AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #1 Del Skrevet 5. mars 2016 Jeg har ei jente på 13.5 år og begynner å bli frustrert over kravene til alt barna skal ha av utstyr og merkeklær.. Lurer på om det er slik over hele fjøla? Vi bor i Oslo, men absolutt ikke på vestkanten. likevel er det utviklet seg til et nærmest kollektivt press om å ha det ene eller andre fordi barnet selvsagt ikke vil være "den eneste" som ikke har ditt eller datt. Jeg nevner i fleng hva man helst skal ha; noen Abercrombie & Fitch- klær evt Hollister, Svea-jakke, evt Parajumper, Hunter-støvler, Uggs, og ikke minst: Iphone, helst 6!!! det er jo helt sykt, spesielt dette mobilpresset. Mange av min datters venninner har fått iphone 6 av foreldrene sine, og den koster vel 6-7000 kr! Både jeg og mannen har mobiler selv som koster bare halvparten så det var uaktuelt å pøse på dette til henne. Vi ga beskjed om at hun fikk spare. Hun klarte å spare over 4000 kr selv og da røk mobilen hun hadde fra før, så da la vi i 2000 kr til henne, synes tross alt hun hadde vært flink som var den eneste i gjengen som måtte punge ut selv... venninna fikk av foreldrene sine og da den knuste fikk hun en ny (13-14000 kr på mobil ila et år???) Hunter har vi fått tak i brukt, og Uggs'ene har hun også betalt selv. Men presset på ting som man må ha vil antakelig bare øke på. Jeg synes det er forstemmende. Vi vil ikke bidra til at presset på andre igjen blir enda større men det er jo det som skjer når enda en får div ting. Jeg synes det er kjempevanskelig for jeg husker fra min egen ungdomstid hvor viktig akkurat den ene tingen var for imaget men presset var jo ikke slik den gangen. Og jeg ser hvor viktig det er for henne å ha akkurat dette. Må ellers nevne at hun er rolig og fornuftig ellers, hun bidrar hjemme, hun kjenner verdien av penger og ser på salg og er alltid obs på fx tilbud på mat når vi handler. men når det kommer til visse ting, fx mobil, blir hun helt fjernstyrt,,,, hvordan er dette der andre bor? Anonymkode: 68eda...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #2 Del Skrevet 5. mars 2016 Jeg er 16 år og ja, jeg bor i Oslo. Ikke på vestkanten! Jeg selv opplever press på å ha den nyeste mobilen og den nye jakka alle har! Men jeg vet at foreldrene mine alltid ikke kan betale for meg og jeg må spare penger selv så ønsker jeg no så kjøper jeg det selv. Men jeg er enig i dattern din, Jeg maste like mye som hun gjør men jeg fikk ikke alltid. Merkepresset hos ungdommer er høyt, man må alltid passe inn og slikt. Anonymkode: 1c54a...969 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 5. mars 2016 #3 Del Skrevet 5. mars 2016 16 år, Vestlandet. Merker absolutt ingenting. Eg har IPhone, macbook elns fordi eg vil ha det, ikkje fordi alle andre har det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #4 Del Skrevet 5. mars 2016 Så fint med svar fra dere som selv er unge! Bare så det er sagt: jeg forstår selvsagt ønsket om å ha det som vennene har ,det som er nytt, kult og sikkert helst også dyrt... Jeg synes bare det er så trist at man føler man må ha slike ting for å være "med". Jeg er ikke så bekymret for datteren min sånn på sikt, jeg tror dette er den fasen unge går gjennom der de skal identifisere seg med andre og ha disse kule tingene som markører. etter hvert blir det antakelig slik at de heller vil være litt unike og ikke skal ha det samme som andre. Men telefoner i flerfoldig tusenkronersklassen synes jeg er galskap. så lenge hun sparer selv så er det greit, men... Macbook har hun også, der sparte hun halvparten (siden hun maste hull i hodet på oss om akkurat denne typen) og mannen min la ut resten, siden vi og trengte en pc til. (rart hvordan ungdommene er så opphengt i apple-produkter, det er jo ikke de som er de beste mobilene btw).. Men det er antakelig også forskjell på steder, som du på vestlandet skriver.. og det er bra!! andre? Anonymkode: 68eda...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #5 Del Skrevet 5. mars 2016 Det jeg skulle skrive om mobil; ja, greit at hun kjøper når hun sparer- skulle ønske bare at det var noe annet enn det som koster 6-7000 som kunne være gangbart.... Anonymkode: 68eda...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. mars 2016 #6 Del Skrevet 5. mars 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ei jente på 13.5 år og begynner å bli frustrert over kravene til alt barna skal ha av utstyr og merkeklær.. Lurer på om det er slik over hele fjøla? Vi bor i Oslo, men absolutt ikke på vestkanten. likevel er det utviklet seg til et nærmest kollektivt press om å ha det ene eller andre fordi barnet selvsagt ikke vil være "den eneste" som ikke har ditt eller datt. Jeg nevner i fleng hva man helst skal ha; noen Abercrombie & Fitch- klær evt Hollister, Svea-jakke, evt Parajumper, Hunter-støvler, Uggs, og ikke minst: Iphone, helst 6!!! det er jo helt sykt, spesielt dette mobilpresset. Mange av min datters venninner har fått iphone 6 av foreldrene sine, og den koster vel 6-7000 kr! Både jeg og mannen har mobiler selv som koster bare halvparten så det var uaktuelt å pøse på dette til henne. Vi ga beskjed om at hun fikk spare. Hun klarte å spare over 4000 kr selv og da røk mobilen hun hadde fra før, så da la vi i 2000 kr til henne, synes tross alt hun hadde vært flink som var den eneste i gjengen som måtte punge ut selv... venninna fikk av foreldrene sine og da den knuste fikk hun en ny (13-14000 kr på mobil ila et år???) Hunter har vi fått tak i brukt, og Uggs'ene har hun også betalt selv. Men presset på ting som man må ha vil antakelig bare øke på. Jeg synes det er forstemmende. Vi vil ikke bidra til at presset på andre igjen blir enda større men det er jo det som skjer når enda en får div ting. Jeg synes det er kjempevanskelig for jeg husker fra min egen ungdomstid hvor viktig akkurat den ene tingen var for imaget men presset var jo ikke slik den gangen. Og jeg ser hvor viktig det er for henne å ha akkurat dette. Må ellers nevne at hun er rolig og fornuftig ellers, hun bidrar hjemme, hun kjenner verdien av penger og ser på salg og er alltid obs på fx tilbud på mat når vi handler. men når det kommer til visse ting, fx mobil, blir hun helt fjernstyrt,,,, hvordan er dette der andre bor? Anonymkode: 68eda...a8a jaja, men forklar henne da at om hun virkelig har lyst til å bli rik så er det så enkelt som å forbruke mindre enn man har i inntekt. Om hun har lyst til å være fattig hele livet og heller kompansere med merkeklær for å understreke fattigdommen, - så la henne gjøre det! Destruktive mennesker er det verden trenger mer av. Om hun derimot heller har lyst til å være smart, og ikke fattig slike de aller fleste 13-14 åringer er så lær henne gleden over å spare penger. Den sanne lykke er å ikke forbruke! Dette her er kunnskap og lærdom du må lære datteren din. Er det så vanskelig da? Jeg klarer jo kjempelett å forklare unge mennesker dette her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morhjertegod Skrevet 5. mars 2016 #7 Del Skrevet 5. mars 2016 Her vi bor florerer det med dyre merkeklær, riktige mobiler osv. Men mine to store har aldri følt på noe press, her har det vært like viktig å finne sin egen stil, ikke være mainstream. Men iphoner har de alle, ikke fordi de må, men de mener den er best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. mars 2016 #8 Del Skrevet 5. mars 2016 14 minutter siden, Fireproof skrev: 16 år, Vestlandet. Merker absolutt ingenting. Eg har IPhone, macbook elns fordi eg vil ha det, ikkje fordi alle andre har det. Selvsagt ville ikke du hatt iphonoe eller macbook om ingen andre hadde det! Det er derfor du betaler ekstra mye penger for merke er fordi at du innbiller deg selv at du er fri og har tatt frie valg, men en som er fri ville ikke hatt iphone i det hele tatt. Du behøver ikke å forstå dette her, men det gjør ingenting. Man skal ikke ødelegge folks selvbedrag heller. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. mars 2016 #9 Del Skrevet 5. mars 2016 Lær heller datteren din til å trøste mennesker som forbruker merkeklær. Lær henne å si til sin venninne, - "ja stakkars, ja du blir helt sikkert mer populær av dette her, ja du blir helt sikkert mer inkludert og bedre likt, ja de 7000 kronene var helt sikkert verdt hele bedrageriet til sammen. Ja uff av meg. neste gang du forbruker penger på tull skal jeg trøste deg da også. og i tillegg minne meg selv om de syvtusen jeg satte av til fremtiden og ha den ekte lykke og sove godt om natta. Til neste uke kan jeg heller hjelpe venninnene som har forbrukt og trenger trøst. De må jo få rettferdiggjort sløseriet sitt. Hvordan du oppdrar barna dine velger du selv. Vil du materialistiske barn ja da får du det. Om du heller velger å sette pris på sparing til en regnværsdag, ja da velger du det. Vi her på kvinneguiden kan ikke oppdra ungen din til å bli et godt menneske, når kanskje du selv sløser og setter pris på "merkehysteriet" og tror på overtroen om å "være moteriktig"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #10 Del Skrevet 5. mars 2016 Vi bor i Oslo nord. Her er det mange som har det du nevner. Jeg har to døtre i tenårene. Hun ene har en del av det du nevner, men hun sier også at det media sier ang. merkepresset ikke er riktig. Man må hverken ha det ene eller det andre..Hun liker imidlertid denne stilen, er glad for det hun får og maser ikke. Hun andre er ikke opptatt av disse merkene i det hele tatt ogønsker seg ikke disse klærne. Anonymkode: 90f48...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #11 Del Skrevet 5. mars 2016 Det er press overalt, men særlig i Asker og Bærum. Barn er helt HJELPLØS mot dette presse jeg ser her....da kan du takke rike foreldre som hjelpe dette hysteri. Anonymkode: 57bda...783 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. mars 2016 #12 Del Skrevet 5. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er press overalt, men særlig i Asker og Bærum. Barn er helt HJELPLØS mot dette presse jeg ser her....da kan du takke rike foreldre som hjelpe dette hysteri. Anonymkode: 57bda...783 Nei, det er ikke rike foreldres skyld. Det går an å ikke være misunnelig av natur. Men ikke hvis foreldrene oppdrar barna sine til å være utakknemlige, - fordi naboene har så mye! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 5. mars 2016 #13 Del Skrevet 5. mars 2016 Har en sønn på 14. Han er ikke merkebevisst men går med ting han syns er kult, altså sin egen stil uten at merkene dukker opp. Han har interesse for hår, klær og sko. Tror det har noe med oppvekst å gjøre. Vi har også en jente som nå er over 18. Hun er akkurat make, går med det hun liker uten at det skal være et spesielt merke. Vi har oppdratt begge ungene med andre verdier enn forbruk og materialisme. Vi har lært dem at det er greit å være seg selv og intelligens, hjertevarme, meninger og sosial kompetanse skinner gjennom alle slags mulige merkeklær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #14 Del Skrevet 5. mars 2016 Har ei på 12 år og en gutt på 14 år. Ikke noe press på klær og sko. Iphone har vært ønske. De fikk 5s til jula 2014 og den har de enda. sønnen min har fått høre av en kompis at jakka hans ikke var så mye vært (tilbud 1000kr) sønnen min sto i mot og mente at det betydde ikke at kompisen sin jakke var så mye bedre en hans, han var veldig sta der. Så de har fått inn noen gode verdier. Anonymkode: 2e7de...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #15 Del Skrevet 5. mars 2016 3 minutter siden, waco skrev: Nei, det er ikke rike foreldres skyld. Det går an å ikke være misunnelig av natur. Men ikke hvis foreldrene oppdrar barna sine til å være utakknemlige, - fordi naboene har så mye! Bor du her? Hvis ikke du gjøre kan du bare klappe igjen. Jeg kjenner veldig mange av disse barns foreldre - kan trygg si at barna her er totalt bortskjemte og har null peiling og bryr seg ikke hva ting koster. Anonymkode: 57bda...783 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 5. mars 2016 #16 Del Skrevet 5. mars 2016 Dersom alle mammaer og pappaer hadde sluttet å ta regningen for merkeprodukter hadde det ikke vært kjøpepress i noe stor grad. Det er lurt å tenke seg gjennom hvem som opprettholder et forbruk for alle prinsene og prinsessene. Så blir de eldre, unge voksne som skal klare seg selv og har med seg et sykt forbruksmønster og dyr livsstil hjemmefra. Luksusfellen og kredittkort next når dette skal opprettholdes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #17 Del Skrevet 5. mars 2016 Waco har ikke sett Rich Kids of Instagram. Anonymkode: 57bda...783 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. mars 2016 #18 Del Skrevet 5. mars 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bor du her? Hvis ikke du gjøre kan du bare klappe igjen. Jeg kjenner veldig mange av disse barns foreldre - kan trygg si at barna her er totalt bortskjemte og har null peiling og bryr seg ikke hva ting koster. Anonymkode: 57bda...783 ja men da må du jo trøste dem? Du kan ikke være med på forbruksgalskapen og bare skylde på naboen din? Naboen min kjøpte sofa, da må jeg også ha. Hallo! Våkn opp, gå heller til naboen din å si; oj det var en fin sofa. Så flott den var da. Sånn skulle jeg også ønske jeg hadde, i stedet for å bli sur og misunnelig og forsøke å skade sofaen til naboen din. - Fordi du ikke selv har råd til sofa har du en merkverdig rett til å ripe opp sofaen til naboen din mentalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. mars 2016 #19 Del Skrevet 5. mars 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Waco har ikke sett Rich Kids of Instagram. Anonymkode: 57bda...783 Jeg synes de er kjempeflotte! Hurra skriver jeg da! Jeg vil også underkastes de rike! Jeg vil også ha fem biler og fly privatfly! Jeg vil også forbruke mest i hele verden og ha masse misunnelige fans! Hallo, vet du hva jeg skriver? Jeg skriver marvelent! Fantastic! Do it more! More pictures! More crazyness! This is not good enaught, i have seen better! More more! De er jo bare fantastiske den gjengen der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #20 Del Skrevet 5. mars 2016 Ville bare kommentere at jeg synes datteren din høres ut som en fornuftig og flink jente til å være såpass ung, og jeg håper at du roser henne for at hun faktisk har vært flink og spart mye til det hun har hatt lyst på selv, det er ikke alle på den alderen som gidder/klarer det. Synes og det er helt greit at dere har lagt inn resten for henne når hun faktisk har vist vilje til å spare opp selv, så lenge dette ikke er noe dere gjør hele tiden hver gang hun ønsker seg noe nytt. Etter en stund kommer nok de aller fleste til å innse hvor utrolig teit og kjedelig det er å kle seg klin likt som alle andre, men det er nok en fase mange må igjennom før en ser det selv. Er selv 19, så er ikke veldig mange år siden jeg var i den alderen jeg og. Var heldigvis ikke slikt press i det hele tatt der jeg bor(østlandet, ikke Oslo) på ungdomsskolen, kom litt mere på videregående, men var også minst like mange som så ned på folk som valgte å kjøpe det som "alle andre" har. Anonymkode: de2ea...fa5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå