Gå til innhold

Venninne som spiser opp mye av maten min. Frekt å si ifra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest C'est la vie:)

Dersom jeg opplever at jeg er oftere hos en venninne enn hun er hos meg hvor det er mat involvert, tar jeg med meg noe vi kan lage sammen. Om jeg går sulten til noen pleier jeg som regel å spørre om vi ikke skal ta lunsj/middag sammen og om hva jeg skal kjøpe/ta med. 

Jeg trodde dette var vanlig å gjøre... Å gå i skapene til noen er ganske frekt synes jeg. Hadde tidligere ei venninne som gjorde det. Hun spiste alt jeg hadde av snacks hver gang hun kom over på besøk, og det var ikke alltid hun delte med meg heller. :P

Å ha noe til servering kunne vært aktuelt, men som du sier så raider hun alt du har... Uff. Du må nok bare være ærlig å si ifra slik det er, at dette er det du har denne uken. Eller rett og slett ikke møtes hjemme hos deg/gjemme mat under senga du når hun kommer på besøk, dersom du ikke ønsker å ta samtalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde min sympati helt til du kom med overvektkommentaren. Den kunne du ha spart deg. Hvis du ikke liker at folk tar ting fra deg så sier du i fra. Ha litt bein i nesa da, jente.

Anonymkode: f2770...8b5

Følte du deg truffet siden du reagerte sånn på det? :P 

Anonymkode: 7c2f1...83b

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde min sympati helt til du kom med overvektkommentaren. Den kunne du ha spart deg. Hvis du ikke liker at folk tar ting fra deg så sier du i fra. Ha litt bein i nesa da, jente.

Anonymkode: f2770...8b5

Man kan si så mye i irritasjonens hete

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør som Cartman foreslo. Eller kjøp slike poser.

security-plastic-bag-design.jpg

Anonymkode: 6a8d4...ae6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte å lure litt på hvordan dette startet. Første gang hun bare forsynte seg ville det vært normalt å reagere. Hvis dette er noe som skjer så ofte at det har blitt normalt så kan det bli litt vanskelig å si ifra. Ville kanskje gått for den med at du ikke har råd til å inkludere henne i matbudsjettet ditt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cartman skrev:

Hahaha. Det var ikke lite. Jeg hadde latt brødet og skolebrødet mugne og dekket til muggflekkene med mel. Isen hadde jeg latt stå ute i to døgn og deretter fryst den igjen. Hell en pakke salt i brusen og skru igjen korken. Kommenterer hun dette, så sier du "Jeg liker sopp, surmelk og salt".

Fine :skratte:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Maleficenta skrev:

Man kan si så mye i irritasjonens hete

Kanskje TS påpekte at venninnen er overvektig så at vi ikke sitter å tror at hun sulter ihjel hjemme og må benytte sjansen å få i seg mat når hun besøker folk :nigo:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev over her, men kom på en ting til du kan gjøre hvis du ikke tør å si fra. Gjem all maten du har, bare la det ligge igjen noen knekkebrød og pålegg eller noe. Da har hun ingenting å ta av, og hvis hun spør, så kan du si at du er nødt til å kutte på matbudsjettet. Hvis hun nylig har vært der og forsynt seg, så si at du har brukt for mye penger på mat i det siste. Kanskje hun kobler at hun har spist opp maten din så du knapt har mat resten av måneden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ei dame som leter i skuffer og skap etter mat og noe å spise, jeg tror neppe den dama tar noe som helst hint. Det beste er uansett å være direkte. Si ifra at man faktisk ikke har råd til å kjøpe mat som blir spist opp av andre.

Anonymkode: fd080...498

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er smålig TS

Anonymkode: 53e00...7a9

Nei. På ingen måte. Å forsyne seg grovt av andres mat på den måten hører ingen steder hjemme. Det er ikke normal folkeskikk. Ts har all rett til å si fra til denne dama. 

Anonymkode: f5437...40e

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slutt å invitere henne hjem til deg. Gå heller på besøk til henne, og forsyn deg alt du ønsker deg der!!

Anonymkode: 80f9b...560

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som ELSKER mat. Hun er visst alltid sulten. Er hun på besøk går hun i skuffer og skap. Se om hun finner noe godt. Er jeg på toalettet, så kan kan hun begynne å drikke opp brusen min og si "Ops jeg var så tørst " Sist hun var her, så spiste hun 7 brødskiver, skolebrødet mitt, isen og nuddel pakka. Ja, hun er overvektig. 

Jeg har ikke så god råd og merker jeg blir irritert når hun alltid skal ha mat når hun er på besøk. Får meg ikke til å si nei heller. Så klart skal gjestene mine få mat hvis de er sultne, men hun spiser så mye! Hun er veldig gnien på å gi gjestene sine mat når vi er på besøk. Kan steke pizza og ikke spørre om vi vil ha.

Men er jeg frekk hvis jeg sier ifra? 

Anonymkode: 911da...8b3

Ser ut til at hun driver med tvangsspising. Avhengighet. Det blir litt som å ha ei vodkaflaske på bordet foran en alkoholiker,og tro at h*n kan styre seg.

Si fra at du har dårlig råd. Spør om dere kan spleise på en pizza eller noe FØR hun kommer,for du har så lite mat hjemme akkurat nå. Hvis hun ikke klarer å respektere dette,og likevel leter etter mat,så kan du ikke ha henne som gjest særlig ofte. Da får dere heller møtes hos henne eller ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er smålig TS

Nei, venninna hennes er smålig. For det første så spiser man ikke bare av maten til andre med mindre man er 120% sikker på at det er greit. Selv da har de fleste naturlige sperrer. For det andre, du tar deg ikke til rette i et hjem til noen du ikke lar gjøre det hos deg. Venninna steker en pizza med gjester rundt seg og tilbyr ikke til noen. Det er toppen av småligheten.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si det rett ut at du ikke har råd til å fø på henne også. Venninnen din mangler jo normal folkeskikk. Her får gjester beskjed om å ta seg til rette når de er mer enn en kveld, men ingen har hittil raidet kjøleskap og skap på den måten. 

Om hun ikke gir seg etter at du ber henne kutte ut, så får du si dere får møtes ute et sted eller rett og slett låse inn maten. Om hun lager drama av det, revurder hele vennskapet...

Anonymkode: 842fc...555

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke få henne til å skjemmes eller bli flau. Si på en fin måte at du er privat av deg, så du liker ikke at besøk går igjennom skuffer og skap. Derfor må hun slutte med det, idag. Da sier du indirekte at hun ikke får snoke etter mat, men må vente på at du tilbyr.

Hvis hun sier hun er sulten, så smører du et par skiver og gir henne på et fat, pakker bort resten. Da tar du indirekte kontrollen over matslippet, lar henne ikke føle hun kan gå bananas selv. Hvis dette skjer ofte, så sier du at du har ikke så god råd, så enten må hun spise før hun kommer, ellers så må dere spleise på noe. Dette kun hvis det er veldig ujevnt med hvor dere er/hvem som spanderer.

Det er ikke alltid et sammenstøt er det beste. Noenganger er det mer effektivt med stegvis endring, hvor du justerer litt om gangen, stadig nærmere dit du vil. Hun tar det fjerne bedre da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er smålig TS

Det er da TS overhodet ikke! Det er ikke alle som har råd til å fø på en ekstra person som ikke bidrar, for ikke nevne den totale mangel på folkeskikk hos venninnen!

TS. Jeg ville tatt dette opp med venninnen din på en seriøs måte. En gang det bare er dere og mat ikke er involvert. Si det som det er, og forklar at du f.eks. ikke har råd til det, liker å planlegge innkjøpene dine og hva du har i skapet, at dere må dele mer på utlegg til mat eller noe sånt. Men det er ikke sikkert hun tenker over det (og kan også hende hun har et usunt forhold til mat), så prøv å gjøre det på en fin måte selv om det er ubehagelig. Hvis det skjer igjen etter det, må du bli mer direkte og si noe som "dette har vi snakket om" og følge opp med en time-out fra å møtes hos deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...