Zienna Skrevet 6. mars 2016 #1 Del Skrevet 6. mars 2016 Bare få uker siden forrige møte på Familievernkontoret. Joda, mor og far var enige. Barna skulle leveres annen hver fredag kl. 17, og hentes søndag kl. 17. Samvær midt i uken skulle varsles minst dagen før, og barna måtte da hentes på skole/barnehage. Mor driter i avtalen. Ringer og maser om henting og bringing midt i uken (har ikke tid, har ikke bil osv.). Det er 2 timers kjøretur tur/retur. Kaller det samværssabotasje når han viser til at de har en avtale. Lørdag ringer hun og ber ham komme med akebrett, ski, regntøy. Søndag får hun den minste til å ringe far for å høre om han kan hente dem, for mamma skal bort. Da er gjerne klokken 14. Familievernkontoret ser problemet, men kan jo ikke gjøre noe. Advokaten sier at barna har rett til å være sammen med begge foreldrene, og at det er fars plikt å strekke seg langt for at mor og barn skal få være sammen. Hva gjør man? Far holder på å bli sprø av alt maset.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #2 Del Skrevet 6. mars 2016 Og du er bonusmamman? Om samvær ikke fungerer i praksis, så må den minste ting med i samværsavtalen. Ta med hvem som bringer/henter i samtalen, problem solved! FVK kan ikke bestemme, men komme med råd. Anonymkode: fb0f5...123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #3 Del Skrevet 6. mars 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du er bonusmamman? Om samvær ikke fungerer i praksis, så må den minste ting med i samværsavtalen. Ta med hvem som bringer/henter i samtalen, problem solved! FVK kan ikke bestemme, men komme med råd. Anonymkode: fb0f5...123 Naivt. Spiller liten rolle hva som står i avtalen NPR den brytes - det blir ingen konsekvenser såfremt ikke alt dokumenteres og det blir rettsak. Anonymkode: 42a3b...419 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #4 Del Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naivt. Spiller liten rolle hva som står i avtalen NPR den brytes - det blir ingen konsekvenser såfremt ikke alt dokumenteres og det blir rettsak. Anonymkode: 42a3b...419 Om ting står klart og tydelig i samværsavtalen, og mor sender sms som bryter med dette, så er det jo greit dokumentert. Anonymkode: fb0f5...123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #5 Del Skrevet 6. mars 2016 Hva skjer om far's mobil skrus av feks i helgen i en periode? Og hvorfor sitter far med det eneste de har av akebrett regntøy og ski? Drasser dere på sånt frem og tilbake ved hver levering? Anonymkode: aebec...c7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 6. mars 2016 Forfatter #6 Del Skrevet 6. mars 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du er bonusmamman? Om samvær ikke fungerer i praksis, så må den minste ting med i samværsavtalen. Ta med hvem som bringer/henter i samtalen, problem solved! FVK kan ikke bestemme, men komme med råd. Anonymkode: fb0f5...123 Nei, jeg er farmoren til de små Han har fått alle detaljer med i avtalen. Hun bryr seg bare ikke om avtalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 6. mars 2016 #7 Del Skrevet 6. mars 2016 familievernkontoret er meglere, og kan ikke gjøre noe for å tvinge frem en avtale, men det er jo klart at hvis avtaler brytes og ikke fungerer, vil de kunne komme med en nøytral uttalelse i barnefordelingssaker /barnevernssak. De får ta et nytt møte på familievernkontoret slak så avtalen blir mer spesifisert. F.eks hvem mor kan ringe til ved ulykke/nødsfall når far ikke tar telefoner fra mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 6. mars 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 6. mars 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Naivt. Spiller liten rolle hva som står i avtalen NPR den brytes - det blir ingen konsekvenser såfremt ikke alt dokumenteres og det blir rettsak. Anonymkode: 42a3b...419 Han er klar over det, men man forsøker jo. Familievernkontoret er en såkalt objektiv tredjepart, men kanskje burde de ha en mer rådgivende rolle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 6. mars 2016 #9 Del Skrevet 6. mars 2016 I begynnelsen av perioden vi hadde delt samvær, ordnet jeg med dobbelt av alt utstyr. Kjøpte mye og bra på loppemarked osv. Når det etterhvert kom spørsmål fra mor om mer eller nytt ba jeg henne kjøpe selv. Når jeg sendte med barnet sendte jeg det som var eldst og minst siden det ofte ikke kom med tilbake. Når det gjaldt når mor ikke ville har barnet, strakk jeg meg langt, veldig langt. Men lot aldri mor ha barnet i "min tid". Det drøyeste tilfellet var at mor fikk barnet til å ringe meg når jeg var på julebord, langt etter leggetid, og spørre om jeg kunne hente henne. Jeg hadde drukket, så jeg tok drosje og hentet. Med en slik mor var det viktig for meg at barnet bestandig skulle vite og oppleve at jeg stilte opp. Min nye kjæreste syntes først dette var i meste laget, men hun og skjønte etterhvert verdien av å leve sammen med en som stiller opp 100%. Familievernkontoret har ingen maktmidler og er avhengig av at partene faktisk vil og kan samarbeide. Men jeg har en god advokat. Ellers har BUP og barnevernet vært gode støttespillere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 6. mars 2016 Forfatter #10 Del Skrevet 6. mars 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer om far's mobil skrus av feks i helgen i en periode? Og hvorfor sitter far med det eneste de har av akebrett regntøy og ski? Drasser dere på sånt frem og tilbake ved hver levering? Anonymkode: aebec...c7a Han tør ikke å slå av mobilen eller la være å ta den, i tilfelle det skal være noe med barna. Hun ringer om en av dem blir syke og ber ham om å hente. Mor har vanlig omsorgsordning, altså annen hver helg. Han har hovedomsorgen, og ergo er det han som skal sørge for det ungene trenger. Som hun sier når hun synes barna trenger noe: "Det er dette barnetrygden skal gå til!" I avtalen står det at hun skal melde før helga hva ungene trenger slik at han får pakket alt. Men, når hun på lørdag finner ut at de trenger ski, så må han pakke i bilen og kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 6. mars 2016 Forfatter #11 Del Skrevet 6. mars 2016 8 minutter siden, stan skrev: I begynnelsen av perioden vi hadde delt samvær, ordnet jeg med dobbelt av alt utstyr. Kjøpte mye og bra på loppemarked osv. Når det etterhvert kom spørsmål fra mor om mer eller nytt ba jeg henne kjøpe selv. Når jeg sendte med barnet sendte jeg det som var eldst og minst siden det ofte ikke kom med tilbake. Når det gjaldt når mor ikke ville har barnet, strakk jeg meg langt, veldig langt. Men lot aldri mor ha barnet i "min tid". Det drøyeste tilfellet var at mor fikk barnet til å ringe meg når jeg var på julebord, langt etter leggetid, og spørre om jeg kunne hente henne. Jeg hadde drukket, så jeg tok drosje og hentet. Med en slik mor var det viktig for meg at barnet bestandig skulle vite og oppleve at jeg stilte opp. Min nye kjæreste syntes først dette var i meste laget, men hun og skjønte etterhvert verdien av å leve sammen med en som stiller opp 100%. Familievernkontoret har ingen maktmidler og er avhengig av at partene faktisk vil og kan samarbeide. Men jeg har en god advokat. Ellers har BUP og barnevernet vært gode støttespillere. Takk, du forstår frustrasjonen. Min sønn gjør det samme, er alltid tilgjengelig. Jeg har syntes at han stilte opp altfor mye, men jeg har etter hvert skjønt at han faktisk tenker på barna. Når hun ikke vil ha dem lenger enn til kl. 14 på søndag, så vil han heller ikke at ungene skal være der. Når mor ikke takler at de er syke eller våkne om natta, så henter ham dem heller. Familiekontoret er egentlig maktesløse. De mangler også juridisk kompetanse. Derfor har min sønn også en meget god advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 6. mars 2016 #12 Del Skrevet 6. mars 2016 Du har oppdratt en god mann iallfall. Høres ut som en kjempebra far som virkelig stiller opp for ungene sine. Og det kommer ungene til å takke han for når de blir større og ser hvordan situasjonen er. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #13 Del Skrevet 6. mars 2016 De lagde jo en elendig avtale i utgangspunktet. Barna bør jo hentes og leveres i forbindelse med skole. D slipper man de overgangene. Utstyr får man ha vært sitt av når det ikke fungerer bedre enn som så. Jeg hadde heller kjøpt på¨Finn enn å krangle med eksen om regntøy! Anonymkode: f5686...f7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 6. mars 2016 Forfatter #14 Del Skrevet 6. mars 2016 1 time siden, FrøkenMånestråle skrev: Du har oppdratt en god mann iallfall. Høres ut som en kjempebra far som virkelig stiller opp for ungene sine. Og det kommer ungene til å takke han for når de blir større og ser hvordan situasjonen er. Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zienna Skrevet 6. mars 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 6. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De lagde jo en elendig avtale i utgangspunktet. Barna bør jo hentes og leveres i forbindelse med skole. D slipper man de overgangene. Utstyr får man ha vært sitt av når det ikke fungerer bedre enn som så. Jeg hadde heller kjøpt på¨Finn enn å krangle med eksen om regntøy! Anonymkode: f5686...f7a Tror du ikke sønnen min ville foretrukket at hun hentet barna fredag fra skole/barnehage? Men hva gjør man når hun ikke har bil og bor 1 times kjøretur unna? Jo, da henter han i barnehage/skole, og kjører dem til mor. Er du klar over hvor mye klær to barn trenger? Mener du at han skulle ha kjøpt dobbelt av alt for at barna skal være der annen hver helg?? Kjeledresser, sko, votter, penklær, regntøy, støvler, ulltøy osv.? Utstyr: ski, akebrett, sykler? Han kjøper allerede mye på finn.no, forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #16 Del Skrevet 7. mars 2016 Min samboer har barn med eksen, og de samarbeider dårlig. De har vært mange runder hos familievernkontoret, men han føler at det har liten hensikt. Han føler det er lite fokus på barna, og mest på eksen som sitter å snakker om seg selv og hvor vanskelig hun har det. Samværsavtalen er en vits, for den greier hun ikke å forholde seg til. Her går det også mye på henting og bringing av barn, at hun plutselig reiser bort når hun egentlig skal ha barna osv. Da hun bor to timer unna oss, blir det vanskelig for far i forhold til jobb, da barnet ikke har barnehage her hvor vi bor. Det har hun lite forståelse for. Det er mye krangling og diskusjoner, gjerne foran barna.. Alt dette prøver far å få hjelp til på familievernkontoret, uten at han føler han kommer noen vei. Så det er lite de kan gjøre, når den ene parten ikke vil samarbeide, men bare gjør som det passer seg selv best. Anonymkode: a1580...263 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
teknosilje Skrevet 7. mars 2016 #17 Del Skrevet 7. mars 2016 9 timer siden, FrøkenMånestråle skrev: Du har oppdratt en god mann iallfall. Høres ut som en kjempebra far som virkelig stiller opp for ungene sine. Og det kommer ungene til å takke han for når de blir større og ser hvordan situasjonen er. Dette er jo en selvfølge? ☺ Flott at barna har noen de kan stole 100% på. Hadde nok ikke fått samme skrytet om det var mor som var oppdratt "rett" 😛 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
teknosilje Skrevet 7. mars 2016 #18 Del Skrevet 7. mars 2016 Det virker jo ikke som at mor er helt stabil? Håper han skriver opp alle episoder om hun en dag skal komme å kreve mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #19 Del Skrevet 7. mars 2016 8 minutter siden, teknosilje skrev: Dette er jo en selvfølge? ☺ Flott at barna har noen de kan stole 100% på. Hadde nok ikke fått samme skrytet om det var mor som var oppdratt "rett" 😛 Nei hadde situasjonen vært omvendt, så hadde det nok haglet av kommentarer av typen mor er bare ute etter å svartmale far, far er like god som mor, vi hører bare en side av saken, samt hvor god mor er hun egentlig når hun blander inn sin egen mor i saken? Anonymkode: c67f2...cb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #20 Del Skrevet 7. mars 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei hadde situasjonen vært omvendt, så hadde det nok haglet av kommentarer av typen mor er bare ute etter å svartmale far, far er like god som mor, vi hører bare en side av saken, samt hvor god mor er hun egentlig når hun blander inn sin egen mor i saken? Anonymkode: c67f2...cb3 De fleste jeg kjenner diskuterer gjerne med sin nærmeste familie om problem som oppstår i livet, en vond konflikt med eks er en av disse. Vi trenger alle noen å prate med, og for meg er mor en viktig person å dele sånt med. Anonymkode: ce289...ee3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå