AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #1 Del Skrevet 7. mars 2016 I helga hadde vi dåp for barnet vårt. Alle inviterte kom til seremonien bortsett fra en tante og onkel. Er det jeg som er hårsår, eller er det ikke litt merkelig å kun komme for maten? Det hadde vært helt ok om det var fordi de hadde en annen tro, eller var ateister, men det er ikke tilfelle. I tillegg har de tvillingsønner på 14 som vi hadde fått beskjed om at skulle komme, men de dukket ikke opp fordi de hadde reist på helgetur. Dåpen var på søndag, så dette må min tante og onkel ha visst allerede fredag (om ikke før), men vi fikk ingen beskjed. Dette hadde jo vært fint å vite på forhånd både med tanke på mat, og med tanke på bordplassering. Vi brukte lang tid på å få plassert alle til det beste for gjestene, og mye av den tiden hadde vi ikke trengt å bruke om vi hadde visst at de to ikke kom. Det verste var at når de kom latet de som ingenting, de sa ikke engang ifra at barna ikke var med. Jeg måtte spørre etter de før de sa at de ikke kom. Ikke et eneste spørsmål om hvordan seremonien gikk heller. Vi måtte jo så klart begynne å flytte på folk fordi de var plassert midt på bordet, å det ble for dumt å ha to tomme plasser midt i. Jeg vet dette høres enkelt og dreit ut, men midt i ammetåke, stress og søvnmangelen ble det litt slitsomt å begynne med dette når maten skulle serveres om bare ti minutter. Å som sagt hadde jeg brukt mye tid på at gjestene skulle få sitte med folk de ville gå over ens med, så ungdommene skulle få sitte med andre ungdommer, osv. Jeg er usikker på hva jeg vil med dette. Jeg er ikke typen til å gå å snakka med resten av slekta om dette, så jeg tror jeg bare vil høre med noen om det er ok å være litt såret over dette? Vi har slitt med kolikkbaby, så denne dåpen har vært veldig tung å gjennomføre i det hele tatt. Dette vet resten av familien, så det føles ekstra sårt at de ikke innså at det faktisk er en stressende nok dag i seg selv. Anonymkode: 1b73b...3bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #2 Del Skrevet 7. mars 2016 Ja, definitivt veldig uhøflig ja!! Anonymkode: b8e70...5e1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #3 Del Skrevet 7. mars 2016 Aldri hørt om at man har fast bordplassering i dåp, så den problematikken hadde jeg ikke tenkt på en engang. Det kan være at tvillingene ikke kom hjem til avtalt tid, det vet du ikke noe om (iallfall ikke ut ifra hva du skriver her). For mange er ikke dåp en så stor ting som det tydligvis er dor dere, så tenker at dette er en kommunikasjonssvikt. Anonymkode: 55a06...a32 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #4 Del Skrevet 7. mars 2016 Virker kanskje som om de hadde glemt hele greia eller forsovet seg eller no? Uansett ingen stor greie at de ikke dukket opp til "seremonien" - synes jeg da. Hyggeligere at de er der når familien samles ved bordet? Anonymkode: ba369...34a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #5 Del Skrevet 7. mars 2016 Når ble dåp en sånn stor greie? Anonymkode: 212ba...1ce 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #6 Del Skrevet 7. mars 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om at man har fast bordplassering i dåp, så den problematikken hadde jeg ikke tenkt på en engang. Det kan være at tvillingene ikke kom hjem til avtalt tid, det vet du ikke noe om (iallfall ikke ut ifra hva du skriver her). For mange er ikke dåp en så stor ting som det tydligvis er dor dere, så tenker at dette er en kommunikasjonssvikt. Anonymkode: 55a06...a32 Her hvor vi bor er det i alle fall helt vanlig med fast bordplassering ved dåp. Nei, de visste at de ikke ville rekke det, bussen de skulle ta hjem var ikke framme før klokka åtte på kvelden, å det visste de på forhånd. Anonymkode: 1b73b...3bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 7. mars 2016 #7 Del Skrevet 7. mars 2016 Her jeg bor er det slik at enhver selv velger om de vil møte i kirken. Bare nærmeste familie er selvskrevet, ikke tanter og onkler, selv om de er bedt til middag. Det er heller ikke vanlig med bordplassering for andre enn foreldrene til dåpsbarnet, så to fra eller til er ikke noe problem. På den andre siden vil jeg si at dette paret gjerne kunne ha sagt at barna deres ikke kunne komme. Men kanskje tenkte de at det ikke kunne være noen stor sak. Jeg synes du er vel nærtakende i denne saken. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #8 Del Skrevet 7. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her hvor vi bor er det i alle fall helt vanlig med fast bordplassering ved dåp. Nei, de visste at de ikke ville rekke det, bussen de skulle ta hjem var ikke framme før klokka åtte på kvelden, å det visste de på forhånd. Anonymkode: 1b73b...3bf Hvor bor dere ? Ikke sentrale østlandet iallfall. Men ekstra infoen om ungene kunne du kommet med i HI. Anonymkode: 55a06...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 7. mars 2016 #9 Del Skrevet 7. mars 2016 Er det ungens tante og onkel der er snakk om eller en av deres? For er det førstnevnte kan dere snakke med søsknet deres, om det er sistnevnte er det såpass fjern slekt for ungen at jeg ikke ville forventet at de kom i det hele tatt og vært glad for at de kom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #10 Del Skrevet 7. mars 2016 Definitivt uhøflig. Anonymkode: 58e8b...a92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #11 Del Skrevet 7. mars 2016 Uhøflig, enkelt og dreit. Anonymkode: 41732...8fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheGirlWhoWaited Skrevet 7. mars 2016 #12 Del Skrevet 7. mars 2016 De skulle ha gitt beskjed om sønnene som ikke kom, både av høflighet og av praktiske årsaker for dere. At de ikke kom til seremonien i kirken, hadde jeg ikke brydd meg om - hos oss er ikke det vanlig, bare de som vil + faddere selvsagt...(besteforeldre og nær familie er en selvfølge da) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #13 Del Skrevet 7. mars 2016 Hvor jeg kommer fra er i det i alle fall helt vanlig at onkler og tanter (samt eventuelle søskenbarn) faktisk dukker opp i kirken til en dåp. Dersom noen ikke har muligheten til å komme dit, så er i alle fall minstemålet av høflighet å faktisk si ifra om dette på forhånd! Anonymkode: b8e70...5e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 7. mars 2016 #14 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg synes det er hårsårt å henge seg opp i. Hvem har egentlig lyst å gå i kirken når det er barnedåp?? Vær ærlig! Samme det vel...De bryr seg ikke mindre om dere eller barnet av den grunn. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #15 Del Skrevet 7. mars 2016 Det er vel ganske vanlig at man kun kan ha et visst antall gjester i kirken, så de tenkte nok at de var for langt uti slekten til at det var plass til dem. Anonymkode: 4dd88...700 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #16 Del Skrevet 7. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ganske vanlig at man kun kan ha et visst antall gjester i kirken, så de tenkte nok at de var for langt uti slekten til at det var plass til dem. Anonymkode: 4dd88...700 Det er i konfirmasjoner. Hele slekta strømmer da ikke til kirken ved dåp. Anonymkode: d9394...e74 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #17 Del Skrevet 7. mars 2016 9 minutter siden, MapleSirup skrev: Jeg synes det er hårsårt å henge seg opp i. Hvem har egentlig lyst å gå i kirken når det er barnedåp?? Vær ærlig! Samme det vel...De bryr seg ikke mindre om dere eller barnet av den grunn. Dette handler faktisk ikke om hva man selv har lyst til å gjøre. Men at man skal være til stede for familie og nære slektninger under viktige sammenkomster. Anonymkode: b8e70...5e1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #18 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg syns det er frekt å ikke komme i kirken, og dumt at de ikke sa i fra at barna ikke kom. Når det er sagt høres det ut som du har hatt det ganske tøft, med kolikkbaby. Jeg ville ha brukt tiden min på å irriterer meg rett og slett. Bruk heller energi på å gjøre noe koselig for deg selv, og la det ligge. Kan hende de hadde en krangel like før kirka, og at de ikke rakk kirka. De syns det hadde vært flaut å komme stormende inn etter at gudstjenesten hadde begynt. 14 år er sikkert ikke barna lette å ha med å gjøre heller. Kan hende at de fikk kranglet seg til å reise på tur like før. Uansett hva forklaringen er så tenk heller at det var en god grunn til at de ikke kom, og gå videre med livet. Det blir for tungt å gå rundt å tenke på slike ting. Hvis de gjør det igjen må dere si ifra at dere ikke setter pris på at slurver med dette. Anonymkode: 22d52...5a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheGirlWhoWaited Skrevet 7. mars 2016 #19 Del Skrevet 7. mars 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor jeg kommer fra er i det i alle fall helt vanlig at onkler og tanter (samt eventuelle søskenbarn) faktisk dukker opp i kirken til en dåp. Dersom noen ikke har muligheten til å komme dit, så er i alle fall minstemålet av høflighet å faktisk si ifra om dette på forhånd! Anonymkode: b8e70...5e1 Jeg lurer på om det er tanta og onkelen til dåpsbarnet - eller om det er til en av foreldrene. For min del blir dette en vesentlig forskjell - tante og onkel til dåpsbarnet hadde jeg forventet kom, mine tanter og onkler hadde jeg ikke forventet kom (til seremonien altså - jeg hadde forventet at de kom i selskaper hvis de var invitert): Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 7. mars 2016 #20 Del Skrevet 7. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette handler faktisk ikke om hva man selv har lyst til å gjøre. Men at man skal være til stede for familie og nære slektninger under viktige sammenkomster. Anonymkode: b8e70...5e1 Viktig sammenkomst er etter kirken. Dit kom de. Det kan jo ha vært mange grunner til at de ikke kom tidligere og at de ikke ville rette fokus på dette i situasjonen. Man behøver ikke skape oppmerksomhet rundt årsakene til at man uteblir bestandig. Shit happens. De hadde sikekrt sine grunner som de ikke ville utbasunere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå