Gå til innhold

Han hadde penger jeg ikke visste om

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, dere kan da ikke si meg at man trenger å leve så sparsommelig når man har 7 millioner på bok...

Det er snakk om små summer også. La oss si at vi brukte 30 tusen på å oppgradere huset (innkjøp av nye møbler, tv, osv), rundt 5-7 tusen på div klær (jakker, sko og vesker) og kanskje 20-30 tusen på en fin ferie i sommer, det vil kun utgjøre mindre enn 1% av hele formuen. Dette er kun småting vi burde få unne oss.

Syntes jo vi burde bo i et litt bedre strøk når man har de pengene, men skal ikke presse han til det selvfølgelig.

Penger er ment til å brukes en gang iblant, man kan ikke bare gjemme dem vekk og leve et miserabelt liv sånn uten videre...

TS

Anonymkode: 2b451...7cb

Han  har de pengene, ikke man (som du skriver)

Dere er nokså ulike når det gjelder økonomi. Jeg er usikker på om han har valgt rett.

Anonymkode: cc1a7...ac7

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, dere kan da ikke si meg at man trenger å leve så sparsommelig når man har 7 millioner på bok...

Det er snakk om små summer også. La oss si at vi brukte 30 tusen på å oppgradere huset (innkjøp av nye møbler, tv, osv), rundt 5-7 tusen på div klær (jakker, sko og vesker) og kanskje 20-30 tusen på en fin ferie i sommer, det vil kun utgjøre mindre enn 1% av hele formuen. Dette er kun småting vi burde få unne oss.

Syntes jo vi burde bo i et litt bedre strøk når man har de pengene, men skal ikke presse han til det selvfølgelig.

Penger er ment til å brukes en gang iblant, man kan ikke bare gjemme dem vekk og leve et miserabelt liv sånn uten videre...

TS

Ikke spør om du ikke vil høre våre meninger . I bunn og grunn er dette et tema du burde ta opp med kjæresten din. Fortell han om at du ikke føler at han har tillit til deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt problemet... Han har penger på en sparekonto, det er vel ikke noe å blir snurt for? Dere er bare samboere, du har jo ingenting med hva han har på sparekontoen. Det at han har fortalt det at han har en del er jo bare en tillitserklæring til deg. Men her tenker du med en gang at det skal brukes..? Dette er penger han har spart opp og som sannsynligvis kommer godt med når han skal etablere seg... Så lenge han er fornøyd med tingenes tilstand så har du ingenting du skulle ha sagt når det gjelder hans penger. For det er hans penger ikke dine, når det kommer til pengene han har spart opp så er det ikke et "vi".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ps

Uttrykket "Penger er roten til alt vondt" er ikke ord som er sagt uten grunn

Anonymkode: cc1a7...ac7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo han sine penger. Jeg har en god del penger som jeg har arvet, men investerte i fond. Forteller aldri en kjæreste om de pengene. 

Anonymkode: 362d6...bc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Håper han revurderer forholdet med deg, du høres rett og slett grisk ut. Det er hans penger og han bestemmer over de. 

Vil du kjøpe møbler, ferie, vesker, klær osv, så gjør det da - med DINE penger.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært sammen i 2 1/2 år nå, jeg er 24 og han er 27. Vi flyttet sammen etter kun 1 år, og har delt på utgifter og diverse som resultat av det. Vi bor også i utkanten av Oslo i en middelmådig firemannsbolig. Vi har ofte snakket om giftermål, ambisjoner og ønsker for livet, og slike ting. I går derimot, fortalte han meg at han hadde omtrent 7 millioner kroner på konto i en annen Norsk bank enn den vanlige jeg visste han brukte. 

Jeg føler at tilliten han har for meg må være ganske liten ettersom han først forteller meg om dette så langt inn i forholdet. Vi har også levd ganske lavt (fokus på å kjøpe billig mat, kjøpe brukte møbler, ingen kjøp av nye mobiler eller annen elektronikk han mener er unødvendig), feriene vi har dratt på har vært ganske gjennomsnittlig, men langt under det folk som har 7 millioner gjør. Han sier han tar ut penger fra den kontoen kun når han skal investere eller ser muligheter, men hva er vitsen med å ha så mye om det eneste man bruker det til er å skaffe mer penger?? Man må da kunne bruke LITT, på en fin ferie eller nye møbler.

Jeg liker han veldig godt, men vet ikke om han stoler på meg...

Dette vinter om en person med indre kvaliteter, spør du meg. Han har økonomisk sans, er opptatt av å ikke "reklamere med" at han har penger og er langt fra gniten eller opptatt avnå "lure" noen. 

Det jeg imidlertid spør meg om er hvor han har fått disse pengene fra? Det er neppe sparepenger? 

Og ts, om du ikke kan leve med denne partneren slik dere har gjort, så slipp kvalitetsmannen fri, og flytt. 

Anonymkode: c1fe4...4e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Miserabelt? Ble livet miserabelt etter at du fikk vite at han har penger på bok du ikke får bruke?

Lord..

Anonymkode: 48f04...40e

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er hans penger, ikke dine.
Om han er fornøyd med tilværelsen slik den er nå, så er det opp til ham.

Vil du ha ting, så får du tjene dine egne penger og kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Dette er så dumt. Her har han 280 000 i avkastning for alltid, så tenker du, nei, en prosent er så lite. 1% av 280 000 i året for alltid er uendelig mye penger. 

Å kaste bort penger som har avkastning på forbruksvarer er tåpelig, møblene er verdiløse om 10 år, avkastningen på de 70 000 du vil kaste bort er mer enn 35 000. Hvis du vil bruke mer, bør du tjene mer, og spare mer.

Har du hørt om uttrykket å putte alle eggene i en kurv? Du vet aldri når boligmarkedet kollapser. Hvis boligmarkedet, aksjemarkedet, og statsobligasjoner kollapser samtidig har vi større problemer enn penger.

Var livet ditt miserabelt før du fikk vite om disse pengene? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikee
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er smart å spare penger, bare se på hvordan situasjonen er på arbeidsmarkedet i dag! Jeg mener ikke at han skal sitte og bare hamstre penger, men han har vel en god grunn til å spare. Du som er hans samboer burde jo kjenne ham godt nok til å vite hva han drømmer om. 

Og ærlig talt, du lever ikke et miserabelt liv gjør du vel? Du skriver selv at dere bor i et greit hus, reiser på ferie sammen osv. I hvilken verden kvalifiserer det til et miserabelt liv? :klo: 

Jeg forstår veldig godt at du tenker du/dere kan få ha det litt bedre nå, siden han har mye penger, men for det første er det ikke dine penger. Det er hans. Han må under ingen omstendigheter dele de med deg med mindre han vil. For det andre, vil du ikke tjene og spare opp dine egne penger så du også har noe å rutte med fremfor å leve på hans penger? 

Selvfølgelig vil jeg også ha det bedre økonomisk, men det hadde aldri falt meg inn å forvente at min partner skulle ha brukt sine spare penger på meg, selv om det ville ha kommet begge til gode. Du må snakke med han om hva han tenker om pengene, hva planen hans er osv. Kanskje han sparer til pensjonisttilværelsen? Kanskje han vil ha det komfortabelt økonomisk når han stifter familie? Det er mange grunner til å spare, spesielt siden ingen av oss vet hva fremtiden bringer. Han er eldre enn deg, så mye mulig han har andre tanker en fremtiden enn det du har. 

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må TS faktisk vurdere grundig om ho kan leve med ein mann som har økonomisk sans, pengar på bok og gode muligheiter til å sikre ein familie tryggheit for livet. For ein slik mann trur eg dette er. 

Dersom det er uhaldbart å binde seg til ein slik mann, så er det betre å bryte forholdet, flytte ut og finne ein meir normal mann som brukar opp alt som er på konto til ei kvar tid, og gjerne et knekkebrød til alle måltid fordi det kom ei uventa rekning. (Unnskyld, menn...)

Idiotien lenge leve 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som mann må jeg si det er flott å se så mange fornuftige kvinnfolk her inne. TS, jeg håper virkelig mannen din dumper deg og finner seg noe bedre. Dere er åpenbart ikke på samme bølgelengde når det gjelder økonomi. Det er HANS penger, ikke dine og han kan gjøre hva faen han vil med dem. 

Anonymkode: 4f9c5...b1f

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest summesumbi

Det er ikke dine penger. Du er misunnelig og vil ha en bit av kaka hans. For meg høres det ut som du blir ør av tanken på så mange penger å kunne bruke på "luksus". Kan hende pengene kommer godt med I fremtiden særlig hvis han har tenkt å stifte familie og kunne være en ressurs for evetuelle barn I forhold til bolig,bil osv. Han er en oppegående fyr virker det som.

Endret av summesumbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Synes dette er en morsom tråd. Hadde JEG oppdaget det samme om samboeren min ville jeg blitt forbanna,for vi var bare 400 000 unna drømmehuset og endte opp med et sinnasnekkernprosjekt vi sitter fast i pga økonomi. Har vært på ferie en gang i løpet av 6 år. Jeg forstår den med møbler, omgivelsene i hjemmet er viktig for trivsel og hvis det er noe grusomt stygt og flisete dere har der så føles jo det veldig unødvendig.

Men 5-7000 på klær,jakker,SKO OG VESKER? Mote? Ferie til 30 000 for 2 personer? Dette høres ut som en standard det koster å opprettholde. 

Det er tydelig at han har lagt seg på en standard og har ambisjoner og en plan. Den har du taklet helt fint hittil og den burde ikke du forstyrre nå. Det viser stor tillit at han fortalte det til deg. Når det er sagt så er det greit å passe på at det ikke blir sparemani ut av det. Jeg misforstod innlegget ditt først og trodde han insisterte på å bare kjøpe brukte mobiler og det mener jeg ville vært ekstremt.

Har vært i forhold tidligere der økonomien har vært veldig skjev. Han levde livets glade dager og fylte opp leiligheten med duppeditter som aldri ble brukt mens jeg kun brukte penger på det aller nødvendigste og måtte spare til alt. Det var ikke så bra. Din samboer har lagt seg på ditt økonomiske nivå. Dere lever det samme livet, samme levestandard. Det er veldig positivt og gir bedre samhold mellom dere.

Bygg opp din egen økonomi,så kanskje han også er villig til å øke standarden.

Anonymkode: 91ba6...55c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er en morsom tråd. Hadde JEG oppdaget det samme om samboeren min ville jeg blitt forbanna,for vi var bare 400 000 unna drømmehuset og endte opp med et sinnasnekkernprosjekt vi sitter fast i pga økonomi. Har vært på ferie en gang i løpet av 6 år. Jeg forstår den med møbler, omgivelsene i hjemmet er viktig for trivsel og hvis det er noe grusomt stygt og flisete dere har der så føles jo det veldig unødvendig.

Men 5-7000 på klær,jakker,SKO OG VESKER? Mote? Ferie til 30 000 for 2 personer? Dette høres ut som en standard det koster å opprettholde. 

Det er tydelig at han har lagt seg på en standard og har ambisjoner og en plan. Den har du taklet helt fint hittil og den burde ikke du forstyrre nå. Det viser stor tillit at han fortalte det til deg. Når det er sagt så er det greit å passe på at det ikke blir sparemani ut av det. Jeg misforstod innlegget ditt først og trodde han insisterte på å bare kjøpe brukte mobiler og det mener jeg ville vært ekstremt.

Har vært i forhold tidligere der økonomien har vært veldig skjev. Han levde livets glade dager og fylte opp leiligheten med duppeditter som aldri ble brukt mens jeg kun brukte penger på det aller nødvendigste og måtte spare til alt. Det var ikke så bra. Din samboer har lagt seg på ditt økonomiske nivå. Dere lever det samme livet, samme levestandard. Det er veldig positivt og gir bedre samhold mellom dere.

Bygg opp din egen økonomi,så kanskje han også er villig til å øke standarden.

Anonymkode: 91ba6...55c

Jeg skjønner ikke denne tankegangen. Ser du ikke verdien med å være finansielt uavhengig? Mannen til TS kan slutte å jobbe i morgen og tjene 280 000 i året resten av livet, og så gi 7 millioner i arv til sine barn. Hvis han fortsetter å jobbe vil pengene hans øke i verdi hvert eneste år, neste år er de 7 millionene 7 420 000. Om ti år har han over 12,5 millioner, han vil da ha en avkastning på 500 000 over inflasjon hvert eneste år. 

Ser du virkelig ikke at å sløse bort disse pengene nå vil være en elendig ide, spesielt når de har det komfortabelt nå? De kan være mangemillionærer om noen få år bare. En halv million i året i passiv inntekt er ikke å fnyse over. Da er framtiden sikret. Om 20 år har han 22 millioner! 

Han kan få ennå mer dersom han sparer litt av lønnen i tillegg. Her har han mulighet til å pensjonere seg tidlig, eller permittere seg for å reise. Å øke forbruket litt kan virke uskyldig, men det utgjør masse over tid. De som sliter med å spare kunne ofte spart mye med bare små forbruksendringer. Det er fantastisk at han har klart å ha så lavt forbruk at han kan legge av penger som sitter å vokser.

Jeg tenker det må være fantastisk å ha et "fuck you" fond. Hvis han ikke liker sjefen kan han slutte, han kan starte egen bedrift, mulighetene er uendelig. Og TS vil bruke dem på moteklær og dyre ferier...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er såpass glad i min kjæreste at jeg hadde gratulert han med den gode jobben, og tatt inspirasjon fra det hele. Ikke bedt om sydentur til 30.000 kr, eller klær og vesker til 7000 kr. Han er da ikke en mafia-boss heller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Du kan umulig ha det så fælt som du selv mener. Slutt å gjør deg selv til et offer for å rettferdiggjøre din lust etter hans penger. Pengene vil fort ta slutt hvis dere skal begynne å melke kontoen for å finansiere ditt ideelle liv. Jeg syns du er selvisk. Dette er penger han har brukt tid og disiplin på å spare masse. Jeg trur ikke han hadde som innsikt å sløse de bort med engang han fikk kjæreste. Skjerp deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mamma har over 16mill på konto, men hun lever veldig sparsommelig. Type at hun kjører rundt fra butikk til butikk fordi en vare koster 5kr mindre der og 10kr mindre der. Hun kunne ha brukt penger på fjas, men hun har jo faktisk ikke SÅ mye penger. Ja, mer enn de fleste, men det skal ikke så mye til å bruke opp 16mill. Og i hvertfall ikke 7mill. Og pengene kom godt med da hun ble syk og ikke kunne jobbe, for da kunne hun slippe trygd og styr. Vær takknemlig for at du har en flink økonomisk mann!

Anonymkode: a97df...aaa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...