Gå til innhold

Svigersøster som mangler respekt for andres tid/planleggingsbehov. Hva gjør vi?

Rullerusk

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun har et annet syn på bruk av hytta enn det dere har? Mine svigerforeldre har også hytte, og i den familien er hytta et sted man gjerne drar for å treffe familie, ingen tar med venner dit. At andre i familien er der er ingen grunn til å ikke dra dit selv, tvert imot.

Anonymkode: 748d5...551

Ja, det kan godt tenkes.

Da det er din mann og hans søster sine foreldre som eier hytta, er det naturlig å ville låne den ut først og fremst for at disse to skal ha glede av den like mye og når det skulle passe dem. Din svigersøster mener at dere kan være der samtidig. Det synes sikkert foreldrene også er koselig. Om dere har lyst til å være på ferie uten henne, synes jeg det faktisk er en selvfølge at dere reiser et annet sted eller blir hjemme. Hytta er beregnet for din samboers barn, selvsagt også for deres familie. Koselig at dere kan ta med venner, men det må også være rom for og tatt med i beregningen at din svigersøster også mulig vil være der. Hun har mer rett på å være der enn dine venner.

Kan godt forstå dere vil være alene noen ganger, men som sagt, da må dere reise bort eller finne på noe annet. Dere kan ikke gå ut fra at dere har rett på å være alene og dermed ha råderett over hytta som de to har like mye rett på. Det er ikke dere som eier hytta.

Ville tatt det som et komplement at din svigersøster vil være sammen med dere. 

Endret av Berit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Berit skrev:

Kan godt forstå dere vil være alene noen ganger, men som sagt, da må dere reise bort eller finne på noe annet. Dere kan ikke gå ut fra at dere har rett på å være alene og dermed ha råderett over hytta som de to har like mye rett på. Det er ikke dere som eier hytta.

Ville tatt det som et komplement at din svigersøster vil være sammen med dere. 

Problemet er vel at trådstarer føler at denne sviger søsteren tramper fullstendig over dem, samt forsyner seg fritt av deres mat og drikke.

Anonymkode: a803e...4ad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel at trådstarer føler at denne sviger søsteren tramper fullstendig over dem, samt forsyner seg fritt av deres mat og drikke.

Det handler om respekt for andres tid og planlegging som det står i overskriften. Men det handler nok om det også, som du sier. Det er trolig bla derfor at Ts ikke har lyst til å være sammen med henne på hytta. Her må de være klare på avtaler om ting de må dele på som mat og drikke og det de tar med seg.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Berit skrev:

Det handler om respekt for andres tid og planlegging som det står i overskriften. Men det handler nok om det også, som du sier. Det er trolig bla derfor at Ts ikke har lyst til å være sammen med henne på hytta. Her må de være klare på avtaler om ting de må dele på som mat og drikke og det de tar med seg.

Ut fra det som trådstarter skriver så virker det ikke akkurat som denne sviger-søsteren bryr seg om mitt og ditt.

De risikerer vel også at denne sviger-søsteren deres plutselig dukker opp uanmeldt på hytten deres. Selv om de allerede har reservert hytta, og sagt at de ønsker å være litt for seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De risikerer vel også at denne sviger-søsteren deres plutselig dukker opp uanmeldt på hytten deres

Det er ikke deres hytte. Barna har fått lov til å disponere den. Jeg har også foreldre som har en hytte som vi barna har har lov til å bruke. Jeg hadde blitt lei meg om min søster hadde reservet den og fått vite at da var ikke jeg velkommen til å være der. Hvis det var deres hytte, ville jeg følt at jeg trengte meg på ved å bare komme og bo der. Det går selvsagt ikke an. Men når det er mine foreldres hytte, forventer jeg da at jeg også kan være der når hytta er stor nok til oss alle og der er sengeplasser nok.

Men det er selvsagt at svigersøsteren ikke bare kan forsyne seg av deres mat og drikke. Der må de si ifra, og bli enige om at alle bidrar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4. mars 2016 at 14.43, Antoinette skrev:

Skulle tro dere var i familie med Trine Grung.

Fantastisk kommentar :ler:

Jeg synes du har all grunn til å klage, men samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor dere lar henne diktere bruken av hytta? Dette er jo tydeligvis en konflikt som gjentar seg år etter år, så hvorfor har dere ikke satt opp regler for hvem som kan velge først hvilket år osv? Gi henne heller beskjed om når hytta er off limit for henne fremfor at hun skal ha dibs på når hun skal benytte den hvert år. Når dama tydeligvis er av det kaliberet som hun her så må det jo nesten bli trøbbel...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4.3.2016 at 14.17, Rullerusk skrev:

Alle disse ekstra dagene drikker hun vin, øl, cognac og de får servert mat som overhode ikke tilbyr seg å betale for. (vi hadde spesialbestilt enkelte måltider samt spesialbestilt vin fra polet før turen - beregnet på 4 voksne og 1 barn)

Selger polet vin og congac som er beregnet på barn?

Og hvem eier hytten?

Endret av ambivalentReaction
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må din samboer, som er hennes bror, snakke alvorlig med søsteren sin og si at dere ønsker svar om fordeling av hytten. Jeg hadde faktisk til slutt ikke giddet å dra dit lenger hvis hun er sånn som hun er. Jeg blir helt utslitt av å være sammen med den utvidede familien i flere dager. Ikke fordi vi er uenige og sånt, men fordi vi blir så mange og det blir trangt om plassen. Men det går på et vis.

Jeg hadde blitt superirritert over hensynsløsheten hennes. Hun sier hun skal reise mandag og blir i 4 dager ekstra til tross for at hun vet at dere har med dere venner? Og selv om hun vet at dere kunne trengt litt tid for dere selv pga jobbing og sykdom? Og helst vil da ha hytten for dere selv i et par dager for å slappe og ikke tenke på jobbing og sykdom? Nei, få samboeren din til å ta seg en prat med søsteren sin og få opp øynene sine. 

At dere vil ha hytten alene et par ganger burde faktsk gå greit for henne. Det er jo ikke sånn at dere krever å ha den for dere selv hver eneste gang dere vil dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett dere ned i fellesskap og del inn helger, uker, dager e.l. for når hvem har førsterett på hytten.
-Bli enig om hvilke datoer dere har enerett og kan ta med venner/bekjente
-Sett av noen datoer for når dere som familie kan troppe opp uten "forvarsel" på hytten. Altså at du med din samboer + barn, deres foreldre og din svigersøster kan være der samtidig. 
-Dersom dere er oppsatt på datoer og dere ikke skal være der likevel, så må dere gi beskjed til resten med en gang dere vet det. Og da kan de andre bruke hytten, men bli enig om det da skal kompenseres med å bruke hytten på andre datoer eller om dere bare lar det gå. Alt kan ikke vært likt hele tiden.
-Skulle din svigersøster mot formodning dukke opp når dere skal ha hytten for dere selv, så sørger dere kun for dere selv. Har dere bestilt inn mat til dere og et vennepar, så lager dere til dere. Så får din svigersøster ordne seg selv. Er det en viss sjanse for at svigersøsteren kommer når dere skal være alene...Prøv å dra litt før for å komme dere til rette før hun kommer.

Lag en ordentlig oversiktlig plan og så signerer dere alle. 

Må legge til her...: Tenker det mest rimelige er at alle i familien (som har tilgang til hytten) kan være der i pinsehelger, påskeferier, vinterferier, høstferier og juleferier. Dette er jo typisk familietid. Og om så ikke - så er det typisk tid for folk å dra på hytte når man har ferie. Så kan heller vanlige helger brukes til å ha venner der. Litt dumt å okkupere hytten en hel påske for å være der med venner og ikke la familie som har tilgang på hytten slippe til. 

Endret av Luckiness
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde nok irritert meg også. Jeg skjønner dette med at familier må kunne være på hytta samtidig osv, men her handler det om en familie som ikke ønsker å være der sammen med svigerinnen. Hvis svigerinnen ønsker å være på hytta sammen med TS så kan hun jo i det minste svare at hun vil være der, og ikke drøye det så lenge at det ikke går an å planlegge noe lenger. Og at hun bare forsyner seg av TS sin mat, vet dere, det er faktisk tegn på sosial intelligens! Det får da være måte på. 

Jeg hadde en kar i klassen min en gang (skriver kar fordi han var eldstemann og sikkert rundt 50 som var "gammelt" den gangen. Jeg bodde litt bedre enn han, så han ble flere ganger med på nachspiel og forsynte seg fra mitt kjøleskap (og som 20-åring er det ikke all verden man har liggende). Han tok ikke hensyn i det hele tatt, spurte aldri om det var greit. Så en dag smalt det, det var første gangen i livet mitt jeg ble sint, og fy søren som det smalt! Det gikk leeeenge før han snakket til meg igjen, men det gjorde meg ingenting. 

Jeg drar mye heller på hyttetur med venner enn med familie! Heldigvis har vi båt så i påska tar vi med ungene på tur, alene bare vi! Ingen som trenger å bry seg!

Anonymkode: ed38c...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minuset med hytter som disponeres av hele familien, det er ikke alle som er enig i at man skal kunne reservere den, særlig i tider som er svært vanlig å dra dit (som påske, vinterferie etc).

Siden dere både spesialbestiller mat og drikke for turen, og tar fly dit, så bruk de pengene på å lei en hytte nærmere der dere bor, så er dere kvitt problemet.

Anonymkode: 55f97...ab7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.3.2016 at 18.55, AnonymBruker skrev:

Et eviglangt syteinnlegg, men av det jeg orket å lese så tror jeg KOMMUNIKASJON er stikkordet her.

Heller det enn et kort, tåpelig floskelinnlegg.

Anonymkode: 607e3...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...