AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #81 Del Skrevet 7. mars 2016 14 timer siden, frk91 skrev: Jeg hadde gladelig delt av gleden med min kjære om jeg hadde hatt penger. Og jeg gjør det, vi flytter snart inn i en ny stor leilighet som jeg har kjøpt. Jeg kaster han ut på dagen om det blir slutt uansett, så jeg taper ingenting på å bo der. Et bedre alternativ enn at vi begge skal bo dårlig bare fordi han ikke har penger i banken. Sympatisk, helt til jeg leste "kaster han ut på dagen". Håper den ikke var ment slik jeg leste den Jeg håper også at dere har en klar avtale og har tenkt godt gjennom og snakket om hvordan dere skal få det til å fungere. Det kan fort bli skjevt maktforhold og såre følelser om dere ikke har klare grenser. Enten du føler han tar seg til rette i det som er ditt eller han føler han ikke kan gjøre noe eller må følge dine forventninger på renhold, rydding, hva som skal være i hjemmet - fordi du eier og han blir stående uten bolig dersom du ikke er "fornøyd". (Og du har nok ikke lov til å kaste han ut på dagen om ikke det er noe helt spesielt som har skjedd.) Anonymkode: 8fd21...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #82 Del Skrevet 7. mars 2016 18 timer siden, ambivalentReaction skrev: Denne må du nesten forklare. Bør hun da satse på å finne en mann lik hennes nåværende mann som ikke har 7 millioner? Eller bør hun finne en med 7 millioner som vil la henne sløse dem bort? Det var ikke meg du spurte, men jeg leste den som å finne en med som ser på penger mer på samme måte som ts ser på penger. Hvor mye penger de har er ikke så viktig. Noen lever mere "her og nå" enn andre, og tenker at det ordner seg. Har de penger så bruker de penger. Når de er brukt opp så er det ikke så farlig. De har det moro mens de bruker pengene, og om de forsvinner så tilpasser de seg til situasjonen uten så mye stress. De er et ytterpunkt, men jeg vet om mennesker som gjør det slik. Som har gjort det bra med investeringer eller har startet noe som gikk bra en stund. Så har de levd livet, og ikke fokusert så mye på å drive forretninger. Når det da ikke går økonomisk lenger, så har de flyttet inn hos en venn, tilbake til foreldre, eller på en hybel. De har startet noe nytt, og har det gått bra så har de begynt "å leve" igjen, ellers har de startet enda noe nytt. Så har du noen som sparer og er redd for å bruke penger i det hele tatt. Som har det som mål i seg selv at kapitalen skal øke og som unner seg lite av mat/klær/opplevelser. Som har et større behov, og en form for glede, av å se pengene vokse enn av å bruke de. De fleste av oss er et sted mellom ytterpunktene. En del som gjerne sikrer seg økonomisk, og som ser det som et viktig mål - og når de har kommet dit så slapper de litt mer av. For meg så virker det fornuftig når man kan. Hvor man er sikret økonomisk vil jo ha med hvilket forbruk man synes er komfortabelt. Det nivået er nok ganske forskjellig og det tror jeg lett bidrar til gnissninger økonomisk i forhold hvor man har mulighet til å sikre seg. Enten man jobber for pengene og sparer/invisterer eller man har arvet/arver beløp av en viss størrelse. For meg er det ikke noe veldig galt med noen av valgene, så lenge man ikke ødelegger for seg selv eller andre. Men for meg så er det viktig med trygghet. Jeg trenger ikke mye, men eier egen bolig. Jeg vil heller gjøre ting som gir meg noe som jeg har større glede av enn å jobbe hardt for å få "masse penger". Dermed så kunne jeg godt passet sammen med en som kjæresten til ts. Jeg ville ikke ønsket eller hatt behov at han skulle bruke av pengene sine på meg/oss. Jeg ville gledet meg over at han forstod verdien i å ta vare på det man har og at han brukte de pengene til å gjøre sin egen (eventuell vår) fremtid mye sikrere økonomisk Jeg ville heller ikke trives med en som presset meg for å ha en livsstil som krever at jeg jobber mer/annerledes enn jeg gjør. Som klaget over at jeg ikke ville jobbe ekstra eller annerledes for å gå ut og spise flere ganger i måneden eller kjøpe dyrere klær, bil, ferier. Så for meg så er innstillingen til penger viktigere enn mengden. Det var det jeg leste i det innlegget også Anonymkode: 8fd21...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juanita Skrevet 7. mars 2016 #83 Del Skrevet 7. mars 2016 Haha, skulle likt å se hvem av dere som hadde kjøpt bruktsofa på Finn om dere hadde 7 millioner i banken 😁 Tipper de fleste hadde tatt seg råd til en ny IKEA-sofa selv om formuen var på 700 000. Noen ganger tar moralismen overhånd.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #84 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg hadde blitt lynende forbannet over hemmelighold fra kjæresten om slik sum I banken!. Ja, jeg forventer bidrag etter evne - fra begge hold !og ikke f om jeg ville levd årevis ytterst sparsommelig og så slipper typen bomben at han gnukkent satt med rimelig stor sum I banken. Når jeg deler liv med en mann forventer jeg ærlighet og ikke minst GENERØSITET og lyst til å satse 100%. Å holde tilbake slik info etter flere år ikke bra. Eneste jeg hadde godtatt hadde vært " jeg har bestemt endelig satse 100% og jeg kjøper oss hus el. Hilsen ei med egne millioner, som jeg gledelig deler I et samliv! Anonymkode: 8aeea...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #85 Del Skrevet 7. mars 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde blitt lynende forbannet over hemmelighold fra kjæresten om slik sum I banken!. Ja, jeg forventer bidrag etter evne - fra begge hold !og ikke f om jeg ville levd årevis ytterst sparsommelig og så slipper typen bomben at han gnukkent satt med rimelig stor sum I banken. Når jeg deler liv med en mann forventer jeg ærlighet og ikke minst GENERØSITET og lyst til å satse 100%. Å holde tilbake slik info etter flere år ikke bra. Eneste jeg hadde godtatt hadde vært " jeg har bestemt endelig satse 100% og jeg kjøper oss hus el. Hilsen ei med egne millioner, som jeg gledelig deler I et samliv! Anonymkode: 8aeea...bb5 Man har ikke levd yttert sparsommelig i årevis sammen med kjæresten når man er i 20 årene og bor i leilighet i mannsbolig mannsbolig i Oslo. Da jeg var 24 år bodde jeg på en 11 kvm stor studenthybel, og jeg led ikke av den grunn. Jadde TS og samboer vært 10 år eldre, hadde jeg nok stusset mer om samboer ikke var villig til å brule litt av midlene sine på felles bolig. Anonymkode: 27d16...d77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kirgit Skrevet 7. mars 2016 #86 Del Skrevet 7. mars 2016 Jeg skjønner TS godt, hadde mannen min holdt noe sånt skjult i over 2 år hadde jeg nok vurdert hele forholdet. Hvis de har levd veldig sparsommelig (bekymret seg over økonomi) når det egentlig fantes et sikkerhetsnett, som bare han visste om, syns jeg faktisk det er ganske dårlig gjort. Såklart er det hans penger og han kan forvalte de som han vil, men det å holde det skjult så lenge... Det hadde jeg taklet ganske dårlig. Jeg hadde ikke forventet å "få en del av kaka", men jeg hadde forventet å være en del av planleggingen av felles fremtid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #87 Del Skrevet 7. mars 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde blitt lynende forbannet over hemmelighold fra kjæresten om slik sum I banken!. Ja, jeg forventer bidrag etter evne - fra begge hold !og ikke f om jeg ville levd årevis ytterst sparsommelig og så slipper typen bomben at han gnukkent satt med rimelig stor sum I banken. Når jeg deler liv med en mann forventer jeg ærlighet og ikke minst GENERØSITET og lyst til å satse 100%. Å holde tilbake slik info etter flere år ikke bra. Eneste jeg hadde godtatt hadde vært " jeg har bestemt endelig satse 100% og jeg kjøper oss hus el. Hilsen ei med egne millioner, som jeg gledelig deler I et samliv! Anonymkode: 8aeea...bb5 Jeg ser for meg flere muligheter her. F.eks. at han har arvet pengene (eller en del av de og spart/tjent resten på invisteringer. Han setter sin stolthet i å vite at han klarer seg på egen hånd, at det å studere eller å vite at han kan jobbe seg opp til å kjøpe egen bolig (eventuelt sammen med kjæresten) er en verdi i seg selv. Det er noe han trenger for egen stolthet og selvbilde. Kanskje han har sett andre som har arvet, som ikke har klart å finne sin egen vei, som kanskje lever uten å glede seg over ting men bare tar det som en selvfølge at man kan kjøpe seg det man har lyst på når man har lyst på det. Kanskje han har penger fordi han vant i lotto da han var yngre. Uten å ha fortalt om det til slekt og venner, fordi han vet at mange ville blitt misunnelige, forventet noe/mye av han, og han har sett at penger kan forandre vennskap og familieforhold før. Han ser pengene som en sikkerhet som ikke bør brukes før det er nødvendig. Kanskje han laget en app som han var heldig med, og tjente mer enn han noen gang hadde trodd han ville. Omtrent som å vinne i lotto. Kanskje han er redd for å miste fokus på å jobbe for å ha råd til ting, glede seg over å spare til noe han har lyst på og tilfredstillelsen ved å kunne kjøpe det når han har kommet så langt? Anonymkode: 8fd21...563 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 7. mars 2016 #88 Del Skrevet 7. mars 2016 18 timer siden, tussi84 skrev: men møblene derimot kunne vært oppgradert. Det blir jo en felles invistering Nei, møbelkjøp er ingen investering, det er rent forbruk. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisemm Skrevet 7. mars 2016 #89 Del Skrevet 7. mars 2016 Hahahah. Damer og penger. Har han arvet pengene eller? Arv er grunnleggende urettferdig. Sløs pengene bort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 7. mars 2016 #90 Del Skrevet 7. mars 2016 Den 5. mars 2016 at 16.42, AnonymBruker skrev: Men har du ikke merka at han ikke har lån på sin del av boligen? Aldri sett selvangivelsen hans? Anonymkode: e5ecb...791 Hvorfor skulle han ikke ha lån på boligen bare fordi han har noen sparepenger? Bare amatører og fattigfolk som betaler ned ekstra på lånet når utlånsrenten er på under 2% 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonGangerTo Skrevet 7. mars 2016 #91 Del Skrevet 7. mars 2016 TS Om ikke altfor lenge blir jeg samboer med verdens deiligste mann. Personlig er jeg overhodet ikke interessert i å vite hvor mye han får i lønn eller hvor mye han har på sparekontoen. Om vi må spare i mange år framover fordi jeg ikke finner meg jobb, så gjør vi det. Med eller uten penger, jeg elsker han 100 %. Når det er sagt, så liker jeg å bruke mine egne penger og ikke andre sine. Vil du pusse opp eller kjøpe deg en dyr veske, skaff deg en ekstra jobb. Ikke forvent at andre skal finansiere ditt forbruk!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #92 Del Skrevet 7. mars 2016 Hei jenta mi, Synes det er utrolig trist å høre dette. Var en grunn til at jeg ventet med å fortelle deg dette. Ser ut som at jeg har tatt veldig feil av deg og vi er tydeligvis veldig forskjellige. Jeg vil ikke bruke disse pengene, fordi jeg vet at de vil kunne gjøre fremtiden vår så mye bedre om jeg lar dem stå. Det er sant som mange sier her, de vil bare vokse og etter hvert vil de årlige rentene tilsvare en god årslønn. Jeg pakker sakene mine og drar i morgen, har allerede fått sofaplass hos en kompis. Ut fra hvordan du har vært, så hadde jeg aldri trodd dette. Anonymkode: 4f9c5...b1f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk91 Skrevet 7. mars 2016 #93 Del Skrevet 7. mars 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Sympatisk, helt til jeg leste "kaster han ut på dagen". Håper den ikke var ment slik jeg leste den Jeg håper også at dere har en klar avtale og har tenkt godt gjennom og snakket om hvordan dere skal få det til å fungere. Det kan fort bli skjevt maktforhold og såre følelser om dere ikke har klare grenser. Enten du føler han tar seg til rette i det som er ditt eller han føler han ikke kan gjøre noe eller må følge dine forventninger på renhold, rydding, hva som skal være i hjemmet - fordi du eier og han blir stående uten bolig dersom du ikke er "fornøyd". (Og du har nok ikke lov til å kaste han ut på dagen om ikke det er noe helt spesielt som har skjedd.) Anonymkode: 8fd21...563 Det med at jeg kaster han ut på dagen var satt på spissen for å vise et poeng til de som skrev før meg. De fikk det til å høres ut som at kjæresten til TS taper på å bo med henne, noe som er helt feil. Ingen taper på å kjøpe en leilighet(utenom i byer der oljeindustrien har stått sterkt). Så lenge han er student skal vi ikke ha en samboeravtale, da det er da først han har råd til å dele utgifter 50/50 med meg. Vi er heldigvis veldig like når det kommer til renhold, rydding osv, så å bo sammen kommer til å gå veldig bra. Men det er kanskje nyforelskelsesen som prater. Kommer helt sikkert med et klageinnlegg om det å være samboere ikke går som smurt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 7. mars 2016 #94 Del Skrevet 7. mars 2016 Tråden er ryddet for personangrep. Kragebein, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #95 Del Skrevet 9. mars 2016 I utgangspunktet så har du ingen rett på hans penger. Men når vi snakker om så mye som 7 millioner, og hvis dere likevel lever som om at dere hadde dårlig råd, så KAN det være et tegn på at han har et problematisk forhold til penger. Men det er vanskelig å si når vi ikke ikke vet hvordan dere bor, deler utgifter, hvilket nivå forbruket ligger på nå osv. Kanskje du bare er en av de kvinnene som bruker og bruker penger og aldri blir fornøyd. Anonymkode: 302a5...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #96 Del Skrevet 9. mars 2016 Den 5.3.2016 at 16.13, Nikee skrev: Jeg kan forstå at du blir litt paff av å finne ut nå, såpass langt ute i forholdet at han har en del penger. 7 millioner er ikke akkurat lite. Men det er hans penger, han har gjort et klokt valg! Du reagerer jo med å tenke på hvor lite penger dere har hatt men dere har jo hatt nok til å klare dere. ferieturer, mat på bordet osv. Du kan ikke forvente at han skal bruke de på deg når han mest sannsynlig har spart dette opp (i alle fall store deler) før deg. Du kan snakke med ham om hvilke planer han har med dem, hvor du kommer inn i dette sparebildet, osv. Han trenger ikke å samle på dem hele tiden. Og jeg er til dels enig med deg at om dere sparer sammen fra nå av kan dere bruke litt på unne dere en bedre ferie i ny og ne. Men ikke gå helt amok. Snakk med ham og finn ut. Mest sannsynlig er det at han har arvet dem, eller vunnet dem. Eller kanskje tjent dem i boligmarkedet hvis han har vært heldig. Man "sparer" ikke opp til 7 millioner som 27-åring. Anonymkode: 302a5...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #97 Del Skrevet 9. mars 2016 Den 5.3.2016 at 17.13, ambivalentReaction skrev: Det at han har dem i en konto er idiotisk da, han kan jo få 4% over inflasjon ved å investere i fond, hvorfor gjør han ikke det? Fond er bra, men utfallsrommet er stort både på oppsiden og nedsiden. Å si man får 4% realavkastning i fond årlig er veldig forenklet, og trolig litt optimistisk også. Anonymkode: 302a5...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musicman Skrevet 9. mars 2016 #98 Del Skrevet 9. mars 2016 Den 5.3.2016 at 19.12, AnonymBruker skrev: Herlighet, dere kan da ikke si meg at man trenger å leve så sparsommelig når man har 7 millioner på bok... Det er snakk om små summer også. La oss si at vi brukte 30 tusen på å oppgradere huset (innkjøp av nye møbler, tv, osv), rundt 5-7 tusen på div klær (jakker, sko og vesker) og kanskje 20-30 tusen på en fin ferie i sommer, det vil kun utgjøre mindre enn 1% av hele formuen. Dette er kun småting vi burde få unne oss. Syntes jo vi burde bo i et litt bedre strøk når man har de pengene, men skal ikke presse han til det selvfølgelig. Penger er ment til å brukes en gang iblant, man kan ikke bare gjemme dem vekk og leve et miserabelt liv sånn uten videre... TS Anonymkode: 2b451...7cb Enig i det med å oppgradere boligen slik at den blir praktisk å bo i og fin å se på, men når du begynner å snakke om sko og vesker, så faller du inn i det stereotypiske bildet av kvinner som bruker millioner på, nettopp, sko og vesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musicman Skrevet 9. mars 2016 #99 Del Skrevet 9. mars 2016 Den 3/5/2016 at 19.12, AnonymBruker skrev: Herlighet, dere kan da ikke si meg at man trenger å leve så sparsommelig når man har 7 millioner på bok... Penger er ment til å brukes en gang iblant, man kan ikke bare gjemme dem vekk og leve et miserabelt liv sånn uten videre... Anonymkode: 2b451...7cb Jeg er helt enig. Man bør leve ut fra evne. Har man 7 millioner til overs, så er det vanlig å unne seg en litt høyere levestandard enn det folk som har 0 millioner til overs, gjør. Men det er vanskelig å vurdere om typen din er gnien eller om han er fornuftig når du ikke har skrevet noe om hvordan dere lever nå. Gjeld? Inntekt? Forbruk? Bolig? Hvordan står det til der nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2016 #100 Del Skrevet 9. mars 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: I utgangspunktet så har du ingen rett på hans penger. Men når vi snakker om så mye som 7 millioner, og hvis dere likevel lever som om at dere hadde dårlig råd, så KAN det være et tegn på at han har et problematisk forhold til penger. Men det er vanskelig å si når vi ikke ikke vet hvordan dere bor, deler utgifter, hvilket nivå forbruket ligger på nå osv. Kanskje du bare er en av de kvinnene som bruker og bruker penger og aldri blir fornøyd. Anonymkode: 302a5...989 Hvorfor mener du at de lever som om de har dårlig råd? De drar på gjennomsnittlige ferier, er nøysomme med mat og møbler, og kjøper ikke unødvendig elektronikk. Dette er jo bare fornuftig, og det er ved å leve på denne måten man ender opp med mye penger på bok. Jeg har møtt flere millionærer som alltid kjøper FirstPrice og handler møbler på finn, det er gjerne slik de startet opp og vedlikeholder formuen sin. Siden dette er mannen sine penger står han fritt til å velge sin livsstil. At han har ventet med å fortelle det var vel for å unngå golddiggere, og når har han tabbet seg ut, siden TS er nettopp dette. Frem til de gifter seg, får barn eller kjøper felles bolig har ikke hun noe med hans penger å gjøre. Hadde de levd under fattigdomsgrensen og knapt hatt penger til mat hadde det vært en annen sak, eller dersom han ga inntrykk av æ være fattig og lot TS betale mest, men dette er jo ikke tilfelle. Har du råd til å ferier lever du faktisk helt greit. Anonymkode: aa0e9...633 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå