AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #61 Del Skrevet 6. mars 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Jeg skjønner ikke denne tankegangen. Ser du ikke verdien med å være finansielt uavhengig? Mannen til TS kan slutte å jobbe i morgen og tjene 280 000 i året resten av livet, og så gi 7 millioner i arv til sine barn. Hvis han fortsetter å jobbe vil pengene hans øke i verdi hvert eneste år, neste år er de 7 millionene 7 420 000. Om ti år har han over 12,5 millioner, han vil da ha en avkastning på 500 000 over inflasjon hvert eneste år. Ser du virkelig ikke at å sløse bort disse pengene nå vil være en elendig ide, spesielt når de har det komfortabelt nå? De kan være mangemillionærer om noen få år bare. En halv million i året i passiv inntekt er ikke å fnyse over. Da er framtiden sikret. Om 20 år har han 22 millioner! Han kan få ennå mer dersom han sparer litt av lønnen i tillegg. Her har han mulighet til å pensjonere seg tidlig, eller permittere seg for å reise. Å øke forbruket litt kan virke uskyldig, men det utgjør masse over tid. De som sliter med å spare kunne ofte spart mye med bare små forbruksendringer. Det er fantastisk at han har klart å ha så lavt forbruk at han kan legge av penger som sitter å vokser. Jeg tenker det må være fantastisk å ha et "fuck you" fond. Hvis han ikke liker sjefen kan han slutte, han kan starte egen bedrift, mulighetene er uendelig. Og TS vil bruke dem på moteklær og dyre ferier... Litt usikker på hvilken tankegang du sikter til. Det jeg mente var at livskvalitet og trivsel kommer først. Man måler gjerne slikt ved å sammenligne med hva som er "normalt". Å bo i et uferdig rottereir med masse slit og tårer i 10 år er i mine øyne unormalt og ikke et godt barndomshjem å vokse opp i. Ja,jeg hadde klikket i vinkel,gitt ham fingeren og forsikret meg om at han faktisk dro helt til helvete om samboeren min plutselig hadde fortalt at han satt på 7 mill etter alt vi har vært gjennom. Særlig hvis han hadde begynt å snakke om 22 mill når vi blir 50! "Hold ut,jenta mi.." Nei fy faen.. I ts sin situasjon er det heldigvis ikke slik. Det virker som om de har det ganske bra og helt normalt. Men den dagen hun har økt sin inntekt og ønsker å at de skal unne seg noe burde han følge på synes jeg. Å la henne betale mer enn han eller å holde henne tilbake blir feil når han sitter så pent i det. Livet er nå. Selvfølgelig ser jeg verdien med å være finansielt uavhengig, og det blir han uansett. Altfor dyre moteklær og ferier er nettopp det. Anonymkode: 91ba6...55c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kragebein Skrevet 6. mars 2016 #62 Del Skrevet 6. mars 2016 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Kragebein, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #63 Del Skrevet 6. mars 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Bevis på at kvinner tenker penger. Anonymkode: 234fb...f15 Du har åpenbart ikke lest svarene i tråden. Anonymkode: 396cf...aa7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #64 Del Skrevet 6. mars 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker på hvilken tankegang du sikter til. Det jeg mente var at livskvalitet og trivsel kommer først. Man måler gjerne slikt ved å sammenligne med hva som er "normalt". Å bo i et uferdig rottereir med masse slit og tårer i 10 år er i mine øyne unormalt og ikke et godt barndomshjem å vokse opp i. Ja,jeg hadde klikket i vinkel,gitt ham fingeren og forsikret meg om at han faktisk dro helt til helvete om samboeren min plutselig hadde fortalt at han satt på 7 mill etter alt vi har vært gjennom. Særlig hvis han hadde begynt å snakke om 22 mill når vi blir 50! "Hold ut,jenta mi.." Nei fy faen.. I ts sin situasjon er det heldigvis ikke slik. Det virker som om de har det ganske bra og helt normalt. Men den dagen hun har økt sin inntekt og ønsker å at de skal unne seg noe burde han følge på synes jeg. Å la henne betale mer enn han eller å holde henne tilbake blir feil når han sitter så pent i det. Livet er nå. Selvfølgelig ser jeg verdien med å være finansielt uavhengig, og det blir han uansett. Altfor dyre moteklær og ferier er nettopp det. Anonymkode: 91ba6...55c Jeg aner ikke hvordan din livssituasjon er. Men du kan jo bare jobbe litt mer for å få penger til å pusse opp. Jobber du 10 timer ekstra i uken har du plutselig 5000 ekstra å bruke på oppussing. 7 millioner er for lite til å leve av, og å ta mye av det vil forlenge tiden før mannen kan slutte å jobbe og ha samme inntekt betraktelig. Om 10 år vil han ha gjennomsnittlig inntekt uten å jobbe. Å ha den tryggheten ville gitt meg uendelig mye mer livskvalitet og trivsel enn dyre fliser på badet og en induksjonstopp og innebygd kaffemaskin. At dere har kjøpt et hus som ikke passer deres forutsetninger er åpenbart, men når dere gjør dårlige avgjørelser på boligmarkedet er det siste dere bør gjøre å investere mer i boligmarkedet. Den dagen TS øker sin inntekt bør hun begynne å spare slik som mannen gjør. Slik at de blir sikret for fremtiden. Om han bare bruker en million i år, vil han utsette tiden før han er finansielt uavhengig med 3 år. Enhver økning av forbruket vil også sannsynligvis påvirke forbruket videre også. Det er veldig vanskelig å redusere forbruket, men det er kjempeenkelt å øke. Selv om han bare øker forbruket med 100 000 i året vil det også sabotere friheten som er innen rekkevidde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #65 Del Skrevet 6. mars 2016 10 timer siden, ambivalentReaction skrev: Jeg skjønner ikke denne tankegangen. Ser du ikke verdien med å være finansielt uavhengig? Mannen til TS kan slutte å jobbe i morgen og tjene 280 000 i året resten av livet, og så gi 7 millioner i arv til sine barn. Hvis han fortsetter å jobbe vil pengene hans øke i verdi hvert eneste år, neste år er de 7 millionene 7 420 000. Om ti år har han over 12,5 millioner, han vil da ha en avkastning på 500 000 over inflasjon hvert eneste år. Ser du virkelig ikke at å sløse bort disse pengene nå vil være en elendig ide, spesielt når de har det komfortabelt nå? De kan være mangemillionærer om noen få år bare. En halv million i året i passiv inntekt er ikke å fnyse over. Da er framtiden sikret. Om 20 år har han 22 millioner! Han kan få ennå mer dersom han sparer litt av lønnen i tillegg. Her har han mulighet til å pensjonere seg tidlig, eller permittere seg for å reise. Å øke forbruket litt kan virke uskyldig, men det utgjør masse over tid. De som sliter med å spare kunne ofte spart mye med bare små forbruksendringer. Det er fantastisk at han har klart å ha så lavt forbruk at han kan legge av penger som sitter å vokser. Jeg tenker det må være fantastisk å ha et "fuck you" fond. Hvis han ikke liker sjefen kan han slutte, han kan starte egen bedrift, mulighetene er uendelig. Og TS vil bruke dem på moteklær og dyre ferier... Her har du ikke forstått noe vesentlig; det er ikke mannen til ts de er ikke gift. Men langt viktigere, å slutte å jobbe og å leve på renter er ikke noe liv! Denne personen har forstått at detbikke er noe alternativ å leve på 280 000/renten og å gå unyttig rundt i samfunnet. Så han jobber. 280 000 er heller ikke mye å leve for på årsbasis. Hva vet forøvrig vi? Denne mannen kan ha tanker om å invistere pengene på sikt? Ts klager,over minimalistiske og stygge møbler? Et hjem er ikke det du ser og om gir deg med, men hva du gjør ut av det du har og den du deler hjemmet med. Lykke ligger ikke nødvendigvis i materielle ting eller i penger, så lenge man har mat på bordet og et bord å dekke. Anonymkode: c1fe4...4e4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #66 Del Skrevet 6. mars 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her har du ikke forstått noe vesentlig; det er ikke mannen til ts de er ikke gift. Men langt viktigere, å slutte å jobbe og å leve på renter er ikke noe liv! Denne personen har forstått at detbikke er noe alternativ å leve på 280 000/renten og å gå unyttig rundt i samfunnet. Så han jobber. 280 000 er heller ikke mye å leve for på årsbasis. Hva vet forøvrig vi? Denne mannen kan ha tanker om å invistere pengene på sikt? Ts klager,over minimalistiske og stygge møbler? Et hjem er ikke det du ser og om gir deg med, men hva du gjør ut av det du har og den du deler hjemmet med. Lykke ligger ikke nødvendigvis i materielle ting eller i penger, så lenge man har mat på bordet og et bord å dekke. Anonymkode: c1fe4...4e4 Jeg bruker mannen og dama om folk i forhold også, i dagens samfunn føler jeg det er likestilt med ekteskap, beklager hvis det er forvirrende. 280 000 er ikke mye på årsbasis, men selv uten å spare en krone til, vil denne summen øke til 500 000 i løpet av 10 år. Alt mannen trenger å gjøre er å ikke bruke av pengene. Ifølge TS har mannen investert pengene i obligasjoner, fond og har deler av pengene på konto. Det virker som han har investert dem fornuftig for å få en nøktern og langvarig avkastning. Ja, og det er der mitt problem ligger. De kan jo sikkert bruke 100 000 på møbler og reiser og klær, men da vil ikke fondet hans vokse til 12.5 millioner på ti år. Jeg tenker mulighetene deres blir enorme da, de kan hjelpe eventuelle barn med bolig, ta lengre ferier, eller så kan han pensjonere seg tidlig. Hvert år han venter vil han ha mer penger å ta av, den årlige avkastningen vil øke, og til slutt vil den matche hans nåværende inntekt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 6. mars 2016 #67 Del Skrevet 6. mars 2016 Det er hans penger. Du har ikke krav på noen av de. Ikke så mye som tenke tanken på at de kan falle deg til gode.Vær glad du har en såpass fornuftig mann , og tjen dine egne penger. Med hilsne fra Jon Are Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #68 Del Skrevet 6. mars 2016 TS: Kanskje dere har for ulike økonomiske verdier til at dere i det heletatt passer sammen? Kanskje bør du da eller bare revurder hele forholdet å vurdere å dra... Anonymkode: e5ecb...791 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #69 Del Skrevet 6. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS: Kanskje dere har for ulike økonomiske verdier til at dere i det heletatt passer sammen? Kanskje bør du da eller bare revurder hele forholdet å vurdere å dra... Anonymkode: e5ecb...791 Denne må du nesten forklare. Bør hun da satse på å finne en mann lik hennes nåværende mann som ikke har 7 millioner? Eller bør hun finne en med 7 millioner som vil la henne sløse dem bort? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #70 Del Skrevet 6. mars 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ps Uttrykket "Penger er roten til alt vondt" er ikke ord som er sagt uten grunn Anonymkode: cc1a7...ac7 Ikke helt riktig. Du har kanskje hørt at penger er roten til alt ondt, men det er ikke hva Bibelen sier. Den sier kjærlighet til penger er roten til alt ondt. (1Tim 6:9-10)[/quote] Anonymkode: ffa16...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 6. mars 2016 #71 Del Skrevet 6. mars 2016 Er jeg den eneste her inne som synes at mannen burde Gjøre noe med noe av de pengene. Altså klær, ferie og mote ting er tullete men møblene derimot kunne vært oppgradert. Det blir jo en felles invistering. Det skal vel også sies at grunnen til at jeg tenker sånn er fordi i mitt eget forhold så bruker vi ofte penger på hverandre. Jeg får feks en film av han mens han får klær av meg etc uten noen grunn. Vi er også av den oppfatning av at den som tjener mest bidrar mest. Ergo hadde møblene vært slitte og vi hadde ikke vært på en ordentlig ferie på feks 5 år og jeg hadde milllioner på bok, da hadde jeg med glede både kjøpt inn nye møbler og spandert ferien på min kjære. Penger er ikke mer verdt enn kjærligheten. Å ha en økonomisk sans er også viktig, men det finnes en balanse gang mellom å bruke litt og alt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk91 Skrevet 6. mars 2016 #72 Del Skrevet 6. mars 2016 Har han noen planer for disse pengene, eller skal han bare sitte og gni på dem som en inntørket potet? Jeg er for sparing, men når man ikke engang kan bruke noe av pengene på møbler stusser jeg litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk91 Skrevet 6. mars 2016 #73 Del Skrevet 6. mars 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har de pengene, ikke man (som du skriver) Dere er nokså ulike når det gjelder økonomi. Jeg er usikker på om han har valgt rett. Anonymkode: cc1a7...ac7 Jeg hadde gladelig delt av gleden med min kjære om jeg hadde hatt penger. Og jeg gjør det, vi flytter snart inn i en ny stor leilighet som jeg har kjøpt. Jeg kaster han ut på dagen om det blir slutt uansett, så jeg taper ingenting på å bo der. Et bedre alternativ enn at vi begge skal bo dårlig bare fordi han ikke har penger i banken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #74 Del Skrevet 6. mars 2016 Jeg ville ikke kjøpt fancy mobiler, reist på overdådige ferier, kjøpt fet bil osv. om jeg hadde noen millioner på konto heller. Penger går faktisk fort når man bruker de på alt mulig fjas. Med 7 millioner har man mulighet til å gjøre mye bra, fornuftig og få pengene til å formere seg. Han gjør det jeg ser for meg at jeg ville gjort. Jeg ville vært stolt over at kjæresten min kunne håndtere penger på en god måte. At han ikke sa noe til meg tidligere, ville jeg ikke tatt personlig. Har selv en konto jeg tar ut minst mulig av. Mens brukskontoen er det lite igjen på når månedens regninger er betalt. Jeg pleier å nærmest late som, overfor meg selv, at den andre kontoen ikke eksisterer. For den er kun for veldig nødvendige ting, pengene skal helst spares til hus osv. Anonymkode: 27262...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solavskjerming Skrevet 6. mars 2016 #75 Del Skrevet 6. mars 2016 Den Saturday, March 05, 2016 at 19.12, AnonymBruker skrev: Herlighet, dere kan da ikke si meg at man trenger å leve så sparsommelig når man har 7 millioner på bok... Det er snakk om små summer også. La oss si at vi brukte 30 tusen på å oppgradere huset (innkjøp av nye møbler, tv, osv), rundt 5-7 tusen på div klær (jakker, sko og vesker) og kanskje 20-30 tusen på en fin ferie i sommer, det vil kun utgjøre mindre enn 1% av hele formuen. Dette er kun småting vi burde få unne oss. Syntes jo vi burde bo i et litt bedre strøk når man har de pengene, men skal ikke presse han til det selvfølgelig. Penger er ment til å brukes en gang iblant, man kan ikke bare gjemme dem vekk og leve et miserabelt liv sånn uten videre... TS Anonymkode: 2b451...7cb Men 7 mill er faktisk ikke så mye penger, regner med han har planer om å investere pengene, slik at de vil ha en verdi om 10-20 år også. Håper egentlig du tuller..du skal bruke 30 tusen på innbo, om 2-3 år skal du gjøre det samme, på 10 år har du brukt 90-150 tusen. 5-7 tusen på klær, på 10 år 50-70 tusen. 20-30 tusen på ferie, på 10 år 200-300 tusen. Legg merke til at dette er uten prisstigning, så summene er sannsynligvis urealistisk lave. Allikavel får jeg 340-520 på 10 år på tull. Du skjønner vel at dette er galskap? Hadde jeg vunnet 7 mill i morgen hadde jeg valgt å betale ned huslån og andre lån og investert resten slik at jeg forhåpentligvis ville hatt avkastning om noen år. Og kjærsten din ser ut til å tenke i de samme baner. Ville forøvrig spart opp så mye som mulig når jeg da hadde hatt penger til overs som i dag går til lån, slik at jeg hadde kunne investert de pengene også. Frem til jeg vinner disse pengene får jeg fortsette å betale ned på boligen slik at jeg kan være gjeldsfri en gang i 40 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frk91 Skrevet 6. mars 2016 #76 Del Skrevet 6. mars 2016 11 minutter siden, solavskjerming skrev: Men 7 mill er faktisk ikke så mye penger, regner med han har planer om å investere pengene, slik at de vil ha en verdi om 10-20 år også. Håper egentlig du tuller..du skal bruke 30 tusen på innbo, om 2-3 år skal du gjøre det samme, på 10 år har du brukt 90-150 tusen. 5-7 tusen på klær, på 10 år 50-70 tusen. 20-30 tusen på ferie, på 10 år 200-300 tusen. Legg merke til at dette er uten prisstigning, så summene er sannsynligvis urealistisk lave. Allikavel får jeg 340-520 på 10 år på tull. Du skjønner vel at dette er galskap? Hadde jeg vunnet 7 mill i morgen hadde jeg valgt å betale ned huslån og andre lån og investert resten slik at jeg forhåpentligvis ville hatt avkastning om noen år. Og kjærsten din ser ut til å tenke i de samme baner. Ville forøvrig spart opp så mye som mulig når jeg da hadde hatt penger til overs som i dag går til lån, slik at jeg hadde kunne investert de pengene også. Frem til jeg vinner disse pengene får jeg fortsette å betale ned på boligen slik at jeg kan være gjeldsfri en gang i 40 årene. En av de beste investeringene man kan gjøre er å kjøpe bolig, rart superspareren ikke har tenkt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #77 Del Skrevet 6. mars 2016 20 minutter siden, solavskjerming skrev: Men 7 mill er faktisk ikke så mye penger, regner med han har planer om å investere pengene, slik at de vil ha en verdi om 10-20 år også. Håper egentlig du tuller..du skal bruke 30 tusen på innbo, om 2-3 år skal du gjøre det samme, på 10 år har du brukt 90-150 tusen. 