Gå til innhold

Argh..skal i samme selskap som en bedreviter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en dame som er søsteren til en som er gift med et familiemedlem av meg. Hun er ikke fra Norge. Så jeg vet ikke hvordan skikkene fra hennes hjemland er, men sist vi var i samme selskap så var hun så plagsom og ufyselig (vi har jevngamle barn). Skulle belære meg om nattmating av baby etc, selvom jeg ikke spurte om noe "du MÅ gjøre sånn og sånn", helt ut av det blå. Masse sånt, jeg ble så irritert. Og så tok de bare lekene til babyen min og tok med seg ut og rotet bort så jeg nesten ikke fant de igjen da jeg skulle dra. 

Kan være de er frekke og freidige der de kommer fra, men jeg er så sliten (har ny baby nå), sover dårlig om natta og har to små under 3 år. Orker ikke sånt "jeg skal fortelle deg hva du skal gjøre selvom du ikke har spurt meg"-greier. 

Og jeg blir vel kalt rasist hvis jeg svarer tilbake.

Anonymkode: 4820a...c57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, du virker "rasistisk" som automatisk tenker på at hun er utlending. Hvilken rolle spiller vel det? Hun er en del av familien, så jeg tviler på at noen andre kommer til å tenke noe over "rasen" hennes hvis det blir noen uenighet. Herlighet.

Anonymkode: 6f20f...5cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en dame som er søsteren til en som er gift med et familiemedlem av meg. Hun er ikke fra Norge. Så jeg vet ikke hvordan skikkene fra hennes hjemland er, men sist vi var i samme selskap så var hun så plagsom og ufyselig (vi har jevngamle barn). Skulle belære meg om nattmating av baby etc, selvom jeg ikke spurte om noe "du MÅ gjøre sånn og sånn", helt ut av det blå. Masse sånt, jeg ble så irritert. Og så tok de bare lekene til babyen min og tok med seg ut og rotet bort så jeg nesten ikke fant de igjen da jeg skulle dra. 

Kan være de er frekke og freidige der de kommer fra, men jeg er så sliten (har ny baby nå), sover dårlig om natta og har to små under 3 år. Orker ikke sånt "jeg skal fortelle deg hva du skal gjøre selvom du ikke har spurt meg"-greier. 

La være å se på henne når hun setter igang. Noen høflige nikk og korte blikk pleier å stoppe de fleste. Du går i fella om du forsvarer deg selv og forteller om hva du pleier å gjøre/liker e.l.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare svar ja og ha og ikke gå inn i noen dialog med henne. Finn noen andre å snakke med i stedet

Anonymkode: f1c5b...633

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Er det ikke bare å jatte med? Noen ganger er det bedre enn å lage en big deal ut av ting. Dere treffes jo tydeligvis ikke så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FarDareisMai

Noen kulturer er mer direkte enn andre, og hvis de ikke kan språket godt nok i tillegg, så kan ting komme mer feil ut. Har mange venner fra andre land, og noen ganger sier de ting som rett og slett høres ut som en kommando, eller er belærende, fordi de ikke er helt hundre prosent i norsk, eller fordi det er mer akseptert å si ting slik der de er ifra. Inngiftede nordmenn i andre land gjør/sier også ting som irriterer der. Er vel bare å nikke og si jaha, og unngå dama hvis man ikke klarer å holde seg i skinnet. 

Endret av FarDareisMai
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tar du med så mange leketøy til slik selskap da?

Kan du ikke bare ta med ett par av de lekene som barnet ditt liker aller best.
 Hver gang barnet ditt er ferdig med en leke, så legg den tilbake i vesken din.
 Dermed får du jo også veldig mye bedre kontroll, på hvor dine ting er hen...

Anonymkode: b41b4...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første barnet svarte jeg ærlig og oppriktig på slike henvendelser. Da har man gått i fella og diskusjonen er i gang, evt monologen fra den som "vet best".

Med de neste barna svarer jeg lite detaljert, sier ha og tja, og er rund som et såpestykke. Tror de fleste har skjønt at de kan gi opp nå. Mye bedre :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er hun fra et afrikansk land? jeg ble så forskrekket en gang på danskebåten,

vi hadde akkurat tatt heisa opp og stod i kø til restauranten, 

da kom en fremmed afrikansk dame bort til meg og sa jeg måtte ha ned liggedelen på vogna for ungen hadde sovna, også kom hun bort og retta på ungen og greier. Jeg hadde ikke fått med meg at ungen hadde sovna, for det hadde tydeligvis akkurat skjedd da vi kom ut fra heisa... men jeg følte at hun mente jeg var en dårlig mor som lot ungen sove sittende hehe :D men jeg hadde jo ikke oppdaget det før nå, i heisa var nemlig ungen våken, så hun  hadde nok sovna på vei ut!

Og da vi stod i køa, kom hun her bort altså...

men det er kanskje vanlig der hun kommer fra, at mødre hjelper hverandre og gir hverandre råd, de mener ikke å være bedrevitere og irettesettere, det er godt ment liksom... for mødre skal hjelpe hverandre? I dunno! 
men jeg ble litt forfjamset når en villt fremmed kom bort og skulle rette på ungen min og be meg legge ned liggedelen. 

Anonymkode: fac1b...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Vær avvisende. Unngå blikkontakt, svar "Mm" og "hm" mye. Se ned på neglene og klokka di ofte. Legg inn noen sukk av og til. Når du ser noen andre vender du rygg til bedreviteren og kaster deg engasjert inn i samtale med den andre. Skills.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cheshirecat

Vil du virkelig slå spikeren i kista spiller du uvitende rasist.. "Er det sant at i Afrika bor de i trærne"? "Hvor mange av familien din i hjemlandet har Aids"? Hun kommer til å hate deg for alltid. Lykke til!

Endret av cheshirecat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her gjør vi alt vi kan for at våre barn ikke skal utestenge eller mobbe noen. Lurer på hvor de lærer det fra.....

Anonymkode: 58831...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo bare si:
Det er kanskje vanlig der du komme fra, men der jeg kommer fra gjør jeg det slik og det funker perfekt for oss. Men takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor absolutt dra inn dette med at hun er utlending? Det skaper bare unødvendige konfliker hvis du skal argumentere med DET. Kan du ikke heller si noe som at "Jeg klarer meg fin slik jeg har det, men takk for råd" istedenfor "Der du kommer fra..." som noen her over skriver?

En besserwisser er en besserwisser uansett om vedkommende er tyrkisk, veganer, nordmann eller politimann, liksom. Det er ingen kausalitet mellom de.

Anonymkode: a9f7a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun fra et afrikansk land? jeg ble så forskrekket en gang på danskebåten,

vi hadde akkurat tatt heisa opp og stod i kø til restauranten, 

da kom en fremmed afrikansk dame bort til meg og sa jeg måtte ha ned liggedelen på vogna for ungen hadde sovna, også kom hun bort og retta på ungen og greier. Jeg hadde ikke fått med meg at ungen hadde sovna, for det hadde tydeligvis akkurat skjedd da vi kom ut fra heisa... men jeg følte at hun mente jeg var en dårlig mor som lot ungen sove sittende hehe :D men jeg hadde jo ikke oppdaget det før nå, i heisa var nemlig ungen våken, så hun  hadde nok sovna på vei ut!

Og da vi stod i køa, kom hun her bort altså...

men det er kanskje vanlig der hun kommer fra, at mødre hjelper hverandre og gir hverandre råd, de mener ikke å være bedrevitere og irettesettere, det er godt ment liksom... for mødre skal hjelpe hverandre? I dunno! 
men jeg ble litt forfjamset når en villt fremmed kom bort og skulle rette på ungen min og be meg legge ned liggedelen. 

Så du var på heisatur med ungen din, altså? Ikke rart hun reagerte.

Anonymkode: f1c5b...633

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her gjør vi alt vi kan for at våre barn ikke skal utestenge eller mobbe noen. Lurer på hvor de lærer det fra.....

Anonymkode: 58831...b15

Vi lærer vel også at vi ikke skal mobbe eller plage andre. Lurer på hvor de lærer det fra....

Anonymkode: 16726...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...