Gå til innhold

Vondt i rompa av trimsykkel

Gjest Dwight

Anbefalte innlegg

Gjest Dwight

Har startet med syķling igjen, noe jeg er veldig glad i. Foreløpig blir det innendørs når det snør annenhver time her i hovedstaden :fnise:

Men, som med alt trening så får man alltid litt vondt i starten. Nå har jeg holdt på i en måned ca, og jeg har forsatt så vondt i rompa at jeg snart begynner å gråte! Hvorfor klarer jeg ikke å bli herdet denne gangen?! Det er skikkelig ømt nederst på halebenet, sliter med å reise meg opp på sykkelen og justere stillingen og samtidig så blir jeg kvalm, det er rett of slett pyton. I går startet det også å gjøre vondt når jeg satt på jobb! Jeg vil jo bare sykle :briller2: 

Er det noen som har opplevdt noe lignende, og når gikk det bort/klarte du å bli herdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cartman

Samma her. Har ergometersykkelen i stua. Den gjør stygge ting med rumpen min :angry: Hvis jeg har en stram bukse/boksershorts, så blir plagene mindre. Det er det eneste som har fungert for meg. Ellers har du ordtaket "no pain, no gain".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Dwight skrev:

Har startet med syķling igjen, noe jeg er veldig glad i. Foreløpig blir det innendørs når det snør annenhver time her i hovedstaden :fnise:

Men, som med alt trening så får man alltid litt vondt i starten. Nå har jeg holdt på i en måned ca, og jeg har forsatt så vondt i rompa at jeg snart begynner å gråte! Hvorfor klarer jeg ikke å bli herdet denne gangen?! Det er skikkelig ømt nederst på halebenet, sliter med å reise meg opp på sykkelen og justere stillingen og samtidig så blir jeg kvalm, det er rett of slett pyton. I går startet det også å gjøre vondt når jeg satt på jobb! Jeg vil jo bare sykle :briller2: 

Er det noen som har opplevdt noe lignende, og når gikk det bort/klarte du å bli herdet?

Kanskje det ikke er likedan sete på denne sykkelen som på den du brukte sist, eller at du  sitter anderledes på setet nå?

Kan du evt bruke sykkelbukse med polstring i skrittet og baken?

Anonymkode: adbcd...ff1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du synes ikke det er passende da å ta en pause så bakstykket får leget seg? 

Vår gamle helsesøster sa vi skulle sette rumpa i en balje med kaldt vann når vi hadde hesteridevondt i bakenden. 

Alternativt kan du kjøpe Zon gel på apoteket og behandle deg med. Eller snakke med en lege. Men å fortsette å trigge noe som er så vondt det er idioti, spør du meg. 

Anonymkode: cdc5b...9c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du synes ikke det er passende da å ta en pause så bakstykket får leget seg? 

Vår gamle helsesøster sa vi skulle sette rumpa i en balje med kaldt vann når vi hadde hesteridevondt i bakenden. 

Alternativt kan du kjøpe Zon gel på apoteket og behandle deg med. Eller snakke med en lege. Men å fortsette å trigge noe som er så vondt det er idioti, spør du meg. 

Jeg har passet på å ta flere hviledager innimellom øktene og se om det hjelper. Noen ganger må man jo bare tvinge seg igjennom det, men det er ikke godt å si alltid når det kan komme underveis i løpet av treningen. Jeg kjenner det ikke fra første minutt akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det ikke er likedan sete på denne sykkelen som på den du brukte sist, eller at du  sitter anderledes på setet nå?

Kan du evt bruke sykkelbukse med polstring i skrittet og baken?

Ja, det er nok hakket for bredt, men det er ikke så lett å gjøre noe med det når det er på et treningsstudio. Flere anbefaler sykkelbukser, så jeg får prøve det jeg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Dwight skrev:

Ja, det er nok hakket for bredt, men det er ikke så lett å gjøre noe med det når det er på et treningsstudio. Flere anbefaler sykkelbukser, så jeg får prøve det jeg også:)

Jeg har også sett noen ta med sitt eget polstrede setetrekk til ergometersykkeltreningen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke så mye peiling på dette, men jeg mener å ha lest at disse setene er utformet for at mesteparten av belastningen skal legges på de sk "sitteknokene" i bekkenet, og at den delen av setet der de skal ligge, er polstret. Resten av setet er smalt for å hindre gnagsår på lårene og har en fure i midten for å unngå at menn får den delen av penis som ligger inne i kroppen, i klem. Kanskje setet rett og slett ikke er utformet for din kropp. Gå til en sykkelekspert og forklar problemet, og be om hjelp til å plukket ut et egnet sete. For det SKAL ikke gjøre så vondt, så lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dwight skrev:

Bare en vane sak.  Jeg fikk også det helt starten. Nå kan jeg sykle i  et par timer uten å kjenne noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
8 timer siden, Mann 42 skrev:

Jeg har egentlig ikke så mye peiling på dette, men jeg mener å ha lest at disse setene er utformet for at mesteparten av belastningen skal legges på de sk "sitteknokene" i bekkenet, og at den delen av setet der de skal ligge, er polstret. Resten av setet er smalt for å hindre gnagsår på lårene og har en fure i midten for å unngå at menn får den delen av penis som ligger inne i kroppen, i klem. Kanskje setet rett og slett ikke er utformet for din kropp. Gå til en sykkelekspert og forklar problemet, og be om hjelp til å plukket ut et egnet sete. For det SKAL ikke gjøre så vondt, så lenge.

På min egen (vanlig) sykkel så er setet fint, og har syklet 6 timer i strekk uten å kjenne noe til smerter. Men dette er en trimsykkel på et senter, så jeg får ikke tatt med sete selv.

3 timer siden, OPIgirl skrev:

Bare en vane sak.  Jeg fikk også det helt starten. Nå kan jeg sykle i  et par timer uten å kjenne noe som helst. 

Ja som regel har det jo gjort det! Men det er bare plagsomt at jeg ikke kan justere på sittestilling uten at det er vondt. Jeg sykler alt mellom 1.5-2 timer på senteret, så har jo lagt ned nok timer i "oppstartsfasen". Får ta kortere turer fram til påsken så skal rompa få skikkelig ferie :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Dwight skrev:

Jeg har passet på å ta flere hviledager innimellom øktene og se om det hjelper. Noen ganger må man jo bare tvinge seg igjennom det, men det er ikke godt å si alltid når det kan komme underveis i løpet av treningen. Jeg kjenner det ikke fra første minutt akkurat. 

Det høres ut som sykkelen er galt innstilt for din kroppslige geometri. Setet skal stå så høyt at når du setter hælen på pedalen er beinet strakt.

Setet skal stå så langt fram, evt. tilbake, at når du har pedalene i kl 3/9-posisjon skal det forreste beinet ha ca. 90 grader i kneet, og leggen skal være rett, hvis du trekker en loddlinje fra kneet skal den gå gjennom pedalen. Hvor høyt styret skal være er litt mer valgfritt, men det må være så langt fram at du ikke får knærne inn i det når du står og trår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
2 timer siden, Wiggins skrev:

Det høres ut som sykkelen er galt innstilt for din kroppslige geometri. Setet skal stå så høyt at når du setter hælen på pedalen er beinet strakt.

Setet skal stå så langt fram, evt. tilbake, at når du har pedalene i kl 3/9-posisjon skal det forreste beinet ha ca. 90 grader i kneet, og leggen skal være rett, hvis du trekker en loddlinje fra kneet skal den gå gjennom pedalen. Hvor høyt styret skal være er litt mer valgfritt, men det må være så langt fram at du ikke får knærne inn i det når du står og trår.

Det er så begrenset for hva du kan stille inn på en trim/ergometersykkel. Høyden på setet er riktig, men det kan være at styret blir for høyt og jeg gjerne legger mer trykk på kroppen framme enn bak, så belastingen på bekkenet blir feil. Jeg prøver meg fram til påsken, og blir det ikke bedre med pause da så dropper jeg sykkelen innendørs. Forhåpentligvis er det fint nok vær til å sykle ute igjen, for der vet jeg at sykkelen passer i forhold til min kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp degbet Tempurnsykkelsete trekk, kombinert med å få hjelp før timen på sykkel begynner av noen som kan riktig sittestilling på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Dwight skrev:

Det er så begrenset for hva du kan stille inn på en trim/ergometersykkel. Høyden på setet er riktig, men det kan være at styret blir for høyt og jeg gjerne legger mer trykk på kroppen framme enn bak, så belastingen på bekkenet blir feil. Jeg prøver meg fram til påsken, og blir det ikke bedre med pause da så dropper jeg sykkelen innendørs. Forhåpentligvis er det fint nok vær til å sykle ute igjen, for der vet jeg at sykkelen passer i forhold til min kropp :)

Hva slags fabrikant er det som har laget sykkelen du tråkker på? På treningsstudioet jeg trener er det spinningsykler der jeg kan justere høyden på setet, justere setet fram eller tilbake i sykkelens lengderetning, høyden på styret og sette styret framover eller bakover i lengderetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
3 minutter siden, Wiggins skrev:

Hva slags fabrikant er det som har laget sykkelen du tråkker på? På treningsstudioet jeg trener er det spinningsykler der jeg kan justere høyden på setet, justere setet fram eller tilbake i sykkelens lengderetning, høyden på styret og sette styret framover eller bakover i lengderetningen.

Ja spinningsykler er herlige, men det har de dessverre ikke her :( På denne trimsykkelen er eneste justering sittehøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt fremdeles etter en måned?? Auu! Pleier å gå over innen en uke for min del. Misunner deg ikke :ohmy: Jeg brukte en gang et håndkle, som jeg brettet et par ganger, for å dempe smertene på det værste. Prøvd det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Dwight

Siden alle kom med så mange tips og gode råd så skal jeg komme med en oppdatering!

Var hos kiropraktor i går og setemusklaturen hadde fått seg en god trøkk og bekkenet har blitt forskøvet. Så nå er det treningsforbud, en del justeringer og får kun sitte mykt :fnise: En typisk "jenteskade" sa kiropraktoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dwight
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg et håndkle på. 

Anonymkode: 1a168...0eb

Så enkelt er det ikke du :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

smertene kan komme fra korsryggen som går ned i baken. Kanskje har du falt på isen og slått rygg og rumpe.  Jeg greier ikke å herde rumpa når jeg sykler inne. Må stå av etter en time med kjempesmerter.  Skal til fysioterapeut på tirsdag for behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...