9 kr hg, men uannonsert! Men synest det blir veldig drøyt når de går ned helt til 2,9 kr hg, og i tillegg presser alle butikker til å følge etter. 

Det jeg blir mest flau over er at folk virkelig tar av og kjøper helt enorme mengder og handler i desperasjon på at det skal bli tomt. 

Jeg pleier ikke å kjøpe smågodt til vanlig, ikke mitt favorittgodteri uansett, men jeg har tenkt at jeg kanskje vil kjøpe litt til helgen (sett at det faktisk er noe igjen når jeg planlegger å handle i morgen). Men for min del så øyner jeg ikke en mulighet til å kjøpe ekstra store mengder fordi det er så billig, jeg tenker heller jeg sparer noen kr fordi jeg kjøper den samme mengden som jeg ellers ville kjøpt, bare at jeg nå får det billigere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fantastisk! Skal avgårde etterpå og satser på å kjøpe litt sånn at jeg får fylt noen påskeegg og har til noen lørdager fremover. Pleier å fylle i kremmerhus av plast, også kan ungene velge seg en pose hver til lørdagen. Da begrenser vi mengden ganske mye i forhold til at de handler selv hver uke. Jo mer de har, jo mer spiser de!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For barn og unge? Ser de allerede dytter ned på for mye etter skolen, rett inn på butikken og handler godteri. Syns det unødvendig med 2,90 per hekto. Kunne ikke det vært krig om appelsinene? 😜

Anonymkode: 49a6b...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lillsunshine skrev:

 

Jeg pleier ikke å kjøpe smågodt til vanlig, ikke mitt favorittgodteri uansett, men jeg har tenkt at jeg kanskje vil kjøpe litt til helgen (sett at det faktisk er noe igjen når jeg planlegger å handle i morgen). Men for min del så øyner jeg ikke en mulighet til å kjøpe ekstra store mengder fordi det er så billig, jeg tenker heller jeg sparer noen kr fordi jeg kjøper den samme mengden som jeg ellers ville kjøpt, bare at jeg nå får det billigere. 

 

 

Jeg tenker som deg. ☺ syns det er sykt at folk kjøper 35 kilo, men blir vell gærne tilstander i butikkene nå fremover. 

Anonymkode: 49a6b...414

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å kjøpe smågodt igår som jeg kunne ha til skrivesnop i helgen som kommer. Jeg har alltid noe godt på lørdagsformiddag når jeg jobber med studier. Men, jeg fikk rett og slett helt avsmak da jeg kom inn i butikken og så hvor ville tilstander det var. Ble egentligt litt skremt av å se så mange fornuftige mennesker som hamstret, butikkansatte som måtte holde orden og plakater med "vi selger ikke hele bokser, kun i pose" rundt om i butikken.

mengdene med snop og alle de fulle posene fikk motsatt effekt på meg, jeg fikk mindre lyst til å kjøpe enn jeg pleier å ha. så jeg kjøpte heller en god yoghurt, frukt og tomater. Jeg sier ikke dette for år skryte, men fordi det fikk meg til å tenke..

jeg synes at de lave prisene er bra! Det varer jo bare en liten stund.. Gøy med supertilbud og fint at folk får handlet inn billig snop til å kose seg med i påsken. tenk at en alenemor med dårlig råd kan fylle opp påskeegg til hele familien for under en 50lapp! Veldig bra :-) 

Men jeg er forfjamset over mange av kundene: oss voksne! Hvilke signaler sender vi barna våre? Sender vi all sunn fornuft og verdier rett ut dørene bare fordi noe er billig? Ingen familier trenger 5 kg med godteri til påske! Man trenger ikke kjøpe mer enn man vanligvis ville gjort, bare fordi det er billig. Tenker folk at man må bruke samme sum som vanlig eller ??

 Kjøp samme mengde og fortell barna hvor mye man har spart på det heller. Så lærer de sunn fornuft og gode økonomiske holdninger. 

Nei vetduhva? Mulig jeg får lyst på smågodt igjen mens tilbudet varer og da skal jeg kjøpe, og fryde meg over et billig kupp :-) - men jeg kommer ikke til å plukke med meg 1 kg snop!! Jeg velger heller å "tape" penger på å kjøpe samme mengde snop som jeg vanligvis ville gjort og så heller kjøpe inn igjen neste gang jeg har lyst på, om det så blir til vanlig pris .. 

Snop er ikke noe man trenger uansett. Dersom man vil spare penger så kan man heller kutte ned på mengden og kjøpe 100g til 15 kr senere igjen så blir det winwin, både for helsa og lommeboka! 

 

Hilsen perpleks !! 

Anonymkode: c1520...6df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker som deg. ☺ syns det er sykt at folk kjøper 35 kilo, men blir vell gærne tilstander i butikkene nå fremover. 

Anonymkode: 49a6b...414

 

5 timer siden, lillsunshine skrev:

Jeg har i grunn ikke noe i mot tilbud. Synest det var bedre når Rema 1000 begynte i forrige uke og solgte smågodt til 6,9 kr hg, men uannonsert! Men synest det blir veldig drøyt når de går ned helt til 2,9 kr hg, og i tillegg presser alle butikker til å følge etter. 

Det jeg blir mest flau over er at folk virkelig tar av og kjøper helt enorme mengder og handler i desperasjon på at det skal bli tomt. 

Jeg pleier ikke å kjøpe smågodt til vanlig, ikke mitt favorittgodteri uansett, men jeg har tenkt at jeg kanskje vil kjøpe litt til helgen (sett at det faktisk er noe igjen når jeg planlegger å handle i morgen). Men for min del så øyner jeg ikke en mulighet til å kjøpe ekstra store mengder fordi det er så billig, jeg tenker heller jeg sparer noen kr fordi jeg kjøper den samme mengden som jeg ellers ville kjøpt, bare at jeg nå får det billigere. 

 

 

Enig med deg i de to siste avsnittene dine! Kjøper samme mengde som vanlig og fryder meg heller over den latterlige lave summen og penger spart :-) 

Anonymkode: c1520...6df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at de som annonserte for å kjøpe smågodt fra Sverige billig til påske har trukket annonsene sine! :fnise:

Bad, bad timing....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Staten har på ingen måte noe som helst ansvar for hva du og jeg putter i oss. De kan selvsagt bestemme seg for å avgiftsbelegge smågodt og annet godteri med ekstremt høye avgifter, men de bør da i anstendighetens navn begynne med å øke avgiftene på alkohol først, som tross alt er ekstremt mye mer skadelig for folk.

 

Anonymkode: 46355...530

Nå må du bestemme deg for om staten har et ansvar eller ikke.

Det virker som folk tror at hva de putter i seg liksom bare angår dem. Overvekt er et samfunnsproblem, det er jo en økonomisk katastrofe for USA for eksempel. Hvis de ikke snur den trenden der snart så står de igjen med halve landet som syke/arbeidsuføre. 

Norge har vel forøvrig kanskje den høyeste alkoholavgiften i verden, så de er på den ballen der allerede for å si det sånn :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble helt sjokkert på jobb i går. Det var utrolig hvor grisk og desperat folk ble, bare fordi det var billig. Det sto konstant pakket med folk rundt smågodtet og 90% av kundene kjøpte smågodt. Ikke bare litt, men gjerne flere kilo og flere fulle bokser. Det var omtrent ingen som kjøpte det som er "normal mengde" til vanlig. Poser ble stappet og folk omtrent sloss om de forskjellige eskene. Mange sto og pilte med hendene siden smågodt skjeene var opptatt.

Det var nesten skremmende hvor mye snop det gikk, det er jo ikke sunt. Vi solgte nesten 1,5 tonn snop i går og det er ikke en veldig stor butikk. 

Det var så mange som sa at de aldri hadde kjøpt om det ikke var billig, bare måte kjøpe siden det var billig osv. Så det fører jo (selvfølgelig) til at folk kjøper og spiser MYE mer en ellers. 


Menmen folk får gjøre som de vil, jeg har mistet lysten på snop fullstendig. 

 

Anonymkode: 6a457...dff

Og derfor kjøpte jeg bokser og ikke godis i løsvekt! 

 

Ser det er flere som henger seg opp i at mennesker kjøper mye, og tror at de sikkert må kaste halvparten eller spiser opp alt selv. Hva vet dere om dette? Kanskje noen kjøper til flere. Kanskje noen skal ha fest. Kanskje noen vil overraske noen med et påskeegg. Kanskje noen skal ha bursdag. Kanskje noen sparer til noe som skjer senere. Jeg driter i hvorfor andre kjøper  og hvor mye de kjøper. Så lenge jeg vet hvorfor jeg kjøper det jeg kjøper så er det nok for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken butikker er med og hva koster det?

Anonymkode: cc0ec...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smågodtet kan være gratis for min del, men jeg kjøper smågodt aldri igjen. Unger som tar fingra ut av nesa, ned i godteboksen og foreldre som tvinger barnet til å legge igjen(!!!!) godteriet h*n har tatt i... Folk som ikke vasker seg på henda etter å ha vært på do, og går og plukker opp ei godteskje andre folk skal ta på etter h*n.... Folk som lar lokkene være åpne - spesielt de nærme gulvet - også går andre forbi med skitne vesker o.l. hengende over... Funn av tarmbakterier i godteriet...

Folk er ekle. Kjøper heller pose-godt.

Anonymkode: f2b14...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lest side 1...

Men jeg må le litt når det snakkes om dette på riksdekkende radio. Når folk fra Norges feite-forbund krever ditt og datt fordi de ikke har selvkontroll...Blir litt matt av hvordan mennesker i dag skal rette pekefingre og legge vekk alt av ansvar for eget liv.

En annen ting er at denne "priskrigen" går ut over andre varer. Jeg elsker Pringles Paprika, og har kjøpt denne hver helg i flere år. Og siden forrige fredag har den hatt et prishopp fra 20.90kr til 27.90kr. Så de av oss med selvkontroll som ikke handler på tilbud får svi for dette her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smågodtet kan være gratis for min del, men jeg kjøper smågodt aldri igjen. Unger som tar fingra ut av nesa, ned i godteboksen og foreldre som tvinger barnet til å legge igjen(!!!!) godteriet h*n har tatt i... Folk som ikke vasker seg på henda etter å ha vært på do, og går og plukker opp ei godteskje andre folk skal ta på etter h*n.... Folk som lar lokkene være åpne - spesielt de nærme gulvet - også går andre forbi med skitne vesker o.l. hengende over... Funn av tarmbakterier i godteriet...

Folk er ekle. Kjøper heller pose-godt.

Anonymkode: f2b14...494

Jeg kjøper bare smågodt når det er godt nok tilbud til å

kjøpe hele bokser, nettopp pga unger, basiller og andre ekkelheter. Boksene har stort sett lang holdbarhet, og det holder seg mykt og ferskt i de tette boksene. Neitakk til snørr og basiller i smågodtet, jeg vil ha snop som ikke alle har tatt på :P nå har jeg kjøpt fire bokser med favorittene mine, og har sikkert til jul. Jeg synes det er kjekt med super-priser, men kunne godt vært på sunne ting også ;)

Anonymkode: ebe22...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig bryr jeg meg ikke så mye om prisen på smågodt, men jeg er glad jeg ikke har barn i alderen 10-16 nå.

10-åringene får kanskje 25 kr uken i ukelønn som de bruker på godteri.
Vanligvis kjøper de kanskje en flaske brus til 15 kr, og har 10 kr igjen til smågodt.
Normalt blir det ca 70 g smågodt, 10 biter, noe som er en passe mengde på en lørdagskveld.

I disse ukene kan 10-åringene kjøpe over 3 kg smågodt for pengene sine, og hvis de kjøper for 10 kr hver uke frem til påske, sitter de med med 10 kg som de kan spise i ukene fremover.

10 kg godteri er mye!

Større barn har vanligvis enda mer å rutte med, og da jeg handlet på Rema i går, så jeg det som måtte være en hel skoleklasse med 16-åringer kjøpe kilosvis med godteri hver, og de snakket om at de skulle hamstre inn slik at lageret varte lenge.

Anonymkode: 73d28...2f6

Det koster jo ikke 2.90 kr for en kg godt, det koster vel 29 kr kiloen. De prisene er vel pr hekto.
Så de får neppe kjøpt 10 kg for 30 kr.
10 kg godt koster 290 kr.
 

Anonymkode: c61ed...f2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

Jeg legger merke til at de som annonserte for å kjøpe smågodt fra Sverige billig til påske har trukket annonsene sine! :fnise:

Bad, bad timing....

Haha. Lurer på om svenske medier skriver om denne priskrigen i Norge? Hadde vært interessant å lese det fra deres perspektiv. :fnise: Kanskje er det nå svenskene som drar over grensene for å kjøpe godteri i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er unødvendig med godteri, men har ingenting i mot tilbudet. 
Jeg forstår derimot problemet... var ganske avhengig av sukker før, og når jeg fikk migrene/hodepine reduserte hodepine med sukker reduksjon. Jeg våger ikke røre for mye sukker nå. 
Jeg kjøpte en billig brus første gang siden januar og cheesdoodles, tenker jeg kan gi meg selv litt lov nå som påsken er nært, men folk overdriver med godteri. Har og påskeegg men de skal vare hele påsken. o.O 
Kan hende jeg kjøper masse ren lakris, da det faktisk kan være sunt i blant. :) 
Men... hadde vært fint om de hadde priskrig på frukt og grønt i blant også. Sukker er jo et dopium og det kan være vanskelig om man først tar litt. Burde vært litt begrensning. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...