Gå til innhold

Flere som har meninger ang den nye fraværsregelen til regjeringen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var under utredning for en (fysisk) kronisk sykdom da jeg gikk på VGS, og hadde veldig høyt fravær det første året. Jeg tok alle prøver, og fikk aldri dårligere karakter enn 4. Dessverre måtte skolen gi meg IV i alle fag fordi jeg hadde over 10% fravær. Året etter hadde jeg like mye fravær, men da var regelen fjernet slik at lærerne kunne gi meg karakter. Kan ikke fatte at de gjeninnfører denne tullete regelen. 

Anonymkode: 4687b...15d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke snakke for alle, så får kun snakke for meg selv.

Når jeg gikk på VGS så tror jeg at jeg det siste året endte med nesten 100 dager fravær. Helt sykt mye, men det var ikke fordi jeg ikke gadd. Jeg gikk gjennom en svært vanskelig tid i livet mitt og var ekstremt deprimert. Det var ikke slik at jeg droppet skolen for å sove lenger, se på Sex og Singelliv og dra på Starbucks. For meg var det angst og søvnmangel hele natten for å sette meg på bussen på vei til skolen men ikke klare å gå av. Jeg satt bare på bussen til endeholdeplassen og tok samme bussen tilbake. Dette kunne jeg bruke en hel dag på.. Å sitte på bussen frem og tilbake uten mål og mening.

Men jeg har alltid vært skoleflink og jeg sto på. Jeg møtte opp på prøver og tentamen og gikk ut av skolen med et snitt på rundt 4. Det var mye lavere enn snittet jeg hadde første året som lå på nærmere 5, men fremdeles.

Nei, det er ikke alle som sliter med det jeg sleit med, men ingen visste hvordan jeg hadde det heller. Mamma trodde jeg var på skolen, lærerne og de andre i klassen trodde jeg skulket. Det var ikke før april/mai i VG3 at det ble tatt tak i og jeg begynte i behandling. Det var selvfølgelig ingen andre sin feil enn min egen at det tok så lang tid, men jeg klarte aldri å si ifra. 

Selvfølgelig kunne jeg ønske at jeg hadde møtt opp i alle timene og fått gode karakterer! Selvfølgelig kunne jeg ønske at jeg slapp å bruke tusenvis av kroner på å ta opp fag! Selvfølgelig kunne jeg ønske jeg kunne søkt videre utdanning med førstegangsvitnemålet! Men sånn er det.

Jeg har jobbet mens jeg har tatt opp fag og kan si at jeg fungerer kjempebra i arbeidslivet. Jeg møter opp hver eneste dag og har ikke skulket jobb eller noe sånn. Ikke en eneste dag. For mange er dette en selvfølge, og det er det for meg også, men så at noen over her skrev at de som ikke dukker opp på skolen ikke fungerer i arbeidslivet. Joda, noen av oss gikk gjennom noe vanskelig akkurat denne perioden (det er den mest utsatte perioden i livet for depresjoner fordi man går gjennom så mye med seg selv mener jeg å ha lest) men så fort vi kommer oss ut av det så fungerer vi like godt som dere andre!

Jeg er evig glad for at jeg ble ferdig med VGS før denne reglen kom! Nå i dag bidrar jeg til samfunnet med å betale skatt og ved å ha en viktig jobb - og så fort jeg er ferdig med utdanningen min - en enda viktigere jobb! Er ikke det i bunn og grunn bedre enn at jeg hadde endt opp på NAV og fått trygd?

Anonymkode: 88018...7f4

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var under utredning for en (fysisk) kronisk sykdom da jeg gikk på VGS, og hadde veldig høyt fravær det første året. Jeg tok alle prøver, og fikk aldri dårligere karakter enn 4. Dessverre måtte skolen gi meg IV i alle fag fordi jeg hadde over 10% fravær. Året etter hadde jeg like mye fravær, men da var regelen fjernet slik at lærerne kunne gi meg karakter. Kan ikke fatte at de gjeninnfører denne tullete regelen. 

Anonymkode: 4687b...15d

Det er snakk om 10% udokumentert fravær, du hadde fått legerklæring på det du var borte. Og det ville dermed ikke ha vært et problem.

Ja, det er alltid noen som faller utenfor (deriblant meg selv, har måttet ta opp fag som privatist i senere år). Men det er jo ikke disse som utgjør flertallet. 10% udokumentert fravær er mye!

AnonymBruker
Skrevet

16 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Meh, vi kommer nok til å forbli uenig. Når jeg skal tilbake til læreryrket - potensielt i VGS - så synes jeg det er kjekt at reglene blir strammet inn. Jeg synes det er alt for mye bortforklaringer og manglende ansvar blant elever i dag.

12 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Folk fullførte VGS som bare det, selv med strengere regler.

Jeg er nok noe helt annet enn en som skal forstå seg på alt og alle. Jeg liker at det stilles krav. Gidder du ikke ordne en avtale med læreren, legen, helsesøsteren eller veilederen, så kan du benytte deg av andre alternativ. Det er ikke en rettighet å bestå videregående.

Og det er ingen som sier at det ikke skal fortsette å være krav, poenget mitt er at man bør kunne stole på at læreren er kapabel til å gjøre denne vurderingen selv, i stedet for å la elever ikke bestå videregående på grunn av rigide regler. 

Møter du en elev som ofte ikke møter opp så står du selvfølgelig fritt til å gi denne eleven IV som selvstendig lærer. Trenger du virkelig et reglement som tilsier at du må gi eleven IV når det kan være ting som taler for at eleven likevel bør bestå?

Anonymkode: 0f5fa...856

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...