5-7 tusen på klær, på 10 år 50-70 tusen. 20-30 tusen på ferie, på 10 år 200-300 tusen. Legg merke til at dette er uten prisstigning, så summene er sannsynligvis urealistisk lave. Allikavel får jeg 340-520 på 10 år på tull. Du skjønner vel at dette er galskap? Hadde jeg vunnet 7 mill i morgen hadde jeg valgt å betale ned huslån og andre lån og investert resten slik at jeg forhåpentligvis ville hatt avkastning om noen år. Og kjærsten din ser ut til å tenke i de samme baner. Ville forøvrig spart opp så mye som mulig når jeg da hadde hatt penger til overs som i dag går til lån, slik at jeg hadde kunne investert de pengene også. Frem til jeg vinner disse pengene får jeg fortsette å betale ned på boligen slik at jeg kan være gjeldsfri en gang i 40 årene. TS har allerede sagt pengene er fordelt mellom fond, obligasjoner og kontanter. Sannsynligvis har han 50 til 150% av inntekten sin som kontanter (i sparekonto som matcher inflasjonen), en andel i obligasjoner for a hedge mot risikoen til fondet og en andel i et fond med middels risiko. Da bør han relativt enkelt klare å slå inflasjonen med 4-6%. De hundre tusen TS vil sløse bort på ferie, møbler og klær gir nok en avkastning på minst 6% hvert år. På ti år ville de utgjort 180 000. 13 minutter siden, frk91 skrev: En av de beste investeringene man kan gjøre er å kjøpe bolig, rart superspareren ikke har tenkt på det. Såfremt du har lite kapital. Har du mindre enn 600 000 er den beste investeringen bolig som du kan bo i og som du kan betale uavhengig av renteøkning. Selv om verdien av huset forsvinner har du fortsatt et sted å bo. Hvis du har mange millioner derimot, da vil du ikke putte alle eggene i en kurv. Da putter du litt i bolig, litt i aksjer, litt i obligasjoner og nok for å leve et år i kontanter. Avkastningen på aksjefond er bra, og det er midler du kan ta ut ved sykdom eller arbeidsledighet eller andre uforutsette hendelser. Hvis du binder de opp i huset er du langt mer utsatt i en situasjon der arbeidsledigheten plutselig øker. Da sitter du med et hus du ikke får solgt, og behov for penger. I tillegg koster et dyrere hus mer å holde, og forbruket vil øke. Som sagt tidligere er det mye mye vanskeligere å senke forbruket enn å øke det. Med lav risiko kan de syv millionene bli til 12.5 millioner på 10 år. Da vil han ha en avkastning på en halv million i året, helt uten å gjøre noe selv, utenom å ikke sløse bort pengene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #78 Del Skrevet 6. mars 2016 27 minutter siden, frk91 skrev: En av de beste investeringene man kan gjøre er å kjøpe bolig, rart superspareren ikke har tenkt på det. Antakeligvis tenker han vel å bruke dem på en bolig som han vil bo i en stund, ikke et 'ungkarsrede'. Og han har ikke funnet den rette enda - eller vet ikke om TS er den rette. Hun er også bare 24. Det er naturlig at man utvikler et annet forhold til bruk av penger felles når man er gift, og det er de tross alt ikke. Anonymkode: c88fd...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 6. mars 2016 #79 Del Skrevet 6. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antakeligvis tenker han vel å bruke dem på en bolig som han vil bo i en stund, ikke et 'ungkarsrede'. Og han har ikke funnet den rette enda - eller vet ikke om TS er den rette. Hun er også bare 24. Det er naturlig at man utvikler et annet forhold til bruk av penger felles når man er gift, og det er de tross alt ikke. Anonymkode: c88fd...b63 Jeg tviler på dette. Antageligvis tenker han på pensjon og fremtiden sin. Han vet han lever komfortabelt nå og går ikke i luksusfellen der man strekker økonomien til ytterpunktene. Hans økonomiske strategi er en jeg har tenkt til å bruke når jeg har sett det jeg vil se. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
carmen81 Skrevet 6. mars 2016 #80 Del Skrevet 6. mars 2016 (endret) Jaggu lukter det noget gold digger her! Hans penger, hans valg i hvordan han vil bruke de. Ikke rart han ikke sa noe tidligere. Hadde løpt utav huset hadde jeg vært han. Trenger du penger, så skaff de selv! Endret 6. mars 2016 av carmen81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå