Gjest Raindrops Skrevet 8. mars 2016 #41 Skrevet 8. mars 2016 Jeg hadde en grell tapet fra 60/70-tallet, som jeg fra tidlig alder dekket med plakater. Da jeg fikk nytt rom i trettenårsalderen malte jeg det svart, og det forble slik til jeg flyttet da jeg var femten.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #42 Skrevet 8. mars 2016 Jeg er jente , hadde blått rom. Lekte med barbie og leste anatomibøker. Anonymkode: ede83...dc6
Arkana Skrevet 9. mars 2016 #43 Skrevet 9. mars 2016 Jeg hadde aldri, og ønsket meg heller ikke, noe rosa jenterom. Det var hvite vegger og ellers relativt kjønnsnøytralt før jeg i begynnelsen av tenårene begynte å tapetsere med diverse boybandplakater. Våre barns rom er heller ikke stereotypiske barnerom. Guttenes rom er helt hvitt, men har riktignok blå gardiner da. Jenterommet er lysegrønt og med nøytrale gardiner.
absinthia Skrevet 9. mars 2016 #44 Skrevet 9. mars 2016 (endret) Bodde på flere steder i barndommen,,men hadde ikke noe prinsessesaker eller rosa. Hadde dukker, dukkeutstyr, biler, fly, båter, , lego, hobbysaker, treklosser, div byggesett, barbafamilien og andre små figurer, og bøkene mine som jeg elsket, - etterhvert også elektronisk spill som jeg var opptatt av. Senere ble rommet tapetesert med hesteplakater og plakater av div rocke og metalband og inneholdt stort sett bøker spill, tegnesaker og musikk. Glemte jo mine kjære lekevåpen, kruttlappistol og div egenproduserte pil og buer. Lekte svært ofte cowboy og indianer. Endret 9. mars 2016 av absinthia
Leviora Skrevet 9. mars 2016 #45 Skrevet 9. mars 2016 Nei. Jeg var ikke så glad i rosating. Hadde noen dukker, men ikke Barbie og av den andre sorten, Bratz, var det det? Jeg lekte mest med hester og bamser
chouette Skrevet 9. mars 2016 #46 Skrevet 9. mars 2016 (endret) Hehe, nei. Frem til jeg var 5 bodde vi i enebolig, der hadde jeg hvit tapet med bamser. Så flyttet vi i rekkehus og jeg fikk rom med tidenes 'styggsøte' mørkegrønne farge. 90-tallet ass. Endret 9. mars 2016 av toothfairy
Anoia Skrevet 9. mars 2016 #47 Skrevet 9. mars 2016 Jeg var attpåklatt nr 1, så det ble pusset opp et nytt rom til meg med rosa, blomstrete tapet og gammelrosa rullegardin. Fikk en lillesøster etterhvert, så vi ble flyttet til et større, felles rom med hvit tapet og oransje linoleumsgulv. Storebroren min flyttet inn på mitt gamle rom, og blomstertapetet ble dekket med plakater av Einstein og Progrock-band og hyller med elektronikerutsyr og Vi Menn I tenårene flyttet jeg tilbake til rommet mitt, og når det ble pusset opp igjen fikk jeg velge farger. Rommet fikk limegrønne vegger og gardiner i sterk, varm blåfarge med litt gult og rødt på; seng og hyller i furu. Elsket det! Flyttet til nytt sted som 17-åring, det nye rommet mitt ble malt i en lys lillafarge. Jeg var ikke en veldig rosa jente, men likte å leke med barbie. Fikk dog aldri velge barbiene med de store tyllkjolene etc i lekebutikken, tror foreldrene mine prøvde å å holde det litt nøkternt Ellers gikk det masse i Lego, Playmobil og dinosaurer og dyr, helst en kombinasjon av alt sammen! Og ikke minst dataspill - først på storebrors Amiga 2000, og så på pc. Sydde mine egne tøydokker etterhvert, lagde masse klær til dem osv. I ettertid har jeg innsett at de så ganske skumle og groteske ut alle sammen... Alt i alt tror jeg at jeg fikk en nokså nøytral oppdragelse, men det å være jålete og selvopptatt ble slått kraftig ned på (kanskje nesten litt i overkant).
