Gå til innhold

Når blir en gravid??

giftermeg

Anbefalte innlegg

Jeg og schærsten skal begynne å prøve i morgen!! Heh! Og så er det så mye snakk om eggløsningen her, og jeg har et veldig dumt spørsmål, men jeg husker det ikke fra naturfag: Er det bare ved eggløsning jeg kan bli gravid? Er det - for å få barn - ikke noe vits i å ha sex resten av måneden? Eller er det bare økt sjanse?

Kan noen gi meg litt forplantningslære 101?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å bli gravid må jo sædcellen møte eggcellen.

Og natulig nok kan jo dette bare skje ved eggløsningen.

Siden sædcellene kan leve noen dager inne i deg så kan du bli gravid av samleie inntil 5 dager før eggløsning. Og siden egget kan leve i et døgn etter eggløsningen, så kan du også bli gravid av samleie i dette tidsrommet.

Altså er det max 6 dager i syklusen hvor samleie kan føre til befruktning.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og EL har du 12-14 dager før NESTE menstrasjon, så dersom du ikke er sikker på (kjenner) at du har det, så finn ut hvor mange dager syklusen din er. Du kan også kjøpe eggløsningstester på apoteket, og måle om du har det. Og så er det jo greit å gjøre "det" så mye som mulig uansett. :) Det skader ihvertfall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRØV å ikke tenkt alt for mye på selve eggløsningen. Ivertfall ikke om dere har regelmessig sex. Det sies jo at sperm kan leve opptil 5 dager, og egget i opptil 1 døgn, så man MÅ heller ikke ha sex hver dag. Prøv å nyte kosen med hverandre og ikke tenk for mye på det. Vet det ikke er lett, jeg sliter med det selv også. Men man blir liksom litt lei hvis man hele tiden presser seg til å ha sex når lysten ikke er til stede hver gang det kanskje er eggløsning...

Forøvrig, hvis du har en syklus på ca 28 dager, sies det at EL er på ca dag 14. Men dette varierer veldig. Det ser jeg selv også. Jeg temper hver morgen for å finne eggløsning, og det har variert med noen dager plusss og minus på når eggløsning har kommet.

Ønsker deg masse lykke til med skapelsen av en baby! ;) Håper dere lykkes snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Tusen takk for svar, det er jo veldig logisk det dere sier.

Men nå har jeg lest litt mer på nett for meg selv, og sett at egg KAN løsne selv om det ikke er eggløsningstid, og at det er derfor det ikke er mulig å snakke om "trygge perioder" for de som ikke vil bli gravide. Det må jo være godt nytt for oss som VIL bli gravide!! Da fant jeg liksom en god grunn til å gjøre som en foreslo her: ha mye og regelmessig sex - og fremdels ikke føle det heelt umulig at det kan bli barn av det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...