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #48 Skrevet 9. mars 2016 Jeg (kvinne) hadde blått rom, og lekte like mye med biler, lego, playmo, dinosaurer og gravemaskiner som barbie og dukker. Jeg spyr av den økende tendensen til å kle jenter opp i prinsessekjoler og gutter opp i hodeskalleklær. Anonymkode: ad084...45d
Gjest 1anonym2 Skrevet 9. mars 2016 #49 Skrevet 9. mars 2016 Jeg har alltid likt rosa, og hadde rosa rom som liten, deretter lilla, men likte alt fra barbie til biler når det kom til leker. Jeg er nok veldig jentete, men samtidig ikke redd for å brekke ei negl, være ute og bli skitten, osv.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #50 Skrevet 9. mars 2016 Broen min og jeg delte et lilla rom til jeg var 5. Deretter fikk jeg eget rom der ALT var mørkerosa. Broren min fikk lyseblått rom. Jeg malte rommet mitt kremgult i tenårene og hatet alt som var rosa til jeg var 30. Det var jenteleker og gutteleker. Jeg fikk dukker, Barbie og bamser. Broren min Lego, traktorer og byggesett. Barbie var favorittleken (Barbie var voksen, dukker var babyer og ubrukelige), men jeg elsket å leke med broren min og lekene hans også. Det var bare ikke så ofte jeg fikk lov. Husker jeg var veldig misunnelig på venninnen min som fikk kjemisett, fiskestenger, kniver og turutstyr til jul og bursdager. Jeg ønsket meg også det, men det var utenkelig for familien min å gi noe sånt til ei jente , så de gav det til broren min i stedet. Han hadde jo null interesse av slike ting. Jeg har testet ut å ønske meg "gutteting" i voksen alder også. Hvem er det som pakker opp drillen jeg ønsket meg på julaften? Jo da, broren min. Spør du moren min, vil hun nok si at hun oppdro barna sine nøytralt, men at jeg var en typisk jente-jente som elsket rosa og dukker. Men det var jo ikke jeg som elsket det, det var hun. Kan legge til at moren min er av typen som blir rasende om noen skulle komme til å si ordet "kvinnfolkarbeid" for det finns ikke. Selv har hun en lang liste med ting hun nekter å gjøre fordi hun mener det er "mannfolkarbe". Skulle ønske at vi ble behandlet litt mer kjønnsnøytralt nå som vi er voksne.... Anonymkode: f9e23...f72
Anciol Skrevet 9. mars 2016 #51 Skrevet 9. mars 2016 Hadde svart rom med selvlysende stjerner på 😀Og dragepostere på veggen! Samt egen data og skatoll😀 Hatet og avskydde dukker og rosa, ! Laget renneløkker og hang barbiene mine opp i taket etter renneløkkene 1
Jolene Skrevet 9. mars 2016 #52 Skrevet 9. mars 2016 Soverommet mitt hadde furuvegger, så var "trefarget". Riktignok dekorert med hesteplakater og artistplakater. Lekerommet til meg og mitt søsken, var derimot delt i to; en del til mitt søskens leker, den andre til mine leker. Også med furuvegger. Her var det lego, barbie og togbane om hverandre. Vi fikk innrede som vi ville Når jeg ble tenåring, var lekerommet ungdomsstua. Da var det cdr og plater med skikkelig heavy musikk som gjaldt! Rommet mitt fikk mye mer "svart preg" (gardiner, plakater, lysestaker, sengepledd, etc). Jeg ville beskrevet stilen som romantisk gother møter svartmetall. Føler ikke egentlig at jeg har blitt påvirket av soverom eller lekerom. Kanskje i den grad at jeg alltid innreder etter det jeg føler passer best? Mye av den sorte stilen følger meg i grunn fortsatt. Foretrekker et preg av gotikk blandet med antikt og vintage/brukt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #53 Skrevet 9. mars 2016 Rommet mitt var grønt. Mørkegrønn tapet som barn, men malte det i en limegrønn farge av alle ting da jeg var tenåring Ikke det at jeg skjønner noe av den avgjørelsen i dag. Men nå var jo hele vegger og tak dekket med hesteplakater, så var ikke mye av fargen som viste likevel. Aldri vert noe rosajente selv.. Men har barn som er glad i rosa.. Anonymkode: d365c...baf
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #54 Skrevet 10. mars 2016 Min datter på 4 år elsker rosa og jeg har selvsagt kjøpt rosa klesskap, kommode, cd-spiller, speil, klær, 8x prinsesse gardiner. Og hun elsker det, for da føler hun seg som en prinsesse av en eller annen grunn. Jeg gjør bare det hun liker, for min del kunne det vært grønt eller blått. Anonymkode: 63bea...471 1
Million Skrevet 10. mars 2016 #55 Skrevet 10. mars 2016 (endret) Jeg hadde rød tapet med hvite hjerter på rommet mitt i oppveksten. Brødrene mine hadde samme tapet men i grønt og blått. Sant å si så eide jeg aldri en eneste Barbiedukke eller noe prinsesseaktig. Ønsket meg en gang en Tjorven-dukke, som var poppis på den tiden, men jeg hadde aldri det heller. Var egentlig lite dukkelek etter 7 års alder. Sånn er det vel å vokse opp i en søskenflokk med bare gutter. Endret 10. mars 2016 av Million
Simmis Skrevet 10. mars 2016 #56 Skrevet 10. mars 2016 Jeg hadde tapet med mønster i pastellfarger der i blandt rosa, egentlig var vel alt jeg hadde på rommet mitt i pastellfarger , mens søsteren min som så på seg selv som prinsesse hadde rooosa rom, seriøst så var alt hun eide rosa selv har vi begge kjønn her, og veggene har vi malt i nøytrale farger, så har de heller gardiner, sengetøy, gulvteppe osv i de fargene de vil ha selv.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #57 Skrevet 10. mars 2016 Jeg er født i 1971 midt i den grelleste perioden, og vokste opp med storblomstra tapet i oransje. Selv om det var en da veldig moderne og fin tapet, hatet jeg den alltid. Likte ikke at det var så mye mønster på veggene, og da jeg ble tenåring valgte jeg en dus, gammelrosa tapet i stedet. Hater mønster den dag i dag.... Anonymkode: db868...73f
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #58 Skrevet 10. mars 2016 Jeg fikk velge farge på mitt bittelille soverom da storesøster flytta ut. Var ca 8-9 og valgte blågrønt/sjøgrønt og mandarinfarget på veggene (kontrastvegger!), mens gardinene var med små rette rader av orange syttitallsblomster. Husker jeg sto på krava for gardinene, for mamma syntes de var så dyre Før det var rommet lysegult. Da jeg fikk større rom, malte mamma det som en overraskelse når jeg var borte. Hadde ønsket meg blått, og elsket den sterke himmelblå fargen med hvite lister! Fargen rosa fantes ikke da jeg var liten, jentefargen var rød, og så var det noe som het lyserød... Anonymkode: 5f5cd...8ed
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #59 Skrevet 10. mars 2016 Jeg valgte blått rom når jeg var en liten jente. Nå er jeg voksen med mann og barn men er rimelig skeiv. Anonymkode: a4765...561
Vera Vinge Skrevet 10. mars 2016 #60 Skrevet 10. mars 2016 Mitt rom hadde trepanel og lyseblått vegg til vegg-teppe. Av leker hadde jeg alt mulig. Dvs det var vel sånn at jeg ofte fikk typiske jenteleker, men jeg lekte like mye meed min brors leker, så byttet en del. Tror ikke foreldrene mine hadde noen spesielle filosofier rundt dette, og følte meg verken som en typisk "guttejente" eller liten prinsesse. Fikk være med faren min på alt mulig praktisk og sportslig/friluftsliv, samtidig som jeg likte å gå i kjoler (dog lite rosa i min gardrobe, tror jeg) og satt og strikket med bestemoren min i nabohuset. Tenker tilbake på at det var fint å bli introdusert for ulike interesser og leker uavhengig av kjønn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå